ساعت کاری بورس‌های مختلف در ایران

ساعت کاری بورس

سهامدارانی که به تازگی وارد بازار بورس می‌شوند لازم است نسبت به ساعات فعالیت بازارهای مالی مختلف بورس اطلاعات لازم را داشته باشند.

بازار سهام، گواهی سپرده کالایی، بازار آتی و به طور کل هر بازار مالی در ساعت مشخصی فعال است که در این مقاله قصد داریم شما را با ساعات شروع و پایان کار این بازارها آشنا کنیم.

ساعت کاری بورس اوراق بهادار در ایران

ساعت کاری بورس در کشورهای مختلف متفاوت است.

عناوین مطلب:

بورس اوراق بهادار ایران در روزهای شنبه تا چهارشنبه فعال است و فعالان بازار در این روزها می‌توانند سفارش خود را ثبت کرده، سهام بخرند یا بفروشند.

روزهای پنجشنبه و جمعه نیز تعطیلات رسمی هستند که امکان معامله در این روزها وجود ندارد.

ساعت کاری بورس در سال 1401

ساعت کاری بورس اوراق بهادار در ایران شامل 2 بخش است؛ یکی پیش گشایش و دیگری ساعت انجام معاملات.

زمان انجام معاملات نیز بر اساس رفتار معامله‌گران به 2 بخش تقسیم می‌شود:

ساعت 8:45 تا 9 (زمان پیش گشایش)

از ساعت 8:45 تا 9 صبح روزهای شنبه تا چهارشنبه، زمان پیش‌گشایش معاملات بورس اوراق بهادار است.

شما می‌توانید در این فاصله 15 دقیقه‌ای سفارش خود را ثبت کرده یا اینکه سفارش‌های ثبت شده قبلی را حذف کنید. نکته قابل توجه این است که شما در این بازه زمانی امکان خرید و فروش نخواهید داشت.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که درگیر هیجانات بازار برای صف‌های خرید و فروش نشوید.

چون بازیگرانی در بازار وجود دارند که با ایجاد صف‌های خرید و فروش در یک سهم خاص، باعث تحریک سرمایه‌گذاران برای خرید یا فروش می‌شوند. این صف‌ها بعد از ساعت رسمی شروع فعالیت بورس، از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: بازیگر سهم کیست و چه نقشی دارد؟ + ترفندهای بازیگران سهام

تا 2 سال قبل ساعت پیش‌گشایش از ساعت 8:30 تا 9 صبح بود که از سال 1400 سازمان بورس و اوراق بهادار این زمان نیم ساعته را به 15 دقیقه کاهش داد.

ساعت 9 تا 10:30 (زمان معاملات)

ساعت کاری بورس به طور رسمی از ساعت 9 صبح شروع می‌شود. بیشتر نمادهایی که تکنیکال خوبی دارند، برخلاف بقیه سهام‌ها در این ساعت با حجم بالا معامله و خرید و فروش می‌شوند.

در واقع می‌توان گفت در این ساعت بازار هنوز به طور جدی فعال نشده است و دلیل آن این است که تا ساعت 10:30 هنوز قیمت معاملاتی بعضی از ارزها و کالاها مشخص نشده است.

علاوه بر این، بعضی حقوقی‌ها در این ساعت معامله نمی‌کنند تا رفتار حقیقی‌ها را ارزیابی کنند.

ساعت 10:30 تا 12:30 (زمان معاملات)

از ساعت 10:30 به بعد معاملات بورس شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد که دلیل اصلی آن مشخص شدن نرخ ارزهایی مثل دلار، یورو و قیمت فلزات از این ساعت به بعد است.

در واقع قیمت این ارزها و کالاها به صورت جهانی مشخص و اعلام می‌شود.

علاوه براین، اشخاص حقوقی رفتار اشخاص حقیقی را بررسی کرده و فعالیت خود را در بورس شروع می‌کنند. در این ساعت فعالیت‌ها در بازار بسیار جدی‌تر است.

در نهایت ساعت کاری بورس در ساعت 12:30 تمام شده و بازار بسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعت معامله در بورس چه زمانی است؟!

بنابراین ساعت کاری بورس ایران از ساعت 9 صبح آغاز و تا ساعت 12:30 ادامه می‌یابد.

با این حال، در بعضی ساعت‌ها حجم معاملات بیشتر و بعضی ساعت‌ها کمتر است. معمولا در نیم ساعت ابتدایی شروع فعالیت بازار و نیم ساعت پایانی فعالیت بازار، بیشترین معاملات اتفاق می‌افتد.

ساعت معاملات در بازارهای مختلف بورس

بجز بورس اوراق بهادار، بازارهای دیگری مثل بورس کالا، انرژی و غیره نیز وجود دارد که ساعات کاری آن‌ها به صورت زیر است:

ساعت معاملات در فرابورس

فرابورس ایران مشابه بازار بورس اوراق بهادار است و مهم‌ترین کارکرد آن پذیرش شرکت‌ها و ابزارهایی است که شرایط ورود به بورس اوراق بهادار را ندارند اما تمایل دارند به بازار سرمایه وارد شوند.

در فرابورس ایران، ابزارهایی مثل اسناد خزانه دولتی، اوراق بهادار اسلامی، صندق‌های قابل معامله و غیره معامله می‌شوند.

ساعت معاملات در فرابورس همانند بورس اوراق بهادار از ساعت 9 تا 12:30 است و قبل از شروع فعالیت، به مدت 15 دقیقه، یعنی از ساعت 8:45، پیش گشایش انجام می‌شود و امکان ثبت سفارش وجود دارد.

ساعت کاری بورس کالا

بورس کالای ایران از بازار فرعی، بازار فیزیکی، بازار مشتقه و بازار مالی تشکیل شده است که در ادامه به صورت جداگانه به هر کدام می‎پردازی:.

بازار فیزیکی

این بازار یکی از بازارهای مهم بورس کالا است که ارزش معاملات آن از سایر بازارهایی همچون بازار آتی، اختیار معامله و مالی بیشتر است.

در این بازار محصولات مختلفی مثل فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، محصولات کشاورزی و محصولات صنعتی و معدنی مبادله می‌شود. هر کدام از این محصولات در تالار مشخصی که به نام همان کالاست، داد و ستد می‌شوند.

ساعت کاری بورس فرآورده‌های نفتی

این تالار شامل محصولات پالایشگاهی مثل گرانوله، گوگرد، قیر و غیره است. معاملات این تالار ساعت 15 روزهای شنبه تا چهارشنبه آغاز به کار می‌کند.

ساعات کاری بورس پتروشیمی

در این تالار محصولات شیمیایی مثل پلیمرها، مونومرها، اوره، کودها، آروماتیک‌ها و غیره معامله می‌شود.

ساعت معاملات این تالار در روزهای 13:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه آغاز می‌شود.

ساعت کاری بورس صنعتی و معدنی

در تالار صنعتی و معدنی انواع فولاد، سنگ آهن و مقاطع فولادی عرضه می‌شود.

ساعت شروع معاملات در این تالار از ساعت 11 روزهای شنبه تاچهارشنبه است.

ساعت کاری بورس سیمان

در تالار سیمان انواع سیمان معامله می‌شود که هم به شکل فله‌ای و هم پاکتی هستند. این تالار در ساعت 11:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه آغاز به کار می‌کند.

نکته مهم درمورد این تالار این است که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که کد معاملاتی بورس کالا دارند می‌توانند ثبت سفارش کنند.

ساعت کاری بورس کشاورزی

در تالار کشاورزی، محصولاتی مثل ذرت، پسته، جوجه یک روزه، جو، گندم و غیره مبادله می‌شود. این تالار از ساعت 13 روزهای شنبه تا چهارشنبه شروع به کار می‌کند.

کاری بورس 1
ساعت معامله در هر یک از بازارهای بورس متفاوت است.
ساعت کاری بورس خودرو

در این تالار که از سال 1401 شروع به کار کرده تاکنون خودروهای سواری، وانتی و کامیونی مبادله شده‌اند.

اگر درمورد عرضه خودرو در تالار فیزیکی اطلاعیه‌ای صادر شده باشد، تالار معاملات آن در ساعت 9 روزهای شنبه تا چهارشنبه باز می‌شود.

ساعت معاملات در بازار فرعی بورس کالا

بازار فرعی بورس جایگاهی برای کالاهایی است که به هر دلیلی امکان قرار گرفتن آن‌ها در بازار فیزیکی اصلی مقدور نبوده است. این دست از کالاها وارد بازار فرعی بورس شده و در آن خریدوفروش می‌شوند.

ضایعات، آهک، مس، مواد شیمیایی، روی، سولفات، اموال غیرمنقول، املاک و مستغلات، اراضی کشاورزی و مواردی ازاین‌دست ازجمله کالاهایی هستند که می‌توانید در بازار فرعی بورس برای خریدوفروش آن‌ها اقدام کنید.

البته کالاها و نمادهای عرضه‌شده در این بازار بسیار زیاد بوده و تنوع بالایی دارند. ساعت کار تالار فرعی از شنبه تا چهارشنبه هر هفته و شروع معاملات آن از ساعت 15:15 است.

ساعت معامله بازار مشتقه بورس کالا

بازار مشتقه، بازاری است که در آن اوراق مشتقه مثل قراردادهای آتی و اختیار معامله خرید یا فروش می‌شود. در این بازار، دو طرف قرارداد متعهد می‌شوند که در تاریخ ذکر شده، در آینده، به تعهدات مکتوب در قرارداد عمل کنند.

بازار مشتقه خود می‌تواند به دو بازار اختیار معامله و بازار آتی تقسیم شود.

این نام‌گذاری بر اساس اوراقی که در این بازارها معامله می‌شوند، انجام شده است. ارزش این اوراق از دارایی‌های پایه‌ای مثل محصولات پتروشیمی، محصولات کشاورزی، سکه و غیره اتخاذ می‌شود.

ساعت معاملات آتی

قرارداد آتی ، قراردادی است که بر اساس آن فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمت مشخص بفروشد و در مقابل، طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود همان کالا با همان مشخصات را در سررسید معین بخرد.

برای اینکه هر دو طرف به تعهدات خود عمل کنند باید مبلغی را به عنوان وجه تضمین اولیه نزد اتاق پایاپای بگذارند که متناسب با تغییرات قیمت آتی این وجه تضمین اولیه تعدیل می‌شود.

بر اساس آخرین اطلاعیه بورس، قراردادهای آتی زعفران و طلا از ساعت 10 شروع و تا ساعت 16 در روزهای شنبه تا چهارشنبه و تا ساعت 15 روز پنج‌شنبه انجام می‌شود. ساعت معاملات قراردادهای آتی نقره نیز تا ساعت 13 اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: معاملات آتی سکه طلا (futures ) چگونه انجام می‌شود؟

ساعت معاملات بازار اختیار معامله

اختیار معامله یک قرارداد است بین خریدار و فروشنده اوراق که خریدار با پرداخت مبلغی به فروشنده حق اعمال معامله مشخصی در آینده را برای خود خریداری می‌کند.

ساعت شروع معاملات قراردادهای اختیار معامله نیز همانند قراردادهای آتی است. روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 تا 16 و در روز پنج‌شنبه تا ساعت 15 انجام می‌شود.

ساعت معاملات بازار مالی بورس کالا

این بازار هدف تامین مالی تشکیل شده و بخش‌هایی همچون گواهی سپرده کالایی، صندوق کالایی و معاملات سلف موازی استاندارد را شامل می‌شود.

در این بازار، هر شخص فقط با داشتن کد معاملاتی بورس می‌تواند خرید و فروش انجام دهد.

ساعت معاملات گواهی سپرده کالایی

گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که نشان ‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می شود.

با مراجعه صاحب کالا به انبارهای تحت نظارت کالا پذیرش می‌شود و گواهی سپرده آن صادر می‌شود. سکه، زعفران، ذرت، جو، پسته و برخی کالاهای دیگر گواهی دسپرده کالایی دارند.

ساعت کار گواهی سپرده کالایی همانند بازار فیزیکی، بسته به کالا متفاوت است.

گواهی سپرده کالایی سکه از ساعت 11:30 تا 16 روزهای شنبه تا چهارشنبه است.

با مراجعه به صفحه تقویم ساعت کاری بورس کالای ایران، می‌توانید از ساعت کاری سایر گواهی‌های سپرده کالایی اطلاع پیدا کنید.

ساعت معاملات صندوق کالایی

صندوق کالایی یا ETC نوعی از صندوق سرمایه گذاری است که دارایی‌های آن از جنس کالاهای ارزشمند و کشاورزی است. در حال حاضر 2 صندوق کالایی زعفران و صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا در بورس معامله می‌شوند.

صندوق کالایی زعفران از شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 8:45 تا 16 است. صندوق‌های سرمایه گذاری پشتوانه طلا نیز از ساعت 11:30 تا 16 همین روزها قابل معامله هستند.

بیشتر بخوانید: جایگزین خرید سکه: سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

ساعت معاملات اوراق سلف موازی استاندارد

قرارداد سلف قراردادی است که براساس آن، کالا با قیمت معین در زمانی مشخص در آینده تحویل داده می‌شود اما بهای آن در هنگام معامله پرداخت شده است.

این قرارداد یکی از ابزارهای تأمین مالی تولیدکنندگان کالاها است. اوراق سلف عادی دارای بازار ثانویه نبودند اما به تدریج برای برخی از این اوراق بازار ثانویه در نظر گرفته شد که به آن‌ها اوراق سلف موازی استاندارد گفته شد.

ساعت معاملات سلف موازی استاندارد موازی سکه از ساعت 11:30 تا 16 روزهای شنبه تا چهارشنبه است.

معاملات سلف موازی استاندارد سایر دارایی‌ها نیز از ساعت 8:45 تا 16 روزهای شنبه تا چهارشنبه انجام می‌شود.

سوالات متداول

پیش گشایش بورس اوراق بهادار ایران چه ساعتی است؟

پیش گشایش بورس اوراق بهادار ایران به مدت 15 دقیقه قبل از آغاز رسمی بورس و از ساعت 8:45 تا 9 صبح است.

ساعت کاری بورس و فرابورس چه زمانی است؟

ساعت معاملات بازار بورس و فرابورس از ساعت 8:45 تا 12:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه است.

چه ساعتی معاملات در بورس جدی‌تر انجام می‌شود؟

از ساعت 10:30 به بعد معاملات بورس شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد که دلیل اصلی آن مشخص شدن نرخ ارزهایی مثل دلار، یورو و قیمت فلزات از این ساعت به بعد است. در واقع قیمت این ارزها و کالاها به صورت جهانی مشخص و اعلام می‌شود.

سخن پایانی

ساعت کاری بورس از ابتدایی‌ترین مواردی است که هر معامله‌گری باید نسبت به آن اطلاع داشته باشد.

ساعت کاری بازار بورس اوراق بهادار در سال 1401، از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته، از ساعت 9 تا 12:30 اعلام شده است.

همچنین ساعت ثبت سفارش در سال 1401، در بازه‌ زمانی 8:45 الی 9 صبح صورت می‌گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات سرمایه گذاری در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx