افزایش سرمایه چیست؟ روش‌های افزایش سرمایه کدام است؟

افزایش سرمایه شرکتها چگونه است

افزایش سرمایه، رویدادی مهم در شرکت‌هاست.

هرگاه شرکت برای توسعه فعالیت‌های خود به منابع مالی جدید نیاز داشته باشد، با پیشنهاد هیئت مدیره، سهامداران شرکت، افزایش سرمایه را در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورد بررسی و رأی‌گیری قرار می‌دهند تا سرمایه شرکت به میزان مورد نظر افزایش یابد.

چطور از افزایش سرمایه شرکت‌ها اطلاع پیدا کنیم؟

شرکت‌ها قبل از افزایش سرمایه، ابتدا معمولا مدارک و مستندات افزایش سرمایه را روی سامانه کدال (codal.ir) ارسال می‌کنند.

عناوین مطلب:

همچنین چند روز قبل از بسته شدن نماد و برگزاری مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه، آگهی برگزاری مجمع روی سایت ذکرشده قرار می‌گیرد.

روش‌های افزایش سرمایه کدام است؟

الف) از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه در قالب سهام جایزه
ب) از محل آورده نقدی و مطالبات در قالب حق تقدم
ج) از محل صرف سهام.

در روش اول شرکت، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به سهامداران می‌دهد و برای این کار نیازی به پرداخت وجه توسط سهامداران نیست.

در این حالت شرکت به دلیل اینکه سود انباشته قابل توجهی دارد، تصمیم می‌گیرد از محل سود انباشته افزایش سرمایه خود را انجام دهد.

در نهایت شرکت پس از افزایش سرمایه، سود سهمی (سهام جایزه) به سهامداران خود پرداخت می‌کند. پس از افزایش سرمایه برآورد قیمت جدید سهام را می‌توان به صورت زیر انجام داد:

افزایش سرمایه

در روش دوم شرکت، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به ازای دریافت 1000 ریال برای هر حق تقدم (به قیمت اسمی سهم) به سهامداران می‌فروشد. در این حالت شرکت یا سود انباشته کافی ندارد و یا تصمیم استفاده از سود انباشته را برای افزایش سرمایه ندارد.

بنابراین هیات‌مدیره شرکت با تصویب مجمع فوق‌العاده تصمیم می‌گیرد از محل آورده نقدی یا مطالبات سهامداران افزایش سرمایه خود را انجام دهد.

بنابراین شرکت به منظور افزایش سرمایه ابتدا به سهامداران خود این حق را می‌دهد تا افزایش سرمایه دهند و این حق را به صورت برگه‌هایی با نام حق‌تقدم به سهامداران خود اعلام می‌کند.

سهامدار باید پس از دریافت حق‌تقدم، آن را پر کرده و برای شرکت ارسال کند. در این حالت سهامدار باید به ازای هر سهم جدید مبلغ یک هزار ریال (قیمت اسمی سهم) نیز به حساب شرکت واریز کند.

البته در صورتی که سهامدار مطالباتی از شرکت داشته باشد، می‌تواند از محل مطالبات این مبلغ را پرداخت کند، پس از افزایش سرمایه برآورد قیمت جدید سهام را می‌توان به صورت زیر انجام داد:

افزایش سرمایه

برآورد قیمت جدید = (نسبت افزایش + 1) ÷ قیمت قدیم + (1000× نسبت افزایش)

در روش سوم با سلب حق تقدم سهامداران، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازار مورد پذیره‌نویسی کلیه متقاضیان قرار می‌گیرد.

مثال: قیمت سهام شرکتی 30 هزار ریال است. این شرکت 200 درصد افزایش سرمایه می‌دهد. قیمت جدید سهم چقدر خواهد بود؟

الف) از محل سود انباشته

افزایش سرمایه

ب) از محل آورده نقدی یا مطالبات

افزایش سرمایه

در چه صورت افزایش سرمایه شرکت به سهامداران تعلق می‌گیرد؟

افزایش سرمایه به سهامداری تعلق می‌گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مبنی بر افزایش سرمایه، مالک سهام شرکت باشد.

اوراق جدید ناشی از افزایش سرمایه شرکت را چگونه می‌توان دریافت کرد؟

برای اطلاع از نحوه دریافت اوراق جدید ناشی از افزایش سرمایه هر شرکت پذیرفته شده در بورس می‌توان با قسمت اطلاع‌رسانی تالارهای معاملاتی و یا با امور سهام شرکت مربوطه ارتباط برقرار کرد.

گواهی حق‌تقدم خرید سهام چیست؟

سهامداران یک شرکت، به نسبت سهم خود، مالک آن شرکت محسوب می‌شوند و در خرید سهام جدید شرکت نیز در اولویت قرار دارند. به این اولویت، حق تقدم خرید سهام می‌گوینـد.

البته فقط زمانی که یک شرکت از محل آورده نقدی افزایش سرمایه می‌دهد، به سهامداران شرکت (نسبت به تعداد سهامی که دارد) حق‌تقدم خرید سهام، تعلق می‌گیرد.

حق تقـدم، چه جذابیتی برای سهامداران فعلی شرکت دارد؟

حتما به خاطر دارید که گفتیم قیمت سهام اغلب شرکت‌ها در بورس، بیشتر از قیمت اسمی آنهاست، به عنوان مثـال، اگرچـه قیمت اسمی سهام شرکت الف 100 تومان است، اما ممکن است قیمت این سهم در بورس، 150 تومان باشد.

در این صورت، قیمت بازار سهام شرکت الف، 50 تومان بیشتر از قیمت اسمی آن خواهد بود، بنابراین، سهامداران فعلی این شرکت با خرید سهام جدید، در واقع 50 تومان به ازای هر سهم سود بدست می‌آورند، سودی که تنهـا به سهامداران فعلی شرکت تعلق دارد.

50 =100 – 150

سهامداران فعلی چگونه از تصمیم شرکت برای افزایش سرمایه مطلع می‌شوند؟

پس از آنکه موضوع افزایش سرمایه شرکت در مجمع فوق‌العاده به تصویب رسید، موضوع در روزنامه کثیرالانتشاری که به عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب شده، منتشر می‌شود تا همه سهامداران از این تصیم مطلع شوند.

همچنین فرمی برای سهامداران آن شرکت ارسال شده و از آنها درخواست می‌شود تا درصورت تمایل به استفاده از حق تقدم خود برای خرید سهام جدید، فرم مذکور را تکمیل و برای شرکت ارسال نمایند. به این فرم، اصطلاحا گواهی حق تقدم خرید سهام گفته می‌شود.

مطلب مرتبط را بخوانید: حق تقدم سهام چیست؟

آیا سهامداران فعلی یک شرکت، ملزم به استفاده از حق تقدم خود هستند و درصورت استفاده نکردن از حق تقـدم، از کسب سود ناشی از مابه‌التفاوت قیمت اسمی و قیمت بازار سهم محروم خواهند شد؟

سهامداران شرکت پس از دریافت گواهی حق تقدم خرید سهام، می‌توانند به یکی از سـه روش زیر اقدام کنند:

1- فرم استفاده از حق‌تقدم را در مهلت تعیین شده (که معمولا 60 روز است) تکمیل و برای شرکت ارسال کنند. این اقدام به منزله تمایل سهامدار به مشارکت در افزایش سرمایه شرکت است.

بنابراین وی باید علاوه‌بر تکمیل فـرم، به ازای هر حق‌تقدم ، مبلغ 100 تومان (قیمت اسمی سهام) را به حساب شرکت واریز نمایند تا سهام جدید، به نام آنها صادر شـود.

2- برخی‌ از سهامداران ممکن است به علت عدم اطلاع از افزایش سرمایه شرکت و یا هر دلیل دیگر، در مهلت تعیین شده هیچ اقدامی نکنند.

در این حالت، شرکت پس از پایان مهلت مقرر، حق‌تقدم باقیمانده را با قیمت روز بازار، در بورس فروخته و مابه التفاوت قیمت اسمی و قیمت بازار را به حساب سهامدارانی که از حق تقدم خود استفاده نکرده‌‌اند، واریز می‌کند.

3- دسته سوم از سرمایه‌گذاران، افرادی هستند که گواهی حق تقدم خرید سهام خود را در بورس می‌فروشند. این گروه از سهامداران می‌توانند برای فروش گواهی حق تقدم سهام خود، به یکی از شرکت‌های کارگزاری بورس مراجعه و این گواهی را به قیمت روز بازار، به فروش برسانند.

قیمت گواهی حق تقدم در بورس، معمولا معادل تفاوت قیمت اسمی (100 تومان) و قیمت بازار سهم است. بنابراین، اگر مثلا قیمت سهام شرکت الف در بورس، 150 تومان باشد، قیمت گواهی حق تقدم خرید سهام شرکت الف در بورس، حدودا 50 تومان خواهد بود:
50 =100 – 150

طبیعتا گواهی حق تقـدم خرید سهام، برای آندسته از سرمایه‌گذارانی که انتظار دارند قیمت سهم مذکور در آینده با افزایش مواجه شـود، جذابیت دارد، زیرا با خرید این گواهی، می‌توانند سهامدار شرکت مذکور شوند.

از آنجا که گواهی حق تقدم خرید سهام نیز همانند سهام، در بورس داد و ستد می‌شود، بنابراین یک ورقه بهادار به شمار می‌رود.

نکته‌ قابل توجه اینکه در هر صورت، مزایای ناشی از حق تقدم، به سهامداران شرکت تعلق دارند و حتی درصورت عدم استفاده آنها از حق تقدم، آنها از کسب این مزایـا محروم نخواهنـد شد، اگرچه برخی سهامداران ترجیح می‌دهند با دریافت سهام جدید، از این مزایا استفاده کنند و برخی دیگر، با فروش گواهی حق تقدم خود در بورس.

چه زمانی شرکت موظف است به اجبار سرمایه خود را کاهش دهد؟

اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیأت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رأی واقع شود.

هرگاه مجمع مزبور رأی به انحلال شرکت ندهد باید در همان جلسه سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه خود کاهش دهد.

چالش ها و مزایای افزایش سرمایه

نویسنده: محمد حسین عبدالرحیمیانافزایش سرمایه شرکت ها

سهام عادی هیچگاه به سررسید نمی رسند. این نوع سهام یکی از منابع دایمی تامین مالی به حساب می آیند.

انتشار و فروش سهام جدید باعث خواهد شد که انعطاف پذیری مدیریت شرکت از لحاظ تامین سرمایه در آینده بیش تر شود. یکی از استراتژی های متداول این است که شرکت ها برای تهیه سرمایه به منظور بازپرداخت بدهی های کوتاه مدت خود، سهام جدید منتشر می کنند.

استراتژی دیگر این است که شرکت ها از طریق انتشار سهام عادی درصدد برمی آیند تا نسبت بدهی ها به حقوق صاحبان سهام شرکت را پایین آورند و سپس با استفاده از مزیت حاصل، اقدام به انتشار اوراق قرضه کنند.

شرکت الزام قانونی به پرداخت سود به سهام داران عادی خود ندارد، بنابراین انتشار سهام عادی ریسک ورشکستگی و ریسک مالی شرکت را افزایش نمی دهد.

می توان به سرعت و بدون تحمل هزینه زیاد سهام عادی را منتشر و به بازار عرضه کرد. این کار از طریق اعطای گواهی حق تقدم به سهام داران موجود و استفاده از خدمات مؤسسات تامین سرمایه که موظف به خرید سهام عادی که پذیره نویسی نشده اند هستند، صورت می گیرد. اگر قیمت پذیره نویسی کم تر از قیمت جاری بازار سهام باشد، سهام داران از خرید سهام جدید استقبال خواهند کرد.

برای اکثر شرکت ها وضع به گونه ای است که با انتشار و عرضه سهام عادی جدید، در مالکیت و کنترل شرکت تغییری صورت نمی گیرد. سهام داران کنونی شرکت می توانند با استفاده از حق تقدم خرید، درصد مالکیت خود را حفظ کنند یا با مراجعه به بازار، سهام بیش تری بخرند.

معایب افزایش سرمایه

هزینه خاص سرمایه متعلق به سهام عادی در مقایسه با سایر ابزار تامین مالی، بیش تر است. این به آن معنی است که سهام عادی یک منبع گران قیمت تامین مالی است و باعث افزایش هزینه سرمایه شرکت می شود. بنابراین بهتر است شرکت هایی از این منبع استفاده کنند که دارای فرصت های سرمایه گذاری بسیار سودآور باشند.

سود سهام عادی پس از کسر مالیات پرداخت می شود در حالی که بهره اوراق قرضه هزینه قابل قبول مالیاتی است. بنابراین پرداخت سود سهام باعث صرفه جویی مالیاتی برای شرکت نمی شود.

شاید شرایط مندرج در اوراق قرضه شرکت به گونه ای باشد که میزان پرداخت سود سهام عادی را محدود کرده باشد. وجود این نوع قید و بندها باعث خواهد شد که انتشار سهام عادی جدید با مشکلاتی مواجه شود. این قید و بندها می توانند دست کم هزینه سرمایه متعلق به سهام عادی را افزایش دهند.

اگر شرکتی که سهامش در دست افراد محدودی است (سهامی خاص) بخواهد سهام جدیدی منتشر کند، در مساله مالکیت و کنترل شرکت مشکلات نسبتاً زیادی به وجود خواهد آمد.

در چنین شرایطی، سهام داران که تقریباً همه از مدیران شرکت هستند، ممکن است وجوه لازم را جهت مشارکت در افزایش سرمایه نداشته باشند و در این صورت درصد مالکیتشان در شرکت کاهش خواهد یافت.

انتشار سهام عادی جدید باعث خواهد شد که موقتاً سود هر سهم کاهش یابد. کاهش سود هر سهم بر قیمت سهام آثار منفی خواهد داشت.

همچنان که می دانیم در تئوری های مالی و بر اساس بعضی مدل های علمی، قیمت اوراق بهادار از جمله سهام عادی از طریق محاسبه ارزش فعلی جریانات نقدی آتی آن ها به دست می آید.

به عبارتی برای تعیین ارزش اوراق بهادار باید میزان جریانات نقدی ناشی از اوراق بهادار را همراه با زمان دریافت آن ها تعیین کرد و سپس با توجه به «نرخ تنزیلی» که با میزان ریسک این گونه اوراق بهادار متناسب باشد، ارزش فعلی آن ها را محاسبه کرد.

چون نرخ تنزیل یا نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذاران تابعی از میزان ریسک یا عدم اطمینان نسبت به جریانات نقدی آینده است، بنابراین نرخ تنزیل مورد استفاده باید با ریسک جریانات نقدی متناسب باشد.

با توجه به توضیحات فوق می توان نتیجه گرفت که به طور کلی قیمت بازار سهام به دو عامل اساسی سود و ریسک بستگی دارد. چنانچه شرکت افزایش سرمایه را جهت تامین مالی پروژه های سودآور نیاز داشته باشد سود شرکت نیز در دوره های آتی افزایش خواهد یافت و به این خاطر تاثیر مثبتی بر قیمت سهام خواهد گذاشت، اما چنانچه این وجوه در پروژه های با ریسک بالا و نیز مبهم در سودآوری مورد استفاده قرار گیرد شاید نتوان به افزایش سود سهام شرکت در آینده امیدوار بود و این رویداد می تواند تاثیر منفی بر قیمت سهام داشته باشد.

در یک تقسیم بندی کلان ریسک را می توان به دو جزء سیستماتیک و غیرسیستماتیک تقسیم کرد. تحقیقات انجام شده در ایران نشان می دهد که ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک در سال های بعد از افزایش سرمایه نسبت به سال‌های قبل از آن نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش نیز داشته است یا حداکثر بدون تغییر باقی می‌ماند.

متاسفانه در سنوات گذشته به دلیل نبود تحلیلگران متخصص در بازار سرمایه، پدیده افزایش سرمایه با استقبال شدید سهام داران روبه رو و در نتیجه رشد کاذب قیمت ها و پیامد آن منجر به ترکیدن این حباب در دوره های بعد شد.

اما خوشبختانه در یکی، دو سال اخیر نگاه سهام داران به رویداد افزایش سرمایه علمی تر شده و چنانچه بدانند این تامین مالی به مصرف فعالیت های سودآور و با بازده بالا می رسد نسبت به آن واکنش مثبت نشان داده و قیمت سهام را افزایش می دهند.

اما چنانچه تشخیص مثبتی نسبت به نحوه تخصیص این وجوه نداشته باشند نسبت به آن واکنش منفی نشان داده و قیمت سهام در بازار کاهش می یابد.

به شکل تئوریک افزایش سرمایه نباید تاثیری در ثروت سهام داران ایجاد کند، لیکن انتظارات مثبت و منفی در مورد نحوه مصرف این وجوه است که می تواند افزایش یا کاهش ثروت سهام داران را به دنبال داشته باشد.

در گذشته به دلیل نبود قابلیت معاملات مجدد حق تقدم، قیمت آن با قیمت محاسباتی اختلاف فاحشی داشت اما با مرتفع شدن این موضوع، اختلاف فاحش کاهش یافته و بقیه تفاوت به این خاطر است که حق تقدم تا زمان ثبت نمی تواند مزایای سهام را دارا باشد.

در یکسال گذشته به دلیل وجود ریسک بالا در بازار و عدم تزریق نقدینگی جدید به آن استقبال از رویداد افزایش سرمایه در میان سرمایه گذاران وجود نداشته است و چنانچه در موارد محدودی این عمل انجام می گرفت سهام داران قدیمی برای تامین مالی جهت شرکت در افزایش سرمایه مجبور به فروش دیگر سهام خود بودند که این امر به منفی شدن بیش تر بازار کمک می کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

افزایش سرمایه شرکت‌ها

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

117 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
کامبیز وثوقی

سلام . در مدل افزایش سرمایه از طریق صرف سهام از سهامداران فعلی، حق تقدم سلب و پذیره نویسی برای همگان آزاد است . ولی اتفاقی که می افتد این است که مثلا اگر سهمی قبل از افزایش سرمایه۱۰۰% از محل آورده با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی ، ۱۰۰۰۰ ریال در بازار قیمت دارد .پس از افزایش سرمایه علی القاعده با توجه به دوبرابر شدن تعداد سهام به ۵۰۰۰ ریال خواهد رسید. در واقع اینجا حقوق سهامداران قبلی رعایت نشده و متضرر شده اند. لطفا راهنمایی بفرمائید .

کامبیز وثوقی

سلام . در مدل افزایشه سرمایه از طریق صرف سهام از سهامداران فعلی، حق تقدم سلب و پذیره نویسی برای همگان آزاد است . ولی اتفاقی که می افتد این است که مثلا اگر سهمی قبل از افزایش سرمایه100% از محل آورده با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی ، 10000 ریال در بازار قیمت دارد .پس از افزایش سرمایه علی القاعده با توجه به دوبرابر شدن تعداد سهام به 5000 ریال خواهد رسید. در واقع اینجا حقوق سهامداران قبلی رعایت نشده و متضرر شده اند. لطفا راهنمایی بفرمائید .

رضاستاری

سلام ازشماممنون ومتشکرم که جواب من فوری دادید من درتاریخ 16آذر خرید کردم شرکت زیرراخرید کردم لطفا بفرماید آیا اگر افزایش دهدبه من تعلق میگیردیا نه ضمنا لطف بفرمایدجهت مشاوره باشما درایمیلم چگونگی آن راتوضیح دهید ممنون..(پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت توليد نيروي برق دماوند – نماد: دماوند

موضوع: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه
با عنایت به ماده 3 دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب 1395/07/17 هیئت مدیرة سازمان بورس و اوراق بهادار و اوراق بهادار) به پیوست گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 2,760,000,000,000 ریال به مبلغ 25,500,000,000,000 ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته به منظور بهبود ساختار مالي و تأمين منابع مالي مورد نياز که در تاریخ 1399/09/11 به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، ارائه می گردد.اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقبا اطلاع رسانی می گردد.
بدیهی است انجام افزایش سرمایة یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده می باشد. )

رضاستاری

سلام خسته نباشید لطفا راهنمای کنید که سهام را قبل از تاریخ این اطلاعیه باید خریده باشی یا بعد از آن می توان خرید تا افزایش سرمایه به آن تعلق بگیردممنون ومتشکرم (با عنایت به ماده 3 دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب 1395/07/17 هیئت مدیرة سازمان بورس و اوراق بهادار و اوراق بهادار) به پیوست گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 467,938,497,000 ریال به مبلغ 1,160,021,497,000 ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور اصلاح ساختار مالي شرکت که در تاریخ 1399/09/17 به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، ارائه می گردد.اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقبا اطلاع رسانی می گردد. )

کیارش

اگر من قبل مجمع فوق العاده افزایش سرمایه (سود انباشته) سهام دار شرکت باشم و بعد از مجمع سهامم را بفروشم باز هم به من سهام جایزه داده می‌شود؟

کیارش غلامی

از کجا می‌شود قبل از مجمع فوق العاده از مقدار افزایش سرمایه و تاریخ این مجمع فوق العاده خبر دار شد؟ (البته از یک منبع خبری مطمئن)

کیارش

اگر سهمی 700 درصد افزایش سرمایه بده(از آورده نقدی) من که سهام دار اون هستم به اندازه 700 درصد تعداد سهامم بهم حق تقدم داده میشه؟

مسعودجلائی

سلام خسته نباشید .من کل افزایش سرمایه رو بلدم فقط یک سوال دارم افزایش سرمایه ها چند درصد حداقل باید باشه تا سهام جایزه بعد بازگشایی قابل فروش باشه من غسالم داشتم باز شد و کامل فروختم غچین دارم سهام جایزه اش قابل فروش نیس

امیر

با سلام و ادب
من سهم x را در قیمت ۲۵۰۰ تومن خریداری کردم که قیمت سهم در حال حاضر ۱۲۵۰۰ تومن شده و افزایش سرمایه نسبتا سنگین از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در پیش دارد می خواستم بدونم با احتصاب سود مرکبی که دارم اگر سهم رو نگه دارم تا بره به مجمع از سود های مرکب من کم که نمی شود

akam

سلام .لطفا درمورد بروزرسانی پرتفوی سهامداران وقتی یک شرکت افزایش سرمایه میده،وتعداد سهامشون بیشتر میشه چه موقع میتوانند بفروشند وآیا این امکان هست درروز بازگشایی سهم بعدازافزایش سرمایه سهم روفروخت.یاباید منتظر موندتا سهام ناشی ازافزایش سرمایه توسط خودشرکت آزادبشه برای فروش.من سهم فرآور روداشتم وچندین بارخواستم بفروشم که نمیشد.
لطفا راهنماییم کنید.

akam

ممنونم.قانون مشخصی نداره.که چند روز مجاز هستند تا سهام شرکت رابروز کنند تاقابل فروش باشد؟

خسروی

سلام
سرمایه گذاری برای فرزندان در بورس به چه روشی بهتره؟
1- خرید سهام شرکت هایی نظیر ذوب ، فملی ، وبملت و….
2- صندوق های سرمایه گذاری مشترک …
و اگه صندوق سرمایه گذاری مشترک هست چطور؟
خرید و فروش اونها مثل نماد شرکت های بورسی هست؟
و اینکه کدوم صندوق بهتره؟
ممنون

رایگان

جناب جهاندیده سلام خوبین ببخشید من میخام 4-5 روز قبل از بسته شدن نمادی که قرار افزایش سرمایه بده ( نماد بصورت کلی منظورم هست ) از اون نماد سهم بگیرم لطفن 2 مرحله پایانی تا قبل از بسته شدن نماد را با ذکر محل اطلاع ( کدال یا سازمان بورس ) و نوع اگهی را بفرمایید اگر فاصله زمانی را هم بگید که خیلی خوبه

سینا

سلام
خسته نباشید
ببخشید در قسمت حق تقدم سهام فرمودید که اگر شرکتی بخواد ۲۰٪ افزایش سرمایه بده – اگر ۱۰ میلیارد ارزش داشته میشه ۱۲ میلیارد – پس باید ۲۰ میلیون سهم ۱۰۰ تومانی برای سهامداراش منتشر کند.
اگر بنده مالک ۱۰۰۰ سهم از شرکتی باشم که قراره ۱۰۰٪ افزایش سهم داشته باشه – پس:
۱۰00=۱۰۰%×1000
یعنی:
۱۰۰۰۰۰=۱۰۰×1000 تومان باید بدم تا ۱۰۰۰ سهم صد تومانی بتونم بخرم در موقع افزایش سرمایه
خب اگر قیمت هر سهم فعلی شرکت ۳۵۰۰ تومان باشه
این منطقیه که سهمی که قیمتش ۳۵۰۰ تومانه رو فقط با ۱۰۰ تومان بتونیم بخریم؟
یا اشتباه متوجه شدم؟
چون فکر میکردم اگر قراره ۱۰۰٪ افزایش سرمایه داشته باشه – ما هم برای حفظ ۱۰۰۰ سهممون باید ۱۰۰٪ افزایش سرمایه بدیم
یعنی به سهمی که ۳۵۰۰ تومان قیمت داره – و ۱۰۰۰ سهم ک میشه ارزش کلی ش میشه ۳/۵ میلیون تومان
فکر میکردم پس از افزایش سرمایه ۱۰۰٪ باید ۳/۵ میلیون دیگر بدیم تا بتونیم ۱۰۰۰ تا سهممون رو حفظ کنیم

الان یعنی فقط با ۱۰۰ هزار تومان ۱۰۰۰ سهممون حفظ میشه؟ برای افزایش سرمایه ۱۰۰٪؟
و برای ۲۰۰٪ ۲۰۰ هزار تومان؟

سینا

فکر کنم متوجه منظور کلی سوالم نشدید
کل سوالی ک دارم اینه:
اگر شرکت ۱۰۰٪ افزایش سرمایه داشته باشه
و قیمت هر سهمش باشه ۳۵۰۰ تومان (قبل از افزایش سرمایه)
اگر بنده ۱۰۰۰ سهم داشته باشم (۳۵۰۰*۱۰۰۰ = ۳/۵ میلیون تومان)
برای مشارکت در این افزایش سرمایه باید چقدر به حساب شرکت واریز کنم؟
باید مبلغی پرداخت کنم؟ چقدر؟
آیا فقط باید ۱۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنم؟
یا به میزان سرمایه ای ک دارم باید پرداخت کنم؟ یعنی لازمه ۳/۵ میلیون دیگر پرداخت کنم؟ جهت مشارکت در افزایش سرمایه ۱۰۰٪ی؟

فقط عدد بگید لطفا 🙂 تا بدونم مبلغ زیادی هست یا خیر

رضوی

سلام مهندس خسته نباشی ببخشید من در تاریخ 2-11 – 3800سهم کحافظ هر سهم خریدم 5514 تومن که جمعا حدود 20 ملیون و خرده ای شد که تا چند روز پیش هم بلحاظ رشد سهم من حدود یک و هشتصد تو سود بودم اما امروز به یکباره قیمت هر سهم شد 741 ت و پول من شد دو ملیون و هفتصد ت . یعنی حدود 18 ملیون ضرر کردم لطفن با توجه به مبتدی بودن من و اینکه از سامانه کدال و بورس هم چیزی نفهمیدم لطفن بفرمایید که چی خواهد شد و چکار باید کنم و ارزش پول من چرا بلحاظ افزایش سرمایه اینقدر افت کرد و اینکه ایا باید کاری کنم یا در این سهم ( کحافظ ) بمن حق تقدم می دند یا سهم جایزه یا … چون من در کدال چیزی متوجه نشدم لطفن یه توضیح خوب بدید که متوجه شم ممنون از لطف و پاسخگویی شما

سید

درود بر شما، پرسشها بیشتر توسط کسانی بود که سهم داشته اند. از زاویه خرید سهم، خرید سهم پس از بازگشایی (بعد از افزایش سرمایه) در بورس بر چه مبنایی باید باشه:
-باید چند روز منتظر موند تا قیمت جدید در بورس مسیر خودشو پیدا میکنه
– یا اگر شرکت قبل از افزایش روند خوبی داشته، فوری بعد از بازگشایی خرید کرد
-اگر بر مبنای تحلیل تکنیکال قبل از افزایش، خرید پیشنهاد بشه، در روز بازگشایی خرید انجام بشه؟
ممنون از وقتی که برای پاسخ به این پرسش اختصاص میدهید.

فرهاد

سلام خسته نباشید سهم ونوین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها میخواد بده این سهم امکان داره بعد از افزایش سرمایه باعث زیان من بشه ممنون راهنمایی کنید

ایمان

باعرض سلام و خسته نباشید
خواهشمند است راهنمایی فرمایید از زمان اظهار نظر حسابرس جهت افزایش سرمایه تا ارائه مدارک و مستندات جهت افزایش سرمایه آیا دارای محدودیت زمانی می باشد و یا اینکه خیر.(تا چه زمانی مهلت ارائه مدارک و مستندات افزایش سرمایه می باشند؟)
بطور مثال شرکت x 3 ماه پیش اظهار نظر حسابرس نسبت به افزایش سرمایه ارائه نمود اما تا کنون مدارک و مستندات جهت افزایش سرمایه ارائه ننموده است

فرزاد

سلام ببخشيد مزاحم شدم يه سوال داشتم، من وارد غگل شدم، بعد از افزايش سرمايه براى اضافه شدن سهام جايزه، من بايد شخصا به مجمع برم يا در كارگذارى اقدامى بايد انجام بدم ؟

رضا

سلام و عرض ادب جناب مهندس من امروز سهام غگل خریدم ولی بعدش دیدم که قرار این شرکت افزایش سرمایه بده ایا ممکن هفته بعد قیمت این سهم به این دلیل ( بدون علتهای سایر نوسانات) افت کنه ( البته شرکت برای 15-11 به سهامداران نامه زده ممنون

فرهاد

سلام خسته نباشید یک سوال داشتم مثلا در یک سهمی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی اتفاق میافته جه تاثیری برای کسانی که سهم این شرکت رو دارند میافته چون مثلا سهم شیران افزایش سرمایه داده بود قیمت سهم قبل از افزایش سرمایه 14750بوده ولی بعد از افزایش سرمایه از 8970 شروع شده وقتی نمودار رو تعدیل نشده میبینم همین فقط میخواستم بپرسم که قیمت بعد از افزایش سزمایه در سهم شیران کم شده موجب زیان سرمایه گذاران نشده ممنون

سام

باسلام و خسته نباشید
لطفاً بفرمایید که افزایش سرمایه چرا اینقدر برای سهامداران جذابه؟از نظر ریالی که فرقی نمیکنه
و اینکه چرا اسم سرمایه افزایش یافته رو میزارن جایزه؟! جایزه ایی وجود ندارد که،این همون سهم قبله که ریز تر شده
و آخر اینکه بین منبع مالی این افزایش سرمایه ها هیچ فرقی دیده نمیشه یا بنده اینطور برداشت میکنم؟؟

ریکا بابلی

سلام عزیز
برای محاسبه نرخ رشد eps صورتهای مالی3-6-9-12 ماهه اگر افزایش سرمایه بده چطور محاسبه کنیم!!
مثلا اگر سود 9ماهه95شده باشه500 تومن و سود سال96 با افزایش500 درصدی شده 200 تومن
آیا برای محاسبه نرخ رشد این 200 را باید در 5 ضرب کنیم که میشه1000؟!!!
درسته یا نه؟
ممنون

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
117
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx