11 نکته که قبل از ورود به بازار سهام باید بدانید

ورود به بورس

ورود به بورس آن هم در دنیای امروز که همه‌چیز به شکل اینترنتی درآمده کار چندان دشوار و زمان‌گیری نیست.

اما آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید برای ورود به بورس باید از کجا شروع کنم و ورود به این فضا به چه شکل است؟ بله شاید همه ما پول کافی برای ورود به بازار بورس و خرید سهام را داشته باشیم، اما این به‌تنهایی کافی نیست!

لازم است قبل از ورود به بازار سرمایه نکات مهمی در این مورد آموزش ببینیم تا بتوانیم با دیدگاه وسیع‌تر و آمادگی بیشتری به این عرصه وارد شویم.

عناوین مطلب:

به‌همین‌دلیل در ادامه به بررسی نکات مهم برای ورود به معاملات بورس و بازار سهام می‌پردازیم. با در نظر داشتن  این نکات، مسیر شما به‌عنوان یک معامله‌گر تسهیل می‌شود.

11 نکته برای قبل از ورود به بورس و بازار سهام

سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند به شما سود خوبی دهد و ارزش پولتان را در مقابل تورم حفظ کند.

اما اگر برای این کار تصمیم جدی گرفته‌اید لازم است قبل از ورود و شروع سپرده‌گذاری به نکاتی دقت کنید و بدانید برای ورود به بورس چه باید کرد.

سرمایه‌گذاری تصادفی می‌تواند همه سرمایه شما را بر باد دهد پس بهتر است قبل از هر اقدامی به این موارد دقت کنید:

1. هیچ‌گاه کورکورانه وارد بازار سهام نشوید

بارها پیش می‌آید که در حین صحبت با دوستان و آشنایان بحث به بازار سهام می‌کشد و درباره کسب سودهای کلان از این بازار صحبت می‌کنند.

ممکن است شما هرگز تجربه کار در بازار بورس را نداشته باشید ولی با شنیدن این حرف‌ها تصمیم بگیرید وارد شوید.

اما اگر تنها به این دلیل می‌خواهید وارد بازار شوید که ماجراجویی کنید یا به فکر ثروت یک‌شبه آمده‌اید باید بگوییم تصمیم اشتباهی گرفته‌اید.

هیچ‌گاه قبل از اینکه حداقل دانش اولیه را برای ورود به بازار بورس کسب کنید سرمایه خود را به خطر نیندازید.

لازم است از قبل بدانیم برای ورود به بورس از کجا شروع کنیم و با عملکرد بازار و اهداف مالی خود آشنا باشید. سپس اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش بورس چقدر زمان میبرد؟ آیا بدون آموزش هم می‌توان سود کرد؟

2. بازار بورس، ماشین پولسازی نیست!

حتما داستان کسانی که ثروت زیادی از ورود به بورس به دست آورده‌اند را شنیده‌اید.

خیلی‌ها فکر می‌کنند بازار بورس ماشین پولسازی است که می‌تواند در مدت کوتاهی از آن‌ها یک میلیونر بسازد.

البته افراد زیادی از این بازار به سود رسیده‌اند اما شاید تنها به این دلیل که دانش خوبی  از بازار داشتند، استراتژی‌های درستی اتخاذ کردند و انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشتند. آن‌ها در مسیرشان منضبط و منظم بودند.

اما درعین‌حال افراد خیلی زیادی هم بوده‌اند که کل سرمایه خود را طی چند هفته یا حتی چند روز از دست داده‌اند. حتی گاهی برای پوشش ضررهای خود مجبور به فروش دارایی‌هایشان شده‌اند.

بیشتر بخوانید: سود در بورس چقدر است؟ آیا بورس ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟

ورود به بورس

3. آموزش ببینید و اصول پایه را بیاموزید

قبل از اولین سرمایه‌گذاری، زمانی را صرف یادگیری اصول پایه بازار سهام، نحوه ورود به بورس و شاخت اوراق بهادار آن کنید. تمرکز شما بر اوراق بهاداری باشد که می‌تواند سرمایه مناسب‌تری تلقی شود.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع به سرمایه‌گذاری درباره موارد زیر مطالعه کنید:

  • درک معیارها و تعاریف مالی مهم مثل ارزش بازار، P/E ،EPS و غیره
  • متدهای رایج انتخاب سهام، زمان‌بندی و اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال
  • اصول تریدینگ و معامله، قوانین، اصطلاحاتی مثل انواع سفارش، حدود سفارش، حد توقف بازار، سفارش مجاز، حد ضرر، حد سود و مواردی  ازاین‌دست که تریدرها به‌کرات از آن‌ها استفاده می‌کنند.
  • بازار و ارتباط آن با اقتصاد مثلا رابطه بازار با تورم، تولید ناخالص ملی، کسری بودجه، قیمت نفت خام، ارزش دلار و غیره را درک کنید. بسیاری از مردم به این دلیل پول خود را از دست می‌دهند که درک درستی از چرخه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ندارند.

برای آموزش سرمایه گذاری در بازار بورس کلیک کنید!

4. فقط پول اضافی خود را وارد بورس کنید

بزرگ‌ترین اشتباهی که سرمایه‌گذاران تازه‌وارد هنگام ورود به بورس مرتکب می‌شوند سرمایه‌گذاری پولی است که قدرت از دست دادن آن را ندارند.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس با ریسک همراه است و این یعنی ممکن است همه‌چیز را از دست دهید.

مثل هر سرمایه‌گذاری دیگری، ریسک‌های ذاتی وجود دارند. برخی از این ریسک‌ها مربوط به کل بازار و ریسک سیستماتیک آن هستند که با کارهایی مثل تنوع دادن به سبد خرید نیز حل نمی‌شوند.

اما برخی ریسک‌ها مختص برخی سهام‌ها هستند که در صورت اجتناب از آن‌ها در امان می‌مانید. بنابراین باید بدانید برای ورود به بورس چه باید کرد.

بیشتر بخوانید: مراحل مدیریت ریسک در بورس و بازارهای مالی

شما باید با توجه به سن، توان مالی، درآمد، پس‌انداز بلندمدت و سایر فاکتور میزان ریسکی که می‌توانید تحمل کنید را مشخص نمایید.

اگر می‌خواهید ریسک کنید تنها باید وجوه اضافه را در معرض خطر قرار دهید نه اینکه مبالغی که برای زندگیتان ضروری است را وارد بازار کنید.

ورود به بورس

5. در ورود به بورس ذهنیت گله ای نداشته باشید

تحت تاثیر اقدامات آشنایان، اقوام و دوستانتان، بدون ارزیابی شرایط دست به خریدوفروش نزنید.

اگر همه افراد اطراف ما در حال سرمایه‌گذاری روی یک سهم هستند احتمالا شرایط غالب بازار همین است. اما اگر شما سهام خود را با دقت انتخاب نکنید و از گله پیروی کنید احتمالا در طولانی‌مدت ضرر زیادی خواهید کرد.

بنابراین اگر در اولین مراحل ورود به بورس هستید، هیچ‌گاه براساس حرف دیگران وارد عمل نشوید. قبل از سرمایه‌گذاری درباره آن شرکت تحقیق کنید.

فقط در صنایعی سرمایه‌گذاری کنید که وضعیت امن‌تری دارند تا پس از مدتی که تجربه کافی کسب کردید بتوانید اقدامات بهتری انجام دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع صنایع بورسی در ایران + بررسی مهم‌ترین صنایع

6. تنوع دهید اما نه بیش‌ از حد

هرگز در ابتدای ورود به بورس همه پولتان را وارد یک سهم نکنید.

یک سبد سهام متنوع ایجاد کنید که به شما در کاهش ضرر کمک کند، تا درصورتی‌که چند سهام عملکرد خوبی نداشتند از ضرر کردن نجات یابید.

همچنین از تنوع بیش‌ازحد بپرهیزید چون تنوع افراطی جلوی رشد سرمایه را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

7. سعی نکنید بازار را زمان بندی کنید بلکه در سرمایه‌ گذاریتان نظم داشته باشید

اکثر سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند بازار را زمان‌بندی کنند اما این کار می‌تواند با خطر از دست رفتن سرمایه همراه شود.

هیچ‌کس نمی‌داند بازار دقیقا چه زمانی وارد کدام مرحله از چرخه خود می‌شود پس منتظر تغییر شرایط نباشید. در طی یک دوره مقدار پول در بازار سرمایه‌گذاری کنید و در بلندمدت آن را بهبود دهید.

سرمایه‌گذارانی که به‌صورت بلندمدت و  سیستماتیک سرمایه‌گذاری می‌کنند سود خوبی به دست می‌آورند. بعلاوه، صبر داشته باشید و در رویکرد سرمایه‌گذاری خود نظم بکار ببرید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی بورس و چرخه بازار (چگونه باعث سود و زیان می‌شود؟)

8. اجازه ندهید احساسات بر سرمایه‌ گذاریتان اثر بگذارند

در هنگام ورود به بازار سرمایه احساسات را از تصمیمات سرمایه‌گذاری جدا کنید چون بسیاری از تریدرها بخاطر ناتوانی در این کار دچار ضررهای زیادی شده‌اند.

از چرخه ترس و طمع بیرون بیایید. بدون درک ریسکی که یک سهام به همراه دارد دست به خریدوفروش آن نزنید.

در بازار نزولی ترس خود را کنترل کنید و وحشت نکنید تا سهام را با قیمت کمتر بفروشید. در بازار صعودی نیز طمع نکنید تا همه پولتان را وارد یک دارایی نمایید.

بیشتر بخوانید: چگونه از سرمایه گذاری احساسی در بازارهای مالی پرهیز کنیم؟

ورود به بورس

9. هنگام ورود به بورس انتظارات واقع‌ بینانه داشته باشید

داشتن امید خوب است اما کافی نیست. اهداف مالی خود را به‌صورت واقع‌بینانه تنظیم کنید.

مثلا برخی افراد در طی دوران رشد اقتصادی ممکن است به سود 100 درصدی رسیده باشند اما همیشه نباید چنین انتظاری داشت.

اگر احساس می‌کنید سهامی که در سبدتان است بیش‌ازحد ارزش‌گذاری شده و حباب قیمتی دارد بهتر است به سمت سهامی بروید که قیمت واقعی‌تری دارد.

معمولا بازارهای جهانی تحت تاثیر اخبار دنیاست. هر خبر مهمی می‌تواند بر سهام یک صنعت خاص تاثیر بگذارد بنابراین لازم است وضعیت کلی صنعت را هم در نظر داشته باشید.

10. برای ورود به بورس باید مسئولیت پذیر باشید

مسئولیت‌پذیری یکی از نکات مهم برای ورود به بورس است. در بورس برای برانگیختن احساس ترحم دیگران پولی دریافت نخواهید کرد.

شما هم مسئول سود و هم مسئول زیان‌های خود هستید، نه شخص دیگر. بنابراین با ایجاد یک استراتژی درست، آموزش اصولی و برنامه گام‌به‌گام وارد بورس شوید و مسئولیت سود و ضرر خود را قبول کنید.

11. به نقد شوندگی سهام دقت کنید

نقدشوندگی بالاتر، یعنی اینکه بتوانید سهام خود را به‌راحتی با قیمت مناسب بفروشید.

سهام نقد شونده در مواقع خروج از سهم یا بازار، شما را در برابر ریسک‌های درون سهمی بیمه می‌کند. برخی افراد در قیمت نامناسب سهام یک شرکت را خریداری می‌کنند و انتظار کسب سود در کوتاه‌مدت را نیز دارند.

توصیه‌های یک معامله‌ گر برای ورود به بورس

  • به‌طورکلی وقتی قیمت یک سهم بالاتر می‌رود، همچنان که در حال رشد است، عرضه‌ها نیز بیشتر می‌شود (مخصوصا در محدوده‌های مقاومت).
  • وقتی قیمت سهمی شدیدا در حال سقوط است، همین‌طور که قیمت کاهش می‌یابد تقاضا نیز کم‌کم بیشتر می‌شود (مخصوصا در محدوده حمایت).
  • اگر سهامی داشتید که چندین روز پشت سرهم با صف خرید و تقاضای بالا رشد کرده بود، مواظب حجم معاملات بالا باشید. وقتی عرضه از تقاضا بیشتر شد و قیمت آخرین معامله در حال منفی شدن بود فورا سهم را بفروشید.
  • هیچ‌وقت سهمی را که نزدیک محدوده مقاومت قرار دارد نخرید. وقتی مقاومت شکست و قیمت در بالای سطح مقاومت تثبیت شد، می‌توانید وارد شوید و حد ضرر را روی مقاومت شکسته شده که حالا تبدیل به حمایت شده قرار دهید.
  • یکی از نکات مهم برای ورود به بورس تازه‌کاران این است که وقتی افت قیمت یک سهم شروع شده و به نظر می‌رسد ادامه‌دار است، منتظر نمانید که قیمت به روند صعودی برگردد، محدوده حمایت سهم را در نظر بگیرید و اگر زیر محدوده حمایت مهم (یا مثلا 10 درصد پایین‌تر از قیمت خرید) رسید، فورا و بدون معطلی سهم را بفروشید.

متاسفانه خیلی از افراد در چنین مواقعی به‌جای رفتار منطقی، به دنبال اخبار مثبت می‌گردند تا خودشان را دلگرم کنند. امیدواری شما برای برگشت روند صعودی به سهمی که در حال سقوط است هیچ تاثیری در روند سهم نخواهد گذاشت. پس واقع‌بین باشید.

ورود به بورس
  • کم شدن سود شما نیز نوعی ضرر است. وقتی سهامی رشد کرد، حد ضرر را بالاتر ببرید. مثلا اگر سهامی را با قیمت 550 تومان خریداری کرده‌اید و سهم به 650 تومان رسیده است، حال بهتر است حد ضرر را که قبلا (بر فرض مثال) روی 500 تومان بوده به 600 تومان تغییر دهید.
  • هیچ‌کس نمی‌تواند کل سودهای بازار را به دست آورد. اگر یک سهم همچنان در حال رشد است و بیش از 100 درصد رشد کرده، به‌هیچ‌وجه به فکر ورود نباشید چون احتمالا این نحوه ورود به بورس خطرناک است.

حتی گاهی بررسی روزانه قیمت این‌گونه سهم‌ها وسوسه کننده است. اما این سهم‌ها محکوم به سقوط هستند. هیچ‌کس نمی‌داند قیمت سهام تا چند روز دیگر روی چه قیمتی خواهد بود، مسئله این است که با این رشد نجومی، ورود به سهم‌هایی که رشد زیاد داشته‌اند ریسک بالایی دارد.

  • سهم‌هایی که با شدت سقوط می‌کنند، معمولا پس از سقوط رشد شارپی را نیز خواهد داشت.

بنابراین همیشه زمانی که چند سهمی که در حال افت شدید زیر نظر بگیرید و موقعی که دیدید سهم از صف فروش در حال رسیدن به قیمت‌های مثبت است تصمیم به خرید را با لحاظ کردن سایر شرایط بگیرید. البته که همیشه جای شک و شبهه وجود دارد که این مثبت شدن پایان سقوط است یا نه.

سوالات متداول

برای ورود به بورس از تحلیل تکنیکال شروع کنیم یا تحلیل فاندامنتال؟

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مکمل هم هستند اما اولین گامی که توصیه می‌شود یادگیری تحلیل تکنیکال است. تحلیل تکنیکال دیدگاه خوبی درباره نحوه چرخش وضعیت بازار و سرمایه آن می‌دهد.

چرا سهام‌هایی که با سرعت بالایی در حال صعود هستند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند؟

این سهام‌ها امن نیستند به این معنی که ممکن است با همان سرعت سقوط کنند حتی قبل از اینکه فرصت کنید سرمایه خود را از آن‌ها خارج کنید. مسئله بعدی احتمال انجام پامپ و دامپ در قیمت این نوع سهم‌هاست.

احساسات ترس و طمع چگونه بر تصمیم‌گیری اثر می‌گذارد؟

ترس و طمع که FOMO و FUD نامیده می‌شوند به ترتیب به‌به ترس از دست دادن فرصت و ترس از دست رفتن سرمایه اشاره دارد. فومو باعث اقدام به خرید یک‌باره و فاد باعث اقدام به فروش سریع می‌شود.

جمع‌بندی

ورود به معاملات بورس تصمیم‌گیری مهمی است. این تصمیم می‌تواند زندگی مالی شما را تحت تاثیر قرار دهد. به‌همین‌دلیل مهم است که قبل از ورود، مواردی را در نظر بگیرید و نکاتی را آموزش ببینید.

در این بازار باید تا حد امکان براساس منطق عمل کنید و تحت تاثیر احساسات یا حرف دیگران نباشید. ممکن است بازار بورس پرسود باشد اما بهتر است شخص تازه‌کار با حداکثر احتیاط عمل کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات سرمایه گذاری در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمود محرمی

عالی

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx