نرم افزار جدید ایستگاه معاملاتی کارگزاران

اخبار بورس

پس از پیاده‌سازی نامک (نرم‌افزار ایستگاه معاملاتی کارگزاران) در شهرستان‌ها و ایجاد برخی تغییرات در آن، تالار حافظ به عنوان آخرین نقطه، به زودی میزبان این نرم افزار جدید خواهد بود.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، در خصوص پیاده سازی این نرم افزار جدید در بازار سرمایه گفت: پس از پیاده‌سازی این نرم افزار در شهرستان‌ها و ایجاد برخی تغییرات در آن، تالار حافظ به عنوان آخرین نقطه، به زودی میزبان این نرم افزار جدید خواهد بود.

عباس احمدی در خصوص کانال های ارتباطی با سهامداران افزود: در حال حاضر برای جمع آوری سفارشات خرید و فروش ، دو کانال ارتباطی اصلی با سرمایه گذاران داریم که یکی سامانه‌های آنلاین یا معاملات برخط هستند که افراد به صورت مستقیم از طریق نرم افزارها، سفارشات خرید و فروش را ارسال می‌کنند و دیگری سامانه کارگزاری است که تا قبل از راه اندازی سامانه نامک (نرم افزار ایستگاه معاملاتی کارگزاران) از محصول خارجی پم استفاده می‌شد.

عناوین مطلب:

وی ادامه داد: با توجه به گسترش و ورود ابزارهای جدید به بازار سرمایه و افزایش حجم و تعداد معاملات، امکان پاسخ‌دهی سامانه قبلی نیاز بازار وجود نداشت. به همین دلیل، از یک سال قبل تولید سامانه جدید را در دستور کار قرار دادیم و با استفاده از تجربیات مهندسان مدیریت فناوری بورس تهران موفق به طراحی این نرم افزار شدیم.

احمدی در خصوص پیاده‌سازی این نرم افزار در شهرستان‌ها اعلام داشت: در حدود یک ماه است که پیاده‌سازی این سامانه را از شهرستان‌ها آغاز کرده‌ایم و تمامی شعب کارگزاری‌ها در شهرستان‌ها، مجهز به این سامانه شده‌اند.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با اشاره به آمادگی بورس تهران برای استفاده از سامانه جدید خاطرنشان کرد: طی روزهای 5 و 6 آبان ماه تالارهای اختصاصی و دفاتر تهران از سامانه نامک به جای سامانه پم استفاده خواهند کرد و به زودی به عنوان آخرین نقطه، تالار حافظ میزبان این نرم افزار خواهد بود و سیستم جدید جایگزین سیستم پم خواهد شد.

وی در خصوص تفاوت های عمده میان نامک و پم بیان داشت: معماری جدید در نظر گفته شده  برای نامک، امکان توسعه و نگهداری و کارآیی مناسب ، امکان لحاظ شدن قابلیت های مختلف برای کارگزاران بنا به نیاز آنها و بدون محدودیت از اصلی ترین تفاوت های این سامانه با سامانه پم است.

احمدی ادامه داد: برای مدیران کارگزاری نیز از لحاظ نظارتی و مدیریتی ویژگی های خاصی لحاظ شده است که پس از همه گیر شدن، این امکانات در اختیار کارگزاری ها قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با اشاره به محدودیت های موجود در سامانه پم افزود: برخی از ابزارهای جدید در سامانه پم قابل معامله نبودند مثل ابزارهای که در بورس انرژی تعریف شده اند یا به فرض معاملات توافقی که اخیرا در فرابورس راه اندازی شده، اما در سامانه نامک قابلیت های جدیدی تعبیه شده است که امکان انجام معاملات توافقی، معاملات بورس برق و معاملات حراج حضوری را میسر می کند.

وی بومی بودن این سیستم و استفاده از توان مهندسان داخلی را از مهم ترین و کلیدی ترین ویژگی این سامانه اعلام کرده و تصریح کرد: بومی بودن سیستم و استفاده از نبوغ مهندسان ایرانی از مزایای ویژه ای است که باعث می شود در صورت نیاز، به کم و کاستی های این سامانه در اسرع وقت پاسخگو بود .

وی در خصوص امکانات نظارتی این سامانه متذکر شد: امکانات نظارتی این سیستم متفاوت است و قابلیت مدیران کارگزاری را در راهبری فرآیند معاملات افزایش می دهد.

احمدی در خصوص ظاهر متفاوت سامانه جدید گفت : از لحاظ ظاهری سامانه نامک متفاوت با سامانه قدیم است و به اصطلاح کاربر پسند است .

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پایان در خصوص برگزاری کلاس های آموزشی سامانه نامک اظهار داشت : از همه کارگزاران برای شرکت در کلاس های آموزشی دعوت شد و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران آمادگی خود را برای تشکیل هر گونه کلاسی در صورت درخواست کارگزاری ها اعلام می کند البته کتابچه ای آموزشی نیز در خصوص این سامانه جدید تهیه و در اختیار کارگزاران قرار گرفته است.

اشکالات و ضعف‌های فنی ایستگاه نامک 

علی‌رغم اینکه سامانه جدید نامک نسبت به سامانه پم مزایای بسیاری دارد؛ اشکالات و ضعف‌هایی در آن وجود دارد که توسط معامله‌گران گزارش شده است. در ادامه به شرح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

  • کندتر اجرا شدن سفارش‌ها در سیستم جدید نسبت به سامانه پم
  • عدم وجود هماهنگی با دیده‌بان بازار که منجر به وجود اطلاعات اضافه در آن شده و باعث سردرگمی می‌شود.
  • طولانی‌تر بودن فرآیند ثبت سفارش در مقایسه با حالت قبل
  • تایید گرفتن انجام هر عملیات از معامله‌گر که باعث کندی فرآیند خرید و فروش می‌شود.
  • عدم بررسی سیستم در کارگروه‌های کانون قبل از عملیاتی شدن
  • افزایش ریسک‌های موجود برای کارگزاران
  • غیرقابل تغییر بودن چیدمان ظاهری سیستم
  • به‌روز نبودن اطلاعات برخی از مشتریان
  • عدم وجود قابلیت اصلاح گروهی سفارش‌ها

لازم به ذکر است که در خصوص وجود این اشکالات در سامانه نامک، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس معتقد است: “به تدریج و با عملیاتی شدن سامانه، ایرادها از بین خواهند رفت و پشتیبانی و اعمال تغییرات در سامانه و افزودن امکانات جدید بسیار راحت‌تر خواهد شد. مسلما این سامانه در توسعه بازار و اجرایی کردن ابزارهای جدید بورسی، موثر خواهد بود.”

بنابراین؛ امکان کنترل بیشتر مدیران شرکت‌ها بر معاملات فراهم خواهد شد. محدودیت مربوط به حضور هر معامله‌گر فقط در استیشن مخصوص خود برطرف شده و از نظر سرعت، تلاش بسیار جهت افزایش سرعت ایستگاه نامک نسبت به پم انجام خواهد شد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کارگزاری بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
k.m

سلام درمورد ایستگاه معاملاتی نامک توضیح میدین چی هست؟

razdari

درود با تشکر از مطلب مفیدتون
ی سوال که پیش میاد و در عمل برای من اتفاق افتاده اینکه اگر سهمی رو بخوایم بخریم و با پیام سامانه ی نامک (که امکان خرید برای مشتری بر خط وجود نداشته باشهو سهم قابل معامله هست)روبرو شدیم چیکار باید بکنیم ؟ ممنون می شم راهنمایی بفرمایید

علی

خب چرا سهمی باید برای کارگزاری ها قابل معامله باشه ولی برای عموم نه؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
5
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx