توصیه‌های رابرت کیوساکی و پدر پولدارش در مورد پول و ثروت!

زندگی نامه و کتاب های رابرت کیوساکی در مورد پول و ثروت

بسیاری از ثروتمندان راز پولدار شدن خود را فاش نمی‌کنند اما در این میان افرادی مانند رابرت کیوساکی به افراد جامعه آموزش می‌دهند که با تغییر دیدگاه خود نسبت به اقتصاد و یاد گرفتن نحوه کار کردن با پول چگونه می‌توانند به یک انسان موفق و پولدار تبدیل شوند.

اما رابرت کیوساکی کیست؟ رابرت کیوساکی یکی از افراد ثروتمند ایالات متحده و یکی از موفق‌ترین نویسندگان دنیای اقتصاد است که متود‌های خاص خودش را در قالب کتاب‌هایی به تمامی افراد آموزش می‌دهد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم رابرت کیوساکی کیست و چطور می‌توانیم از آموزش‌های او به بهترین نحو بهره ببریم.

عناوین مطلب:

زندگینامه رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی یکی از موفق‌ترین چهره‌های اقتصاد است که توانسته دیدگاه بسیاری از افراد نسبت به پول را عوض کند.

رابرت کیوساکی علاوه بر این‌که فردی موفق در زمینه امور مالی است، نویسنده‌ای چیره‌دست، سرمایه‌گذاری با تجربه و یک سخنران انگیزشی محبوب است.

کیوساکی یک ژاپنیِ آمریکایی‌تبار است که در شهر هیلو ایالت هاوایی آمریکا به دنیا آمده است. پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، کیوساکی به آکادمی تجاری نیروی دریایی ایالات متحده رفت و در سال 1969 به عنوان افسر عرشه فارغ‌التحصیل شد. پس از شروع جنگ ویتنام، به عنوان خلبان جنگنده در جنگ شرکت کرد و موفق به دریافت مدال نیروی هوایی گردید.

پس از پایان جنگ، کیوساکی در سال 1975 از نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا خارج و به عنوان فروشنده دستگاه‌های زیراکس دست به کار شد.

کیوساکی در کتاب خود تعریف می‌کند از آنجایی که کارش در فروش خوب بود پول خوبی دریافت می‌کرد و شاید هر کس دیگری به جای او بود تا ابد به عنوان فروشنده در این شرکت کار می‌کرد اما او پس از سه سال از کار خود استعفا داد.

پس از خارج شدن از کار فروش دستگاه زیراکس، شرکت خود را تأسیس کرد که کیف پول‌های سرفر (Surfer Wallet) به نام ولکرو (Velcro) می‌فروخت. علی‌رغم فروش خوب شرکت در ابتدا، پس از مدتی شرکت کیوساکی ورشکست شد.

در اوایل دهه 80 میلادی، کیوساکی تصمیم گرفت کار جدید و متفاوتی شروع کند پس یک خط تولید راه انداخت که کار آن تولید تیشرت‌هایی برای یک گروه موسیقی راک بود.

پس از 5 سال، کیوساکی این خط تولید خود را در سال 1985 فروخت و پس از 10 سال تلاش برای موفقیت سعی کرد که در سن 47 سالگی خودش را بازنشست کند اما پس از تأسیس کمپانی Cashflow Technologies کسب‌وکار او جان تازه‌ای گرفت. امروزه این شرکت دو تا از شاخه‌های بسیار مهم کسب‌وکار کیوساکی را به نام Rich dad و Cashflow را مدیریت می‌کند.

بیشتر بخوانید: منظور از سواد مالی چیست و شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

فعالیت‌های آموزشی رابرت کیوساکی

تا اینجا توضیح مختصری در مورد اینکه رابرت کیوساکی کیست ارائه دادیم، در ادامه به فعالیت‌های آموزشی وی خواهیم پرداخت.

پس از دست کشیدن از کار تجارت، مؤسسه‌ای به نام مؤسسهٔ بین‌المللی آموزش با گروهی از همکاران خود تأسیس کرد که به آموزش تجارت و سرمایه‌گذاری در هفت کشور جهان مشغول بوده و ده‌ها هزار نفر دانشجو داشت و دارد.

با بازنشسته شدن در سن 47 سالگی، رابرت به آنچه بیش از همه مورد علاقه‌اش بود یعنی سرمایه‌گذاری روی آورد. به دلیل نگرانی فراوانی که از خلاء در حال رشد میان داراها و ندارها داشت، به خلق بازی «پول در گردش» پرداخت، که به آموزش پول اختصاص دارد.

آموزش شناخت پول و کار با آن، بیش از اینکه تنها توسط قشر پولدار جامعه درک شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد، مورد استقبال سایر اقشار نیز قرار گرفت.

رابرت کیوساکی: «علت عمده‌ای که باعث می‌شود، غالب مردم در تنگناهای مالی به‌سربرند این است که آنان سال‌های سال را از عمر خود در مدارس به سر می‌برند؛ اما درخصوص پول هیچ چیز یاد نمی‌گیرند. نتیجه این است که فقط یاد می‌گیرند برای پول کار کنند؛ اما هیچ‌گاه یاد نمی‌گیرند که چه کنند تا پول برایشان کار کند.»

برخلاف این که حرفه رابرت بر مستغلات و رشد دادن شرکت‌های کم‌سرمایه استوار بود؛ اما در مؤسسه آموزشی او، مهم‌ترین چیزی که تعلیم داده می‌شود، عشق و استقامت است.

او این آموزش را با کمک گرفتن افرادی چون اگ مندینو، زیگ زیگلار و آنتونی رابینز انجام می‌دهد.

کلاس‌های رابرت شامل: «سرمایه‌گذاری با بالاترین بهره و کمترین ریسک»، «چگونه به فرزندان‌مان آموزش دهیم پولدار شوند» و «تأسیس شرکت‌ها و واگذاری آن‌ها» می‌شود.

پیام رابرت کیوساکی
پیام اصلی رابرت در کلاس‌هایش این است که: «نبوغ مالی را که در وجودتان خوابیده است، بیدار کنید. این نبوغ و استعداد آماده سربرآوردن است.»

این همان تعریفی است که سخنران و نویسنده مشهور جهانی، آنتونی رابینز در مورد کار رابرت ابراز می‌دارد. او می‌گوید: “کار رابرت کیوساکی در امر آموزش، کاری نیرومند، عمیق، شگرف و دگرگون ساز است. من در برابر تلاش‌هایش سر تعظیم فرود می‌آورم و به تمام مردم، شرکت در این کلاس‌ها را توصیه می‌کنم”.

بیشتر بخوانید: 5 کاری که برای رسیدن به سلامت مالی باید انجام دهید!

در ادامه به مهمترین نظرات رابرت کیوساکی اشاره می‌کنیم:

  • مردم کم درآمد و اقشار میانی، برای پول کار می کنند اما برای پولدارها، این پول است که کار می‌کند.
  • اکثر مردم به دلیل ترس و حرص در چرخه زندگی گرفتار می‌شوند. چرخه ای که شامل بیدار شدن، سر کار رفتن، پرداخت مخارج و است.
  • علت اصلی فقر و نابسامانی مالی، ترس وجهل است، نه اقتصاد یا دولت و یا ثروتمندان.
  • اکثر مردم، تمام عمرشان را به دلیل احساس ترس به دنبال شغل ثابت، کسب حقوق، افزایش درآمد و امنیت کاری می گردند.
  • پولدارها دارایی می اندوزند، حال آن که بی‌پول ها و اقشار متوسط، بدهی می اندوزند و به اشتباه تصور می کنند که دارایی است.
  • شانس، به ذهن خلاق روی می‌آورد.
  • مشکل اصلی، ترس نیست، بلکه چگونگی مقابله با ترس است، مخصوصا ترس از دست دادن پول.
  • بازنده‌ها از شکست ناامید می‌شوند و برنده‌ها الهام می‌گیرند.

6 توصیه هوشمندانه پدر پولدار کیوساکی برای ثروتمند شدن!رابرت کیوساکی

اگر شما به فرزند خود می گویید که به دانشگاه برود، نمرات خوبی کسب کند و سپس در شرکتی بزرگ شروع به کار کند تا زمانی که بازنشسته شود، مشغول آموختن این مطلب به فرزندتان هستید که وابسته به حقوق‌های اول ماه شود!

راه موفقیت برای فرزندان ما بسیار متفاوت از راهی است که والدین ما باید می‌پیمودند.

فرزندان ما، نمی‌توانند روی استخدام بودن در طول زندگی و چک های دوران بازنشستگی حساب کنند. اما راه حل چیست؟

رابرت کیوساکی، نویسنده یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان (پدر پولدار، پدر فقیر)، معتقد است ما نباید فرزندان مان را طوری تربیت کنیم که مانند یک کارمند بیندیشند و در عوض باید به آنها بیاموزیم که مانند فردی که صاحب کسب و کار است یا یک سرمایه‌گذار بیندیشند.

توانایی آن‌ها برای درک اهمیت خلق درآمد از سرمایه‌گذاری، املاک و همینطور سرمایه‌گذاری برای دوران بازنشستگی، می‌تواند آینده مالی موفق آنها را رقم بزند.

برخورداری از توانایی هایی که یک سرمایه گذار ثروتمند همواره از آنها برخوردار بوده اکنون برای سلامت مالی بلندمدت فرزندان‌مان، ضروری است. اما برای تحقق این امر، فرزندان‌مان را چگونه باید تربیت کنیم و چه نکاتی را باید به آنها بیاموزیم؟ توصیه های رابرت کیوساکی در این مورد می تواند کارگشا باشد:

بسیاری از والدین تصور می‌کنند که کلید موفقیت فرزندان‌شان کسب نمرات عالی در مدرسه و سپس دانشگاه است تا از این طریق بتوانند در یک شرکت بزرگ، شغل خوبی به دست آورند و از طریق این شغل خوب، یک زندگی رویایی را تدارک ببینند: خانه‌ای بزرگ با وسایلی زیبا و دو ماشین پارک شده در گاراژ!

بیشتر بخوانید: 15 راه برتر برای آموزش مالی به کودکان و نوجوانان

اما امروز قوانین تغییر کرده اند. با این وجود بسیاری از ما همچنان به فرزندان‌مان توصیه می کنیم که به مدرسه برود و نمرات خوبی کسب کند تا شغل خوبی به دست آورد. این توصیه در دوران صنعتی، قابل قبول بود اما برای عصر اطلاعات، کاربرد چندانی ندارد.

جوانان از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند و شغل مناسبی به دست می‌آورند و سپس شروع به پول درآوردن می‌کنند، کارت‌های اعتباری هم از راه می‌رسند و از اینجاست که خرج کردن شروع می‌شود. آنها با جوانان دیگر آشنا می‌شوند، به یکدیگر علاقه مند می‌شوند و ازدواج می‌کنند. زندگی محشر می‌شود چون حالا دیگر 2 منبع درآمد دارند.

به عنوان یک زوج خوشبخت، تصمیم می گیرند که یک خانه و دو ماشین بخرند. بچه دار می‌شوند. درآمدشان بیشتر شده و با وامی که دریافت کرده‌اند، خانه بزرگ تری می‌خرند. سپس پی می‌برند که باید شروع به پس‌انداز برای آینده فرزندان خود کنند، پس بیشتر تلاش می‌کنند و درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

این زوج خوشبخت اکنون دیگر باید تمام روزهای کاری خود را صرفا تلاش کنند و تلاش کنند. آنها برای صاحبان شرکتی که در آن استخدام هستند، کار می‌کنند، برای پرداخت مالیات دولت، برای بازپرداخت وام بانکی و برای پرداخت دیگر صورتحساب‌ها.

آنها چیزی از پول، نمی‌آموزند و سپس به فرزند خود نیز توصیه می‌کنند که «حسابی درس بخوان و نمرات خوبی بگیر تا بتوانی شغل خوبی پیدا کنی.»

این پروسه خود را تکرار می‌کند و باعث شکل‌گیری نسل دیگری از سختکوش‌ها می‌شود. تنها راه خروج از این چرخه این است که راجع به امور مالی بیاموزید. در واقع شما باید در مورد پول، حسابداری و سرمایه‌گذاری آگاهی بیشتری کسب کنید.

بیشتر بخوانید: موانع سرمایه‌گذاری موفق چیست؟ + 7 تکنیک برای حذف آن‌ها

اما مگر آنها که از این چرخه خارج شده‌اند، به فرزندان خود چه می آموزند؟ همان طور که در کتاب «پدر پولدار، پدر فقیر» شرح داده‌ام، من با دو پدر بزرگ شده‌ام.

پدر واقعی من، مردی بود با تحصیلات عالیه که در فقر جان سپرد. اما پدر دیگرم که در واقع پدر بهترین دوست من بود، حتی کلاس هشتم را نیز به اتمام نرسانده بود اما به ثروتمندترین مرد هاوایی تبدیل شده بود. هر دو مرد، تاثیر به‌سزایی در شکل گیری تحصیلات و نگرش من نسبت به پول شدند.

پدر فقیر من همواره می‌گفت: «من نمی توانم پول این را بپردازم.» در حالی پدر پولدارم همواره می گفت: «چگونه می‌توانم پول این را بپردازم؟» من تصمیم گرفتم که نصیحت‌ها و توصیه‌های پدر پولدارم در مورد پول را دنبال کنم. توصیه‌هایی که یک پولدار به فرزندانش می‌کند اما در مدارس و دانشگاه، حرفی از آنها زده نمی‌شود.

توصیه‌های پدر پولدار کیوساکی به فرزندش

  1. فرد پولدار برای پول کار نمی‌کند: پدرم همواره به من می‌گفت که فقرا و طبقه متوسط برای پول، کار می‌کنند؛ اما در مورد ثروتمندان این گونه نیست، بلکه پول است که برای آنها کار می‌کند.
  2. امور مالی را بیاموزید: شما باید فرق میان بدهی و دارایی را بدانید. دارایی، در جیب شما پول می‌گذارد و بدهی، جیب شما را خالی می‌کند. ثروتمندان، تفاوت میان این دو را به خوبی می‌دانند.
  3. به کسب و کار خودتان بیندیشید: برای اینکه از لحاظ مالی احساس امنیت کنید، باید کسب و کار خودتان را راه بیندازید که این کسب و کار هم از دارایی‌های شما حاصل می‌شود. در واقع ثروتمندان بیشتر به دارایی اهمیت می‌دهند در حالی که بی پول‌ها و طبقه متوسط به درآمد.
  4. مالیات‌ها: قوانین مالیاتی در کشورهای مختلف، شرایط بسیاری را برای پس اندازکردن و معاف شدن از پرداخت مالیات مهیا کرده است. با این حال بسیاری از این شرایط اطلاعی ندارند و در واقع بیشتر این ثروتمندان هستند که از جزییات قوانین مالیاتی خبر دارند. پس برای ثروتمندشدن، شناخت قوانین مالیاتی و آگاهی از سرگذشت آنها ضروری است.
  5. ثروتمندان، پولسازند: فرصت‌های بزرگ معمولا نه به وسیله چشمان شما که به وسیله ذهن شما دیده می‌شوند. بسیاری از مردم هرگز پولدار نمی‌شوند تنها به این خاطر که فرصت‌های مالی پیش روی خود را تشخیص نداده‌اند. ثروتمندان همان‌قدر که در خلق فرصت‌ها تبحر دارند، در شناخت آن‌ها نیز خبره هستند.
  6. برای آموختن کار کنید، نه برای پول درآوردن: برای اینکه موفق شوید، باید بیاموزید که چگونه جریان نقدینگی، سیستم و افراد را مدیریت کنید. حضور در نیروی دریایی، رهبری را به من آموخت و کار در بخش فروش شرکت زیراکس به من اصول فروش را یاد داد. همه این ویژگی‌ها در موفقیت من تاثیرگذار بودند. دنبال شغلی باشید که توانایی شما در مدیریت جریان نقدی، سیستم‌ها و افراد را افزایش دهد، نه اینکه تنها برای شما حقوق آخر ماه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: 7 تفاوت کلیدی بین ذهن فقیر با ذهن ثروتمند

البته آنچه شما باید برای ثروتمندشدن به فرزندتان بیاموزید تنها محدود به این 6 اصل نمی شود. برای مثال من در کتابم داستان یکی از دوستانم را ذکر کرده‌ام که از آرزوی پسر نوجوانش برای خرید خودرو استفاده کرد تا به او درس بزرگی در مورد امور مالی بدهد.

دوست من، پسری 16 ساله داشت که به شدت برای خرید ماشین اصرار می‌کرد. از آنجا که والدین همه دوستانش برای فرزندان‌شان، خودرو خریده بودند، پسر دوست من نیز از دوستم انتظار داشت تا خودرویی را برایش خریداری کند.

دوست من تصمیم گرفت از این خواسته پسرش، به عنوان یک فرصت آموزشی بهره ببرد. او 3000 دلار به فرزندش داد اما به او گفت که اجازه ندارد از این پول به طور مستقیم برای خرید خودرو استفاده کند. سپس اشتراک روزنامه وال استریت ژورنال را به پسرش هدیه داد.

او به فرزندش گفت، هر زمان که توانست 6000 دلار از سرمایه‌گذاری مبلغی که به او داده کسب کند، می تواند با آن پول خودرو بخرد و 3000 دلار سرمایه اولیه را نیز برای هزینه‌های دانشگاه، پس انداز خواهد کرد. بعدها دوستم گفت که این بهترین کاری بود که می‌توانست بکند.

بیشتر بخوانید: چگونه برای سرمایه‌گذاری پس‌انداز کنیم؟

نه تنها پسر او به قدرت پول پی برد بلکه آموخت که پول را هوشمندانه خرج کند. البته راه‌های خلاقانه‌ای نیز برای بهبود نگرش پولی فرزندان کم سن و سال‌تر وجود دارد.

در واقع سه توانایی پولی بسیار مهم وجود دارد که باید به فرزندان تان بیاموزید:

  1. چگونه پول در بیاورند
  2. چگونه آن را مدیریت کنند
  3. چگونه آن را سرمایه گذاری کنند

بهتر است از سنین پایین به فرزندتان اجازه دهید که تلاش کنند تا امور مالی خود را کنترل کند. اگر فرزند شما بتواند نگرش مالی خود را از سنین پایین‌تر توسعه دهد، احتمال اینکه در آینده ثروتمند شود بسیار بیشتر خواهد بود.

فراموش نکنید که ما در عصر جدیدی پا نهاده‌ایم. در دوران صنعتی، بلیت موفقیت، رفتن به مدرسه، کسب نمرات خوب و یافتن شغلی خوب و ایمن بود. شما لازم نبود نگران اوضاع مالی باشید و با پایان دوران کاری شما، دولت و شرکت امور بازنشستگی شما را سروسامان می‌داد.

اما در حال حاضر زمانه تغییر کرده است. شما دیگر نمی توانید روی شرکت یا دولت حسابی باز کنید که از شما مراقبت کند. امروز ما در دوران اطلاعات هستیم و به چیزی بیشتر از امنیت شغلی احتیاج داریم. بلکه ما نیازمند امنیت مالی هستیم.

متاسفانه، نظام آموزشی نکات مالی اندکی را به دانش‌آموزان می‌آموزد و فرزندان ما نیازمند آموختن چیزی فراتر از آنچه نسل‌های قبل می‌آموختند و اکنون در مدارس آموزش داده می‌شود، هستند.

بیشتر بخوانید: مدیریت مالی چیست و چگونه می‌تواند مسیر را هموار کند؟

10 نکته کلیدی برای رسیدن به استقلال مالی از نظر رابرت کیوساکی

اطلاع از این 10 تکنیک می‌تواند مسیر مالی زندگی شما را به‌طور کامل تغییر دهد:

1. مسولیت پذیر باشید

هر انتخاب شما عواقب خاص خود را دارد. برخی از آنها ممکن است موجب صدمه‌ای برگشت ناپذیر به ثروت‌تان شود. از این رو، شما باید مسئولیت آینده مالی خود را به‌طور کامل قبول کنید.

بدانید که هر تصمیم‌گیری و انتخاب شما در زندگی امروزتان در زندگی فردای شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین ضروری است که تمام تصمیم گیری‌های مالی، خرید و هزینه‌های خود را در چارچوب اهداف بلند مدت مالی خود ارزیابی کنید.

بیشتر بخوانید: 10 گام برای دست یابی به امنیت مالی قبل از 30 سالگی!

2. مخارج‌تان را کنترل کنید

ما در جهان مصرف کننده محوری زندگی می‌کنیم که در آن بطور مداوم ملزم به صرف هزینه هستیم.

عادات خرج کردن‌تان یکی از دلایل اصلی است که قادر نیستید آینده مالی خود را به آسانی تضمین کنید. هزینه هایتان را پیگیری کنید و قبل از پرداخت هر گونه هزینه دو مرتبه فکر کنید.

انجام این کار در ابتدا سخت خواهد بود به خصوص اگر شما مبتلا به ایجاد هزینه‌های غیر قابل کنترل باشید ولی اینجاست که شما یاد میگیرید که چگونه مخارج‌تان را مدیریت کنید و از آن به بعد به راحتی آب خوردن در حال حرکت به سمت دستیابی به استقلال مالی خواهید بود.

بیشتر بخوانید: مفهوم بودجه بندی چیست و چه اهمیتی در زندگی ما دارد؟

3. داشتن یک منبع درآمد ضروری است

ایجاد درآمد و زندگی در محدودیت‌های مالی برای دستیابی به استقلال مالی در زندگی شما بسیار مهم است.

‌این درآمد به شما مسیری را نشان می‌دهد که شما در آن مسیر مدیریت درآمد و کنترل هزینه‌های خود را انجام دهید. در مدت کوتاهی درآمدزایی به شما حس مسولیت پذیری می‌دهد.

اگر می خواهید امور مالی شخصی خود را تضمین کنید، درآمدزایی ابزاری برای دستیابی به این ضمانت به شما ارائه می‌کند.

4. در ابتدا برای خودتان کار کنید!

یکی از شیوه های اساسی و کلیدی برای رسیدن به آزادی مالی این است که به جای کار برای یک بانک یا شرکت کارت اعتباری برای خودتان کار کنید.

یاد بگیرید اول به خودتان پرداخت کنید قبل ازاینکه شخص دیگری به شما پرداخت کند. با این کار شما به دو چیز می‌رسید:

  • خودتان را غنی‌تر کرده و از فقیرتر شدن فاصله می‌گیرید.
  • با صرفه جویی امروز در پول‌تان می‌توانید سرمایه‌گذاری فردایتان را تضمین کنید و این تضمین، استقلال مالی شما را در بر خواهد داشت.

5. هرگز بدهکار نباشید

بدهی یکی از علل اصلی عدم امنیت مالی در زندگی بسیاری از مردم است.

این مسئله شما را از درون به هم می‌ریزد و شما را از رسیدن به اهداف، آرزوها ورویاهایتان در زندگی باز می‌دارد. بدهی شما را از آینده‌ای شاد محروم می‌کند. اگر می‌خواهید به استقلال مالی دست یابید زندگی بدون بدهی باید سر لوحه کارتان باشد.

6. یک صندوق اضطراری داشته باشید

بودجه اضطراری، میزانی پول نقد است که هزینه‌های زندگی‌تان را برای حداقل 3 ماه پشتیبانی می‌کند.

همچنین می‌تواند در مواقعی که نیاز دارید برای پوشش هزینه‌های پیش بینی نشده در زندگی روزمره خود از قبیل تعمیرات، هزینه‌های درمانی و سایر موارد اضطراری مفید واقع شود.

اطمینان از اینکه هزینه های زندگی خود را تحت پوشش قرار می‌دهید به شما “آرامش ذهن” می‌دهد. یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن یک صندوق اضطراری پول نقد این است که یک حساب بانکی افتتاح و شروع به صرفه جویی برای بودجه اضطراری خود کنید .

7. از یادگیری دست بر ندارید

آموزش خودتان در مورد مسائل مالی به طور منظم باید در اولویت قرار گیرد.

امروزه، منابع بی‌شماری برای به‌روز رسانی دانش شما در مورد صنایع مالی و چگونگی آنها وجود دارد. مسئولیت کامل زندگی مالی خود را به‌دست بگیرید و در این مسیر خود را رشد دهید. با تعهد کامل نسبت به زندگی مالی، نسبت به آن کاملا مسئولیت پذیر باشید.

به جای خواندن همه مطالب در تمام مدت، شما می‌توانید شروع به یادگیری یک موضوع در یک زمان کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید در مورد بودجه‌بندی بخوانید البته اگر این چیزی است که به آن علاقه مند هستید.

به همین ترتیب، بسیاری دیگر از مسائل مالی هستند که شما بطور متوالی می‌توانید یاد بگیرید، که موجب افزایش سواد مالی‌تان می‌شود.

8. اهداف مالی روشن و مختصر داشته باشید

اگر اهداف مالی روشنی نداشته باشید، بسیار سخت می‌توانید به سمت تأمین آزادی مالی حرکت کنید.

اگر می‌خواهید کسب و کار عالی برای خود داشته باشید برای این هدف خودتان کاری را راه اندازی کنید. روش دیگر این است که اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذار باشید، باید یاد بگیرید فرصت‌های مناسب را شکار کنید.

تنها زمانی که به اهداف مالی خود به وضوح آشنا باشید قادر به تشخیص پتانسیل واقعی خود هستید. داشتن اهداف و حرکت در مسیر رسیدن به آنها، شما را تشویق به زندگی می‌کند، زندگی‌ای که آرزوی آن را داشتید.

9. بازاریابی و فروش

هزینه پایین راه‌اندازی یک شرکت بازاریابی یک مزیت بزرگ آن است.

شروع یک کسب و کار بزرگ بدون سرمایه‌گذاری های عظیم مالی و زمانی بسیار سخت است. شرکت بازاریابی زمانی را که برای ایجاد مهارت‌های کسب و کار و انتقال خود از یک کارمند سطح پایین به یک بازرگان بزرگ نیاز دارید، به شما می‌دهد.

از این رو، بازاریابی یکی از راه‌های مناسب برای تضمین استقلال مالی شماست.

10. ساده زندگی کنید

زندگی هر روز در حال پیچیده‌تر شدن است.

اهداف مالی و رفتن به دنبال آن شما را از چیزهایی که در زندگی بسیار مهم است منحرف می‌کند. در نتیجه، شما انگیزه‌تان را از دست خواهید داد و سقوط می‌کنید.

از این رو، بسیار ضروری است که شما زندگی خود را با آزاد کردن ذهن خود از همه پیچیدگی‌ها ساده‌تر کنید.

کتاب‌های رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی کتاب‌های زیادی در مورد پول و کسب و کار نوشته است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1. کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پولپدر پولدار و فقیر

بیشترین شهرت رابرت کیوساکی در ایران به خاطر همین کتاب است!

کتاب «پدر پولدار، پدر بی‌پول» نوشته «رابرت کیوساکی» توسط «مامک بهادرزاده» به فارسی برگردانده شده است. این کتاب درباره روش‌های پولدار شدن افراد معمولی سخن می‌گوید که چگونه خودشان را ثروتمند کردند و به مقام بالایی رسیدند.

کتاب حاضر یکی از 10 کتاب برتری است که در سال 2001 در سرتاسر جهان فروش میلیونی داشته و در روزنامه‌های مشهور دنیا همچون نیویورک تایمز نیز معرفی شده است.

در توضیح پشت جلد آمده است: «پدر پولدار، پدر بی‌پول کتابی است که افسانه درآمد بیشتر لازمه پولدار شدن است را از بین می‌برد و با این تفکر که خانه را در حکم یک دارایی به حساب می‌آورد به مقابله بر می‌خیزد. همچنین به پدر و مادرها نشان می‌دهد که چرا نمی‌توانند برای آموزش‌های مالی به فرزندشان، به سیستم آموزش مدارس متکی باشند.

این کتاب یک‌بار و برای همیشه مفهوم دارایی و بدهی را برای ما روشن می‌سازد؛ و بالاخره به شما یاد می‌دهد چگونه مسایل مالی و نقش پول را به فرزندتان بیاموزید تا آینده مالی موفقی پیش رو داشته باشد.» 

بیشتر بخوانید: یاد بگیرید و ثروتمند شوید: 7 مهارتی که ثروتمندان دارا هستند

2. کتاب هوش مالیهوش مالی رابرت کیوساکی

به گفته رابرت کیوساکی پنج نوع هوش مالی به طور خلاصه عبارتند از:

  1. کسب پول بیشتر
  2. حفاظت از پول
  3. بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی برای پول
  4. افزایش اطلاعات مالی
  5. استفاده از پول به عنوان اهرم

باید خاطر نشان کرد که کیوساکی بسیاری از ایده‌ها و نظرات ارزشمند خود در کتاب “پدر پولدار ، پدر بی پول” را با نگاه هوش مالی در این کتاب نیز با بیانی جدید مطرح کرده است.

 

3. کتاب چهارراه پول‌سازیکتاب چهارراه پول سازی

اکثر افراد جامعه صرف‌نظر از شغل و کسب و کاری که دارند اغلب با مشکلات مختلف مالی دست به گریبان هستند.
این گرفتاری‌های مالی اغلب بعلت نداشتن سواد مالی است. برای رفع مشکلات مالی ما نیاز به دانش مالی داریم که شامل درک مفاهیم مختلف می‌شود و نیاز به آموزش دارد.

یکی دیگر از کتاب‌های آقای رابرت کیوساکی از سری کتاب‌های پدر پولدار «کتاب چهارراه نقدینگی پدر پولدار» است که در آن به مفاهیم اصلی آموزش‌های مالی و روش‌های مختلف کسب درآمد افراد مختلف در جامعه می‌پردازد.

یکی از مهمترین مفاهیم که در این کتاب از قول پدر پولدارش بیان نموده مفهوم چهار راه نقدینگی است که در آن روش‌های کسب درآمد افراد را در جامعه به چهار بخش عمده تقسیم‌بندی نموده و به خصوصیات و علاقه‌مندی‌های افراد در این بخش‌ها نگاهی دقیق می‌اندازد.

کتاب چهارراه پول سازی به یکی از کتاب‌های پر فروش دسته کسب و کار تبدیل شده است.

4. کتاب دانشکده کسب و کار

مفهوم اصلی کتاب پیرامون موضوع بازاریابی شبکه‌ای است و رابرت از شما دعوت می‌کند که برای ثروتمند شدن، از طریق بازاریابی شبکه‌ای اقدام کنید

کتاب دانشکده کسب و کار

هرچند که او پول خودش را از طریق بازاریابی شبکه‌ای به دست نیاورده است، اما از شما دعوت می‌کند تا در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای فعالیت کنید.

دلیل اینکه رابرت اسم این کتاب را دانشکده کسب‌وکار گذاشته است، او معتقد است آموزش‌هایی که برای ثروتمند شدن، در مدرسه به ما یاد نمی‌دهند را می‌توانیم در شبکه‌های بازاریابی شبکه‌ای یاد بگیریم و در این کتاب 7 دلیل را برای اثبات حرف‌های خودش بیان می‌کند.

رابرت می‌گوید یکی از این دلایل این است که در بازاریابی شبکه‌ای همه افراد برای رسیدن به موفقت بیشتر به هم کمک می‌کند و به آموزش می‌دهند، چون برای پیشرفت به اعضا نیاز دارند اما در کسب‌وکارهای معمولی چنین چیزی نیست.

او می‌گوید در کسب‌وکارهای معمولی مبتنی بر نظام ارزشی بقای اصلح هستند یعنی افرادی که شایستگی بیشتری دارند می‌مانند و افرادی که شایستگی ندارند از میدان خارج می‌شوند بدون اینکه فردی نگران حال این شخص باشد.

5. کتاب «کاربردی‌ترین شیوه کسب ثروت در قرن معاصر»کاربردی ترین روش کسب ثروت

کاربردی‌ترین شیوه کسب ثروت در قرن معاصر عنوان کتابی است از رابرت تی. کیوساکی با ترجمه‌ی مامک بهادرزاده که در سال 1394 به چاپ رسیده است.

این کتاب ترجمه‌ای است از عنوان The business of the 21 century.

کیوساکی در مقدمه اثر گفته: «ما دیگر در عصر صنعت نیستیم. امنیت شغلی دیگر وجود ندارد، وظیفه ماست که خودمان از خودمان نگهداری کنیم. این قرن جدیدی است و قوانین در آن تغییر یافته‌ اند. تنها راه برای داشتن آینده‌ای مطمئن این است که خود، آن را به دست گیریم. اگر خواهان ثروت هستیم باید خلقش کنیم. باید با در دست گرفتن منبع درآمدمان آینده را در دست بگیریم. اکنون بهترین زمان برای آن است…»

6. کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند؟

کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند؟ پر است از داستان‌های بسیار جالب و جذاب که از زبان رابرت خواهیم شنید.چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند

او با شیوۀ تعریف کردن داستان‌ها و نتیجه‌گیری از آن‌ها معجزه می‌کند. در واقع با این داستان‌ها او قصد دارد که آموزش‌های مالی را به زبان ساده برای ما بیان کند و نشان دهد که موفقیت در میان همین اتفاقات روزمرۀ ما پنهان است و باید بدون اتلاف وقت آن‌ها را دریابیم.

داستان‌های او فقط و فقط دربارۀ موفقیت‌ها نیستند، بلکه نشانگر رویارویی با شکست‌های سنگین و دشوار در شرایط بسیار بحرانی هستند.

تنها عاملی که در این داستان‌ها نظریات خوانندگان را جلب خواهد کرد میزان پشتکار و تلاش افراد مختلف در جهت رسیدن به موفقیت‌ها هستند.

جملات برگزیده کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند از کیوساکی

  • ثروتمندان، پیشرفت مالی خود را در گرو پیشرفت جامعه می‌دانند.
  • ثروتمندان از آینده حرف می‌زنند و فقرا در گذشته گیر کرده‌اند.
  • موفقیت مالی نقطۀ مقابل شکست مالی نیست بلکه درون آن است.
  • گردش مالی یک توصیه نیست یک آدرس دقیق برای دستیابی به ثروت ماندگار است.
  • اشتباه نکردن محصول سکون و سکون عامل شکست است.

7. کتاب جوان و ثروتمند بازنشسته شوید جوان و ثروتمند بازنشسته شوید

این اندیشه، رویای هر کسی است که بتواند در سنین جوانی آنقدر ثروت بیندوزد که خود زمان بازنشستگی‌اش را تعیین نماید. به گونه‌ای که بداند به قدری پول دارد که قادر است یک عمر بدون دغدغه مالی زندگی کند.

در کتاب جوان و ثروتمند بازنشسته شوید، رابرت کیوساکی، معلم مسایل اقتصادی با دیدگاهی عملی به شما می‌گوید که چگونه با برنامه‌ریزی پولی، نه تنها به ثروت دست پیدا کنید بلکه بتوانید آزادانه در مورد سن بازنشستگی‌تان تصمیم بگیرید.

رابرت کیوساکی با تکیه بر تجارب شخصی خود، او در سن چهل و نه سالگی بازنشسته شد، به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید با بهره گیری از سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه در زمینه املاک و بازار سهام، سرنوشت مالی‌تان را دست بگیرید. پدر پولدار، پدر بی‌پول، نقطه آغاز برای هر کسی است که می‌خواهد آینده مالی خود را به دست گیرد.

8. کتاب رهایی از کارمندی!

برای رسیدن به جایی که قبلا نبوده‌اید باید تبدیل به شخص شوید که هرگز نبوده اید!

رهایی از کارمندی مانند بادی جامپینگ سه مرحله دارد: قبل، حین و بعد.چگونه از کارمندی رها شوید

قبل از آن یک تصمیم بزرگ توام با ترس و هیجان گرفته می‌شود اما راه را باید رفت، انگار چیزی شما را به رفتن به بالای پله ترغیب می‌کند: شاید یه هدف بزرگتر.

بالاخره می‌پرید، با اینکه می‌دانید به سلامت به زمین می‌رسید اما احساس می‌کنید در حال نابود شدن هستید و در اواخر کار از فشار زیاد چیزی متوجه نمی‌شوید، اما بعد به آدم دیگری تبدیل می‌شوید.

فراموش نکنید برای رسیدن به جایی که قبلا نبوده‌اید باید تبدیل به شخصی شوید که هرگز نبوده‌اید.

دقت کنید شما میانگین 5 نفری هستید که اکثرا ملاقات می‌کنید. برای شروع باید با افرادی که در کسب و کار انتخابی آینده شما هستند، ارتباط برقرار کنید و اکثر اوقات خود را با ایشان پر کنید.

  • آیا ایده‌های میلیون دلاری در سر دارید؟
  • آیا از شکست می‌ترسید؟
  • آیا از اینکه کار می‌کنید و دیگران را ثروتمند می‌کنید به ستوه آمده‌اید؟
  • آیا از دست خورده فرمایشات رئیس‌تان جانتان به لبتان رسیده است؟
  • آیا از اینکه سخت کار می‌کنید و هنوز هم هشت‌تان گرو نه‌تان است خسته شده‌اید؟
  • آیا آمادگی این را دارید که از این وضع خلاص شوید و روی پای خودتان بیاستید؟

پس شک نکنید این کتاب برای شماست!

در کتاب رهایی از کارمندی رابرت کیوساکی رمز و راز موفقیت‌هایش را با شما در میان می‌گذارد ولی مهم‌تر از آن در مورد شکست‌هایش صحبت می‌کند. این کتاب سکوی پرش شما برای تبدیل شدن به یک کار آفرین است.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

چگونه پولدار شویم؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx