غرور در سرمایه گذاری چیست و چگونه باعث شکست شما می‌شود؟

غرور در سرمایه گذاری

غرور در سرمایه گذاری نشان از تکبر و اعتماد به نفس بیش از حد است که باعث می‌شود اشخاص فکر کنند آن‌ها هیچ کار اشتباهی انجام نمی‌دهند.

افتخار بیش از حد نیز می‌تواند از عوامل غرور باشد که به عنوان یک عیب در شخصیت افراد در نظر گرفته می‌شود.

در دنیای مالی، غرور ویژگی خطرناکی است که باعث می‌شود شخص سرمایه‌گذار بیش از وضعیت معقولانه ریسک کند.

عناوین مطلب:

چنین ریسک‌هایی با گذشت زمان نتیجه خود را آشکار خواهند کرد و سرمایه‌گذار با انجام چنین رفتار‌های مغرورانه‌ای نه تنها سود‌های خود را به راحتی از دست می‌دهد بلکه ضرر‌های برگشت ناپذیری نیز گریبان‌گیر او خواهد شد.

غرور در سرمایه گذاری می‌تواند باعث محدود شدن دیدگاه، بروز رفتار‌های غیرمنطقی و در نهایت ایجاد ضرر شود. شخص مغرور در مورد رفتار خود هیچ بازبینی انجام نمی‌دهد. چنین افرادی نتیجه رفتار خود را بر روی دیگران در نظر نمی‌گیرند و به نظرات و عقاید مختلف در مورد بهبود شرایط خود نیز توجه نخواهند کرد.

در واقع غرور اغلب باعث تحقیر شخص مغرور خواهد شد.

غرور چگونه کار می‌کند؟

وقتی هدف رسیدن به موفقیت باشد، اغلب مردم از یک فرآیند منطقی و متفکرانه در کنار مرحله اجرایی بهره می‌برند.

اما کسی که تحت تاثیر غرور قرار دارد بدون تفکر و تحقیق روش‌ها، وارد یک موقعیت (نه فقط مالی) می‌شود. عدم پردازش کافی موقعیت و برنامه ریزی برای آن در نهایت باعث شکست فرد می‌شود.

بیشتر بخوانید: مالی رفتاری چیست و چگونه می‌توان رفتار معامله‌گران را تحلیل کرد؟

مدیر مغرور
به نظر شما چه چیزی باعث غرور می‌شود؟ زمانی که یک شخص در یک بازه زمانی با موفقیت‌های پی در پی مواجه شود، احتمالا حس غرور در او توسعه پیدا خواهد کرد.

یک مدیر ممکن است بدون تفکر و بررسی کامل یک موضوع، اقدام به اتخاذ تصمیمات تجاری کند یا یک تریدر در معاملات خود بیش از حد معقول ریسک پذیری از خود نشان دهد. در هر دو حالت، عواقب برگشت ناپذیر و سختی در انتظار آن‌ها خواهد بود. می‌توان گفت در بسیاری از حالت‌ها، با چیره شدن غرور بر افراد، آن‌ها در مسیر سقوط قرار می‌گیرند.

مدیران ارشد اجرایی شرکت‌ها (CEO) و سایر افراد موفقی که تحت سلطه غرور هستند نمی‌توانند در کار‌های تیمی همکاری موثری از خود نشان دهند. زمانی که نظرات دیگران مخالف عقاید و تفکر آن‌ها باشد، این افراد فاقد توانایی سازگاری و بهره گیری از نظرات دیگران هستند چرا که فکر می‌کنند کاری که آن‌ها انجام می‌دهند درست است نه چیزی که دیگران می‌گویند.

غرور در سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها نیز از این مسئله استثنا نیستند، غرور می‌تواند اثرات مخربی روی آن‌ها و تصمیمات‌ مالی‌ آن‌ها داشته باشد.

شاید باور کردنی نباشد اما اعتماد به نفس بیش از حد برخی از سرمایه‌گذاران باعث شده تا فکر کنند آن‌ها بهتر از حرفه‌ای‌ها و حتی بازار از وضعیت آگاه هستند.

در بازار‌های مالی باید بدانید که باهوش بودن یا داشتن تحصیلات بالا به کسب درآمد و سود منتهی نمی‌شود. همچنین داشتن این موارد نمی‌تواند به شما در گول زدن تریدر‌های حرفه‌ای یا سیستم‌های پیچیده بازار‌ها کمکی کند.

به طور کلی غرور ناشی از اعتماد به نفس بیش از حد، از دو حالت خارج نیست:

  • حالت اول این است که اعتماد به وجود آمده از کیفیت اطلاعات در اختیار سرمایه‌گذار است
  • در حالت دوم مهارت و توانایی فرضی سرمایه‌گذار برای انجام حرکت درست برای کسب حداکثری سود، او را متقاعد کرده است.

تحقیقات نشان داده است که معامله‌گران مغرور بیش از حد معامله انجام می‌دهند و اغلب در متنوع سازی سبد دارایی‌ خود با شکست مواجه می‌شوند.

یک مطالعه در این زمینه به بررسی 10,000 مشتری یک بروکر(کارگذاری) بورس پرداخته است. هدف این مطالعه ارزیابی نسبت کسب سود و تعداد معاملات بود. این تحقیق نشان داد، پس از کسر مالیات و کمیسیون‌های مربوطه، سهام خریداری شده نسبت به سهام فروخته شده در طول یک سال 5% و در طول دو سال 8.6% عملکرد ضعیت‌تری داشته است. به عبارت دیگر، هر چه سرمایه‌گذاران خورد به دفعات بیشتری معامله انجام دهند، پول کمتری نصیب‌شان می‌شود.

نکته جالب توجه در مورد این مطالعه این بود که فقط به بازار بورس محدود می‌شد و در چندین بازار دیگر نیز نتیجه مشابهی را نشان داد. محققان به این نتیجه رسیدند که تریدر‌ها برای از دست دادن پول‌، کمیسیون پرداخت می‌کنند.

مقایسه اعتماد به نفس و غرور در سر

لازم است تا اعتماد به نفس را از غرور جدا کنیم. داشتن تعادل در اعتماد به نفس در هر شخص ضروری است و موفقیت او را در بلند مدت تضمین می‌کند اما غرور یک عامل مخرب فردی است.

بسیاری از مردم غرور و اعتماد به نفس را یکسان می‌دانند، با این حال بهتر است تفاوت‌های آن‌ها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم. برخی می‌گویند افراد مغرور اعتماد به نفس زیادی دارند، با این که چنین چیزی درست است اما اعتماد به نفس همیشه باعث غرور نمی‌شود.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های افراد مغرور و با اعتماد به نفس، تکبر و سرکشی آن‌ها است. افراد مغرور معتقد هستند توانایی، مهارت‌ و شانس‌ آن‌ها بیش از آن است که باعث شکست‌شان شود. در طرف دیگر، کسانی که از اعتماد به نفس متعادلی برخوردار هستند بر این باور هستند که مهارت و توانایی‌ آن‌ها در مرحله مناسبی قرار دارد، اما برخلاف افراد مغرور، ادعای این دسته با پشتوانه و مدرک است. 

بیشتر بخوانید: 3 استراتژی ضروری برای تریدرهای حرفه‌ای که معاملات‌شان کپی می‌شود!

اعتماد بنفس در سرمایه گذاری
کسانی‌ که اعتماد به نفس متعادلی از خود نشان می‌دهند معمولا از ویژگی‌ فروتنی بیشتری برخودار هستند.

فروتنی تصویری شفاف از موفقیت، مهارت و توانایی را به ما نشان می‌دهد. اما در طرف مقابل شکست در انتظار کسانی است که از وقایع چشم‌پوشی، و در ارتباطات خود با اطرافیان تکبر به خرج دهند.

چند نکته مهم

چیره شدن بر غرور برای هر فرد اهمیت زیادی دارد چرا که این ویژگی منفی می‌تواند روی شغل و روابط حرفه‌ای او موثر باشد. اما چگونه می‌توان غرور را با فروتنی عوض کرد؟

اصلاح الگو‌های تفکر با در نظر گرفتن عواقب غرور در ارتباط با دیگران یکی از راه‌های موثر اعمال تغییرات مثبت در این زمینه است. غرور می‌تواند با مشارکت در کار‌های گروهی، ستایش همکاران به خاطر کار‌های مثبت آن‌ها و اعتبار دهی به دیگران سرکوب شود.

در زمان‌هایی که در اوج موفقیت قرار دارید لازم است تا خود آگاهی خود را حفظ کنید. به خودتان یاد آوری کنید که موفقیت‌های فعلی به معنی از بین رفتن و آسان شدن مسیر آینده نخواهد بود.

مثال‌های غرور در سرمایه گذاری

یکی از مثال‌های مشهور غرور در سرمایه گذاری مربوط به Nick Leeson است.

آقای نیک سرپرست تریدر‌های بازار مشتقات بانک Barnings در سنگاپور بود. به دلیل موفقیت‌های او در گذشته، وظیفه معاملات آربیتراژ (Arbitrage) برای بانک بر عهده او گذاشته شد. موقعیت او آن‌چنان خوب بود که کسی برآن نظارت نمی‌کرد.

آقای نیک لسون
انجام چنین معاملاتی در آن جایگاه نیازمند شرط‌بندی روی هر دو طرف معامله برای محافظت در برابر ضرر است.

با این حال، آقای نیک فکر می‌کرد که او همه چیز‌های لازم در مورد معاملات Arbitrate را در این بازار‌ها می‌داند. از این رو، او پوزیشن‌های خود را در فقط یک در طرف معامله قرار می‌داد نه دو طرف.

در مثالی دیگر در مقیاس بزرگ می‌توان شرکت Enron Corp را مثال زد. آن‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند سرمایه‌گذاران و قانون گذاران را فریب دهند. این شرکت تلاش می‌کرد تا با استفاده از طرح‌های پیچیده حسابداری، ماهیت اصلی مالی خود را پنهان کند.

در نهایت، زمانی که این شرکت در آستانه خارج شدن از بورس و فشار مستقیم از سوی قانون گذاران برای ارائه گزارش قرار داشت، تصویر واقعی وضعیت مالی شرکت را برملا کردند. در نتیجه این حرکت، سهام آن‌ها از قیمت 90$ به 0.25$ با سقوط شدیدی مواجه شد.

تفاوت میان تکبر و غرور در سرمایه گذاری چیست؟

غرور و تکبر اغلب به صورت مترادف و عبارات مرتبط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تکبر، به غرور بیش از حد افراد در نشان دادن بهتر بودن‌شان اشاره دارد در حالی که غرور خود باوری بیش از حد یک شخص در توانایی‌های خود را بیان می‌کند. غرور چندان با دیگران کاری ندارد اما برای شخص مضر خواهد بود.

غرور بیشتر در افرادی دیده می‌شود که با وجود نداشتن تخصص و مهارت کافی در به پایان رساندن وظایف، برانجام آن تاکید می‌کنند. تکیه بیش از حد بر اعتماد به نفس نطقه تمایز غرور از تکبر است.

نتیجه گیری

احتمالا در زندگی با افراد مغرور مواجه شده‌ایم. مدیران شرکتی که فکر می‌کنند محصول تولید شده صد در صد موفقیت آمیز خواهد بود یا وکیلی که فکر می‌کند هیچگاه در هیچ پرونده‌ای شکست نمی‌خورد.

حتی دکتر‌هایی که گفته‌های بیمار خود را نادیده می‌گیرند چرا که فکر می‌کنند بیمار چیزی نمی‌داند از نمونه‌های واقعی غرور هستند.

غرور به عنوان یک ویژگی منفی باعث شکست فرد خواهد شد. افراد مغرور به عنوان متکبر نیز شناخته می‌شوند. همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که موفقیت‌های گذشته باعث نمی‌شود رویین تن شوید. با بررسی تاریخ متوجه می‌شویم بسیاری از رهبران و ژنرال‌ها، با تکیه به غرور زمینه سقوط خود را فراهم کرده‌اند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx