تاثیر لباس فروشنده در بازاریابی و فروش

نقش شیک پوشی در فروش بیشتر

مردم شما را بر اساس ظاهرتان قضاوت می‌کنند. ۹۵ درصد تاثیر اولیه بر دیگران به نوع لباس و آراستگی‌تان بستگی دارد، زیرا لباس و مدل مو ۹۵ درصد چیزی است که دیگران از شما می‌بینند.

برای موفقیت لباس بپوشید. افراد برتر سازمان را الگو قرار دهید. مردم دوست ندارند با افرادی با ظاهر متفاوت کار کنند و آن‌‌ها را ترفیع نمی‌دهند. از بهترین الگوها و افراد برتر سازمان و صنعت خود تقلید کنید. اگر روش خاصی در لباس پوشیدن دارند، همان روش را به کار گیرید. روش پوشش شرکت را بشناسید و از آن‌ها سرپیچی نکنید.

بعضی افراد می‌گویند «دیگران نباید مرا از روی ظاهرم قضاوت کنند»؛ اما حقیقت این است که شما دیگران را بر اساس ظاهرشان قضاوت می‌کنید، پس چرا آن‌ها نباید چنین کنند؟ و به هر حال چنین می‌کنند.

عناوین مطلب:

آیا رنگ لباس فروشنده باعث افزایش فروش می شود؟

چه قبول داشته باشید و چه نداشته باشید رنگ لباس شما می تواند به صورت قابل توجهی بر روی اطرافیانتان تاثیر گذار باشد. در جولای سال ۲۰۱۴ میلادی دو محقق به بررسی تاثیر رنگ لباس و اقناع مشتری در بازاریابی پرداختند که در این مطلب از سایت بورسینس به نقل از سایت چی بپوشم با شما مطرح می‌کنیم.

نویسندگان این مقاله از تجربیات خود در گذشته سخن می گویند:

رنگ قرمز برای انسان ها و حیوانات یک رنگ قوی به حساب می آید.

رنگ قرمز به معنای قدرت و تسلط در بسیاری از فرهنگ هاست.

بسیاری از روسای جمهور کشورهای مختلف از رنگ قرمز برای کراوات های خود استفاده می کنند. همچنین از این رنگ برای ایجاد توجه در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی و … استفاده شده است.

آزمایش اول

در این آزمایش از یک مرد جوان خواسته شد یکبار با جلیقه قرمز رنگ و یک بار با جلیقه سفید پشت میز خود بنشیند و به مشتریان پاسخ مناسب را بدهد.

از ۹۴ نفر خواسته شد تا در مورد عکس نظر دهند ، و به نیمی از حاضرین عکس فروشنده با جلیقه قرمز و به نیمی دیگر عکس فروشنده با جلیقه سفید داده شد. و از این تماشاچیان خواسته شد که در مورد فروشنده مواردی که به ذهنشان می رسد را یادداشت کنند. در پایان مطالعات اول بالاترین امتیاز به عکسی داده شد که دارای جلیقه قرمز رنگ بود.

آزمایش دوم

در آزمایش اول فرد مورد نظر جلیقه قرمز به تن داشت! حال آنکه در این آزمایش قصد استفاده از کراوات قرمز را داریم! آیا به نظر شما یک پارچه باریک می تواند بر روی رفتار فروشنده و خریدار تاثیر گذار باشد؟

روند آزمایش دوم نیز مشابه آزمایش اول بود و به جای جلیقه قرمز و سفید از کراوات قرمز و آبی روشن استفاده نمودیم. این بار از ۱۵۱ نفر خواسته شد که در مورد دو عکس نظر خود را ارایه کنند. و این بار نیز فردی که در عکس کراوات قرمز به تن داشت دقیق تر و مناسب تر دیده شد.

هر چند رنگ قرمز به عنوان رنگی رومانتیک شناخته می شود اما تحقیقات نشان می دهد این رنگ کاربرد بسیار زیادی در صنعت تبلیغات، سیاست  دارد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قصد فروش را دارید به شما توصیه می کنیم،  یک کراوات قرمز و یا جلیقه قرمز در کنار یک کت و شلوار تیره به تن کنید. و مطمئن باشید که به این طریق بسیار خوشتیپ تر و جذاب تر دیده خواهید شد و متقاعد کردن فرد مقابل کار بسیار آسانی است!!!

زندگی‌ام چگونه تغییر کرد

موفقیت من خیلی آهسته به دست آمد. من دانش و آمادگی خوبی داشتم. هنگام ملاقات با مشتریان مثبت، خوش‌برخورد و دوستانه بودم؛ اما آن‌ها تقریبا همیشه در لحظه تصمیم‌گیری می‌گفتند «اجازه دهید درباره‌اش فکر کنم».

سپس یک روز اتفاقی افتاد که زندگی‌ام را تغییر داد. یکی از فروشندگان قدیمی‌تر، باهوش‌تر و بسیار موفق‌‌تر شرکت من را کنار کشید و پرسید آیا دوست دارم چند نکته کوچک درباره لباس پوشیدنم بدانم. من حریص آموختن بودم، بنابراین گفتم به همه توصیه‌هایش عمل می‌کنم.

آن زمان کت‌وشلوار ارزان و گشادی می‌پوشیدم که از یک خیاطی کوچک و ارزان خریده بودم و این موضوع کاملا تشخیص داده می‌شد. این کت‌وشلوار در ترکیب با یک پیراهن بشور و بپوش، کراوات باریک، کفش‌های کثیف و موی بلند باعث جلب اعتماد هیچ‌کس به خصوص خریداران نمی‌شد.

هنوز هم دستورالعمل‌های او درباره یک لباس کاری مناسب را به خاطر دارم. توضیحاتی درباره دکمه ‌سردست، یقه پیراهن، یقه تی‌شرت و سایز داد و به اهمیت هماهنگی رنگ‌های مختلف و پوشیدن کفش‌های گران و واکس‌خورده اشاره کرد.

کمد لباس‌های جدید

چند روز بعد، مرا بیرون برد و کمک کرد لباس جدید و بسیار گرانی بخرم. نخستین روزی که با لباس جدید نزد مشتریان احتمالی رفتم، واکنششان فوق‌العاده بود. به جای اینکه با من مانند یک فروشنده بی‌کلاس دوره‌گرد رفتار کنند، با احترام زیادی برخورد کردند و با دقت به حرف‌هایم گوش دادند. مهم‌تر از آن اینکه بیشتر و بیشتر خرید کردند. به زودی درآمدم از تمام دوران زندگی بیشتر شد.

مطلب مرتبط : تعریف بازاریابی 5 بعدی و روش استفاده از آن

لباس کاری مناسب درها را می‌گشاید

حداقل یک کتاب درباره لباس کاری مناسب بخرید و به دقت از دستورات آن پیروی کنید. لباس خیلی مهم‌تر از آن است که مورد غفلت قرار گیرد. فقط به خاطر اینکه خوش‌لباس‌ترین فرد شرکت بوده‌ام، فرصت‌های بسیاری نصیبم شده است. دلیلش ساده است: اعتبار حرف اول را می‌زند.

یک شخص خوش‌لباس در محل کار شایسته‌تر، باهوش‌تر و قابل اعتمادتر به نظر می‌آید. وقتی از همه جهت فوق‌العاده به نظر برسید، مردم بیشتر به قضاوت‌هایتان اعتماد می‌کنند.

زیورآلات و سایر جزئیات از جمله کمربند، کراوات، جواهرات، جوراب و کفش هم مهم هستند. همیشه از یک کیف تمیز و زیبا استفاده کنید.

آراستگی بسیار مهم است. وقتی افراد به سرتان نگاه می‌کنند، فقط مو، سر و گردنتان را می‌بینند و بر این اساس فورا درجه قابل‌اعتماد بودنتان را مشخص می‌کنند.

بشر تمایل به «تایید پیش‌فرض‌های خود» دارد. دیگران در ۴ ثانیه نخست اولین ملاقات درباره‌تان نظر می‌دهند. در ۳۰ ثانیه بعد، نظر اولیه‌شان را نهایی می‌کنند. پس از آن، به دنبال شواهدی برای تایید نظرشان درباره شما هستند. به همین دلیل اثرگذاری در ملاقات دوم بسیار دشوار است. چون دیگر خیلی دیر است.

مانند یک قهرمان به نظر برسید

هر صبح خود را در آینه نگاه کنید و بپرسید «آیا مانند بهترین افراد کسب‌وکار به نظر می‌رسم؟»

وقتی افراد برای نخستین بار شما را می‌بینند، چه اثری بر آن‌ها می‌گذارید؟ اگر از پاسخ این سوال یا نخستین اثری که بر دیگران می‌گذارید، خشنود نیستید، بدانید این اثرگذاری کاملا تحت کنترل است. هر صبح هر بخش از لباس‌ و ظاهرتان را خودتان انتخاب می‌کنید.

لباس پوشیدن در فروشندگی

۵ اصل دیگر برای ظاهر و پوشش فروشنده

شما در چهار ثانیه اول اولین ارتباط با مشتری، تاثیر فوق العاده ای بر روی او می گذارید.در اولین چهار ثانیه ارتباط شما با مشتری، تصویر ذهنی از شما در ذهن مشتری نقش می بندد. او می خواهد این تصویر را تا زمانی که با شما ارتباط دارد در ذهن خود حفظ کند.در این چهار ثانیه ظاهر شما بسیار اهمیت دارد. ظاهر و پوشش فروشنده و ویزیتور پیش از اینکه شروع به صحبت کنید با مشتری حرف می زند و بر روی او تاثیر می گذارد.

در این رابطه، شما با رعایت اصول زیر در رابطه با ظاهر لباس و پوشش می توانید حداکثر نفوذ را بر روی مشتری خود داشته باشید.

۱) اصل حرفه:

مطابق حرفه و شغل خود لباس بپوشید.انتظار شما از پوشش فروشنده یک مغازه شیرینی فروشی با یک مکانیک کاملا متفاوت است.اگر این دو نفر لباس خود را با یکدیگر عوض کنند،چه اتفاقی می افتد؟ کاملا افراد غیر حرفه ای به نظر می رسند.لباس فروشنده باید مطابق با شغل او باشد.

۲) اصل مشابهت:

متناسب با افرادی که می خواهید ملاقات کنید لباس بپوشید.ما با افرادی که به ما شبیه هستنداحساس راحتی و صمیمیت بیشتری می کنیم.انتخاب پوشش مشابه مخاطب باعث می شود ارتباط بهتری با وی بتوانید برقرار کنید.متناسب با مشتری اما بیست درصد بهتر لباس بپوشید.شاید این اشتباه به نظر برسد ،اما در بازاریابی کار درستی است.شما به شیوه ای لباس می پوشید تا با مردمی که با آن ها ارتباط برقرار می کنید آرامش ببخشید.پوشش فروشنده باید مشابه مشتری باشد.

۳) اصل آراستگی:

-اگر آقا هستید سر و صورت شما باید آراسته باشد.یک سر و صورت ژولیده تاثیر منفی بر روی مخاطب خواهد گذاشت.پیش از آن که موی شما آنقدر بلند شود که از فرم بیافتد به آرایشگاه بروید.موی پشت سر خود را اصلاح کنید.در صورتی که ریش می گذارید آن را مرتب کنید.

-هر روز دوش بگیرید.دوش گرفتن نه تنها باعث تمیزی بدن شما می شود بلکه شما را سرحال تر و زنده تر میکند.

-از مام یا اسپری های ضد عرق برای زیر بقل خود استفاده کنید.هیچ چیزی مثل بوی عرق مشتریان را فراری نمی دهد.

-لباس های شما باید تمیز و اتو کشیده باشد.

-جیب های خود را پر نکنید.بدترین صورتی که می توانید یک لباس عالی را از فرم بیاندازید پر کردن جیب های آن است،از یک کیف استفاده کنید و وسایل اضافه خود را در آن بریزید.

-کفش های خود را همواره واکس بزنید.

-هماهنگ لباس بپوشید.لباس های خود را ست کنید و هماهنگ لباس بپوشید تا جلوه زیباتری داشته باشد.

-از لباس ها و پوشش هایی که اصطلاحا زرق و برق دارند و باعث پرت شدن حواس مشتریان می شوند استفاده نکنید.

-از کمربند و کفش همرنگ استفاده کنید.

-از عطر و ادکلن استفاده کنید اما به صورت محدود و کم.ممکن است برخی از مشتریان به بوی آن حساسیت داشته باشند.

۴) اصل زیبایی و وضعیت جسمانی:

آیا می دانید استادانی که از نظر دانشجویان خوش قیافه تلقی می شوند در کل معلمان بهتری نسبت به استادان زشت و غیر جذاب هستند؟همچنین از استادان خوش ظاهر بیشتر برای رفع مشکلات در خواست کمک می شود،همچنین استادان جذاب، تقاضا و توصیه های مثبتی از سوی دانشجویان برای تدریس در کلاس هایشان دریافت می کنند و نیز کمتر احتمال می رود موقعی که یک دانشجو نمره ردی بگیرد مورد سرزنش واقع شوند؟(تحقیقات رومانو و بویری در سال ۱۹۸۹)

فطرت ما انسان ها به گونه ای است که ناخود آگاه جذب انسان های زیبا می شویم.برای زیبایی وضعیت جسمانی اندام خود تلاش کنید.با ورزش کردن اندام خو را روی فرم نگاه دارید.

۵)اصل متعلقات

متعلقات و لوازم جانبی که همراه خود دارید مثل کیف،خودکار،ساعت،انگشتر و … باید زیبا و حرفه ای باشند.به جزییات توجه کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
فرزانه کاظمینی

سلام ممنون بابت مطلب بالا
می شه لطف کنید مطلبی هم درمورد نحوه لباس پوشیدن خانم های فروشنده‌ در دنیا و در ایران هم قرار بدید

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx