بازار آتی سکه : روش محاسبه سود معامله

راهنمای معاملات اتی سکه

سوال: اگر یک قرارداد ( ۱۰ سکه ) در روز اول به قیمت ۹۶۱۰۰۰ تومان خریده باشیم. در پایان معاملات قیمت تسویه روزانه در این روز (روز اول) برابر با ۹۵۸۰۰۰ تومن شده باشد. حال اگر در روز دوم این قرارداد را به قیمت ۹۷۲۰۰۰ تومن فروخته باشیم و قیمت تسویه روزانه در این روز (روز دوم) برابر با ۹۷۷۰۰۰ تومن باشد چقدر سود از این معامله بدست آمده است؟

جواب :
سود و زیان شما به ترتیب زیر خواهد بود

سود و زیان روز اول :

عناوین مطلب:

چون قیمت تسویه پایین تر از قیمت خرید شما می باشد بنابراین شما به عنوان خریدار متحمل 30,000 تومان زیان شده اید.

(958000-961000)*10= -30,000

سود و زیان روز اول با احتساب کارمزد:

-30,000+ (-3000) = -33,000

مطلب مرتبط : آموزش شروع معاملات آتی سکه + آموزش سودآوری در بازار آتی سکه طلا

سود و زیان روز دوم:

شما با اخذ موقعیت تعهدی فروش موقعیت خود را بسته اید. در این حالت تسویه در دو مرحله انجام می شود. چون شما در ابتدای روز با موقعیت باز وارد شده اید یک مرحله موقعیت تعهدی باز شما تسویه میگردد، طبق آنچه گفته شد موقعیت باز شما با قیمت تسویه روز گذشته وارد امروز می‌شود در واقع شما یک موقعیت خرید به قیمت 958000 تومان دارید و چون قیمت تسویه امروز 19،000 بالاتر از دیروز است بنابراین شما به عنوان خریدار 190،000 تومان سود کرده‌اید:

(958,000-977,000)*10= +190,000

در مرحله دوم موقعیت فروشی که اخذ کرده اید تسویه خواهد شد، قیمت تسویه 5000 تومان بالاتر از قیمت فروش شما بسته شده است بنابراین شما به عنوان فروشنده 50،000 تومان زیان کرده اید:

(972,000-977,000)*10  = -50,000

مجموع سود و زیان روز دوم با احتساب کارمزد

+190,000 + (-50,000) + (-3,000) = +137,000

مجموع سود و زیان شما در معامله آتی سکه برابر است با :

137,000 + (-33,000) = +104,000

 

 

سوال: لطفا در مورد محاسبه سود و زیان معامله آتی در یک روز توضیح دهید. مثلاً اگر فردی قراردادی به قیمت ۹۶۰۰۰۰ هزارتومان خرید داشته باشد و در همان روز ۹۶۵۰۰۰ تومان قراردادش را بفروشد. سود و زیان او چگونه محاسبه می‌شود. آیا قیمت تسویه روزانه او در میزان سود و زیان او نقش ایفا می‌کند. با مثال توضیح بدهید.

جواب : سود و زیان روزانه، طی دو مرحله انجام می شود.

1 – قیمت معاملات شما  در همان روز با قیمت تسویه پایان روز مقایسه می‌شود. بنابراین در مورد سوال شما یک خرید 960000 تومان با قیمت تسویه محاسبه می‌شود. همچنین قیمت فروش شما با قیمت تسویه مقایسه می‌شود. برآیند سود و زیان دو مورد مذکور منهای 6000 تومان کارمزد (2*3000)،سود و زیان معاملات روز جاری شماست.

2 – در مرحله دوم، سود و زیان موقعیت های خرید و فروشی که شما از روزهای پیشین حفظ کرده‌اید، محاسبه می‌شود. به این صورت که قیمت تسویه پایان روز جاری با قیمت تسویه پایان روز قبل محاسبه می‌شود. سودو زیان به دست آمده از این مرحله، در واقع سود و زیان موقعیت‌های قبلی شما خواهد بود.

3 – برآیند سود و زیان به دست آمده از مراحل 1 و 2، کل سود و زیان روزانه شما خواهد بود. در این مورد، از آنجا که شما به موقعیت‌های قبلی خود اشاره ای نکرده‌اید، فرض بر آن است که شما بدون موقعیت باز وارد روز جاری شده‌اید و سود و زیانی در این مرحله برای شما وجود ندارد.

4 – لازم به ذکر است در چنین حالتی با فرض آفست بودن در ابتدای روز و انجام یک خرید و یک فروش طی روز جاری، تفاوت قیمت خرید و فروش شما منهای کارمزد برابر با همان سود و زیان به دست آمده در روش 1 خواهد بود. 

 

سوال: اگر امکان دارد در مورد محاسبه سود و زیان معامله آتی در یک روز توضیح دهید. مثلاً اگر فردی قراردادی به قیمت ۹۶۰۰۰۰ هزارتومان خرید داشته باشد و در همان روز ۹۶۵۰۰۰ تومان قراردادش را بفروشد. سود و زیان او چگونه محاسبه می‌شود. آیا قیمت تسویه روزانه او در میزان سود و زیان او نقش ایفا می‌کند؟

اگر فردی یک قرارداد به قیمت 960،000 تومان خریده باشد و در همان روز قرارداد خود را روی قیمت 965،000 بسته باشد بنابراین چون وی خرید خود را به قیمت بالاتری بسته است 5،000 تومان به ازای هر سکه سود خواهد کرد (هر قرارداد شامل 10 سکه می‌باشد):

(965,000-960,000) * 10 = 50,000

سود و زیان با احتساب کارمزد:

50,000 + (-3,000*2) = 44,000

توجه فرمایید که حتی اگر مشتری موقعیت خرید خود را 5 روز بعد روی همین قیمت (965،000) می‌ بست بازهم مجموع سود و زیان وی 44،000 تومان میگردید. در واقع تسویه روزانه (که بر مبنای قیمت تسویه انجام میگردد) برای کاهش ریسک‌ منفی شدن  حساب و تضمین معاملات و فرآیند  توسط اتاق پایاپای انجام میگردد و تاثیری در سود و زیان کلی شما نخواهند داشت.

در صورت عدم تسویه روزانه ممکن است که موجودی حساب شما پس از بستن موقعیتتان منفی شده درصورتیکه اگر تسویه روزانه انجام میگردید روزانه سود و زیان معاملات به حساب شما واریز می شود و در صورتیکه به کمتر از حداقل وجه تضمین برسد  اخطاریه وجه تضمین  دریافت خواهید کرد و شما باید روز بعد حساب خود را به وجه تضمین اولیه برسانید. بنابراین  وجود قیمت تسویه روزانه و تسویه روزانه ضروری می باشد.

سوال: محاسبه سود یا زیان قردادها در یک روز به قیمت تسویه آن روز مرتبط است یا خیر. مثلاً قردادی را 950000 تومان بفروشیم و قراردادی دیگر را 948000 خرید نموده و آفست نماییم. سود آن چگونه محاسبه می‌شود؟ اگر به تسویه روزانه ارتباط داشته باشد علیرغم اینکه به ظاهر سود کرده ایم ولی می توان گفت که حتی متحمل ضرر نیز شده ایم. 

میزان سود و زیان کلی مشتری فقط به قیمت های خرید و فروش مشتری بستگی دارد و مقادیری که تحت عنوان تسویه روزانه و بر اساس قیمت تسویه روزانه در حساب مشتری لحاظ می‌شود علی الحساب بوده و برای شناسایی مشتریان at risk و margin کاربرد دارد. مکانیزم تسویه روزانه به گونه ای است که پس از بستن موقعیت توسط مشتری، مجموع واریزها و برداشت های علی‌الحسابی که در طول باز بودن موقعیت، به حساب مشتری منظور شده با سود و زیان حاصل از قیمت خرید و فروش مشتری برابر خواهد بود.

در مثال فوق اگر قیمت فروش شما 950000 تومن و قیمت خرید 948000 باشد، میزان سود نهایی شما پس از بستن قرارداد 20 هزار تومن خواهد که مبلغ 6 هزار تومن کارمزد از آن کم می‌‎شود و شما در کل از این معامله 14 هزار تومن سود کرده اید.

در این بین باتوجه به قیمت تسویه روزانه ممکن است مقادیری به حساب شما واریز یا برداشت شود که جمع آن ها 14 هزار تومن خواهد بود.

برای آشنایی با مکانیزم قیمت تسویه روزانه به 4 حالت تسویه زیر توجه فرمایید :

حالت اول از تسویه روزانه موقعیت مشتریان :
مشتری در طول روز اقدام به باز کردن موقعیت کرده و قبل از پایان همان جلسه معاملاتی موقعیت خود را می‌بندد.
در این صورت پس از پایان بازار سود و زیان مشتری به صورت ذیل محاسبه می شود :

سود یا زیان علی الحساب روزانه =  (قیمت انجام معامله معکوس – قیمت انجام معامله) × اندازه قرارداد

حالت دوم از تسویه روزانه موقعیت مشتریان :
مشتری از روز قبل دارای موقعیت باز بوده و در پایان روز جاری همچنان آن را حفظ خواهد کرد.
در این صورت پس از پایان بازار سود و زیان مشتری به صورت ذیل محاسبه می شود :

سود یا زیان علی الحساب روزانه = (قیمت تسویه روز جاری – قیمت تسویه روز قبل) × اندازه قرارداد

 حالت سوم از تسویه روزانه موقعیت مشتریان :
مشتری در طول جلسه معاملاتی اقدام به باز کردن موقعیت نموده و موقعیت خود را در پایان جلسه معاملاتی حفظ می کند.
در این صورت پس از پایان بازار سود و زیان مشتری به صورت ذیل محاسبه می شود :

سود یا زیان علی الحساب روزانه =   
   ( قیمت تسویه روز جاری – قیمت انجام معامله ) × اندازه قرارداد

حالت چهارم از تسویه روزانه موقعیت مشتریان :
مشتری از روز قبل دارای موقعیت باز بوده و در روز جاری اقدام به بستن موقعیت می‌کند .
در این صورت پس از پایان بازار سود و زیان مشتری به صورت ذیل محاسبه می شود :

سود یا زیان علی الحساب روزانه =
(قیمت تسویه روز قبل – قیمت انجام معامله معکوس) × اندازه قرارداد

 

سوال: من در یک روز یک خرید ۹۲۰۰۰۰ تومان داشتم و بعد یه فروش ۹۲۳۰۰۰ تومان اما در اخر روز از حساب من کسر شد. چرا؟ منکه با سود معامله ام رو بستم. البته زنگ زدم دوستان در کارگزاری فرمودند که موقعیت باز داشته اید. میشه دقیق توضیح بدهید که چرا با اینکه قیمت فروشم بالاتر از خریدم بود باز من ضرر کردم؟

✅جواب :  برای محاسبه سود و زیان معاملات باید به روش زیر عمل کنید:
برای موقعیت های بازی که از روز قبل داشتید تفاوت قیمت های تسویه  2 روز را به عنوان سود و زیان در نظر بگیرید و برای معاملاتی که طی همان روز داشته اید تفاوت قیمت معامله شده با  قیمت تسویه را لحاظ کنید.

شما اگر در طی یک روز یک موقعیت خرید  به قیمت 920000 تومان اتخاذ کرده باشید و طی همان روز معامله فروش به قیمت 923000 داشته باشید میتوانید تفاوت قیمت خرید و فروش را نیز  به عنوان سود و زیان موقعیتتان در نظر بگیرید ولی اگر مثلا موقعیت خرید را امروز اتخاذ کنید و فردا موقعیت فروش بگیرید در اینصورت برای محاسبه سود و زیان باید به این روش عمل کنید که در روز اول تفاوت قیمت خریدتان با قیمت تسویه را محاسبه کنید و در روز دوم  برای موقعیت خریدتان که باز بوده تفاوت قیمت های تسویه دو روز را لحاظ کنید و برای موقعیت فروشی که برای آفست کردن موقعیتتان گرفته اید هم تفاوت قیمت معامله شده با قیمت تسویه همان روز را محاسبه کنید.

شما اگر خریدتان روی قیمت 920000 و فروشتان روی قیمت 923000 تومان باشد در کل سود کرده اید ولی چون هر روز قیمتها با قیمت های تسویه همان روز مقایسه می شود و سود(زیان) به (از) حساب شما واریز(کسر) میشود شما باید برایند سود و زیان آن دو روز را لحاظ کنید

در مورد سوالتان ممکن است که روز اول قیمت تسویه بالاتر از 920000 بوده و شما با توجه به موقعیتتان سود کرده اید ولی روز بعد قیمت تسویه بالاتر از قیمت فروشتان بوده که باعث زیان و برداشت از حساب شما شده ولی همانطور که گفته شد شما باید برآیند سود و زیان را در نظر بگیرید .

 

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

6 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
علی

سلام
ممنون از مقاله مفیدتون.
در مورد سود و زیان در در بازار اتی زعفران راهنمایی ازتون می خواستم. در مقاله گفتید که در اصل سود و زیان تفاوت قیمت خرید و فروش در تعداد قرارداد منهای کارمزد هست.
حالا اگر ما در یک بازه زمانی یک هفته ای هر روز موقعیت های جدید گرفته باشیم برای محاسبه سود و زیان باید یک میانگین از قیمت های ورود بگیریم و سود و زیان معامله خودمون رو توجه به اون بسنجیم ؟
در پنل کارگزاری گزینه هایی به نام سود و زیان تسویه لحظه ای و سود و زیان اخرین قیمت وجود داره.
پس ما این دو قیمت رو نباید ملاک سود یا ضرر قرار بدیم درسته ؟
ممنون

باران

سلام وقت بخیر
سوالم اینه که معنی کلمه delivery month چیست؟ یعنی همان ماه تحویل یا ماه ماقبل تحویل؟
یعنی مثلا اگر ماه تحویل اسفندماه است، این کلمه خود اسفند را معنی می دهد یا بهمن ماه را؟
کلا معنی این جمله چیست:
A position is taken in the nearest-to-maturity contract until the delivery month, at which time the position changes to the following nearest-to-maturity contract.

مجتبی

سلام در مورد سوال اخر نگفته که از روز قبل موقعیت باز داشته
گفته توی روز جاری یک موقعیت خرید و فروش داشته .
پس با حساب افست کردن معامله چرا ضرر کرده؟

رضابانکی

متاسفانه معاملات اتی براساس شعور فهم انجام نمیشود۰۰۰۰من حداکثر قیمت ریال درازای دلاررا امسال ۴۵۰۰تومان دربدترین شرایط پیش بینی کردم وان هم با قیمت روزمحاسبه وقیمت واقعی راان میدانم متاسفانه قیمت بسیا بسیاربالاترازان یافتم ۰۰۰۰درکجای دنیاماههای اتی راهمگی با۴۰یا۵۰تومان افزایش به ترتیب ازجلونظام قیمت میزنندارتش وبرنامه صبحکاهی است یابرنامه اقتصادی ۰۰۰۰نمودارهاواقعاانظباط خاصی درازجلونظام ایستادن دارندو نیازبه فکرندارد فقط به ترتیب قد توجه کنیدکافیست۰۰۰هرگزنیمکت دوم۰ماه بعد۰نبایدتحت هیچ شرایطی مساوی یاکمترازماه قبل باشد۰۰۰این نمودارهرگزعلمی فکری نیست قیمت ماه جاری رانبایدبیش ازقیمت واقعی روزمعامله کرد۰۰۰۰دومابایدحتماهرماهیکی ازسکع هام تسویه بالاتمام سکه قابل تسویه باشد که فقط تسویه باسکه۸۶ازبعدعرفی معاملات راهم علاوه برناهنجاری بازارشرعاهم معاملات راحرام میکند۰۰۰

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
6
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx