3 سوال در مورد قراردادهای آتی سکه

بازار معاملات اتی سکه

سوال 1. معامله‌گر در آتی سکه اقدام به فروش ۲ قرارداد می‌نماید اما در حساب کاربری او به اندازه یک قرارداد پول وجود دارد

 در بازار آتی سکه یک روز فرضاً کسی پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها نزولی است. لذا اقدام به فروش ۲ قرارداد می‌نماید در حالیکه در حساب کاربری او به اندازه یک قرار داد پول وجود دارد. مطابق پیش‌بینی نیز قیمت‌ها روند نزولی داشته باشد. آیا در همان روز امکان بستن هر دو قرار داد با مبلغ پایین‌تر را دارد؟ اگر امکان دارد با مثال توضیح دهید.

✅جواب : هنگامی که  در حساب کاربری شخص به اندازه یک قرارداد پول وجود دارد  و این شخص موقعیت باز هم ندارد فقط می تواند یک سفارش فروش بگذارد و نمی تواند 2 موقعیت فروش در سیستم ثبت کند .البته اگر شخص به اندازه یک قرارداد موجودی داشته باشد و یک موقعیت خرید هم داشته باشد در این حالت می تواند دو موقعیت فروش در همان سررسید بگذارد ، که در این صورت با یکی از فروشها موقعیت خریدش را آفست می کند و در نهایت  با فروش دوم موقعیت او فروش باز می شود.

مطلب مرتبط :  طریقه سودآوری در بازار آتی سکه طلا

عناوین مطلب:

زمانیکه روند نزولی برای قیمت ها پیش‌بینی می شود ، شما می‌توانید موقعیت فروش اتخاذ کرده و در صورت درست بودن پیش بینی با گرفتن موقعیت خرید با قیمت پایین تر موقعیت های خود را با سود ببندید.ضمن آنکه شما هر لحظه که تصمیم بگیرید می‌توانید موقعیت خود را ببندید و در طول روز محدودیتی برای انجام زمان معامله ندارید .

سوال 2. در بازار سکه آتی در زمانی که یک سررسید به انتهای زمان خود می‌رسید لزوما قیمت سررسید بعدی به این سررسید نزدیک می‌شود یا خیر؟

مثلا اکنون اسفند با اردیبهشت 25 هزار تومان تفاوت قیمت دارند. ایا در 25 اسفند که سررسید اسفند بسته می شود. سررسید اردیبهشت به قیمت اسفند نزدیک می شود و شکاف 25 هزار تومانی از بین می رود یا خیر؟

من در دوره های گذشته که بررسی کردم این شکاف از بین رفته است و با اختلاف اندکی در حد 2 الی 1 هزار تومان معامله می شده است. ممکنه اگر شما در این مورد  اطلاعاتی یا مشاهداتی در طول معامله گری خود دارید من را راهنمایی بفرمایید.

✅جواب :  خیر. الزاماً این اتفاق رخ نمی دهد. دوره های گذشته بازار نرخ بهره بدون ریسک را در معاملات لحاظ نمی کرد. اما با فاصله گرفتن بازار، از این به بعد مبنا سکه نقدی است. با اتمام سررسید اول ارزش ذاتی سررسید بعدی که جایگزین سررسید اول می شود بر اساس نرخ بهره بدون ریسک محاسبه میشه. و حتی می‌تواند این فاصله در شرایطی هم بیشتر  شود.

بنابراین تعمیم شرایط گذشته به حال حاضر و فروش سررسید دوم به منظور استفاده از این کاهش فاصله الزاماً صحیح نیست. در شرایط فعلی که به هیچ عنوان صحیح نیست.

سوال 3. در مورد اتخاذ موقعیت فروش در آتی سکه

سوال: طبق قانون همانطور که در تعریف قرارداد آتی سکه نیز عنوان شده، برای اتخاذ موقعیت فروش نیازی به داشتن دارایی پایه در کد معاملاتی نیست. فرضاً اینجانب ۱۰ قرار داد آتی، موقعیت فروش می‌گیرم. در اولین زمان ممکن با مبلغ پایین‌تری موقعیت خرید باز می‌کنم. در حالی که در حساب کاربری خودم تنها به اندازه ۱ قرارداد خرید سرمایه داشته باشم.

با توجه به اینکه هر موقعیت خرید برای من سود به همراه داشته و سبب بسته شدن قراردادهای فروش من خواهد شد. خواهشمندم در این زمینه اندکی توضیح دهید. با سپاس فراوان

✅جواب : زمانی که شما در حساب کاربری خود تنها به اندازه یک قرارداد وجه دارید نمیتوانید 10 موقعیت فروش اخذ کنید. بلکه تنها قادر به اخذ یک موقعیت فروش خواهید بود که شامل 10 سکه می شود .
بورسینس: زمانیکه تصمیم به خرید قرارداد آتی در سطح قیمت پایین تر دارید ، فقط منجر به بسته شدن همان یک موقعیت فروش شما خواهد شد.
سود شما با توجه به 10 سکه محاسبه می شود.

مطلب مرتبط : راهنمای شروع کسب سود با قراردادهای آتی سکه

به طور مثال فرض کنید شما موقعیت فروش به قیمت 950 هزار تومان داشته اید و سپس به قیمت 930 هزارتومان خرید انجام داده و یک قرارداد خود را آفست کرده اید ، اتفاقی که می افتد شما 20 هزار تومان سود مابه التفاوت فروش به خرید را بایستی ضربدر 10 کنید ، به عبارتی شما 200 هزارتومان سود کرده اید . از سود یا زیان کلی شما کارمزد خرید و فروش نیز کسر میگردد بنابراین سود کلی شما برابر است با :

200,000 + (-3,000*2) = 194,000

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx