اوراق تسهیلات مسکن چیست؟

وام مسکن و اوراق تسهیلات مسکن

معمولا برای گرفتن وام از بانک مسکن باید از قبل سپرده‌ای در این بانک داشته باشید. با باز کردن حساب صندوق پس‌انداز یکم و نگهداری موجودی در آن یک سال بعد می‌توانید از بانک تسهیلات خرید منزل مسکونی بگیرید. اما اگر شما برای خرید ملک عجله داشته باشید چه‌کار باید بکنید؟ و یا اگر شما برای گرفتن وام از قبل سپرده‌ای در بانک نداشته باشید چه راه‌حلی دارید؟

راه‌حل دریافت سریع تسهیلات مسکن چیست؟

اگر برای گرفتن وام سپرده‌ای از قبل ندارید بانک به شما می‌گوید که باید امتیاز وام فرد دیگری را بگیرید. یعنی کسی که از قبل در بانک سپرده‌گذاری کرده و صاحب‌امتیاز وام شده می‌تواند این وام را به شما انتقال دهد. بالطبع فرد انتقال‌دهنده بابت پولی که از قبل در حساب خوابانده و از هزینهٔ فرصت آن این امتیاز وام را به شما می‌فروشد تا شما بدون نیاز به سپرده‌گذاری و به‌سرعت وام دریافت کنید. این کار از طریق اوراق انجام می‌شود.

اوراق تسهیلات مسکن چیست؟

این اوراق توسط بانک مسکن منتشر می‌گردد. این بانک “حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز” را ایجاد نموده به طوریکه سپرده گذاران این حساب علاوه بر دریافت سود سپرده کوتاه مدت عادی، از اوراق تسهیلات مسکن نیز بهره‌مند می‌گردند.

عناوین مطلب:

اوراق گواهی حق تقدم مسکن پیش‌تر در شعب بانک مسکن و تحت یک بازار غیرمسنجم معامله می‌شود که پس از پذیرش این اوراق در فرابورس، در عمل معامله این اوراق شکلی رسمی و ضابطه‌مند به خود گرفت.

بورسینس: اوراق گواهی حق تقدم مسکن یکی از انگیزه‌ هایی است که بانک مسکن به سپرده‌گذاران خود برای افزایش جذابیت سپرده‌ گذاری در این بانک اعطا می‌کند؛ به این صورت که نرخ سود سپرده کوتاه مدت در بانک‌های عادی تجاری سالانه معادل 7 درصد است؛ در حالی که سپرده‌گذاران در حساب سپرده‌ کوتاه‌مدت بانک مسکن در ازای سپرده‌گذاری خود، دو درصد سود بیشتر معادل 9 درصد در سال کسب می‌کنند.

این در حالی است که بانک مسکن در صورت سپرده‌ گذاری حداقل به مدت سه ماه و به شرط آنکه میانگین سپرده سرمایه‌گذار، حداقل معادل 27 میلیون تومان باشد، پس از سه ماه برای هر 27 میلیون تومان، سه برگه امتیاز تسهیلات مسکن و از ماه‌‌های پس از آن، هر ماه یک برگه امتیاز به سپرده‌گذار اعطا می‌کند. وضعیتی که باعث می‌شود سپرده‌گذار در پایان یکسال، علاوه بر سود 9 درصدی، 12 برگه امتیاز تسهیلات مسکن در اختیار داشته باشد.اما کارکرد این برگه‌های امتیاز تسهیلات مسکن علاوه بر دارا بودن ارزش‌زایی و قابلیت معامله و واگذاری به غیر این است که هر شخص با خرید یک برگه از این اوراق می‌تواند نسبت به اخذ تسهیلات خرید از بانک مسکن اقدام کند.

هم اکنون این اوراق از قابلیت نقدشوندگی و شفافیت بالاتری به لحاظ معاملاتی نسبت به ادوار گذشته برخوردار هستند. تنها تفاوت اوراق پذیرفته شده در فرابورس با اوراق پیشین قابل معامله در شعب این است که هر یک از اوراق فعلی، امکان اخذ 500 هزار تومان تسهیلات را برای خرید فراهم می‌کند که به همین دلیل قیمت این اوراق در فرابورس، نصف قیمت معامله اوراق در شعب است. به بیان دیگر خرید این اوراق می‌تواند حداکثر تا 40 برگه برای خرید یک واحد مسکونی اختصاص دهد.

مشخصات اوراق تسهیلات مسکن

این اوراق قابلیت معامله در فرابورس را دارند. هر برگه از این اوراق نماینده ٥,٠٠٠,٠٠٠ ریال تسهیلات خواهد بود .به گزارش بورسینس این اوراق پانزدهم هر ماه توسط بانک مسکن به دارندگان “حساب سپرده ممتاز” اختصاص داده می‌شود و بعد از طی مراحل قانونی و سپرده شدن نزد مرکز سپرده‌گذاری، نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می‌کند.
 
سقف های تسهیلاتی احداث، خرید و تعمیر واحد مسکونی از محل اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب ٣٥٠ میلیون ریال، ٣٥٠ میلیون ریال و ١٠٠ میلیون ریال و در چارچوب ضوابط بانک مسکن می باشد.
 
نماد معاملاتی این اوراق شامل نام ماه و دو رقم آخر سال صدور می‌باشد. به عنوان مثال نماد “امتیاز تسهیلات مسکن مهر ٩٠ ” مربوط به اوراقی است که در مهر ماه ٩٠ منتشر گردیده است. مدت اعتبار اوراق صادره از تاریخ صدور به مدت دو سال می‌باشد که این مدت با نظر بانک مسکن و در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره ٦ ماهه قابل تمدید می‌باشد. لذا اوراقی که از زمان اعتبار آنها زمان کمتری باقی مانده است دارای قیمت متفاوتی می‌باشند بنابراین نماد معاملاتی جداگانه‌ای برای هر ماه به این اوراق اختصاص می‌یابد.

نکات قابل توجه در مورد اوراق تسهیلات مسکن

•    در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده ننماید، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی جهت خرید اوراق به ایشان مستردد نخواهد شد. لذا توصیه می‌شود سرمایه‌گذارانی که قصد استفاده از تسهیلات این اوراق را ندارند تا قبل از پایان مهلت اعتبار، اوراق را در بازار به فروش برسانند.‌
 
•     در هر جلسه معاملاتی، هر کد معاملاتی صرفاً تا سقف ۹۰ ورقه تسهیلات مسکن مجاز به ورود سفارش خرید و انجام معامله در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن هستند.  
 
•    خریداران اوراق تسهیلات مسکن تا ٢ ماه پس از تاریخ خرید امکان فروش ندارند. این محدودیت برای نمادهایی که فقط ٤ ماه تا پایان معاملات آن‌ها در بازار فرابورس ایران باقی مانده، اعمال نخواهد شد.
نحوه استفاده از تسهیلات برای خریداران واحدهای مسکونی
 
دارندگان اوراق می‌توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن وارائه گواهینامه‌های خود و مدارک مربوط به ملک مسکونی مورد نظر اقدام به اخذ تسهیلات نمایند. ملک مورد نظر باید مشخصات تعریف شده توسط بانک را داشته باشد و نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل این اوراق نیز معادل نرخ سود بخش مسکن بدون سپرده می‌باشد. حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات پرداختی از محل این اوراق براساس میزان تسهیلات دریافتی متفاوت خواهد بود. شرایط دریافت تسهیلات از محل این اوراق مانند سقف تسهیلات دریافتی، مشخصات محل مسکونی مورد نظر، درصد سود پرداختی این تسهیلات، مدت اعتبار اوراق تسهیلات و سایر ویژگی های دیگر توسط بانک مسکن تعیین و قابل تغییر است.

نحوه خرید اوراق گواهی حق تقدم مسکن

برای اینکه اوراق تهیه کنید دو راه کلی دارید. اول اینکه خودتان حساب سپرده ممتاز در بانک مسکن داشته باشید و بابت سپرده خودتان اوراق بگیرید. اما اگر برای خرید ملک و گرفتن وام عجله دارید باید آن را از افراد دیگری که اوراق دارند بخرید. اوراق در بازار فرابورس معامله می‌شوند.

می‌توانید به یک شعبه بانک مسکن مراجعه کنید و آن‌ها تمام کارهای لازم را برای شما انجام می‌دهند. قیمت خریدتان هم از طریق بانک تفاوتی با حالت اول ندارد.

نحوه خرید اوراق در فرابورس توسط خودتان نیز به این صورت است که در ابتدا کپی شناسنامه وکارت ملی خریدار لازم است تا در اسرع وقت نسبت به گرفتن کد بورسی از طریق یکی از کارگزاری‌ها اقدام شود سپس بعد از گرفتن کد بورسی، خرید اوراق می‌تواند توسط خود شما یا کارگزاری صورت بگیرد.  ( راهنمای دریافت کد بورسی را اینجا بخوانید )
 
زمان تشکیل پرونده و مراحل بانکی معمولا از 2 هفته تا 1 ماه طول می کشد. مبلغ وام دریافتی نیز روز محضر به صورت چک بانکی توسط نماینده بانک مسکن به خریدار آپارتمان تحویل داده می شود. این اوراق به صورت برگه‌های یک میلیون تومانی و پانصد هزار تومانی صادر می‌شود .خریدار این اوراق نیز می تواند با ارائه این اوراق به بانک مسکن از وام مسکن جهت خرید آپارتمان و ساخت آن استفاده نماید.

کارمزد خرید اوراق تسهیلات مسکن چقدر است؟ 

سرمایه‌گذار هنگام خرید و فروش این اوراق، مبلغی به عنوان کارمزد معاملات پرداخت می نماید.
نرخ کارمزد اوراق تسهیلات مسکن:

کارمزد خرید:   ٠.٠٠٤٩  یا (0.49 درصد)
کارمزد فروش: ٠.٠٠٢٤ یا (0.24 درصد) 

تاریخ اوراق مسکن چیست؟

موضوعی که ممکن است در ابتدا کمی برایتان نامفهوم باشد این است که برای هر ماه اوراق جداگانه‌ای وجود دارد. وقتی به لیست قیمت‌ها نگاه می‌کنید متوجه می‌بینید که مثلاً قیمت اوراق شهریور 94 با قیمت اوراق مهر 95 و دیگر اوراق تفاوت دارد.

اوراق عملاً تاریخ انقضا دارند. یعنی وقتی اوراقی منتشر شد برای استفاده از آن و دریافت وام تا 2 سال مهلت وجود دارد و بعدازآن اوراق باطل می‌شود و بانک دیگر بابت آن وامی نمی‌دهد. بنابراین اگر اوراقی مهر 94 منتشر شده است تا مهر 96 اعتبار دارد. بنابراین هرقدر اوراقی جدیدتر باشد مدت اعتبار آن بیشتر است و ارزش بیشتری دارد.

کدام اوراق تسهیلات مسکن را بخریم؟

پاسخ ساده است. ارزان‌ترین اوراق را بخرید. اوراق تاریخ‌های مختلف به لحاظ کارکرد هیچ تفاوتی باهم ندارند. بااین‌حال در یک مورد حتماً با بانک هماهنگ باشید. از زمانی که اوراق را می‌خرید تا زمان استفاده در بانک ممکن است مدتی زمان صرف شود و درصورتی‌که اوراق شما به زمان ابطال خیلی نزدیک باشد ممکن است پیش از استفاده در بانک باطل شود. بنابراین این زمان را در نظر بگیرید.

اگر نظر یا سوالی در مورد اوراق تسهیلات مسکن دارید می‌توانید در بخش دیدگاه بنویسید  

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

15 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمود

سلام ، من امتیاز وام مسکن صندوق یکم را دارم ، اما نمی خواهم از آن استفاده کنم ، آیا می شود این امتیاز را به اورق مسکن تبدیل کرد . با تشکر

Arefe213

سلام
حتما باید حساب در بانک مسکن داشته و قصد گرفتن وام داشته باشیم ؟ مثل بقیه نمادها امکان خرید و فروش تملی رو نداریم؟

مهدی

به حساب ممتاز من در بانک مسکن هر ماه یک عدد اوراق تعلق میگیره. عضو کارگزاری آگاه هستم. میتونم ازطریق کارگزاری آگاه این اوراق رو بفروشم؟

انصاری

سلام من اوراق خریدم چطور میتونم گواهی خزید اوراقو بگیرم؟ با کد بورسیم خریدم

محمودی

سلام من میخوام ۸۰تا اوراق برای وام جعاله مسکن بگیرم کارگزاری اگاه گفته باید اینترنتی خرید کنم اما من نمیدونم با گوشیم کدوم شرکت هارو بزنم برای خرید و اینکه باید قبلش پول واریز کنم ؟به حساب کی؟

هادی

سلام
اوراق مسکن رو تغییر کارگزار زدم آوردم تو فارابیکسو فارابی بفروشم ولی موقع فروش پیام محدودیت در ثبت سفارش میاره و فروش ثبت نمیشه. تعداد رو هم کم یا زیاد میکنم باز نمیشه. اوراق هم از اسفند 97 دارم تا فروردین 99، ولی هیچکدام ثبت سفارش فروش نمیشه.

رها

با سلام
من چند سال پیش از بانک مسکن وام با اوراق گرفتم تمام کارها رو بانک انجام داده می خواستم بدونم بانک به نام من کد بورسی گرفته و اگه اینطور هست آیا من می تونم از اون کد برای انجام معامله استفاده کنم؟

حمید

سوال منم هم همینه.میخواستم بدونم با خرید اوراق مسکن،بانک کد بورسی به من داده چون نتونستم برای ثبت کد بورسی اقدام کنم و همش میگه که شما قبلا جزو مشتریان بوده اید

حمید

سلام
بنده حسابی در بانک مسکن دارم هر ماه اوراقی به تعلق میگیرد آیا این اوراق را خودم می توانم بفروشم ؟ اگر فروش اوراق را به بانک واگذار کنم چند درصد از مبلغ فروش کم میشود؟

نگار

سلام اقای حمید من میخام وام مسکن 80 میلون بگیرم ایا شما وامتون به این مبلغ هست به منم اطلاع بدین

عیسی

ممنونم از اطلاعات مفید شما.

ایمان حسینی

سلام وخسته نباشید من از طریق کارگزاری آگاه تعداد 40 عدد اوراق تسهیلات مسکن خریدم و برگه آنرا از طریق کارگزاری گرفته و به بانک تحویل دادم ومبلغ 20 میلیون وام جعاله دریافت کردم ولی الان با مراجعه به حساب کاربری که در کارگزاری آگاه دارم در سبد سهامم اوراق خریداری شده وجود دارد وقابل فروش می باشد خواهشمند است راهنمایی نمایید آیا می توان این اوراق را بفروشم؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
15
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx