3 کاربرد اصلی بیت‌کوین در ایران

کاربردهای بیت کوین در ایران

احتمالا ذهن شما درگیر بیت‌کوین شده و مایلید بدانید چرا همه از بیت‌کوین صحبت می‌کنند. بیشتر افراد می‌توانند که بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است و فرم فیزیکی ندارد، اما چه استفاده‌ای می‌توان از بیت‌کوین داشت؟

مطلب مرتبط: بیت‌کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

وقتی پول اختراع و ایجاد شده و به راحتی قابل نقل و انتقال، خرج‌کردن و کارکردن است، بیت‌کوین چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟
آیا اصلا ارزش دارد به فکر خرید بیت‌کوین یا بدست آوردن آن از راه‌هایی مانند استخراج یا کسب بیت‌کوین باشیم؟

عناوین مطلب:

در ادامه 3 کاربرد اصلی بیت‌کوین در ایران و خارج از کشور را شرح می‌دهیم تا خود شما تصمیم بگیرید که آیا این زمینه ارزش وارد شدن دارد یا نه.

1 – بیت‌کوین برای پرداخت

کاربرد بیت‌کوین برای پرداخت

همانطور که می‌دانید بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است. یک ارز دیجیتال نیز می‌تواند در فضای دیجیتال (سایت‌ها، اپلیکیشن‌های موبایل و انواع برنامه‌های دیگر) برای خرید کالا یا سرویس بکار برده شود.

از این لحاظ، کاربرد بیت‌کوین شباهت زیادی به پول دارد ولی شیوه پرداخت آنلاین با بیت‌کوین مانند پرداخت آنلاین با کارت شتاب نیست.

به دلیل ساختار شبکه بیت‌کوین، افراد برای ایجاد حساب بیت‌کوین نیازی به ثبت مشخصات، طی‌کردن رویه‌های معمول برای افتتاح حساب و یا داشتن حداقل موجودی ندارند. هیچ‌کس مسئول بیت‌کوین نیست و شبکه بیت‌کوین شامل هزاران کامپیوتر و سخت‌افزار در سرتاسر دنیاست که کار تایید تراکنش‌ها و ایجاد بیت‌کوین‌های جدید را انجام می‌دهند.

به همین دلیل است که گفته می‌شود شبکه بیت‌کوین، یک شبکه غیرمتمرکز (decentralized) است.

شاید با خود بگویید چرا باید عده‌ای کامپیوترها و سخت‌افزارهای خود را وارد شبکه بیت‌کوین کنند؟

کامپیوترها و سخت‌افزارهایی که در سرتاسر دنیا، کار امن‌سازی شبکه بیت‌کوین، تایید تراکنش‌ها و ایجاد بیت‌کوین‌های جدید را بر عهده دارند، با بدست آوردن کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین و ایجاد بیت‌کوین‌های جدید، پاداش خود را دریافت می‌کنند. (اینکار همان استخراج بیت‌کوین یا ماینینگ نامیده می‌شود).

بیشتر بخوانید: مقالات استخراج ارز دیجیتال

بنابراین نقشی به عنوان بانک مرکزی یا یک مرکز یا نهاد مسئول در بیت‌کوین وجود ندارد و این ماینرها هستند که کار تایید تراکنش‌های بیت‌کوین را بصورت خودکار انجام می‌دهند.

برخی معقتدند پرداخت با بیت‌کوین کاملا ناشناس است، در صورتی که اینطور نیست. در واقع شبکه بیت‌کوین از یک جنبه خاص، از شبکه بانکی شفافیت بیشتری دارد زیرا کلیه تراکنش‌های انجام شده توسط بیت‌کوین در بلاک‌چین ذخیره می‌شود و همه افراد در سرتاسر دنیا می‌توانند این تراکنش‌ها را ببینند. ولی با این وجود، تراکنش‌ها بدون نام هستند.

به عبارتی به کیف پول‌های بیت‌کوین و آدرس‌هایی که کار ارسال و دریافت بیت‌کوین را انجام می‌دهند، هیچ نامی تعلق نگرفته است و مانند حساب بانکی نیست که به یک شماره حساب، یک نام تعلق گیرد.

تنها چیزی که یک شخص برای دریافت بیت‌کوین لازم دارد، یک کیف پول و آدرس عمومی بیت‌کوین است. این کیف پول‌ها را می‌توان به رایگان ایجاد نمود.

بیشتر بخوانید: کدام کیف پول‌های بیت‌کوین مناسب است؟

بعد از ایجاد کیف پول، شخص یک آدرس عمومی (Public key) بدست می‌آورد که از اعداد و کاراکترهای تصادفی ایجاد شده و مشابه این نمونه است:
1921NsmBSZbuUH5aBejvqf4TH2j3oPuxrJ

شخص فرستنده بیت‌کوین، می‌تواند با وارد کردن آدرس بیت‌کوین گیرنده در کیف پول خود، مقدار دلخواه بیت‌کوین را به گیرنده بیت‌کوین بفرستد و در ازای آن، سرویس یا کالا یا ارزی دیگر را دریافت نماید.

به فرایند تبدیل بیت‌کوین به سایر ارزها، اکسچنج یا تبدیل ارز گفته می‎شود.

بیشتر بخوانید: روش تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر چگونه است؟

چه چیزهایی را می‌توان با بیت‌کوین خریداری کرد؟

روزبه‌روز بر تعداد فروشندگانی که بیت‌کوین را به عنوان یک روش پرداخت می‌پذیرند اضافه می‌شود. در حال حاضر بیت‌کوین را می‌توان در هزاران فروشگاه آنلاین و آفلاین برای انواع سرویس‌های میزبانی وب مانند هاست و دامنه، خرید قهوه و خواراکی در فروشگاه‌های سطح شهر، سفر به فضا، بلیط هواپیما و حتی خودروی تسلا پرداخت کنید!

البته این چیزها برای خارج کشور است و فروشنده‌های بسیار کمی در ایران هستند که بیت‌کوین را به عنوان روش پرداخت قبول می‌کنند.

به نظر می‌رسد دلیل عمده عدم پذیرش بیت‌کوین به عنوان روش پرداخت، نگرانی از بابت نوسانات قیمت بیت‌کوین، نداشتن آشنایی با تکنولوژی و ندانستن روش ایجاد درگاه پرداخت بیت‌کوین است. افراد زیادی نیز با بیت‌کوین آشنایی ندارند و اگر هم داشته باشند هنوز بیت‌کوین خریداری نکرده‌اند.

مطلب مرتبط:
سایت ایجاد درگاه پرداخت با بیت‌کوین
روش خرید بیت‌کوین با ریال

اگر قصد دارید فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین که در خارج از کشور امکان خرید با بیت‌کوین را فراهم کرده‌اند را بیابید، کافیست عباراتی مانند buy with bitcoin و یا shops accepting bitcoin را در گوگل جستجو کنید.

2 – بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری در بیت‌کوین

از زمان پیدایش بیت‌کوین در سال 2009، همواره عده‌ای بوده‌اند که از این ارز صرفا برای سرمایه‌گذاری و کسب سود از خرید و فروش استفاده کرده‌اند.

در حال حاضر نیز با رشد قیمت بیت‌کوین و توجه بیشتر جهانیان به این ارز دیجیتال، صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی بسیار زیادی ایجاد شده که با انواع روش‌ها می‌توان در آنها به خرید و فروش بیت‌کوین پرداخت.

طبیعتا بیت‌کوین به عنوان یک ارز، در برابر سایر ارزها معامله می‌شود. مبادله بیت‌کوین با دلار رایج‌ترین و پرحجم‌ترین معاملات است.

خرید و فروش بیت‌کوین علاوه بر اینکه در برابر ارزهای رسمی کشورهای مختلف دیگر مانند ین ژاپن، یورو و… رواج دارد، در برابر سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، ریپل، دش، استلار، لایت‌کوین و سایر آلتکوین‌ها نیز با حجم بسیار زیادی معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید: لیست پلتفرم‌ها و صرافی‌هایی که با ایرانیان کار می‌کنند

در حال حاضر حجم معاملات روزانه بیت‌کوین در صرافی‌های شناخته‌شده حدود 4.5 میلیارد دلار است و کل حجم معاملات بازار ارزهای دیجیتال به روزانه 13.1 میلیارد دلار می‌رسد.

بنابراین این بازار، حجم معاملات بسیار زیادی دارد که نشان‌دهنده گستردگی و علاقه افراد زیاد به خرید و فروش و سرمایه‌گذاری است.

استراتژی‌های مختلفی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد. برخی از افراد به معاملات روزانه روی آورده‌اند و با نرم‌افزارهای معاملات اتوماتیک یا بصورت دستی به خرید و فروش روزانه ارزها مشغولند.

عده‌ی دیگری سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدت را ترجیح می‌دهند، مثلا مقداری ارز خریداری می‌کنند و به امید کسب سود، چندماه یا چندسال نگهداری می‌کنند.

با این حال، عمده حجم موجود در بازار ارزها، به دلیل معاملات کوتاه‌مدت و روزانه است.

نوسانات بسیار زیاد این ارزها، عدم نیاز به دارا بودن شرایط خاص و سایر جذابیت‌ها باعث شده افراد متخصص و حرفه‌ای در معامله‌گری به سمت این بازار گرایش پیدا کنند.

از طرف دیگر، نوسانات برای افرادی که با این بازار آشنایی ندارند یک ریسک محسوب می‌شود زیرا قیمت دارایی دیجیتال خریداری شده ممکن است حتی چند ساعت بعد از خرید، افت قابل توجهی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

3 – بیت‌کوین برای نقل و انتقال پول

انتقال پول با بیت‌کوین

علاوه بر خرید و سرمایه‌گذاری، بیت‌کوین در برخی مواقع می‌تواند یک راهکار عالی برای انتقال پول برون‌مرزی و درون‌مرزی باشد.

با وجود تحریم‌هایی که کشورهای مختلف بر علیه هم اعمال می‌کنند، یک شبکه غیرمتمرکز مانند بیت‌کوین راهی ساده و کم‌هزینه برای نقل و انتقال پول بین افراد فراهم کرده است.

به طور مثال شخصی که در ایتالیا ساکن است و قصد دارد مقداری پول به ایران بفرستد، می‌تواند با خرید مقداری بیت‌کوین، آنرا به کیف پول شخص ساکن در ایران انتقال دهد.

شخص ساکن در ایران نیز با فروش بیت‌کوین به ریال از طریق صرافی‌های آنلاین، پول نقد را در حساب خود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:
روش نقد کردن بیت‌کوین در ایران
روش انتقال پول از خارج از کشور به ایران

مزیت‌های انتقال پول با بیت‌کوین

  • کارمزد بسیار پایین در مقایسه با سایر روش‌ها:بیشتر اوقات کارمزد انتقال کمتر از 1 دلار است
  • امکان نقد کردن سریع: تراکنش‌های بیت‌کوین در صورتی که کارمزد مناسبی برای آنها تعریف شود در کمتر از یک ساعت تایید می‌شود
  • عدم نگرانی از تحریم: هیچ‌کس نمی‌تواند شبکه بیت‌کوین را تحریم کند، حتی در صورت بسته شدن یک کیف پول برای کاربران یک کشور، کیف پول‌های زیادی هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد

معایب انتقال پول با بیت‌کوین

  • عدم وجود دانش لازم: کارکردن با بیت‌کوین و کیف پول‌های آن ساده است ولی شخص باید در کارکردن با تکنولوژی راحت باشد و حداقل‌ها را بداند
  • عدم اطمینان و عدم تمایل به تغییر: برخی از افراد به دلیل اینکه همواره با سیستم‌های دولتی و چیزهای قابل لمس سروکار داشته‌اند ترجیح می‌دهند درگیر پارادایم قبلی بمانند و تغییر نکنند

علاوه بر موارد فوق، خطرات امنیتی نیز هست. یک اشتباه در ارسال بیت‌کوین می‌تواند باعث ارسال مقادیر اشتباه و یا ارسال به کیف پول اشتباه شود. کارکردن با بیت‌کوین نیاز به دقت و هوشیاری دارد

سخن آخر

کاربردهای اصلی بیت‌کوین در ایران که شامل پرداخت برای هزینه‌ها، خرید آنلاین و آفلاین، سرمایه‌گذاری، معامله‌گری و نقل و انتقال پول بین طرفین است را برای شما شرح دادیم.

بیت‌کوین نیز مانند هر ارز دیگری می‌تواند هم برای اقدامات سازنده، فعالیت‌های سالم و قانونی استفاده شود و هم اینکه مورد استفاده خلافکاران و پولشویی قرار گیرد.

باید توجه داشت اکوسیستم بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در حال رشد است و طی سال‌های آینده نقش زیادی در زندگی روزمره افراد در دنیا بازی خواهد کرد.  بنابراین بهتر است در این مورد بیشتر بیاموزیم و حتی استفاده از آنها را شروع کنیم تا از سایرین عقب نمانیم. مطالب سایت بورسینس در این دسته‌بندی، می‌تواند راهنمای خوبی برای علاقه‌مندان به این تکنولوژی باشد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بیت کوین چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

19 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
علي

سلام.
ميخواستم بدونم آيا ممكنه مبلغ ريالي معادل ٥ميليون يورو به بيت كوين تبديل و از ايران خارج بشه؟ آيا با مشكل قانوني از طرف كشور مبدا مواجه ميشه؟
يا با توجه به قوانين مربوط به پولشويي و ترويسم مالي در كشور مقصد، آيا خطر فريز شدن پول بعد از تبديل بيت كوين به يورو در كشور مقصد وجود داره؟

فرهاد

سلام دوستان. ضمن تشکر از جناب جهاندیده عرض شود من مدتی است از صرافی والکس استفاده میکنم.
پستیبانی عالی و آنلاین تیم والکس فوق العاده هست.پیشنهاد میکنم ختی اگر با صرافی ایرانی دیگه ای هم کار میکنید در والکس ثبت نام‌کنید و تفاوت آنرا متوجه بشید.به علت نگهداری ارز شما بصورت سرد،امنیت سرمایه شما تامین و از هرگونه پشتیبانی به موقع برخوردار خواهید شد.

فرشید

سلام . در خارج از ایران کدام ارزها دیجیتال در معاملات و خریدو فروش اجناس استفاده میشه?

اصغر

سلام من دوج کوین خرید کردم ازصرافی اینترنتی کیف پول من داخل همون صرافیست نوبیتکس خریدمان درست است تشکر

ابوذر

سلام چند کتاب خوب برای ورود به ارز دیجیتال معرفی کنید ممنونم.

saeed

تشکر از مطالبتان خوب بود برای ابتدا
اما برای شناخت تخصصی تر و دقیق تر از این موضوع اگر سایت یه شخصی رو معرفی کنید ممنون میشم

مردباغیرت ایرانی

ننوستبد حداقل باچندتومان میتوان بیت کوین داشت

شاهينn

سلام ببخشيد راه حلي براي كساني كه ميخوان كيف پول كاغذي درست كنن ولي پيرينت شخصي ندارن داريد ايا با گوشي همراه ميشه كيف پول كاغذي درست كرد ممنون ميشم راهمايي كنين

Soude

براى خريد بيت كوين چقدر سرمايه اوليه لازمه؟؟

رامین حمیدی آذر

سلام با کدوم کارگزاری میشه بیت کوین خرید و فروش کرد؟

مهران شعبانی

دوستان، دگ کوین علاوه بر اینکه معایب بیت کوین رو برطرف کرده مزایای زیادی داره. در موردش تحقیق کنید.

حسین ایمانی

سلام جالبه تو ایران هم یک فروشگاه هست میشه با بیت کوین ازش خرید کنی اسمش اشتباه نکنم manoshop دامنش ir بود جالبیش. نمیدونم مجاز یا غیر مجاز مجوز داشت

صف آرا

با سلام و احترام خدمت جناب آقای جهاندیده
بنده به تازگی با سایت شما آشنا شدم و بخشی از مطالب رو در مورد سرمایه گذاری در بورس و همین طور ارزهای دیجیتال مطالعه کردم . قبل از هر سوالی از جنابعالی به خاطر مطالب ارزشمندتون تشکر می کنم . و اما سوالم
بنده بدلیل اینکه هنوز بقدر کافی اطلاعات در مورد نحوه سرمایه گذاری و همچنین انتخاب گزینه های درست جهت سرمایه گذاری رو ندارم می خوام از یک نفر خبره این کار کمک بگیرم و تا زمانی که خودم بتونم کامل کار رو دستم بگیرم و معاملاتم رو انجام بدم ایشون کارهای خرید و فروشم رو انجام بدن . آیا در این حالت هم نیاز دارم که کد سهامداری داشته باشم یا نه؟ و اینکه در کارگزاری آگاه، کسی می تونه خرید و فروش های بنده رو انجام بده؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
19
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx