معرفی صفر تا صد ارز دیجیتال تلگرام (Ton)

ارز دیجیتال تلگرام

اگر در حال حاضر از تلگرام استفاده می‌کنید حتما تبلیغات خودکار ارز Ton را در برخی کانال‌ها مشاهده کرده‌اید که در آن کاربران را به استفاده از کیف پول ارز Ton و اتخاذ آن ترغیب می‌کنند.

شایعات ارز دیجیتال تلگرام یا استفاده از بلاک‌چین در تلگرام از مدت‌ها پیش شدت گرفت. بسیاری از کاربران ایرانی با فیلتر شدن تلگرام امیدوار هستند تا سازندگان تلگرام با استفاده از شبکه‌های غیرمتمرکز بلاک‌چینی بتواند دسترسی آن‌ها را بهبود دهد، آیا هدف ارز Ton صرفا ارائه پراکسی است؟

اما شایعاتی که در آن زمان به گوش می‌رسید دقیقا مربوط به ارز دیجیتال تلگرام بود که اکنون به صورت علنی تبلیغ می‌شود.

عناوین مطلب:

سوال اصلی این است ارز دیجیتال تلگرام چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا سرمایه گذاری بر روی ارز Ton می‌تواند بازدهی خوبی برای ما داشته باشد؟

ارز دیجیتال تلگرام چیست؟

ارز دیجیتال تلگرام که به آن ارز Ton گفته می‌شود، در واقع یک شبکه عمومی و غیرمتمرکز است که به صورت انجمن محور هدایت می‌شود.

شبکه Ton توسط مسنجر تلگرام (Telegram) توسعه یافت. این شبکه به کاربران تلگرام اجازه می‌دهد تا در محیط تلگرام به انجام تراکنش‌های سریع و ارزان بپردازند.

telegram ton 2

همه ویژگی‌هایی که تلگرام برای ارز دیجیتال Ton در نظر گرفته بود، همان‌ قابلیت‌هایی است که کاربران دنیای کریپتو مدت‌هاست به آن نیاز دارند.

می‌توان گفت مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال تلگرام در کارمزد‌های بسیار کم، سرعت بالای پردازش تراکنش‌ها و استفاده آسان از آن خلاصه می‌شود.

نماد Ton در انگلیسی مخفف Telegram Open Network به معنای شبکه باز تلگرام است که از معماری انعطاف پذیر و مقیاس پذیری قدرتمند بهره می‌برد. در طرف دیگر بلاک‌چین Ton کاملا با محیط زیست سازگار است و به دلیل استفاده مصرف انرژی پایین، توانسته نگاه‌های زیادی را به خود جلب کند.

چیزی که امروز به نام ارز دیجیتال تلگرام می‌شناسیم در واقع ایده اصلی آن از سال 2018 شکل گرفت. اما به دلیل مشکلات و چالش‌های گوناگون روند توسعه آن به صورت پیوسته با وقفه مواجه شده است.

آیا ارز دیجیتال تلگرام امروز همان ارز مورد نظر پاول دورف است؟

تاریخچه ارز دیجیتال تلگرام

قبل از پرداختن به کاربرد‌ها و توکنومیک ارز دیجیتال Ton لازم است کمی از دشواری‌های مسیر این ارز آگاه شویم.

در سال 2018، پیام‌ رسان تلگرام، اسنادی به عنوان لایت پیپر (Lite Paper) و وایت پیپر عرضه کرد. هر دو سند برای معرفی و توسعه شبکه باز تلگرام بود که به آن Gram گفته می‌شد. توسعه این پروژه تا سال 2020 ادامه یافت و همه چیز به نظر خوب می‌رسید.

در زمان توسعه ارز دیجیتال Ton، این پروژه توانست از طریق فروش خصوصی توکن‌های Gram پول زیادی جذب کند به طوری که در آوریل سال 2018، ارز Gram توانست رکورد دومین فروش توکن‌ را بشکند. در این فروش، پروژه ارز دیجیتال Ton توانست بیش از 1.7 میلیارد دلار جذب کند.

در کنار جذب این مبلغ، فروش عمومی شرکت‌های دریافت کننده توکن در سراسر جهان را نباید نادیده گرفت.

شرکت‌ها توانستند توکن‌های Gram را به ارزش میلیارد‌ها دلار به فروش برسانند. اما همزمان با شادی طرفداران ارز دیجیتال تلگرام، یک مشکل بزرگ باعث تغییر مسیر این پروژه شد.

با افزایش کاربران این شبکه، مشکلات و چالش‌های آن نیز آغاز شد. یکی از این چالش‌ها کلاهبرداری‌هایی بود که در توییتر قبل از عرضه اولیه کوین (ICO) در حال گسترش بود.

مدیرعامل پروژه تلگرام، آقای پاول دورف به صورت رسمی در توییتر خود اعلام کرد که شرکت تلگرام برای عرضه عمومی ارز دیجیتال تلگرام یک اعلامیه رسمی منتشر خواهد کرد و کاربران نباید در دام کلاهبرداران گرفتار شوند.

در آن زمان توکن Gram که امروز آن را با نام ارز دیجیتال Ton می‌شناسیم تلاش کرد تا عرضه عمومی خود را زیر نظر صلاحیت قضایی آمریکا انجام دهد. در طی این فرایند، آن‌ها باید قوانین SEC (سازمان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) را به صورت دقیق دنبال می‌کردند.

هدف این عرضه عمومی، ارائه توکن‌های Ton در هنگام عرضه رسمی پروژه ارز دیجیتال تلگرام بود. در واقع شرکت تلگرام نمی‌خواست سازمان SEC این توکن را به عنوان یک سهام در نظر بگیرد. متاسفانه سازمان SEC سرمایه گذاران اولیه این پروژه را به عنوان پذیره نویسی تلقی کرد.

telegram ton 3

در نهایت سازمان SEC عرضه اولیه تلگرام در صرافی‌ها را به عنوان یک توزیع سهام ثبت نشده در نظر گرفت و یک چالش بزرگ برای این شرکت به وجود آمد.

البته تلگرام با سازمان SEC در دادگاه‌های آمریکا مبارزه کرد اما در نهایت پرونده را باخت و در می سال 2020، مدیر عامل تلگرام پاول دورف مشارکت خود را در توسعه این بلاک‌چین متوقف کرد. شرکت تلگرام در اطلاعیه دیگری گفت پول سرمایه گذاران اولیه به آن‌ها بازگردانده خواهد شد.

وضعیت ارز دیجیتال Ton پس از دادگاه

پس از شکست شرکت تلگرام در دادگاه برعلیه سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا، آن‌ها مشارکت خود را در پروژه ارز دیجیتال Ton متوقف کردند.

اما در این برهه زمانی این ارز دیجیتال دنبال کنندگان خود را داشت و یک انجمن بزرگ از متخصصان و توسعه دهندگان را گرد هم آورده بود.

از آن‌جایی که کدهای این پروژه متن باز هستند و به راحتی می‌توان آن را در گیت هاب یافت، توسعه دهندگان انجمن ارز دیجیتال Ton، پتانسیل بالای این پروژه را مشاهده کرده و تصمیم به ادامه آن گرفتند.

آن‌ها به سرعت این پروژه را با نام جدید TON عرضه کردند.

ارز Ton در واقع همان ارز دیجیتال Gram است اما دیگر یک سرمایه گذاری مستقیم از سوی تلگرام نیست بلکه انجمنی از توسعه دهندگان داوطلب در آن مشارکت می‌کنند.

زمانی که شما قصد خرید یک خودرو را دارید، مسلما مصرف سوخت، حداکثر سرعت و پایداری آن برای شما اهمیت زیادی دارد. این موضوع در دنیای بلاک‌چین‌ها نیز صدق می‌کند.

وقتی حرف از بلاک‌چین می‌شود، فاکتور‌هایی مانند سرعت انجام تراکنش، کارمزد و پایداری یک شبکه غیرمتمرکز بلاک‌چین در زمان‌های اوج بار اهمیت زیادی دارد.

وقتی به بلاک‌چین‌هایی مانند بیت‌کوین نگاه کنیم، اهمیت سرعت بالای تراکنش‌ها بیشتر قابل لمس خواهد بود. با در نظر گرفتن این موارد، توسعه دهندگان ارز دیجیتال Ton تصمیم گرفتند معماری بلاک‌چین TON‌ را به شکلی طراحی کنند که میلیون‌ها تراکنش در ثانیه در آن قابل انجام باشد.

هدف ارز دیجیتال تلگرام چیست؟

سرمایه گذاری بر روی یک ارز دیجیتال بدون شناخت آن مانند خرید بلیط لاتری است.

این موضوع در مورد خرید ارز Ton تلگرام نیز صدق می‌کند. در این بخش به بررسی هدف ارز دیجیتال تلگرام و رویکرد آن در نقشه راه و مسیر آینده خواهیم پرداخت.

بیت‌کوین و اتریوم بلاک‌چین‌های شناخته شده‌ای هستند که کمتر کسی را می‌توان یافت که نام آن‌ها را نشنیده باشد. اما چنین بلاک‌چین‌هایی نیز مشکلات خاص خود را دارند که احتمالا در زمان توسعه زیر ساخت‌های آن‌ها به چنین مشکلات توجه چندانی نشده بود.

هزینه کارمزد بالا و تراکنش‌های آهسته در دنیای بلاک‌چین‌ها چیز جدیدی نیست و با افزایش تعداد کاربران یک بلاک‌چین مانند بیت‌کوین این مشکل به یک معضل بزرگ تبدیل می‌شود تا جایی که یک کاربر برای انجام یک تراکنش ساده انتقال BTC در شبکه آن احتمالا روز‌ها باید در صف منتظر بماند.

telegram ton 4

کارمزد‌های تراکنش که در بلاک‌چین اتریوم Gas Fee نام دارد نیز موضوعی است که انتقادات زیادی را به دنبال داشته‌ است. با این که در اتریوم 2.0 ما شاهد حل این مشکلات هستیم اما کارمزد تراکنش‌های پیچیده در قراردادهای هوشمند این پلتفرم همچنان یک معضل بزرگ است.

در طرف مقابل اکوسیستم TON با هدف برطرف کردن نیاز میلیون‌ها کاربر فعال این بلاک‌چین فعالیت می‌کند.

برخلاف اتریوم و بیت‌کوین که بیشتر توسط سرمایه گذاران دنیای ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، ارز Ton بر روی استفاده از این ارز به عنوان یک روش پرداخت مطمئن تمرکز کرده است.

این شبکه به شکلی طراحی شده است که به راحتی می‌تواند در اپلیکیشن‌های مختلف از آن بهره برد. یک توسعه دهنده اپلیکیشن می‌تواند از سیستم پرداخت TON به عنوان یک درگاه پرداخت بهره‌مند شود.

در هنگام تحلیل ارز دیجیتال تلگرام یکی از مهم‌ترین مزایای آن معماری انعطاف پذیر شبکه این ارز است. شبکه Ton‌ به شکل مقیاس پذیر و کارآمد طراحی شده است که با استفاده از سیستم تعامل کراس شارد، پردازش تراکنش‌ها بسیار سریع انجام می‌شود.

شبکه ارز دیجیتال Ton می‌تواند میلیون‌ها تراکنش را در هر ثانیه اعتبارسنجی و پردازش کند. این موضوع در پایداری این شبکه در زمان‌های اوج ترافیک نیز به همین شکل خواهد بود.

تکنولوژی بلاک‌چین به سرعت در حال تکامل است. در فاز فعلی این تکنولوژی، ما شاهد تبادل اطلاعات حساس در یک محیط غیرمتمرکز هستیم. شبکه Ton‌ به دنبال اتخاذ گسترده ارز دیجیتال تلگرام است. برای رسیدن به این هدف، چه چیزی بهتر از مسنجر محبوب تلگرام؟

همچنین بخوانید: بلاک چین چیست

پیام رسان تلگرام دارای یک رابط کاربری آسان، مناسب و لذت بخش است که در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر دارد. این شبکه با تکیه به کاربران تلگرام سعی دارد به این هدف دست پیدا کند.

با این که پروژه Gram در دادگاه‌های آمریکا با شکست مواجه شد اما به نظر می‌رسد پاول دورف همچنان از این پروژه به صورت جدی حمایت می‌کند. او قصد دارد با ترکیب بلاک‌چین و تلگرام مفهوم جدیدی را در دنیای غیرمتمرکز ایجاد کند.

ارز دیجیتال تلگرام چگونه کار می‌کند؟

ارز Ton به عنوان توکن اصلی شبکه TON عمل می‌کند.

این ارز موارد کاربری زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده از ارز دیجیتال تلگرام در پرداخت‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) اشاره کرد.

برخلاف سایر بلاک‌چین‌های موجود که با فعالیت چند ده هزار کاربر همزمان شبکه آن‌ها با افت سرعت مواجه می‌شود، شبکه TON‌به شکلی طراحی شده است که بتواند میلیارد‌ها کاربر را به صورت همزمان پشتیبانی کند.

telegram ton 5

البته تکنولوژی فنی پشت چنین ادعایی استفاده از سیستم شاردینگ (Sharding) است. در این سیستم، بلاک‌چین از چندین شبکه زیر مجموعه که به آن شارد گفته می‌شود، بهره می‌برد. این شارد‌ها که هر کدام یک شبکه مخصوص به خود را دارند به بلاک‌چین اصلی کمک می‌کنند تا وظایف محوله را به سرعت انجام دهند.

هر شارد هدف خود را دارد که در آن برای ممانعت از انباشت و اضافه شدن بلاک‌های تایید نشده کار می‌کند.

مکانیزم اجتماع تراکنش‌های شبکه TON، اثبات سهام (POS) است. هر تراکنشی که در این شبکه توسط نود‌های اعتبارسنج (Validator) تایید می‌شود، از محل کارمزد‌ها پاداش‌هایی دریافت خواهد کرد.

همچنین بخوانید: pos چیست

البته ناگفته نماند به دلیل پایین بودن کارمزد تراکنش‌ها، انجام چند میلیون تراکنش برای نود‌های اعتبارسنج و کاربران استیک کننده سودآور است. به همین دلیل بخشی از پاداش نود‌ها از محل ضرب توکن‌های جدید تامین می‌شود.

در شبکه ارز دیجیتال تلگرام سیستم استیک برپایه قراردادهای هوشمند عمل می‌کند که این موضوع یک لایه امنیتی قدرتمند برای آن به همراه دارد.

توکنومیک ارز دیجیتال Ton

توکنومیک یک ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که شما به عنوان یک سرمایه گذار باید به آن توجه کنید.

ابتدا لازم است بدانید ارز دیجیتال تلگرام یک نسخه Wrapped دارد که در قالب توکن‌های ERC-20 در شبکه اتریوم و BEP-20 در شبکه بایننس اسمارت چین عرضه شده است.

همچنین بخوانید: bnb smart chain چیست

با این که شبکه ارز دیجیتال تلگرام از مکانیزم POW استفاده نمی‌کند اما همچنان توکن‌های جدیدی در آن ضرب (Mint) می‌شوند. به عبارت دیگر این ارز دیجیتال از سقف توکن‌های ثابت پیروی نمی‌کند و یک کوین تورمی محسوب می‌شود.

با توجه به وبسایت رسمی ارز دیجیتال Ton، این ارز سالیانه 0.6% تورم دارد که این موضوع ناشی از ضرب کوین‌های جدید و عرضه آن است. تعداد اولیه توکن‌های Ton که در زمان نوشتن این مقاله همه آن‌ها عرضه شده‌اند 5 میلیارد واحد اعلام شده‌ است.

با افزایش تعداد حساب‌های کاربری این ارز دیجیتال، میزان اتخاذ آن نیز افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اطلاعات موجود در حال حاضر بیش از 1,300,000 حساب کاربری به این شبکه ملحق شده‌اند که این عدد به صورت روزانه در حال افزایش است.

ارز دیجیتال Ton‌ هیچ عرضه اولیه‌ای ندارد به جای آن توسعه دهندگان این شبکه، امکان ماین ارز Ton‌ را به شکلی ویژه فراهم کرده‌اند. در ژوئن سال 2020، 98.55% از کل توکن‌های اولیه این ارز برای استخراج در دسترس قرار گرفته‌اند.

البته فرآیند ماین ارز Ton نیازمند داشتن سخت افزارهای گران قیمت نیست بلکه توسط قراردادهای هوشمند خاصی انجام می‌شود. با استفاده از این قراردادها، همه کاربران می‌توانند در فرآیند ماین ارز Ton مشارکت کنند.

در زمان نوشتن این مقاله آخرین کوین‌های اولیه ارائه شده نیز ماین شده‌اند و دیگر امکان ماین ارز Ton در قالب کوین‌های عرضه اولیه وجود ندارد. با این حال شما می‌توانید در استخرهای ماین ارز TON مشارکت کنید.

ارز دیجیتال تلگرام چه ویژگی‌هایی دارد؟

ارز دیجیتال Ton به شکل ویژه به خاطر تمرکز آن بر روی کارایی و عملکرد محبوبیت دارد.

در حال حاضر خرید و فروش ارز دیجیتال تلگرام رونق زیادی دارد. اگر به فکر خرید ارز Ton تلگرام و سرمایه گذاری بلند مدت بر روی آن هستید لازم است تا در مورد ویژگی‌های این ارز به خوبی آگاه شوید.

telegram ton 6

همان‌طور که قبلا گفته شد، ارز دیجیتال Ton به صورت سالیانه 0.6% تورم دارد. اگر ویژگی‌های این ارز دیجیتال نتواند باعث اتخاذ گسترده آن شود، مسلما قیمت ارز دیجیتال تلگرام در بلند مدت سقوط خواهد.

هدف کلی ارز Ton سهولت استفاده برای کاربران نهایی است که در این راه، آن‌ها بر روی کاربران تلگرام حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. انجمن توسعه دهندگان این ارز ویژگی‌های جالبی را برای افزایش اتخاذ و استفاده از آن در مقیاس گسترده توسعه داده‌اند که در ادامه این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مکانیزم اجتماع اثبات سهام (POS)

اولین ویژگی ارز Ton استفاده از مکانیزم اجتماع اثبات سهام است که در میان بلاک‌چین‌های نسل جدید رواج زیادی پیدا کرده است.

در این مکانیزم دیگر خبری از ماینر و دستگاه‌های گران قیمت ماینینگ نیست. به جای آن نود‌های Validator وظیفه تایید تراکنش‌ها و اضافه کردن آن به بلاک‌های زنجیره را برعهده دارند.

مکانیزم اثبات سهام POS از نظر انرژی کارایی بالایی دارند و براساس میزان استیک کاربران به آن‌ها پاداش می‌دهد. در این شبکه، کاربران با استیک ارز دیجیتال تلگرام از محل کارمزد‌های شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

البته منظور ما از کاربر در اینجا نود‌های اعتبارسنج فعال است که آن‌ها معمولا با نسبت 60% پاداش‌ها را در بین استیک کنندگان تقسیم می‌کنند.

استخراج ارز Ton امکان پذیر است اما نه از طریق مکانیزم اثبات کار (POW). همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، در ژوئن سال 2022 آخرین کوین اولیه این ارز استخراج شد.

قابلیت TON Storage

ذخیره اطلاعات در بلاک‌چین ایده جدیدی نیست و قبلا توسط شبکه‌هایی مانند FileCoin انجام شده است. اما ارز Ton این ویژگی را یک گام فراتر می‌برد.

در این قابلیت شما می‌توانید فایل‌های خود را مانند آن‌چه که در دراپ باکس مشاهده می‌کنید، بر روی شبکه قرار دهید با این تفاوت که امکان استفاده از رمزنگاری خصوصی (Private Encryption) برای آن‌ها وجود دارد.

در این روش، شما با استفاده از کلید خصوصی کیف پول ارز Ton می‌توانید فایل‌ها و داده‌های آپلود شده را قفل کنید. این موضوع یک لایه امنیتی بیشتر برای ذخیره سازی عمومی و خصوصی به همراه دارد.

قابلیت Ton Proxy

حریم خصوصی در بلاک‌چین‌ها همیشه یک اولویت بوده است.

پراکسی Ton نیز در این مسیر به کاربران خود امکان دسترسی به بلاک‌چین Ton را با استفاده از وی پی ان‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند. این موضوع به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند.

قراردادهای هوشمند

مانند بسیاری از بلاک‌چین‌های معروف مانند اتریوم و کاردانو، شما می‌توانید قرارداد هوشمند خود را برای توسعه یک اپلیکیشن غیرمتمرکز در بلاک‌چین Ton بنویسید.

اما کاربرد قراردادهای هوشمند فقط به اینجا ختم نمی‌شود. در شبکه TON، قراردادهای هوشمند برای پردازش سریع تراکنش‌های درون زنجیره‌ای کاربرد دارند.

همه قراردادهای هوشمند مستقر بر روی این شبکه در ماشین مجازی Ton اجرا می‌شوند. TVM امکان اجرای قراردادهای هوشمند پیچیده و استقرار آن‌ها را فراهم می‌کند.

telegram ton 7

زبان قراردادهای هوشمند این شبکه FunC است که از نظر قواعد نوشتاری شبیه به زبان C نوشته می‌شود.

قابلیت TON DNS

سیستم نام گذاری دامنه یا DNS یکی از قابلیت‌های جالب ارائه شده در TON است که ما را به یاد نام گذاری آدرس کیف پول‌ها در شبکه اتریوم می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: ens چیست

در این شبکه شما می‌توانید از قراردادهای هوشمند و ویژگی‌های کاربری مناسب ارز Ton بهره‌مند شوید اما با داشتن یک Ton DNS، دیگر نیازی حفظ کردن آدرس‌های کیف پول به هم ریخته نخواهد بود.

شما می‌توانید با ثبت نام دامنه خود در بلاک‌چین TON دسترسی آسان کیف پول را برای سایرین فراهم کنید. در حال حاضر اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که امکان پشتیبانی از TON DNS را فراهم کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کیف پول ارز Ton اشاره کرد.

اپلیکیشن‌ها و خدمات ارز دیجیتال Ton

بلاک‌چین ارز دیجیتال تلگرام میزبان چندین اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) و خدمات متنوع است که با استفاده از قراردادهای هوشمند توسعه یافته‌اند.

خدمات Ton به توسعه دهندگان ارز Ton این امکان را می‌دهد تا به راحتی اپلیکیشن‌های جدیدی بر روی این شبکه توسعه دهند.

در این بین کاربران می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن‌ها از مزایای رابط کاربری زیبا و سرعت بالای تراکنش‌ها در خدمات‌دهی بهره‌مند شوند. در هسته این بلاک‌چین امکان جستجو برای همه خدمات و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ثبت شده نیز وجود دارد.

یکی از اپلیکیشن‌های موفق موجود در بستر TON که طرفداران زیادی جذب کرده StickerFace نام دارد. این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد تا توکن‌های NFT اواتار خود را ایجاد کرده و از آن‌ها در مکان‌های مختلف استفاده کنید.

برای مثال اواتارهای تولید شده در این اپ را می‌توان در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف مورد استفاده قرار داد. در نمونه دیگر Ton Diamonds یک بازار غیرمتمرکز توکن‌های NFT است که می‌توانید به راحتی در آن آثار هنری را به فروش برسانید.

بریج ارز Ton

ارز دیجیتال Ton از یک بریج (Bridge) اختصاصی برای تبدیل کوین‌های Ton به توکن‌های Wrapped بربستر بلاک‌چین‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کند.

telegram ton 8

با استفاده از این بریج شما می‌توانید دارایی‌ها یک شبکه را به شبکه دیگر منتقل کنید. برای مثال انتقال Ton از شبکه اصلی به شبکه اتریوم در قالب استاندارد ERC-20 یا بالعکس.

البته کارمزد انتقال این بریج کمی گران است. برای انجام انتقال شما باید 5 Ton به همراه 0.25% کل وجه را به عنوان کارمزد پرداخت کنید.

سیستم اثبات سهام ارز دیجیتال تلگرام چگونه کار می‌کند؟

سیستم اثبات سهام ارز دیجیتال تلگرام راه‌های مختلفی را برای کسب درآمد شما فراهم کرده است.

آسان‌ترین راه کسب درآمد در ارز Ton تبدیل شدن به یک نود Validator است. البته این راه ارزان‌ قیمتی نیست چرا که باید مقدار زیادی توکن‌های Ton را هولد کنید.

علاوه‌بر خرید ارز Ton تلگرام برای راه اندازی یک نود اعتبارسنج، باید یک اینترنت قوی و سخت افزار پیشرفته در اختیار داشته باشید.

به نظر می‌رسد این روش برای همه کاربران جواب نمی‌دهد، بنابراین راه دوم را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در روش دوم کسب درامد از ارز Ton شما می‌توانید به یک نامزد (Nominator) تبدیل شوید.

به عنوان یک نامزد، شما توکن‌های خود را از طریق یک استخر کاندید به نود‌های Validator قرض می‌دهید.

در ادامه این بخش به بررسی دقیق هر یک از این مفاهیم خواهیم پرداخت:

استخرهای Nominator ارز Ton

استخرهای کاندید به شما به عنوان یک سرمایه گذار یا هولدر اجازه می‌دهد تا با ترکیب دارایی‌های خود و قرض دادن آن‌ها به یک نود اعتبارسنج، پاداش دریافت کنید.

ارز Ton از یک سیستم استخر استیکینگ غیرمتمرکز متن باز استفاده می‌کند. این موضوع نه تنها باعث سهولت استیک دارایی‌ها برای کاربران عادی می‌شود بلکه توسط قراردادهای هوشمند دارایی‌های کاربران تضمین می‌شوند.

قراردادهای هوشمند در این میان این اطمینان را به ما می‌دهند که توکن‌های قرض داده شده به نود‌های اعتبارسنج فقط برای اهداف تایید اعتبار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت دقیق توزیع خواهند شد.

در حال حاضر بیش از 24 میلیون توکن Ton توسط نامزد‌ها (سرمایه گذاران عادی) در استخرهای این بلاک‌چین استیک شده‌اند. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت Ton و مشاهده بخش استیکنیگ، به آن ملحق شوید.

با توجه به اطلاعات موجود پاداش سالیانه استیک ارز Ton حدود 10% است.

نود‌های اعتبارسنج Ton

نود‌های اعتبارسنج ارز Ton یکی از نقاط کلیدی این بلاک‌چین به شمار می‌روند.

این نود‌ها وظیفه تایید اعتبار تراکنش‌ها را برعهده دارند. با تایید تراکنش و بلاک‌‌های شبکه در مکانیزم اجتماع POS، آن‌ها در قالب ارز Ton پاداش دریافت می‌کنند.

برای راه اندازی یک نود Validator در شبکه Ton، شما باید حداقل 600,000 توکن Ton را برای استیک خریداری کنید.

علاوه‌بر آن، داشتن یک اینترنت خوب و کامپیوتری که بتواند نرم افزار MyTonCtrl را به خوبی اجرا کند اهمیت زیادی دارد. این نرم افزار که توسط نود‌های اعتبارسنج استفاده می‌شود کاملا متن باز است.

telegram ton 9

برای راه اندازی یک نود اعتبارسنج باید حداقل یک سرور قدرتمند با کانفیگ زیر در اختیار داشته باشید:

  • حداقل 8 هسته CPU
  • حداقل 64 GB‌ حافظه RAM
  • حداقل 1 TB SSD
  • آدرس ای‌پی ثابت
  • سرعت شبکه 1/gbs

در فرآیند تایید تراکنش‌ها توسط نودهای اعتبارسنج تعداد کمی کوین‌های جدید Ton تولید می‌شود. این کوین‌ها در کنار کارمزد تراکنش‌ها، پاداش یک نود را تشکیل می‌دهند.

با توجه به آمار ارائه شده از سوی وبسایت ارز دیجیتال تلگرام، در می سال 2022، به طور میانگین پاداش هر نود اعتبارسنج روزانه حدود 270 TON است که با در نظر گرفتن قیمت ارز دیجیتال تلگرام در زمان نوشتن این مقاله 1.83$، درآمد روزانه حدودا 494$ دلار خواهد بود.

هزینه ماهیانه یک سرور اختصاصی اروپا با کانفیگ مورد نظر حداقل 4 میلیون تومان است. از آن‌جایی که برای راه اندازی یک نود اعتبارسنج باید حداقل 600,000 توکن Ton‌را هولد کنید، سرمایه اولیه برای خرید این مقدار حدود 1.1 میلیون دلار خواهد بود.

نسبت سرمایه گذاری به بازدهی شما در این حالت با توجه به قیمت ارز Ton کمتر از 0.1% است.  

اگر یک نود اعتبارسنج در فرآیند تایید تراکنش‌ها تقلب کند، نه تنها سایر نود‌های فعال ارتباط خود را با نود مورد نظر قطع می‌کنند بلکه بخشی یا همه دارایی‌های استیک نود مورد نظر ضبط خواهد شد.

ارز Ton چه کاربردی دارد؟

دانستن موارد کاربرد ارز Ton به شما کمک می‌کند تا میزان اتخاذ آن در دنیای واقعی و سیستم‌های پرداخت را ارزیابی کنید. با تحلیل ارز Ton، می‌توان به سودآور بودن سرمایه گذاری در آن پی برد.

اکوسیستم ارز دیجیتال تلگرام دائما در حال گسترش است که این موضوع باعث افزایش کاربردهای ارز Ton می‌شود. یکی از رایج‌ترین کاربرد‌های این ارز استفاده از آن در قالب پرداخت کارمزد تراکنش‌های شبکه Ton است.

علاوه‌بر آن، در سیستم معماری شاردینگ مورد استفاده در بلاک‌چین Ton، این توکن‌ها را می‌توان به عنوان کارمزد تراکنش بین زنجیره‌ای یا افزودن زنجیره‌های جدید به کار برد.

برخی از موارد استفاده ارز دیجیتال Ton عبارت‌اند از:

  • پرداخت برای ذخیره سازی غیرمتمرکز اطلاعات
  • پرداخت در Ton Proxy
  • پرداخت در Ton DNS
  • پرداخت در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موجود در بلاک‌چین
  • پاداش نودهای اعتبارسنج بلاک‌چین در ازای تایید تراکنش‌ها
  • رای گیری در برنامه حاکمیتی ارز Ton
  • استفاده در ربات ارز دیجیتال تلگرام Ton

ماین ارز Ton

همانطور که قبلا نیز گفته شد امکان ماین ارز Ton از ژوئن سال 2022 امکان پذیر نیست. با این حال این بلاک‌چین قابلیت جالبی را برای ماین ارز Ton فراهم کرده است.

در این حالت شما با ماین سایر ارزهای دیجیتال، معادل ارزهای ماین شده توکن Ton دریافت می‌کنید. برای مشاهده این پروژه به این لینک مراجعه کنید.

telegram ton 10

در ارز دیجیتال Ton‌ به این حالت Infinity Ton Mining گفته می‌شود. در فرایند ماین ارز Ton از طریق سایر ارزهای دیجیتال امکان استفاده از کامپیوتر یا دستگاه‌های ASIC وجود دارد.

در حال حاضر پروژه استخراج بی‌نهایت Ton (نامی است که به آن داده‌اند) به استخراج ارز اتریوم کلاسیک (ETC) مشغول است. به خاطر داشته باشید در این فرایند کوین‌های جدید ضرب نمی‌شود بلکه معادل کوین‌های استخراج شده ETC، از بازار ارز Ton خریداری و در بین ماینر‌ها توزیع می‌شود.

اگر از دستگاه‌های ماینر ASIC استفاده می‌کنید، در ازای هر  100 MH/s‌ روزانه 0.0638 Ton دریافت خواهید کرد. با قدرت هش 3.5 GH/s، پاداش روزانه شما 2.2126 Ton خواهد بود.

اما در صورتی که یک کامپیوتر گیمینگ حرفه‌ای در اختیار دارید، همچنان مشمول دریافت پاداش ماین ارز Ton خواهید بود اما مقدار پاداش‌ها بسیار کمتر است.

برای مثال در کارت گرافیک GeForce GTX 1050 Ti، شما روزانه 0.0169 توکن Ton دریافت می‌کنید.

بهترین کیف پول ارز Ton

اکنون که در مورد اکوسیستم ارز دیجیتال تلگرام می‌دانیم باید یک کیف پول مناسب برای این ارز جستجو کنیم. بهترین کیف پول ارز Ton کدام است؟

خوشبختانه راه‌های زیادی برای ذخیره ارز Ton وجود دارد که هر کدام از آن‌ها جالب توجه هستند.

اگر کاربر تلگرام هستید می‌توانید با استفاده از ربات ارز دیجیتال تلگرام نه تنها ارز Ton‌ را هولد کنید بلکه از سایر امکانات این بات نیز بهره‌مند شوید.

شبکه Ton برای هولد ارز Ton کیف پول‌های حضانتی (Custodial) را پیشنهاد می‌کند. کیف پول‌های حضانتی برای کاربرانی که به دنبال راه حل‌های ساده نگهداری ارز دیجیتال هستند گزینه مناسبی است با این حال از نظر امنیتی نقاط ضعف خود را دارد.

در طرف مقابل کیف پول‌های غیرحضانتی برای کاربرانی که می‌خواهند کنترل بیشتری بر روی کیف پول خود داشته باشند مفید است. لازم به ذکر است ربات ارز دیجیتال تلگرام یک کیف پول حضانتی است.

در حاضر دو کیف پول حضانتی در شبکه Ton وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها تراکنش‌های Ton انجام دهید. اولین گزینه انتخاب ربات ارز دیجیتال تلگرام با شناسه wallet@ است که امکان هولد بیت‌کوین را نیز فراهم می‌کند.

همچنین کاربران تلگرام می‌توانند با استفاده از ربات ارز دیجیتال تلگرام با شناسه cryptobot@ به راحتی دارایی‌های خود را ذخیره و تبادل کنند.

اما راه دوم ذخیره توکن Wrapped ارز Ton است. ارز Ton در شبکه‌های بایننس اسمارت چین (BSC) و اتریوم عرضه شده است که می‌توانید با وارد کردن آدرس قرارداد هوشمند آن به کیف پول خود،‌ آن را هولد کنید.

کیف پول متامسک (MetaMask) و تراست ولت (TrustWallet)‌ بهترین گزینه برای هولد ارز Ton در قالب کوین‌ رپ شده هستند.

همچنین بخوانید:

لازم به ذکر است برای انتقال توکن‌های رپ شده ارز دیجیتال تلگرام، باید ارز شبکه میزبان را در اختیار داشته باشید. برای مثال، در هنگام انتقال توکن‌های Ton در شبکه بایننس باید برای پرداخت کارمزد شبکه از کوین‌های BNB استفاده کنید.

با جستجو در اینترنت یک کیف پول اندروید با نام Toncoin Wallet نیز وجود دارد که به نظر می‌رسد یک اپلیکیشن کلاهبرداری یا ناقص است. ما توصیه می‌کنیم از راه‌های مطمئن برای هولد ارز خود استفاده کنید.

ارز Ton را از کجا بخریم؟

با مراجعه به صفحه ارز Ton در سایت کوین مارکت کپ در بخش بازار، صرافی‌های زیادی را مشاهده می‌کنیم که در میان آن‌ها صرافی Tidex و OKX بیشترین حجم معامله را دارند.

telegram ton 11

البته قبل از پرداختن به لیست صرافی‌های در دسترس برای کاربران ایرانی در خرید ارز Ton تلگرام لازم است بار دیگر به ربات ارز دیجیتال تلگرام Crypto@ اشاره کنیم. شما می‌توانید در این بات در جفت ارز USDT، کوین‌های Ton‌ را با توجه به آخرین قیمت ارز دیجیتال Ton در بازار ارزهای دیجیتال خریداری کنید.

اما در بین گزینه‌های موجود برای کاربران ایرانی، خوشبختانه صرافی متمرکز کوینکس از این ارز پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید با ایجاد یک حساب کاربری برای خرید ارز دیجیتال تلگرام در این صرافی اقدام کنید.

اما راه‌های دیگری نیز برای خرید ارز دیجیتال Ton‌با استفاده از کیف پول‌های رایج وجود دارد. از آن‌جایی که کوین Ton در شبکه‌های بایننس اسمارت چین و اتریوم رپد شده است، شما می‌توانید با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز این شبکه‌ها، اقدام به خرید ارز Ton تلگرام کنید.

برای مثال در صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap) با داشتن یک کیف پول سازگار مانند تراست ولت یا متامسک می‌توانید ارز دیجیتال Ton را در جفت ارز USDT معامله کنید.

این موضوع در مورد صرافی Uniswap موجود در شبکه اتریوم نیز صدق می‌کند. در این صرافی ارز دیجیتال Ton در جفت ارز‌های متنوعی از جمله USDT، USDC و ETH ارائه شده است.

همچنین بخوانید: یونی سواپ

آینده ارز دیجیتال تلگرام چگونه خواهد بود؟

ارز دیجیتال تلگرام یک پروژه خاص با تکیه به مسنجر تلگرام و با قابلیت‌های ویژه‌ای است که می‌تواند پروژه‌های بزرگی چون اتریوم و کاردانو را به رقابت بکشد.

با این حال این پروژه همچنان در فاز‌های میانی توسعه قرار دارد و باید پیشرفت آن را زیر نظر بگیریم.

از آن‌جایی که ارز دیجیتال Ton تلگرام یک توکن تورمی محسوب می‌شود، قبل از سرمایه گذاری باید به میزان اتخاذ این ارز دیجیتال در پروژه‌های اعلام شده دقت کنید. افزایش اتخاذ و کاربری به معنای افزایش تقاضا و در نهایت رشد قیمت کف پروژه خواهد بود.

به خاطر داشته باشید بلاک‌چین دائما در حال تکامل و توسعه است. به همین دلیل نباید عملکرد گذشته این ارز دیجیتال را به عنوان تضمینی در آینده آن در نظر بگیرید.

با توجه به داد‌ه‌های کوین مارکت کپ، ارز Ton در جایگاه 25 بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد که بیش از 245,000 نفر آن را در واچ لیست خود دارند.

با در نظر گرفتن ادعاهای وبسایت Ton، در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در شبکه ارز دیجیتال تلگرام حساب کاربری دارند که این موضوع می‌تواند یکی از نقاط شروع اتخاذ گسترده آن در آینده باشد.

telegram ton 12

از نظر فنی شبکه Ton یک بلاک‌چین لایه 1 محسوب می‌شود و در میان بلاک‌چین‌های مشابه سریع‌ترین سرعت پردازش تراکنش را دارد. کارمزد پایه انجام تراکنش در این شبکه 0.005 Ton است.

با توجه به نقشه راه ارز دیجیتال Ton تلگرام، ویژگی‌های این ارز همچنان در مرحله توسعه قرار دارند و می‌توان گفت در مقایسه با سایر بلاک‌چین‌های شناخته شده مانند اتریوم و بایننس اسمارت چین، این پروژه هنوز در آغاز راه است.

پشتیبانی از قراردادهای هوشمند در یک زبان برنامه نویسی مشابه C می‌تواند توسعه دهندگان زیادی را برای فعالیت در این شبکه جذب کند. با این حال توسعه زیرساخت‌های پروژه و ابزارهای کاربردی برای تعامل کاربران با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موضوعی است که باید به آن توجه شود.

به خاطر داشته باشید قبل از خرید ارز دیجیتال تلگرام، باید تحقیقات خود را در مورد آن انجام دهید. این پروژه در تلگرام کانال‌های ارتباطی مفیدی دارد.

سوالات متداول

ارز دیجیتال تلگرام چیست؟

ارز دیجیتال تلگرام که به آن ارز Ton گفته می‌شود، در واقع یک شبکه عمومی غیرمتمرکز است که به صورت انجمن محور هدایت می‌شود. شبکه Ton توسط پیامرسان تلگرام (Telegram) توسعه یافته است. این شبکه به کاربران تلگرام اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های بلاک‌چینی ارزان و سریع را تجربه کنند.

ارز دیجیتال Ton چه کاربردهایی دارد؟

پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و امکان توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این ارز دیجیتال است. با این حال توسعه دهندگان آن قصد دارند این پروژه را به عنوان یک روش پرداخت بلاک‌چینی به صورت عمده عرضه کنند.

آیا ماین ارز Ton امکان پذیر است؟

ارز دیجیتال تلگرام در ابتدای عرضه خود، امکان ماین را برای کاربران فراهم کرد با این حال پس از ماین شدن همه کوین‌های عرضه اولیه، امکان ماین ارز Ton وجود ندارد. شما همچنان می‌توانید با مشارکت در پروژه Infinity Ton Mining، درقالب ارز Ton کسب درآمد کنید.

چگونه ارز Ton‌ رایگان کسب کنم؟

شما می‌توانید با استیک ارز Ton در وبسایت این پروژه، با مشارکت در فرآیند تایید تراکنش‌ها توسط نودهای اعتبارسنج، کسب درامد کنید. کل فرآیند کار آسان است و شما پس از استیک دارایی‌ها در بلاک‌چین Ton می‌توانید از کسب رایگان ارز Ton لذت ببرید. سود سالیانه این ارز 10% است.

نتیجه گیری

ارز دیجیتال Ton یک بلاک‌چین لایه 1 غیرمتمرکز است که با استفاده از تکنولوژی شاردینگ امکان انجام چندین میلیون تراکنش را با کمترین کارمزد فراهم می‌کند.

هدف ارز دیجیتال تلگرام اتخاذ گسترده به عنوان یک روش پرداخت رایج در دنیا است که برای شروع کار، به صورت عمده به مسنجر تلگرام تکیه کرده است.

ارز Ton امکان استیک و کسب درآمد منفعل را برای کاربران فراهم می‌کند. شبکه Ton از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند که امکان توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بربستر آن امکان پذیر است.

در نهایت باید گفت ربات ارز دیجیتال تلگرام بهترین کیف پول ارز Ton است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx