5 نکته مهم قبل از بستن سبد سرمایه گذاری

نکات مهم قبل از بستن سبد سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی نکات متعددی دارد که اگر به آن‎ها توجه کنید، در نهایت یک سرمایه‌گذاری عالی در بازار را تجربه خواهید کرد.

هر کسی که وارد بازارهای مالی می‌شود، قصد دارد تکنیک‌های سرمایه‌گذاری و خرید سهام شرکت‌های پربازده را شناسایی کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

اما چطور می‌توان حساب شده و دقیق در بازارهای مالی گام برداشت و یک سبد سرمایه‌گذاری خوب تشکیل داد؟

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را قبل از بستن سبد سرمایه‌گذاری برای شما شرح دهیم تا با توجه به آن‌ها، بتوانید تجربه خوبی از سرمایه‌گذاری خود داشته باشید.

نکات کلیدی

  • اگرچه سرمایه‌گذاری راه حل مناسبی برای ثروتمند شدن در طولانی مدت است، اما افراد مبتدی برای شروع این کار، با سختی‌های زیادی روبرو هستند.
  • ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری متعادل، از جمله گام‌های مهم برای رسیدن به اهداف مالی افراد است که مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و در نظر گرفتن چندین فاکتور مهم مانند شناسایی ماهیت این اهداف و تحمل ریسک سرمایه‌گذار است.
  • نظارت منظم و تنظیم سبد سرمایه‌گذاری جهت حفظ نسبت دارایی‌های مطلوب سرمایه‌گذار، امری ضروری در داشتن سبدی متعادل است.

نکات مهم قبل از بستن سبد سرمایه گذاری

سبد سرمایه‌گذاری یک فرد، مجموعه‌ دارایی‌هایی است که در اختیار دارد؛ مانند سهام، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال.

سرمایه‌گذاری می‌تواند راه بسیار خوبی برای جمع‌آوری ثروت در طولانی مدت باشد، اما ممکن است یافتن نقطه شروع مناسب برای آن، کار دشواری به نظر برسد؛ به خصوص در مواقعی که قصد دارید روش‌های سرمایه‌گذاری جدیدتر، مانند سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، را امتحان کنید.

ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری شخصی، گامی مهم در جهت دستیابی به اهداف مالی است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و در نظر گرفتن چند عامل مختلف است که در ادامه قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم:

پنج نکته مهم قبل از بستن سبد سرمایه‌گذاری

1. ارزیابی تحمل ریسک

منظور از تحمل ریسک، میزان توانایی و تمایل سرمایه‌گذار برای تحمل ضرر است.

برای افراد تازه‌کار، این به معنای در نظر گرفتن ملاحظاتی مانند اهداف نهایی، وضعیت مالی فعلی، میزان آشنایی با محصولات سرمایه‌گذاری و عوامل دیگر است.

2. تعریف اهداف

اولین قدمی که یک سرمایه‌گذار می‌تواند برای تعیین میزان تحمل ریسک خود بردارد، تعریف اهداف مالی است.

به عنوان مثال، اهداف مشترک در سرمایه‌گذاری بلندمدت ممکن است شامل پس‌انداز برای بازنشستگی یا ایجاد ثروت برای نسل‌های آینده باشد؛ در حالی که اهداف کوتاه‌مدت ممکن است شامل خرید خودرو یا ادامه تحصیل در آینده نزدیک باشد.

این اهداف می‌توانند تاثیر به‌سزایی بر مدیریت و تحمل ریسک داشته باشند؛ زیرا اهداف مالی تعیین‌کننده برنامه‌های یک سرمایه‌گذار و مدت نگهداری دارایی‌ها، بدون فروش آن‎ها خواهد بود.

هرچه این بازه زمانی کوتاه‌تر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود، چراکه ممکن است نوسانات کوتاه‌مدت قیمت، ضرر بیشتری برای سرمایه‌گذار به همراه داشته باشد.

3. وضعیت اقتصادی فعلی

شما می‌توانید با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و مالی فعلی خود، مبلغ سرمایه‌گذاری را بدون از دست دادن سرمایه لازم جهت پرداخت قبوض یا مایحتاج زندگی تعیین نمایید.

به عنوان مثال؛ فرض کنید فردی درآمد ثابت با بیمه اضطراری دارد که هزینه‌های بیکاری، تعمیرات منزل و موارد دیگری را پوشش می دهد؛ مطمئنا این فرد تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری پرریسک مانند سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو خواهد داشت.

از طرف دیگر؛ فردی که هنوز برای شرایط اضطراری زندگی خود بایستی سرمایه جمع کند، لازم است که با احتیاط بیشتری اقدام به سرمایه‎‌گذاری کرده و از خرید دارایی‌های پرریسک خودداری نماید.

4. درک کلاس‌های مختلف دارایی در حین سرمایه‌گذاری

از دیگر عواملی که باید به عنوان سرمایه‌گذار هنگام تصمیم‌گیری برای تحمل ریسک در نظر بگیرید، میزان تخصص و آشنایی با دارایی‌هایی است که قصد اضافه کردن آن‌ها را به سبد سرمایه‌گذاری دارید؛ به خصوص برای ارزهای دیجیتال.

دیجیتال

به عنوان مثال؛ چنانچه سرمایه‌گذار آشنایی خوبی با بازار کریپتو، ارزهای دیجیتال و ولت‌های کریپتو داشته باشد، احتمالا پذیرش ریسک برای او راحت‌تر خواهد بود.

اما سرمایه‌گذارانی که تازه‌کار هستند، بهتر است که سرمایه‌گذاری خود را با مبالغ کمتری شروع کرده و هنگامی که درک بیشتری نسبت به بازار پیدا کردند، مبلغ سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.

5. تخصیص استراتژیک دارایی‌ها برای ایجاد یک سبد متعادل

منظور از استراتژی تخصیص دارایی، تقسیم سرمایه‌گذاری‌ها به کلاس‌های مختلف مانند سهام، اوراق قرضه، پول نقد و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین همچون ارزهای دیجیتال است.

زمانی تشکیل سبد سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران مفید است که تعادل و تناسب میان دارایی‌های موجود در سبد برقرار باشد.

به طور کلی؛ ممکن است یک سرمایه‌گذار محتاط، تصمیم به نگهداری بیشتر اوراق قرضه و پول نقد داشته باشد و یک سرمایه‌گذار با دید بلندمدت، تصمیم به سرمایه‌گذاری بیشتر روی ارزهای دیجیتال و سهام شرکت‌ها داشته باشد.

توجه به این نکته مهم است که تخصیص دارایی‌ها تنها یک بار انجام نمی‌شود، بلکه ممکن است با تغییر اهداف و تحمل ریسک سرمایه‌گذار، تخصیص دارایی‌ها در سبد سرمایه‌گذاری او نیز تغییر کند.

به عنوان مثال؛ سرمایه‌گذاری که پول نقد بیشتری در اختیار دارد، می‌تواند 70 درصد از سبد خود را به سهام، 20 درصد را به اوراق قرضه و 10 درصد را به پول نقد اختصاص دهد. 

از طرفی؛ ممکن است شخصی که به دوران بازنشستگی نزدیک می‌شود، بیشتر به نگهداری پول نقد و اوراق قرضه علاقه داشته باشد و بخش کمی از سبد خود را به سهام و ارز دیجیتال تخصیص دهد.

چنانچه پول نقد این شخص برای تامین مخارج بازنشستگی او کافی باشد، می‌تواند بخش کوچکی از سرمایه خود را به دارایی‌هایی با ریسک بیشتر نیز اختصاص دهد.

شاید در همان ابتدا تخصیص 70 درصد از دارایی‌ها به خرید سهام حرکت پرریسکی به نظر برسد، اما اگر سرمایه‌گذار بتواند مخارج غیرمنتظره خود را با 10 درصد نقدینگی باقی مانده تامین  کند، راحت‌تر می‎تواند این ریسک را بپذیرد.

مطالعه 3 معیار مهم برای اندازه گیری عملکرد پورتفولیو (سبد سرمایه گذاری)! را از دست ندهید.

چگونه سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنیم؟

تنوع در سبد سرمایه‌گذاری، این امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهد که ریزش قیمت یک سهام یا کاهش شدید قیمت یک ارز دیجیتال را بهتر تحمل کند.

در واقع سرمایه‌گذاران با توزیع سرمایه‌های خود روی کلاس‌های مختلفی از دارایی، ریسک ضرر خود را به حداقل می‌رسانند.

علاوه بر این؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری روی صندوق‌های قابل معامله یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.

اما باید توجه داشته باشید که تنوع در سبد، لزوما تضمینی برای کسب سود یا حفاظت از سرمایه‌گذار در بازار نزولی نیست. به عبارت دیگر، این استراتژی خوب است اما بدون ریسک نیست.

برای سرمایه‌گذارانی که ترجیح می‌دهند از روش‌های آماده برای تنوع در سبد خود استفاده کنند، صندوق‌های قابل معامله یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک می‌تواند گزینه مناسبی برای آن‌ها باشد.

سرمایه گذاری
در این حالت، یک موسسه مالی معتبر مجموعه‌ای از سهم‌ها را انتخاب کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد.

اگر سرمایه‌گذار ترجیح دهد که خودش سبد سرمایه‌گذاری را انتخاب کند، محصولات بسیار زیادی برای این کار وجود دارند مانند: انواع سهام، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال.

البته قبل از شروع این کار، تحقیق کامل و آشنایی با ریسک و پتانسیل هر نوع سرمایه‌گذاری لازم است. شما می‌توانید از و ابزارها و پلتفرم‌هایی مانند فیپ ایران و کوین مارکت کپ برای این کار استفاده کنید.

چگونه روی سبد سرمایه‌گذاری خود نظارت کرده و آن را تعدیل کنیم؟

ایجاد سبد سرمایه‌گذاری متعادل کاری نیست که تنها یک بار انجام شود؛ این کار می‌تواند یک فرآیند مستمر باشد که مستلزم نظارت و تنظیم منظم است.

حتی ممکن است سرمایه‌گذاران هرازگاهی برای حفظ نسبت مطلوب دارایی‌ها، نیاز به تعدیل مجدد سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشند. یا ممکن است با تغییر اهداف مالی و تحمل ریسک سرمایه‌گذار، نیاز به تغییر سبد سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

به عنوان مثال؛ فرض کنید که یک سرمایه‌گذار سبدی متنوع شامل 60 درصد سهام، 30 درصد اوراق قرضه و 10 درصد پول نقد دارد.

پس از مدتی که شرایط مالی سرمایه‌گذار بهبود پیدا کند، ممکن است تحمل ریسک او نیز افزایش یافته و تصمیم به سرمایه‌گذاری روی دارایی‌هایی با ریسک و بازده بیشتر بگیرد.

سرمایه‌گذار پس از انجام تحقیقات لازم، می‌تواند دارایی‌هایی مثل بیت‌کوین، اتریوم و … را بخرد.

در واقع این سرمایه‌گذار با افزایش نسبت ارزهای دیجیتال در سبد سرمایه‌گذاری خود، ریسک بیشتری تحمل کرده و پتانسیل کسب سود بیشتری نیز خواهد داشت.

یا به طور مثال ممکن است یک سرمایه‌گذار به دلیل نزدیک بودن به دوران بازنشستگی خود، تصمیم به کاهش دارایی‌های پرخطر در سبد سرمایه‌گذاری و خرید دارایی‌هایی با ریسک کمتر بگیرد.

تنظیم سبد سرمایه‌گذاری بر اساس تحمل ریسک، یک تصمیم شخصی است که بایستی آن را با دقت و با در نظر گرفتن استراتژی سرمایه‌گذاری و اهداف مالی انتخاب کنید.

با نزدیک شدن به اهداف مالی خود، لازم است دائما پرتفوی خود را تحت نظر داشته و آن را تعدیل نمایید.

سوالات متداول

سبد سرمایه‌گذاری چیست؟

سبد سرمایه‌گذاری یک فرد، مجموعه‌ دارایی‌هایی است که در اختیار دارد؛ مانند سهام، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال.

تحمل ریسک به چه معناست؟

منظور از تحمل ریسک، میزان توانایی و تمایل سرمایه‌گذار برای تحمل ضرر است. برای افراد تازه‌کار، این به معنای در نظر گرفتن ملاحظاتی مانند اهداف نهایی، وضعیت مالی فعلی، میزان آشنایی با محصولات سرمایه‌گذاری و عوامل دیگر است.

برای سرمایه‌گذاران با ریسک کمتر، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری چیست؟

برای سرمایه‌گذارانی که تحمل ریسک کمتر دارند و ترجیح می‎دهند از روش‌های آماده برای تنوع در سبد خود استفاده کنند، صندوق‌های قابل معامله یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک می‌تواند گزینه مناسبی برای آن ها باشد؛ زیرا در این حالت، یک موسسه مالی معتبر مجموعه‌ای از سهم‌ها را انتخاب کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران می‎گذارد.

سخن پایانی

ایجاد سبد سرمایه‌گذاری متعادل، فرآیندی نسبتا پیچیده است که نیاز به صرف زمان، صبر و ارزیابی وضعیت مالی فعلی و آینده شما دارد.

به عبارت دیگر؛ هیچ راهکاری برای ایجاد سبد سرمایه‎گذاری وجود ندارد که مناسب همه افراد باشد.

سرمایه‌گذاران تازه‎کار یا کم تجربه، بایستی هنگام تحقیق برای انتخاب دارایی‌های مناسب در سبد خود، همواره به تحمل ریسکی که دارند توجه داشته و از افرادی که سرمایه‌گذاری‌هایی با بازده غیرمنطقی و ریسک حداقلی را تبلیغ می‌کنند، دوری کنند.

شاید این فرآیند کمی زمان‎بر باشد؛ اما افراد تازه‎کار با در نظر گرفتن این نکات می‌توانند اطمینان بیشتری نسبت به مدیریت سبد سرمایه‎‎گذاری خود پیدا کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

نحوه تشکیل سبد سرمایه گذاری (پرتفوی)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx