معرفی شرکت ایران ارقام با نماد «مرقام»

مرقام

شرکت ایران ارقام با نماد بورسی «مرقام» در سال 1335 فعالیت خود را با اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت NCR آغاز نمود. در سال 1348 فعالیت شرکت تحت نام «ان سی آر ایران» ادامه یافت.

شرکت ان سی آر در سال 1362 کلیه سهام شرکت را طی توافقنامه‌ای به دولت جمهوری اسلامی ایران واگذار نمود و نام شرکت به «خدمات دستگاه‌های محاسباتی ایران ارقام» تغییر کرد.

شرکت مرقام با چنین قدمتی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات همواره منشأ خدمات مؤثر، به ویژه در بخش بانکی کشور بوده است. آنچه که ایران ارقام را متمایز می‌نماید، نوآوری و انتقال دانش فنی فناوری‌های جدید به کشور و اجرای پروژه‌های ملی از جمله طرح اصلاح اساسی سیستم سازمان ثبت احوال کشور و صدور کارت شناسایی ملی بوده است.

عناوین مطلب:

ایران ارقام قدیم - مرقام
شرکت ایران ارقام در سال 1335 فعالیت خود را با اخذ نمایندگی از شرکت NCR آغاز کرد.

عرضه نخستین کامپیوتر شخصی (NCR DM5) در سال 1363، عرضه نخستین دستگاه خودپرداز (ATM) همراه با نخستین سوئیچ تبادل اطلاعات بانکی در سال 1370 و بهره برداری از آن‌ها در شعب بانک سپه تحت نام «عابر بانک» این شرکت را در زمره پیشگامان انتقال فناوری‌های نوین بانکی به کشور قرار داده است.

این شرکت با برنامه ریزی هدفمند و تلاش کارشناسان مجرب توانسته است فناوری مزبور را در بخش بانکی با شایستگی تمام معرفی و فرهنگ سازی نماید و از این حیث سهم به سزایی در رشد و تعالی خدمات بانکداری الکترونیکی در کشور داشته باشد.

شرکت ایران ارقام با استفاده از تجربیات گذشته خود، شناخت بازار و نیازهای مشتریان در سال 1370 دستگاه‌های خودپرداز (ATM) مدل NCR5085 و NCR5070 را به بازار معرفی نمود و این دستگاه‌ها در بانک‌های سپه و ملت نصب و راه اندازی گردید.

با راه‌اندازی دستگاه‌های خودپرداز برای اولین بار در ایران، شرکت ایران ارقام نام خود را به عنوان اولین ارائه کننده دستگاه‌های خودپرداز در ایران ثبت نمود.

 

اولین خودپرداز در ایران
دستگاه خودپرداز مدل Class 5085

در سال 1384 شرکت ایران ارقام مورد پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

با فراهم شدن بستر مناسب و مطمئن در به کارگیری این فناوری، به تدریج شرکت‌های کوچک و بزرگ، دولتی و خصوصی به این بازار وارد شدند. ( شبکه شتاب نیز در همین بستر متولد شد و توسعه یافت)

بیش از 12000 دستگاه از خودپردازهای فعال در شبکه بانکی کشور توسط این شرکت عرضه شدند که از طریق بیش از 86 شعبه در سراسر کشور تحت پوشش خدمات پشتیبانی قرار دارند.

جایگاه شرکت مرقام

بر اساس رتبه بندی و احراز صلاحیت شرکت‌های انفورماتیکی از سوی شورای عالی انفورماتیک، شرکت ایران ارقام حائز رتبه «یک» با امکان انعقاد قرارداد با مشتریان بدون محدودیت در مبلغ در زمینه فعالیت‌های زیر گردیده است:

  • تولید و ارائه رایانه‌های غیر Main Frame
  • تولید و ارائه دستگاه‌های جانبی (شامل دستگاه‌های خودپرداز)
  • تولید و پشتیبانی نرم افزارهای سفارش مشتری
  • ارائه و پشتیبانی نرم افزار خارجی (SE) و سیستم‌ها
  • شبکه داده‌ها
  • مشاوره و نظارت بر اجرای طرح‌های انفورماتیکی
  • خدمات پشتیبانی
  • سیستم‌های ویژه

تولید

شرکت مرقام از سال 1373 تولید کامپیوترهای شخصی را شروع و در سال 1374 مجوز فعالیت تولیدی را اخذ نمود و پروانه بهره برداری آن در سال 1376 صادر شد.

شرکت ایران ارقام سال‌های متمادی است که به امر طراحی و تولید نرم افزارهای سفارشی، تولید کامپیوترهای شخصی و تجهیزات جانبی اشتغال دارد. اعمال تحریم‌های بین المللی ، تأمین قطعات اصلی دستگاه‌های خودپرداز را با محدودیت‌های جدی مواجه ساخت.

بر این اساس، تولید داخلی قطعات پر مصرف دستگاه‌های خودپرداز از چند سال پیش در این شرکت آغاز و اکنون درصد قابل توجهی از قطعات الکترونیکی و مکانیکی اجزاء اصلی دستگاه خودپرداز از جمله Dispenser در داخل کشور تولید می‌شود. بدین ترتیب علی‌رغم تشدید تحریم‌های بین المللی، این شرکت توانست بیش از 8000 دستگاه خودپرداز تحت پشتیبانی خود را عملیاتی و آماده به کار نگاه دارد.

ایران ارقام - مرقام
شرکت مرقام توانسته بسیاری از قطعات مورد نیاز دستگاه‌ها را در داخل کشور بومی‌سازی کند.

در راستای اهداف دولت جمهوری اسلامی مبنی بر تولید دستگاه‌های خودپرداز در داخل کشور، این شرکت با تکیه بر سه دهه تجربه در زمینه دستگاه‌های خودپرداز برنامه‌ریزی‌های لازم از جمله ترغیب شریک خارجی جهت همکاری و توسعه امکانات تولیدی موجود انجام و تولید دستگاه‌های خودپرداز را به صورت SKD آغاز نمود و تا کنون نزدیک به 5000 دستگاه خودپرداز در این شرکت تولید شده است. بر اساس قراردادهاي منعقد شده، توليد 1000 دستگاه ديگر آغاز شده كه طی ماه‌های آينده به مشتريان تحويل خواهد گرديد.

در برنامه جامع تولید، مراحل مختلف گذر از تولید SKD به CKD نیز تعریف و پروژه‌های مرتبط براساس برنامه زمان‌بندی تعیین شده در حال پیشرفت است. تولید دستگاه‌های خودپرداز تعهدات و مسئولیت‌های سنگینی را برای تولیدکننده به دنبال دارد.

لذا شبیه سازی و تولید فیزیکی قطعات و بدنه بدون رعایت و اخذ استانداردهای امنیتی و حفاظتی بین المللی مرتبط قطعاً تعهدات و مسئولیت‌های تولیدکننده را در قبال بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری که مشتریان اصلی دستگاه‌های مزبور هستند کم‌رنگ خواهد نمود. در صورت عدم وجود شریک خارجی در تولید، اخذ بخش عمده‌ای از استانداردهای مورد نیاز برای تولیدکنندگان داخلی در شرایط تحریم غیرممکن است.

در دستگاه‌های خودپرداز، خدمات پس از فروش از اهمیت بالائی برخوردار هستند. دستگاه‌های خودپرداز در شعب بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در شهرهای کوچک و بزرگ و دور و نزدیک به کار گرفته می‌شوند و از این رو تولیدکنندگان جهت اثبات حقانیت خود و به منظور کسب رضایت نسبی بانک‌ها باید توان کشوری خود را در پشتیبانی از دستگاه‌ها به اثبات برسانند.

محصولات

شرکت مرقام همواره سعی نموده است طیف وسیعی از محصولات نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز مشتریان را منطبق بر فناوری‌های روز دنیا تأمین و عرضه نماید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • دستگاه‌های خودپرداز و خود دریافت در انواع دیواری، سالنی و Drive-Up
  • دستگاه‌های خودکار دریافت و پرداخت پول در شعبه (Teller Master)
  • سوئیچ بانکی ایران ارقام «سبا»
  • راه‌حل‌های جامع مبتنی بر کارت (هوشمند و مغناطیسی)
  • راه‌حل‌های امنیت و تجهیزات شبکه
  • دستگاه‌های خودکار فروش بلیت مترو و قطار (TVM)
  • دستگاه‌های خودکار شارژ بلیت‌های اعتباری مترو و قطار (AVM)
  • دستگاه‌های کنترل بلیت مترو و قطار با قابلیت ارائه انواع گزارش (TCM)
  • دستگاه‌های خودکار کنترل ورود و خروج مسافرین توسط بلیت
  • سرور، کامپیوترهای شخصی، Note book و چاپگر
  • پایانه‌های فروش (EFT-POS)
  • صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی ( Retail-POS)
  • کارت‌های هوشمند و مغناطیسی
  • ملزومات مصرفی شامل انواع ریبون، تونر، کارتریج و انواع کاغذهای رول معمولی و حرارتی (Thermal)

شرکت مرقام در یک نگاه

عنوان

توضیحات

نام شرکت

شرکت ایران ارقام

نماد بورسی

مرقام

سال تأسیس

1348

سال عرضه اولیه

1384

موضوع فعالیت

کامپیوتر و فعالیت‌های وابسته به آن

عوامل مؤثر بر نرخ فروش

هیئت مدیره شرکت

محصول تولیدی شرکت

دستگاه‌های خودپرداز

مواد اولیه شرکت

مواد مستقیم مصرفی

تأثیر نرخ دلار بر هزینه‌ها و درآمدهای شرکت

افزایش نرخ دلار منجر به رشد بهای تمام شده محصولات شرکت خواهد شد

مهم‌ترین هزینه‌های شرکت

مواد مستقیم مصرفی و سربار تولید

سهامداران عمده

شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان 20% / شرکت سرمایه گذاری سامان فرهنگیان 8% / عترت خواه 2%

تعداد سهام و حجم مبنا

شرکت ایران ارقام دارای 500 میلیون سهم است و حجم مبنای آن 2 میلیون و 59 هزار سهم تعیین شده است.

درآمدها و هزینه های شرکت ایران ارقام

در ادامه نگاهی به درآمدها و هزینه‌های این شرکت می‌پردازیم:

عوامل موثر بر درامد شرکت مرقام

مشتریان اصلی محصولات و فعالیت‌های شرکت مرقام شامل سازمان‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی و عموم مردم است. نکته قابل توجه در مورد حوزه فعالیت مرقام، وابستگی بسیاری از فعالیت‌های اینترنتی روزمره مانند انجام تراکنش‌های مالی و … به ویژه در شرایط شیوع همه‌گیری کرونا به خدمات این شرکت است که در نهایت می‌تواند بر افزایش درامد و سودسازی مرقام تأثیرگذار باشد. 

درآمدهای شرکت مرقام به طور خلاصه عبارت‌اند از: فروش دستگاه‌های خودپرداز، انواع کامپیوتر و دستگاه صندوق فروشگاهی، تجهیزات خودپرداز و کامپیوتر، خدمات نرم افزاری و پشتیبانی و …. که همان‌طور که گفتیم با توجه به نیاز گسترده عموم مردم به این تجهیزات، می‌توان انتظار سودآوری قابل توجه این شرکت را داشت.

عوامل موثر بر هزینه‌های شرکت مرقام

از جمله هزینه‌هایی که فارغ از زمینه کاری، در هر فعالیت اقتصادی وجود دارند می‌توان به هزینه‌های عمومی و اداری اشاره کرد که شامل حقوق و دستمزد پرسنل، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه امور دفتری، هزینه‌های مربوط به واردات محصولات از شرکت‌های کره‌ای، ژاپنی و …، هزینه تأمین مواد اولیه، تعمیر تجهیزات مستهلک شده، بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک‌ها، هزینه خدمات پس از فروش، هزینه پشتیبانی محصولات نرم افزاری و سخت افزاری، هزینه‌های مربوط به ارتقا، حفظ و نگهداری سیستم  و در نهایت هزینه تبلیغات و بازاریابی است.

علاوه بر این، برگشت تجهیزات خودپرداز، رایانه و صندوق‌های فروشگاهی از دیگر هزینه‌های مرقام محسوب می‌شود.

تأثیر افزایش نرخ دلار بر شرکت مرقام

  • نوسانات نرخ ارز در درآمد و هزینه‌های شرکت رابطه مستقیم و غیر مستقیم دارد.
  • هزینه‌های مستقیم شامل تهیه زیرساخت‌ها و ابزارهای فیزیکی از بازارهای خارج از کشور است.
  • هزینه‌های غیر مستقیم شرکت شامل تهیه برخی ابزارها و کالاهای مصرفی از شرکت‌های داخلی که این شرکت‌ها نیز بخش زیادی از مواد اولیه خود را از خارج کشور تهیه می‌کنند؛ در نهایت، نوسانات نرخ ارز در بهای تمام شده محصولات این شرکت‌ها و به نوبه خود شرکت مرقام تأثیرگذار خواهد بود.
  • بنابراین نوسانات ارز می‌تواند در بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت مرقام تأثیر بگذارد.
  • نکته قابل توجه دیگر عدم تخصیص ارز مرجع (4200 تومان) از سوی دولت به شرکت مرقام است که این موضوع باعث بالا رفتن هزینه‌های تمام شده تولیدات شرکت می‌شود.
  • بالا رفتن نرخ ارز از سوی دیگر می‌تواند در صورت داشتن صادرات مرقام نقش مهمی در افزایش سودآوری شرکت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: خرید سهام صادرات محور؛ همگام شدن با رشد دلار!

سایر عوامل موثر بر سودسازی شرکت مرقام

  • انعقاد قرارداد جدید با عنوان پشتيباني، نگهداري و راهبري سامانه‌ها و خودپردازها، جايگزيني خودپردازها، مهاجرت سامانه‌ها و داده‌هاي سوئيچ شرکت بانک تجارت که می‌تواند در سودآوری شرکت نقش داشته باشد.
  • انعقاد قرارداد مربوط به تأمین تجهیزات مخابراتی برای یکی از اپراتورهای تلفن همراه که می‌تواند در سودآوری شرکت موثر باشد.
  • پیش بینی می‌شود در سال 1401 با انعقاد قراردادهای جدید میان مرقام و بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری سودسازی شرکت افزایش پیدا کند.

نکات مهم مربوط به گزارش هیئت مدیره

شرکت مرقام قصد دارد برای افزایش درآمدهای خود فعالیت‌های خود را به حوزه استارتاپ‌ها، اپراتوری مجازی تلفن همراه و ارائه سیم‌کارت سازمانی بسط دهد.

علاوه بر این، شرکت مرقام در نظر دارد برای توسعه سبد محصولات خود، خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، محصولات مبتنی بر آنالیز اطلاعات، پول رسانی به خودپردازها، طراحی و تولید دستگاه خودپرداز با برند ایران ارقام را در دستور کار خود قرار دهد.

نکات مهم مربوط به نماد بورسی مرقام

هزینه‌ها و سودآوری شرکت مرقام تا حدود زیادی تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز است؛ طبیعتاً، با افزایش نرخ ارز، هزینه تمام شده محصولات و خدمات این شرکت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، با توجه به شیوع بیماری کرونا، کاهش استفاده افراد از پول نقد و افزایش نیاز به خدمات اینترنتی و بانکی، می‌توان انتظار داشت درآمدهای مرقام افزایش پیدا کند.

شرکت مرقام اخیراً قراردادی برای ارائه خدمات سرویس، نگهداری و تعمیر 517 دستگاه خودپرداز با بانک رفاه منعقد کرده است. مبلغ این قرارداد به صورت سه ماهه پرداخت خواهد شد که نتایج آن را می‌توان در صورت مالی شرکت مشاهده کرد.

علاوه بر این، شرکت مرقام در سال 1399 یک قرارداد سه ساله برای ارائه خدمات مربوط به تعمیر، نگهداری و پشتیبانی دستگاه‌های خودپرداز دیواری، دستگاه خودپرداز ncr، پشتیبانی نرم افزاری، و نصب، راه اندازی و پشتیبانی سامانه ssp با بانک تجارت امضا کرده است.

راه‌های ارتباطی با شرکت ایران ارقام

دفتر مرکزی: تهران، خیابان استاد نجات اللهی، خیابان سپند غربی، پلاک ۵۲

تلفن تماس: 02141875000

نشانی: خیابان کریمخان، خیابان عضدی جنوبی، خیابان سپند غربی، پلاک 52

منبع مطلب و اطلاعات بیشتر: وب‌سایت شرکت ایران ارقام

سامانه سهامداران شرکت ایران ارقام

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx