آیا خرید سهام ارزان‌قیمت سرمایه گذاری خوبی است؟

خرید سهام ارزان

همانطور که می‌دانید؛ هر سهام ارزان قیمتی، ارزشمند نیست و گران قیمتی سهام نیز نشان بر بی‌ارزشی یا داشتن حباب قیمتی در آن سهم نخواهد بود.

در واقع ارزش سهام یک شرکت، از حاصل ضرب تعداد سهام شرکت در قیمت روز آن به دست می‌آید که می‌توانیم از طریق آن نسبت به خرید یا فروش سهام آن شرکت تصمیم‌گیری کنیم.

همواره سرمایه‌گذاران بازارهای مالی، این سوال را دارند که سهام ارزان بخرند یا گران؟ آیا خرید سهام ارزان تصمیم عاقلانه‌ای است؟ و چطور سهام ارزشمند را شناسایی کنند؟

عناوین مطلب:

به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا درباره خرید سهام ارزان و تشخیص سهام ارزشمند و مستعد رشد صحبت کنیم.

نکات کلیدی

  • اغلب سرمایه‌‌گذاران مبتدی، تمایل به خرید سهام ارزان قیمت دارند. باید بگوییم که انجام این کار هیچ ایرادی ندارد، به شرط آنکه هدف صرفا ارزان بودن سهام در برابر ارزش ذاتی آن باشد، نه کم بودن قیمت سهام.
  • معمولا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به دنبال سهامی هستند که نسبت  P/E آن به صورت غیرعادی پایین باشد؛ یعنی سهامی که از ارزش ذاتی بالایی برخوردار است ولی به قیمتی پایین‌‌تر از ارزش آن معامله می‌شود.
  • بر خلاف سرمایه‌گذاران تازه‌وارد، سرمایه‌گذارانی که به نسبت P/E توجه می‌کنند، معیار تصمیم‌گیری‌شان براساس ارزش ذاتی سهام است، نه قیمتی که در بازار معامله می‌شود.

خرید سهام ارزان بهتر است یا گران؟!

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات مردم در بازار بورس، این است که به جای توجه به ارزش ذاتی سهام، به قیمت لحظه‌ای آن توجه می‌کنند. اکثر سرمایه‌‌گذاران تازه‌ وارد، تمایل به خرید سهام ارزان قیمت دارند. 

البته لازم به ذکر است که انجام این کار هیچ ایرادی ندارد، به شرط آنکه هدف سرمایه‌‌گذار صرفا ارزان بودن سهام در برابر ارزش ذاتی آن باشد، نه کم بودن قیمت سهام.

به عبارت دیگر؛ سرمایه‌گذار هنگام تصمیم‌‌گیری در مورد خرید یک سهم، بایستی قیمت را کنار بگذارد و به این توجه کند که آیا این قیمتی که در بازار معامله می‌شود بالاتر از ارزش ذاتی سهام است یا پایین تر از آن؟

ارزان یا گران
برای خرید سهام ارزان، توجه به این نکته مهم است که قیمت سهم مذکور از ارزش ذاتی آن بیشتر است یا کمتر

کم یا زیاد بودن قیمت یک سهم، بر پایین بودن یا بالا بودن ارزش ذاتی آن سهم تاثیر ندارد و برعکس.

معمولا این گروه از سرمایه‌گذاران تمایل دارند که در یک دامنه قیمتی از سهام که برای آن‌ها از نظر منطق سرمایه‌گذاری‌شان توجیه‌پذیر است، سرمایه‌گذاری کنند.

در حقیقت؛ این نوع از سرمایه‌گذاران علاقه دارند که با میزان سرمایه خود و متناسب با بازارهای متفاوت، سهام با قیمت پایین اما تعداد زیاد بخرند.

چرا که تجربه خاصی در زمینه سرمایه‌‌گذاری ندارند و از سرمایه‌گذاری در سهام با قیمت بالا کمی واهمه دارند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع سهام در بازار بورس ایران

این بدان معناست که حاضر نیستند سهام با قیمت بالا خریداری کنند؛ چراکه خیال می‌کنند در صورت خریدن سهام گران قیمت و با تعداد کم، سرمایه آن‌ها بیشتر در معرض خطر قرار می‌‌گیرد تا زمانی‌که سهام ارزان با تعداد زیاد بخرند.

واضح است که این دیدگاه یک اشتباه بزرگ در منطق سرمایه‌گذاری است.

به عنوان مثال، طی چند سال اخیر سهم‌های بسیاری هستند که با وجود قیمت کم، میزان بازدهی که به سرمایه‌‌گذاران ارائه داده‌اند خیلی کمتر از سهام با قیمت بالا بوده است.

بیشتر بخوانید: سود در بورس چقدر است؟ آیا بورس ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟

شناسایی و خرید سهام ارزان توسط سرمایه‌‌گذاران حرفه‌‌ای

سرمایه‌گذاران با تجربه و حرفه‌ای، دیدگاه متفاوتی نسبت به ارزان بودن سهام دارند؛ به گونه‌ای که ممکن است از نظر آن‌ها حتی سهمی که قیمتی بالاتر از دامنه قیمت بازار دارد، ارزان‎تر از سهام با قیمت پایین باشد!

به عنوان مثال؛ فرض کنید که دامنه قیمتی سهام در بازار حدود 500 تومان باشد، در چنین حالتی ممکن است سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در شرایط خاصی از بازار، سهام با قیمت 1500 تومان را ارزان‌تر از سهام 350 تومانی بدانند.

به عبارت دیگر؛ این نوع از سرمایه‌گذاران به دنبال سهامی هستند که نسبت  P/E آن به صورت غیرعادی پایین است، یعنی سهامی که از ارزش ذاتی بالایی برخوردار است ولی به قیمتی پایین‌‌تر از ارزش آن معامله می‌شود.

سرمایه‌گذارانی که به نسبت P/E توجه می‌کنند، بر خلاف سرمایه‌گذاران دیگر معیار تصمیم‌گیری‌شان براساس ارزش ذاتی سهام است، نه قیمتی که در بازار معامله می‌شود.

توجه داشته باشید که این نسبت، یکی از رایج‌ترین معیارهای ارزیابی ارزش سهام است. نه تنها در بازار ایران، بلکه در بیشتر بازارهای مالی دنیا سرمایه‌گذاران به طور معمول طبق نسبت  P/E تصمیم به معامله می‌گیرند.

در واقع نسبت P/E به عنوان یک عامل تعیین‌کننده قیمت به حساب می‌آید. به عبارت دیگر این نسبت منعکس‌کننده قیمت است و سرمایه‌گذاران فعال باید به این شاخص توجه کنند و درک درستی از آن داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 4 روش برای ارزش گذاری سهام شرکت‌ها در ایران

ترجمه مفهومی نسبت P/E این است که قیمت سهام را بر سود هر سهم آن سهام تقسیم می‌کنیم:

blank
فرمول محاسبه P/E

به عنوان مثال؛ فرض کنید که قیمت سهمی 1000 تومان و سود هر سهم آن 250 تومان است. در نتیجه P/E  آن که از تقسیم قیمت بر سود هر سهم بدست می‌آید برابر با 4 می‌شود.

حال اگر قیمت سهمی 600 تومان و سود هر سهم آن 100 تومان باشد، در نتیجه p/e آن برابر با 6 خواهد بود که از نظر مفهوم ارزشی سهم 1000 تومانی با نسبت P/E  برابر با 4، ارزان‌تر از سهم 600 تومانی با سود هر سهم 100 تومانی است.

همان طور که می‌بینید ارزان ‌بودن قیمت، دلیل بر ارزنده بودن سهم نیست. اما هرچه نسبت P/E کم‌تر باشد، سهام موردنظر برای سرمایه گذاری بهتر است.

بیشتر سهام مرغوب در بازارهای جهانی از P/E بین 15 تا 30 برخوردار هستند و سرمایه‌‌گذاران ارزشی ترجیح می‌‌دهند که در سهام دارای P/Eهای 10 یا پایین‌‌تر سرمایه‌‌گذاری کنند.

چنانچه شما تعداد زیادی سهام دارای P/Eهای مختلف در اختیار داشته باشید و از روش فوق پیروی کنید، عمدتا سراغ سهامی می‌روید که از P/Eهای پایینی برخوردار باشند.

به این معنا که اگر بتوانید سهم شرکتی که دارای قیمت 1000 تومان و سود هر سهم 250 تومان است خریداری کنید، امکان دارد این طور به نظر آید که از نظر ارزش، خرید چنین سهامی از خرید سهامی که دارای قیمت 600 تومان و سود هر سهم 100 تومان است، ارزشمندتر باشد.

ولی موضوعی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا عده‌ای به خریدن سهامی با پایین ‌ترین P/E ممکن علاقمندند؟

می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل انتخاب سهام با پایین‌‌ترین  P/E این است که بعضی از شرکت‌ها واقعا از بعضی دیگر ارزشمندترند.

شایان ذکر است که به صورت معمول شرکت‌های بزرگ با رشد سود سریع، صرف بیشتری را در مقایسه با شرکت‌هایی که دارای رشد آرامی در سود هستند ارائه می‌‌دهند.

شرکت‌هایی که هنوز به سودآوری کامل نرسیده‌‌اند، در صنایعی واقع شده‌‌اند که از چشم‌انداز آتی مطلوبی برخوردار هستند و P/E بالایی دارند.

سرمایه‌‌گذاران به دلیل آینده مطلوب چنین شرکتی، حاضر هستند قیمت بالایی را برای چنین سهامی مثل سهام شرکت‌های با تکنولوژی بالا بپردازند و به دلیل تقبل ریسک بالا، انتظار بازدهی بالایی از چنین سهمی را دارند.

حال با این تفاسیر، درمی‌یابید که چرا نباید به دلیل ارزان بودن یک سهام آن را بخرید؟ ارزان بودن با ارزشمند بودن تفاوت دارد.

نکته‌‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که شما در بازار سهام تنها نیستید، هزاران سرمایه‌گذار دیگر در حال معامله سهام هستند.

اطلاعات مربوط به نسبت P/E یک سهم را از کجا می‌توان پیدا کرد؟

شما می‌توانید سود هر سهم را از طریق گزارش‌های سود و زیان شرکت‌ها در سامانه کدال به دست آورید و با تقسیم قیمت بر سود، نسبت P/E هر سهم را محاسبه کنید.

البته شایان ذکر است که در سایت tsetmc.com نیز نسبت P/E سهام قابل مشاهده است، اما ممکن است اطلاعات آن کمی با تاخیر به‌روزرسانی شود.

سوالات متداول

آیا خرید سهام ارزان انتخاب درستی است؟

اکثر سرمایه‌‌گذاران تازه‌ وارد، تمایل به خرید سهام ارزان قیمت دارند. البته لازم به ذکر است که انجام این کار هیچ ایرادی ندارد، به شرط آنکه هدف سرمایه‌‌گذار صرفا ارزان بودن سهام در برابر ارزش ذاتی آن باشد، نه کم بودن قیمت سهام.

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بر چه اساسی یک سهم را خریداری می‌کنند؟

سرمایه‌گذارانی که در این بازار از تجربه بالایی برخوردارند، سهامی را برای خرید انتخاب می‌کنند که نسبت P/E آن به صورت غیرعادی پایین است. آن‌ها برخلاف سرمایه‌‌گذاران دیگر، معیار تصمیم‌گیری ‌را ارزش ذاتی سهام قرار می‌دهند نه قیمتی که در بازار خرید و فروش می‌شود.

چرا برخی از سرمایه‌گذاران سهام شرکت‌هایی که به سود کامل نرسیده‌اند را می‌خرند؟

شرکت‌هایی که هنوز به سودآوری کامل نرسیده‌‌اند، در صنایعی واقع شده‌‌اند که از چشم‌انداز آتی مطلوبی برخوردار هستند و P/E بالایی دارند. سرمایه‌‌گذاران به دلیل آینده مطلوب چنین شرکتی، حاضر هستند قیمت بالایی را برای چنین سهامی مثل سهام شرکت‌های با تکنولوژی بالا بپردازند و به دلیل تقبل ریسک بالا انتظار بازدهی بالایی از چنین سهمی را دارند.

سخن پایانی

اکثر سرمایه‌گذاران به ویژه افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند، به دلیل اینکه قصد ندارند سرمایه زیادی را وارد بازار کنند، اقدام به خرید سهام ارزان قیمت می‌کنند.

ممکن است خرید سهام ارزان با سرمایه کم، شما را صاحب چند هزار برگه سهم کند که از نظر روانی برایتان حس بسیار لذت‌بخشی به همراه دارد. اما توجه به این نکته مهم است که سهام ارزان دلیل بر ارزشمند بودن آن نیست، و برعکس.

در این مقاله درباره دلایل خرید سهام ارزان و گران در بازار بورس صحبت کردیم که امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اصول و مقدمات سرمایه گذاری در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

20 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد

باید به نمودارسالانه سهم توجه کنیم اگر سهم به کف قیمت پایینترین قیمت نزدیکتر بود خریداری شود حال چه منفی و چه مثبت باشد. ثوازسهمی که دراوج قیمت سالانه خود باشد چه منفی و چه مثبت نخرید.

مصطفی

سلام
اطلاعات مربوط به P/e رو از کجا میشه بدست آورد

پارسا

سلام
میخوام بدونم ارزش سهام مهرگان الان چقدره میشه راهنمایی کنیدلطفا
هرکاری کردم پیدا نکردم

مصطفی حبیبی

با سلام من نزدیک 3 ماه وارد بورس شدم کلا 8 سهم خریداری کردم موقعی که منفی میخوره مبلغ بشتری ازپرتفوی کم میشه ولی موقع مثبت خوردن خیلی کم اضافه میشه

سلام مصطفی عزیز ، اگر اشتباه متوجه منظورتون نشده باشم این موضوع کاملا طبیعی و منطقی هست. فرض کنید ۲ میلیون شما با ضرری ۵۰ درصدی مواجه بشه و سرمایه تون به ۱ میلیون تومان تقلیل پیدا کنه. یعنی ۵۰ درصد منفی خوردن از شما ۱ میلیون تومان کم کرده حالا اگر ۱ میلیون شما ۵۰ درصد مثبت بخوره ، دارایی شما نمیشه ۲ میلیون بلکه میشه ۱.۵ میلیون تومان.

Reza

باسلام ، خب چرا لقمه رو دور سرتون میپیچید!؟ مقدار سود و ضرر یکی هستند ، مثلا 2 میلیون شما اگر 50 درصد ضرر داشته باشه ، داراییتون میشه 1 میلیون ، و اگر 2 میلیون شما 50 درصد سود داشته باشه، داراییتون میشه3 میلیون …
تنها و تنها اگر در بار اول 50 درصد ضرر متحمل بشید داراییتون 1 میلیون تقلیل پیدا میکنه و در بار دوم از همون دارایی 1 میلیون تومانی اگر 50 درصد سود کنید داراییتون دوباره میشه 1 میلیون!

برای ضرر میاید از 2 میلیون شروع میکنید ، و برای سود از 1 میلیون شروع میکنید!؟! واقعا شما ریاضیتون صفره و اصلا جوابتون منطقی نبود.

ایزدیار

شما ک هزار دور پیچوندی جوابو کا

اقایA

اقایی با سواد ایشون خیلی مفید مختصر جواب دادن ….
وقتی که دارایی شما بر فرض مثال دو میلیون بوده و الان ۵۰٪ تو ضرر هست ،از روزی که مثبت بخوره و ۵۰٪ درصد دوباره بخواد رشد کنه رو حساب کن اونوقت متوجه میشی که کی اشتباه می‌کنه.ضمنا ضریبش یک در صد هست که یه سهمی یهو سه هفته ی متوالی مثبت ۵ تو صف خرید بسته شه. برفرض مثال شما هزار تومان پول داری و الان ۱۰٪ از هزارتومانت پریده و شده نهصد تومن …حالا نهصد تومن ۱۰٪ میخواد مثبت بخوره:(۹۰۰×۱۰)÷۱۰۰=۹۰+۹۰۰=۹۹۰
اگه ۱۰٪ بری تو ضرر باید ٪۱۱.۱۲بری تو سود تا سربه سر شی.

Reza

ببخشید اونجا که نوشتم دوباره میشه 2 میلیون!

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام رضا عزیز ، هدف ما کمکی هر چند کوچک به مخاطبین هست و اگر پاسخ بنده از نظر شما مناسب نبوده عذر می خوام و ممنون میشم بازخورد دقیقی بدید تا ما مدنظر داشته باشیم ان شاءالله.

اما در مورد مثال ، بر اساس شرایطی که ترسیم کردم می خواستم به دوست مون عرض کنم زمانی که سهام شون منفی میخوره مثلا ۳ درصد با رشد مجدد ۳ درصدی این ضرر جبران نمیشه و مبلغ کمتری سود رو شاهد خواهند بود در مقایسه با مبلغی که ضرر میشه. عین عبارت ایشون “موقعی که منفی میخوره مبلغ بشتری ازپرتفوی کم میشه ولی موقع مثبت خوردن خیلی کم اضافه میشه” پس وقتی شرایط رو بخوایم باز سازی کنیم فرض سود پس از وقوع ضرر درنظر گرفته شده و توی مثال زده شده مبلغ از ۲ به ۱ میلیون تومان تقلیل پیدا کرده.

موفق باشید.

ho3in

خب دوست عزیز چون به محض خرید سهم همون اول 1.5 درصد ضرر هست و با ضرر با اون جمع میشه اما سود اول اون رو جبران میکنه 🙂 واقعا بورس هم اومدین 🙂 😀 خخخخخخ یا خدا

فرضی

ببخشید از همه بزرگواران
اما جوابهاتون برای کسی که اهل حسابداری و ریاضی نیست سخت میشه
به ساده ترین زبان ممکن میشه این
شما هزار تومن دارید و نصفش از بین میره پس داراییتون در لحظه 500 تومن هست حالا اگر کسی بهتون 50 درصد این داراییتون رو بده یعنی 250 تومن میده
در اصل شما نصف سرمایتون رو همون اول از دست دادید و سود روی سرمایه باقیماندتون فقط محاسبه میشه نه از اول

Mahdi

با سلام.پکیجی رو می تونید معرفی کنید که نحوه بدست آوردن p/e , تحلیل بنیادی و نحوه به دست آوردن ارزش ذاتی سهام و‌…توضیح داده باشه

heidari

درود فراوان
وقت بخیر
من تازه وارد بورس شدم و در حال مطالعه و افزایش اطلاعات در زمینه بورس هستم.با مطالعه بعضی مقالات، سوالات و تناقضی برایم به وجود آمده ممنونم میشم راهنماییم کنید.
در این مقاله اعلام شده که p/e پایین تر ارزشمند تر است و لازم است سهام شرکتی را خریداری کرد که p/e پایین داشته باشد ولی در مقاله ای دیگر اعلام شده است که معمولا سهامداران سهام شرکت هایی را خریداری می کنندکه p/e بالایی دارند .مثل “شرکتی با P/E بالا باید سودهای فزاینده ایجاد کند” و یا ” اگر نسب P/E یک شرکت بیشتر از شرکت دیگر باشد، نشان‌دهنده این است که بازار نسبت به درآمد سهام شرکت در آینده خوش‌بین است.”
با توجه به اینکه فرمول زیر برای p/e تعریف شده قطعا هرچه سود بالاتر رود با قیمت سهم یکسان، p/e کمتر خواهد شد. و جمله “سهامی که دارای ارزش ذاتی بالایی هست ولی به قیمتی پایین‌تر از ارزش آن معامله می‌گردد.” مصادق پیدا می کند.
قیمت سهم
—————— = P/E
سود هر سهم

لطفا راهنمایی بفرمایید دلیلی اینکه با p/e بالا سهم میخرند چیست؟ و اینکه با p/e بالا سهم بخریم یا پایین؟
با تشکر

behnam

از روی اعداد همین مثال اگر محاسبه کنیم مثلا اگر 6000تومن داشته باشیم میتونیم 10 سهم 600تومنی بگیریم یا 6 سهم 1000 تومنی که با احتساب سود هرکدوم سهم 600 تومنی 1000 تومن به ما سود میده ولی سهم 1000 تومنی 1500 تومن سود آوری داره

علیرضا

با تشکر از اطلاعات جنابعالی بنده با توجه به اینکه یک سال وارد بازار شده ام با خرید سهام سرمایه بنده 60%کاهش داشته است چه کنم در بازار به مانم یا که با ضرر حاصله خارج شود راهنمایی بفرماید با سهام شاراک و شپاکسان و وبصادر

javad

سلام سهمی را بخریم که +4 درصد دارد طی یک هفته رشد می کند یا موقعی که شاخص بورس منفی است و سهام ها -4 درصد دارد نرول میکند بخریم

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
20
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx