بعد از یک زیان بزرگ در بورس این 5 قدم را بردارید

جبران ضرر در بورس

دلیل زیان در بورس و معامله‌گری هرچه که باشد، تقریبا همه معامله‌گران در یک برهه زمانی یک ضرر سنگین متحمل می‌شوند.

دوباره بلندشدن پس از یک زیان بزرگ چندان پیچیده نیست.

با این حال با چند کار می‌توانید پس از ضررهای سنگین، خودتان را جمع‌وجور کنید. چیزی که کنار آمدن با آن کمی مشکل‌ است آسیب روحی ناشی از زیان‌هاست، مخصوصا آسیبی که به اعتماد به نفس وارد می‌شود.

عناوین مطلب:

اعتماد به نفس در هر زمینه‌ای یک خصوصیت مثبت است اما داشتن اعتماد به نفس بیش از حد در بازار، منجر به ناتوانی در مشاهده درست و گرفتن تصمیمات اشتباه می‌شود.  از سمت دیگر، تریدری که اعتماد به نفس خود را کاملا از دست داده نیز دچار ترس و تردید شده و نمی‌تواند در بورس سهام، بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی موفقیتی کسب کند.

بیشتر بخوانید: شروع سریع در بورس

پس از یک شکست بزرگ، آن سطح از اعتماد به نفس که برای مشاهده واقعیت شرایط بازار، دست به اقدام زدن پس از تشخیص فرصت و جلوگیری از زیان بیشتر لازم دارید، ممکن است از دست برود.

شاید حتی پس از زیان بزرگ، شروع به زیرسوال بردن خود و توانایی‌تان کنید. این رفتاری است که اغلب تریدرهای مبتدی دارند. آنها پس از یک زیان بزرگ به دلیل اینکه کاملا اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند، در معاملات بعدی‌شان خیلی سریع و با سود بسیار کم از معاملات خارج می‌شوند، یا برعکس یک معامله نامناسب را باز نگه می‌دارند و ضرر بیشتری تحمل می‌کنند.

اگر شما نیز این مشکلات را تجربه می‌کنید یا از یک شکست و ضرر سنگین در بورس یا سایر بازارهای مالی رنج می‌برید توصیه‌هایی که در ادامه می‌کنیم می‌تواند کمک کند دوباره اعتماد به نفس خود را بدست آورید و دوباره روی غلتک کسب سود قرار بگیرید.

1. کنترل زیان

هر معامله‌گری روزهای بد دارد و روزهای خوب. معاملات خوب دارد و معاملات بد.

به عنوان یک اصل کلی، نباید اجازه دهید میزان ضرر در روزهای بد، بیشتر از سود در روزهای خوب‌ شود. به عبارت دیگر اجازه ندهید ضررهای یک معامله ازسودهای معاملات دیگر فراتر رود.

بطور مثال اگر در بورس تهران معامله می‌کنید و معمولا در یک ترید 10 درصد سود بدست می‌آورید، اجازه ندهید رقم ضرر شما در معاملات بد به بیش از 10 درصد برسد.

باید جلوی ضرر را بگیرید.

یک ضرر بزرگ، باعث شکل‌گیری همه نوع تضاد داخلی در ذهن‌تان می‌شود، خشم، ترس و تصمیم به انتقام گرفتن از بازار، ناامیدی، نفرت از خود و یا تنفر از بازار و…

به همین دلیل است که بعد از یک ضرر بزرگ نمی‌توان تمرکز را حفظ کرد و با یک ذهن آرام به ترید پرداخت. در چنین مواقعی به خاطر بسپارید که بازار همیشه هست و کسی شما را مجبور نکرده حتما یک معامله جدید را شروع کنید.

اجازه دهید زمان بگذرد، به کارهای دیگر مشغول شوید تا ذهن‌تان آرام شود و بتوانید شفاف‌تر فکر کنید و بهتر تصمیم بگیرید.

2. مسئولیت زیان را بپذیرید

اگر به گروه‌های تلگرام، انجمن‌ها و گروه‌های مختلف که معامله‌گران بورس تهران در آنها فعال هستند نگاهی بیندازید اغلب افرادی را می‌بینید که همیشه در حال سرزنش و مقصر دانستن سایرین هستند. آنها مسئول زیان‌های خود را سهامدار عمده، یک خبرگزاری خاص، ناظر بازار، حسابدار و حسابرس شرکت و … می‌دانند.

به عبارتی همه را مقصر می‌دانند، غیر از خودشان.

این رفتار بسیار رایج است و اغلب افراد حتی از اینکار لذت می‌برند، بدون اینکه گاهی خودشان از این رفتار مخرب آگاه باشند.

شاید زیان شما جزئی باشد یا شاید بزرگترین زیان‌تان را تجربه کرده‌اید و یا شاید زیان آنقدر بزرگ بوده که وضعیت مالی‌تان را به کل دگرگون کرده است.

اگر وضعیت مالی‌تان به دلیل یک زیان بزرگ به کل خراب شده، متاسفانه کار خاصی نمی‌توانید انجام دهید. فقط می‌توانید تا زمانی که مشکلات‌تان رفع نشده دست به ترید نزنید.

سلامتی‌تان را به دلیل زیان در بورس به خطر نیندارید. پول همیشه خواهد آمد و اغلب مشکل مالی شما رفع خواهد شد. تا زمانیکه مشکل رفع نشده با قرض گرفتن از دیگران با هدف انتقام از بازار یا جبران ضرر دست به ترید نزنید. زیرا در این مواقع تحت فشار زیادی خواهید بود و احتمال گرفتار شدن در مخمصه بزرگتر وجود خواهد داشت.

ممکن است زیان شما طوری نباشد که از نظر مالی نابودتان کند و زیانی که کرده‌اید کمتر باشد. در این مواقع برگشت به بازی ساده‌تر خواهد بود.

بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای در طول معامله‌گری خود، چنین تجربیاتی داشته‌اند که بعد از یک ضرر سنگین مجددا به بازی برگشته‌اند و موفق‌تر از قبل ظاهر شده‌اند.

برای این منظور، شخص باید مسئولیت زیان را برگردن بگیرد و سایرین را مقصر نداند. همیشه می‌توان بهانه‌هایی یافت تا زیان‌ها را به گردن افراد، سازمان‌ها و نهادهای مختلف انداخت.

اما فقط زمانی می‌توانید از رویدادهای گذشته درس بگیرید و از آنها عبور کنید که مسئولیت همه‌چیز را بر عهده بگیرید. به خودتان بگویید:

مسئول این زیان من هستم.

اگر اینکار را نکنید گذشته تکرار خواهد شد و دوباره زیانی تلخ به همان شکل سابق تجربه خواهید کرد.

مسئولیت را قبول کنید و بیندیشید چه چیزی را می‌بایست به شکلی متفاوت انجام می‌دادید. به این ترتیب احتمال پیش آمدن شرایط مشابه را کاهش می‌دهید. از نظر روحی نیز اگر انزجار از سایرین را در خود انباشته کنید برای سلامتی خودتان مضر خواهد بود.

از سمت دیگر، مقصر دانستن دیگران باعث می‌شود بپذیرید که هیچ کنترلی روی تریدهایتان ندارید و مثل این است که سرنوشت‌تان را به دست دیگری سپرده‌اید. اگر چنین است و همه مقصرند، پس نقش شما چیست و چرا در حال معامله هستید؟

اگر خودتان روی ترید کنترل دارید (مسئولیت را قبول کرده‌اید) می‌توانید اشتباهات را درست کنید، اگر دیگران مسئول هستند، نمی‌توانید انتظار درست کردن اشتباهات را داشته باشید.

برای کاهش ضرر همیشه می‌توان کاری کرد. شاید بازاری که در آن معامله می‌کنید مناسب شما نیست، شاید باید حدضرر بهتری قرار می‌دادید، ممکن است ترید شما نسبت ریسک/پاداش مناسبی نداشته یا اینکه وارد دارایی خاصی شدید که نقدشوندگی کافی نداشت.

دلیل ضرر هرچه باشد، باید قبول کنید که زیان شما به دلیل رسیدگی و مدیریت نامناسب بوده و سپس قدم‌هایی برای رفع آن بردارید.

پس  از رفع دلیلی که باعث زیان شده باید شروع به بدست آوردن اعتماد به نفس از دست رفته‌تان کنید.

3. تمرکزتان را دوباره بدست آورید

در ابتدای کار وقتی معامله‌گری را شروع می‌کنید احتمالا اعتماد به نفس بیش از حدی دارید، اما بازار شما را سرجایتان می‌نشاند و درس خوبی می‌گیرید.

در طول زمان، با ساخت سیستم معاملاتی خودتان رفته رفته با تست و تمرین بیشتر یک اعتماد به نفس سالم و متوازن بدست می‌آورید و با اعمال آن به سودهای مناسبی دست می‌یابید.

اعتماد به نفس با انجام وظایف سخت و بهتر شدن در آن کارها ایجاد می‌شود. در تریدینگ، وظیفه ما این است که پلن معاملاتی‌مان را پیاده‌سازی کنیم. با اینکار پس از کسب نتایج مثبت، اعتماد به نفس نیز رشد می‌کند.

یک ضرر بزرگ، مانند ریست شدن و برگشتن به مراحل اولیه یک بازی مشکل است.

باید روی پلن معاملاتی، تعدیل‌هایی که روی آن انجام می‌دهید و پیاده‌سازی آن تمرکز کنید.

مطلب مرتبط: سیستم سرمایه‌گذاری باید این 6 ویژگی را داشته باشد

به زمانی فکر کنید که برای اولین بار معامله‌گری مجذوب‌تان کرد و وارد این کار شدید و سیستمی ساختید که بطور مداوم با آن سود می‌کردید.

در واقع معامله کردن سخت است، به همین دلیل علاقه داشتن به اینکار و پذیرش چالش‌های آن باعث می‌شود بتوانید پس از شکست دوباره برخیزید.

گاهی بازار خوبی که داوم داشته باعث تنبل شدن تریدر می‌شود زیرا به راحتی سود می‌کند. اما یک ضرر بزرگ مانند یک سیلی محکم به تریدر یادآوری می‌کند که بازار همواره در حال تغییر است و باید تنبلی را کنار بگذارد.

زیان بزرگ، هشداری از سمت بازار است که می‌گوید از مسیر منحرف شده‌اید و باید دوباره به مسیر برگردید.

4. تمرین کنید و اعتماد به نفس‌تان را دوباره بسازید

بعد از یک زیان بزرگ، اعتماد به نفس اغلب مواقع از بین می‌رود. این شرایط به این معنیست که ذهن شما آماده ترید نیست.

نداشتن شفافیت در تفکر باعث عدم توجه کافی به ترید، وحشت‌زدگی و بیش از حد تهاجمی بودن در ترید می‌شود. این رفتارها واکنشی از سمت شماست تا سریعتر به وضعیت قبل برگردید و زیان‌ها را جبران کنید، اما این واکنش‌ها مخرب هستند.

یک قدم به عقب بردارید و دوباره به معاملات روی کاغذ یا معاملات مجازی روی بیاورید.

سیستم معاملاتی‌تان را بازبینی و تست کنید.

در هنگام معاملات صوری و کاغذی، فشار کمتری روی شما وجود دارد. به همین دلیل ساده‌تر می‌توانید تمرکز روی ترید را بدست آورید و نگران جنبه مالی آن نباشید.

5. در مقیاس کوچک شروع کنید

پس از مدتی معامله‌کردن غیرواقعی و آزمایشی، اعتماد به نفس شما بالاتر می‌رود و ذهنیت مناسب‌تری برای معامله با پول واقعی در بازار بدست می‌آورید.

اما توجه داشته باشید، در بازار واقعی با مقدار کم شروع کنید. در بازار شیرجه نزنید و نسبت به سابق با مقدار پول کمتری وارد معامله شوید. پس از کسب سود از یک معامله با حجم کم، اعتماد به نفس‌تان رشد می‌کند و در معامله بعد می‌توانید مقدار پولی معامله را بیشتر کنید.

اگر اینکار را بکنید در صورت زیان در معامله‌، پذیرش ضرر برایتان ساده‌تر خواهد بود زیرا مقدار پول و زیان کمتر است.

پس معاملات واقعی را با سرعت کمتری ادامه دهید و وقتی معاملات‌تان بهتر شد حجم پول بیشتری وارد هر معامله کنید تا به حد نرمال برسید.

برخاستن از خاکسترهای یک زیان به معنی این است که به مراحل مقدماتی برگردید و شروع به پیاده‌سازی صحیح استراتژی کنید.

معاملات غیرواقعی و اصطلاحا مجازی باعث می‌شود تمرکزتان را بازیابید، موارد مهم را دوباره به یاد آورید و اعتماد به نفس‌تان را دوباره بدست بسازید.

نگران پول نباشید، پول به طور خودکار با بهبود معاملات‌تان خواهد آمد.

سخن آخر

اگر در بازارهای مالی یک ضربه بزرگ خوردید، برای مدتی دست از معامله بکشید. وقتی دوباره خواستید وارد بازار شوید، پلن معاملاتی‌تان را بررسی و دلایل این زیان را شناسایی و تغییرات لازم در پلن را اعمال کنید.

سپس به معاملات غیرواقعی بپردازید و تا مدتی ادامه دهید تا هم تغییرات در پلن معاملاتی را تست کنید و هم اینکه اعتماد به نفس گذشته را بازیابید.

زمانی دست به معامله با پول واقعی بزنید که چندین معامله‌تان سودآور بوده و ذهنیت مناسب ترید را بازیافته باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

28 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد

سلام
ببخشید یه راهنمایی ازتون می خواستم
ما رفتیم توی بورس و هیچ آگاهی نداشتیم از بورس و حالا هم ضرر زیادی کردیم.
باید چیکار کنیم
اگه ممکنه یه راهنمایی بکنین

میثم

سلام
چرا نباید سهمی رو با ۵۰ درصد ضرر فروخت و یه سهم دیگر خرید.
با مثال لطفا

احسان

درود و خسته نباشید
با ورود به بازار بورس تا کنون سه ماه گذشته، و تا امروز منفی 50 درصد از هر کدوم از سهم ها می باشم. بنظر شما تا بدتر نشده بکشم بیرون یا بعد از دوره ای برمی گردد؟

بهار احمدی

سلام و آرزوی سلامتی.
اگه من100تا دونه سهمی رو روی قیمت 1.000ریال میخری (جمع دارایی من فعلا میشه 10 هزار تومن)و قبل از افزایش سرمایه،قیمت سهم شده40.000ریال(جمع دارایی فعلی من 40 هزار تومن) و بعد از بازگشایی سهم ،قیمت سهم رفته روی 5.000ریال.
با این فرض،الان من باید چندتا سهم رو داشته باشم ؟یعنی میگن 4هزار تومن رو تقسیم بر قیمت فعلی می کنن و عدد حاصل میشه تعداد سهام اضافه شده؟

و مجموع سهم هایی که بعد از افزایش سرمایه دارم معادل همون 40هزار تومن قبلن هست؟

ارادت ویژه

بینام

اقای شجاع الدین لطفا پاسخی که به سوالات دادین ی نگاهی بکنین .خیلی ببخشید سمت جنابعالی چیه این چ طرز پاسخ دادنه فقط تبلیغ کردین برین اموزش ببینید و…خب بایک تیتر بزرگ همین جمله رو بنویسید وخودتون خسته نکنیند.
پیشنهاد میکنم یکم برین یادبگیرین طرز پاسخ دادان.ممنون

یوسف

ممنون از راهنمایهایتان

سید حسین

سلام وقت بخیر یه مشاوره از جنابعالی میخواستم. من چیز زیادی از بورس بلد نیستم فقط سرمایه گذاشتم و الانالا چند روزه که وارد بورس شدم.. الان سه سهم خرید زدم بنام شصتا، وسدید،خصدار،. که جمع آنها شده 80 میلیون تومان. ولی متاسفانه در عرض سه روز به مبلغ 15 میلیون تومان ضرر کردم. از شما راهنمایی میخوام که بنظر شما این سهام را نگه دارم امیدی به رشد و سود آن هست یا که نه بفروشم؟ با تشکر

حسن

سلام من یک فرد عادی هستم که ۵۰/ او ضررم شدیداً پشیمانم زمانیکه ضررم کم بود چرا خارج نشدم و الان تو گل گیر کردم هنوز که راه داری تا بیشتر از این ضرر نکردی سریع خودت رو نجات بده وگر نه منتظر ضرر ۵۰/ بشین به امید بهتر شدن بازار

زهرا

سلام بدترین سهام بازار همین سه تا هستند خصدرا ووسدید وشستا به ترتیب زیان اور ترین بازارند

اسماعیل

سلام
آیا راهی است که یه سهمی ( نمادی ) رو از روی قیمتش پیدا کنیم ؟
من هفته پیش یه سهمی رو با قیمت ۱۲۰۰ داشتم بررسی می کردم اما متاسفانه الان اسم نماد یادم نیست . میشه با با دانستن قیمت ، اون سهم رو پیدا کرد ؟ مثلا جایی جستجو کرد ؟
( مقداری مشکل حافظه دارم. )
ممنون.

فرهاد

سلام.وقت بخیر.بنده تازه وارد بورس شدم.۳روز پیش از نماد “دهدشت”خرید کردم و هر روز داره پایین میره.ساعت ۸:۳۰ فروش زدم که تا ۱۲:۳۰به فروش نمیره(پایین ترین قیمت رو
هم زدم).بنظرتون چیکار کنم؟بفروشم یا صبر کنم؟در صورت فروش چیکار کنم که زود بفروش بره؟ممنون میشم راهنمایی کنین

امین

سلام
کلا در بورس اگه صبر زیاد بشه ضرری وجود داره؟ آخه بالاخره هر چه قیمت سهم بیاد پایین به قیمت قبل بر میگرده حالا چه یه هفته بعد و چه یکسال بعد، در نهایت اصل سرمایه حفظ میشه،،،، آیا این تفکر درسته؟

علیرضا

مثل همیشه عالی استاد

سید یحیی

سلام وقت عالی بخیر امکان شرکت در دوره های آموزش کار در بورس برایم به جهت ضیق وقت مقدور نیست نکات و آموزش ها و راهنمایی های شما در سایت از جمله آشنایی با ۴۵ مورد بسیار مفید بوده ضمن تشکر امیدوارم در کار شخصی و اجتماعی تان توفیق بیشتری خداوند نصیب تان کند

مولود شیراحمدی

سلام روزتون بخیر میتونم برای خرید یا فروش سهم ازشما مشاوره بگیرم

مولود شیراحمدی

اگه میشه یه کتاب یا فیلم اموزشی معرفی کنید ممنون میشم

mostafa

اموزشامو از سایت شما شرو کردم، تشکر استاد

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
28
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx