مشکلات کیف پول‌ ارز دیجیتال (پاسخ به پرسش شما)

مشکلات کار با کیف پول ارزهای دیجیتال

کار کردن با کیف پول‌های ارزهای دیجیتال گاهی می‌تواند گیج‌کننده باشد.

کاربران ارزهای دیجیتال گاهی در کار کردن با کیف پول بلاک‌چین (Blockchain.com)، کیف پول jaxx، کیف پول‌های تحت وب مانند btc و غیره دچار مشکل می‌شوند. 

مشکلات کاربران فقط به کیف پول‌های کمتر شناخته شده محدود نمی‌شود و حتی در مورد کیف پول‌های بزرگی مانند متامسک (MetaMask) و تراست ولت نیز ابهاماتی وجود دارد که می‌تواند باعث سردرگمی کاربران شود.

عناوین مطلب:

این مشکل شاید به خاطر عدم آشنایی با شیوه کار کیف پول‌ها و یا دانش ضعیف در زبان انگلیسی باشد. مخصوصا اگر به تازگی با ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اید ممکن است به مشکلات یا ابهاماتی برخورد کنید.

در این مطالب از بورسینس به بررسی سوالات متداولی که از طریق نظرات مطالب مختلف در بورسینس و سایر منابع دست یافتیم اشاره می‌کنیم.

تفاوتی ندارد که مشکل شما مرتبط با ارزی مانند بیت‌کوین است یا کاردانو، آیوتا، ریپل، لایت‌کوین و. ..، به احتمال قوی مشکل شما در یکی از موارد زیر جای می‌گیرد.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال

مشکل 1 کیف پول: ارز وارد کیف پول من نشده است

اگر آدرس کیف پول‌تان را به سایت یا فردی دادید تا ارز دیجیتال دریافت کنید و پس از انجام تراکنش هنوز ارز وارد کیف پول شما نشده این چند مورد را بررسی کنید:

  • آیا واقعا تراکنش از سمت ارسال‌کننده ثبت شده است؟ شاید شما به اشتباه تصور کردید مبلغی دریافت می‌کنید ولی در واقع هیچ تراکنشی ارسال نشده است. شاید ادعای ارسال تراکنش صحت ندارد.
  • مدت زمان تایید تراکنش چقدر است؟ گاهی تایید تراکنش‌های بیت‌کوین (وابسته به میزان کارمزد) گاهی 30 دقیقه تا 1 ساعت نیز طول می‌کشد. برای برخی از ارزهای دیگر این زمان بسیار پایین‌تر است. بررسی کنید ارسال کننده ارز، زمان تایید تراکنش را عنوان کرده یا خیر.
  • آیا آدرس کیف پول را به درستی ثبت کرده‌اید؟ آدرس ارزهای دیجیتال از کاراکترها و حروف تصادفی تشکیل شده و گاهی اوقات یک اشتباه کوچک منجر به وارد شدن ناقص آدرس در سایت یا کیف پول می‌شود. بررسی کنید که آدرس را به درستی ثبت یا ارسال کرده باشید.

روش بررسی وضعیت تراکنش

اغلب مواقع پس از انجام شدن یک تراکنش، آی‌دی تراکنش (بخوانید: TXID چیست) در دسترس شما قرار می‌گیرد. می‌توانید برای بررسی وضعیت تراکنش، آنرا در یک Explorer ثبت کنید.

Explorer ها سایت‌هایی هستند که تراکنش‌ها و موجودی آدرس‌ها در آنها قابل مشاهده است. البته برای برخی از ارزها مانند Monero چنین اطلاعاتی وجود ندارد.

اما امکان بررسی وضعیت تراکنش‌ها و موجودی ارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم، ریپل، لایت‌کوین و بسیاری از ارزهای دیگر با وارد کردن آدرس کیف پول‌تان یا آی‌دی تراکنش مقدور است.

برای یافتن اکسپلورر ارز موردنظر کافیست آنرا در گوگل جستجو کنید (مثلا Litecoin explorer)

تصویر زیر از سایت btc.com که یکی از Explorer های بیت‌کوین است (و خدمات دیگری نیز دارد) گرفته شده است.

شرح بیت‌کوین اکسپلورر

باید به تاییدیه‌های تراکنش مدنظرتان توجه کنید. معمولا برای بیت‌کوین، اغلب سایت‌ها و افراد 3 تاییدیه را برای نهایی دانستن تراکنش کافی می‌دانند.

این مورد شاید در ارزها متفاوت است. بطور مثال بایننس برای نهایی دانستن Deposit اتریوم، 32 تاییدیه را لازم می‌داند.

پس از ارسال تراکنش تنها کاری که از دست‌تان بر می‌آید انتظار برای تایید شدن تراکنش‌هاست.

مگر اینکه تراکنش در بلاک‌چین، بلاتکلیف باقی بماند که در این صورت می‌توانید از شتاب‌دهنده‌های تراکنش (Transaction Accelerator) استفاده کنید.

شتاب‌دهنده تراکنش سایتی است که در ازای دریافت مبلغی مشخص، تراکنش‌های بلاتکلیف مانده برای تایید ارسال می‌کنند.

با این حال در اکثر مواقع یا تراکنش وارد کیف پول‌تان می‌شود یا به کیف پول ارسال کننده بر می‌گردد. چنین مشکلاتی با وارد کردن کارمزد تراکنش کافی، قابل اجتناب است.

مشکل 2 کیف پول: مقداری ارز به صرافی ارسال کردم ولی در صرافی اضافه نشده

اول از همه در کار با صرافی به این نکات توجه کنید:

  • تقریبا همه صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی خارجی اجازه فعالیت ایرانیان را نمی‌دهند. با این حال، عده‌ای با تغییر آی‌پی و استفاده از VPN های کشورهای اروپایی این تحریم را دور می‌زنند. در برخی از صرافی‌ها در بدو ثبت‌نام از شما شماره موبایل یا احراز هویت خواسته می‌شود که در این‌ مواقع حتی عضویت با آی‌پی خارجی نیز میسر نخواهد بود.
  • قبل از واریز ارز به صرافی، از محدودیت‌های واریز و برداشت ارز در آن صرافی مطلع شوید. اگر نمی‌دانید یک صرافی چه محدودیت‌هایی دارد، در صورت واریز ارز به آن صرافی ممکن است نتوانید موجودی خود را برداشت کنید.
  • صرافی‌ها دارای کیف پول داخلی هستند و این کیف پول در کنترل صرافی است به همین دلیل به این نوع کیف پول‌ها حضانتی (Custodial) گفته می‌شود. به دلیل اینکه صرافی‌ها همواره یکی از اهداف هکرها هستند، در صورتی که قصد نگهداری میان‌مدت تا طولانی‌مدت ارز دیجیتال را دارید آنرا به کیف پول شخصی خودتان کیف پول‌هایی مثل Trust wallet یا coinomi و… منتقل کنید.
  • اگر قصد خرید ارز دیجیتال با پرداخت ریال را دارید، در صرافی‌های آنلاین ایرانی مانند سایت نوبیتکس این کار امکان‌پذیر است.
  • در هنگام واریز و دریافت ارز از صرافی، ممکن است ارز موردنظرتان از طریق شبکه‌های مختلفی قابل ارسال و دریافت باشد. مثلا ارز Tether با نماد USDT روی بلاک‌چین‌های اتریوم (ارز ERC20)، ترون (TRC20) و بایننس (BEP20) و…. وجود دارد.
  • مهم است بدانید کیف پول مقصدی که قصد دارید ارز را روی آن دریافت کنید از کدام شبکه‌ها پشتیبانی می‌کند و آدرسی که به صرافی برای برداشت می‌دهید، متناسب با نوع شبکه‌ای که باشد که در هنگام برداشت انتخاب می‌کنید.

مثلا در برداشت اتریوم از بایننس، شما سه گزینه دارید:

برداشت از بایننس

اگر در زمان برداشت ارزی مانند اتریوم، گزینه Binance Smart Chain (BSC) را انتخاب کرده باشید، ارزی که برداشت می‌کنید به شبکه BEP20 بایننس منتقل می‌شود.

بالعکس، در زمان ارسال ارز به صرافی، ممکن است آدرس‌های متفاوتی به شما داده شوید. باید بدانید ارزی که از کیف پول‌تان قصد ارسال آن به صرافی را دارید، روی کدام بلاک‌چین است.

قبل از واریز و برداشت از صرافی‌های متمرکز مانند نوبیتکس یا کوینکس به حداقل واریز و برداشت آن‌ها دقت کنید.

در بسیاری از صرافی‌ها، اگر مبلغ واریز شده کمتر از سطح تعیین شده باشد، آن‌ها دارایی واریز شده را به حساب شما اضافه نمی‌کنند. 

با این حال در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند پنکیک سواپ این گونه نیست و شما صرفا با اتصال کیف پول، به صورت مستقیم دارایی‌ها را خرید و فروش می‌کنید.

مهم: در صورتی که ارزی به یک صرافی ارسال کردید و مدت زیادی طول کشیده و هنوز ارز در صرافی اضافه نشده، ابتدا تراکنش را در یک اکسپلورر بلاک‌چین بررسی کنید. اگر تراکنش تایید شده ولی به حساب شما اضافه نشده بود، باید از صرافی موردنظر (مقصد) پیگیری کنید. اگه ارسال به سایت نوبیتکس انجام داده‌اید، دکمه‌ای با عنوان بروزرسانی کیف پول در بخش کیف پول‌ها وجود دارد که باید آن روی آن بزنید تا موجودی شما آپدیت شود.

مشکل 3 کیف پول: موجودی کیف پول من آپدیت نشده 

گاهی اوقات تراکنشی برای شما ارسال می‌شود و ارسال‌کننده آن را نهایی می‌داند ولی شما چیزی در کیف پول‌تان نمی‌بینید.

در این مواقع بهترین راه این است که وضعیت تراکنش را در اکسپلورر بررسی کنید. اگر تراکنش به اندازه کافی تاییدیه داشت، مشکل از کیف پول شماست.

برای مثال، تصویر زیر تاییدیه‌های شبکه اتریوم برای یک تراکنش انتقال دارایی است.

image 9

در تصویر بالا به Status دقت کنید که در تراکنش‌های موفق با پیام Success نمایش داده می‌شود. برای اطمینان از اعتبار تراکنش، تعداد تاییدیه‌های آن نیز شمارش می‌شود که در اینجا 4 عدد است.

در صورت استفاده از کیف پول نرم‌افزاری، آن را رفرش کنید. یا از آن خارج و دوباره وارد شوید.

با انجام کارهای ساده دیگری مانند بررسی متصل بودن اینترنت یا vpn از نبود مشکل در اتصال آگاه شوید.

کیف پول‌تان را بروزرسانی کنید.

اگر با تمام این کارها بازهم موجودی خود را در کیف پول مشاهده نکردید، با بازیابی کیف پول‌تان در یک نرم‌افزار دیگر، مدیریت ارز را در نرم‌افزار جدید انجام دهید.

بازیابی کیف پول‌ها در نرم‌افزارهای دیگر از طریق وارد کردن کلید خصوصی، Seed یا عبارت بازیابی (mnemonic phrase) امکان‌پذیر است.

مشکل 4 کیف پول: رمز عبور کیف پول را فراموش کردم

اغلب کیف پول‌های نرم‌افزاری برای حفظ محرمانگی اطلاعات شخصی افراد، ایمیل یا شماره تماسی از افراد دریافت نمی‌کنند.

اما در این کیف پول‌ها، ممکن است رمز عبور برای وارد شدن به کیف پول یا برای ارسال تراکنش قابل ثبت باشد.

اگر این رمز را فراموش کنید، متاسفانه راهی برای برگشت آن نخواهد بود. اما اگر از کیف پول، پشتیبان گرفته باشید می‌توانید موجودی‌تان را در یک کیف پول جدید بازیابی کنید.

قابل ذکر است که در برخی از کیف پول‌های آنلاین (مانند blockchain.com) امکان بازیابی رمز وجود دارد.

در هر صورت، در کیف پول‌های غیرحضانتی (Non-Custodial) مانند متامسک و تراست ولت، با توجه به سطوح امنیتی بالای آن‌ها، شما نمی‌توانید قفل کیف پول را بشکنید. 

مشکل 5 کیف پول: کیف پول من از روی موبایلم حذف شده است

در این شرایط نیز تنها راه برگرداندن موجودی، استفاده از بک‌آپ است. بنابراین تا اینجای کار حتما به خوبی اهمیت بک‌آپ گرفتن را درک کرده‌اید.

با نصب کیف پول‌ها روی موبایل یا دسکتاپ، اولین کاری که باید انجام دهید گرفتن بک‌آپ است.

زیرا موبایل در معرض خطر افتادن در آب، شکستن، ویروسی‌شدن و… قرار دارد. کامپیوتر شما نیز ممکن است به دلیل وجود بدافزار آسیب ببیند یا هر اتفاق دیگری بیفتد.

image 7

برای تهیه نسخه پشتیبانی نیز راه‌های مختلفی وجود دارد.

برخی از کیف پول‌ها به شما فایل json ارائه می‌دهند که با حفظ آن می‌توانید از کیف پول‌تان محافظت کنید، با این حال در اغلب موارد، تهیه نسخه پشتیبان شامل دریافت کلید خصوصی (Private Key) ولت مورد نظر است. 

مشکل 6 کیف پول: واردکردن Memo یا آی‌دی تراکنش را فراموش کردم

در ارسال ارزهایی مانند استلار و ریپل به برخی آدرس‌ها وارد کردن Memo یا آی‌دی نیاز است.

اگر یک تراکنش بدون این موارد ارسال شد، باید از مقصد تراکنش پیگیری کنید که آیا امکان بازیابی تراکنش وجود دارد یا خیر.

ارسال ریپل و استلار به اکسچنج‌هایی مانند بایننس، Kucoin و پلتفرم‌های معاملاتی مشابه، فقط باید با وارد کردن آی‌دی انجام شود.

برخی از این اکسچنج‌ها اعلام کرده‌اند که در صورت ارسال تراکنش بدون آی‌دی، امکان بازیابی و برگشت آن وجود ندارد.

بنابراین در ارسال‌ ارزها دقت کنید که نیاز به وارد کردن چه اطلاعاتی دارید.

از طرف دیگر، برای دریافت این ارزها، اگر خود شما از کیف پول‌های شخصی نرم‌افزاری مانند Jaxx، کیف پول کوینومی، اتمیک ولت و موارد مشابه استفاده می‌کنید نیازی به دادن آی دی به ارسال کننده نیست.

مگر اینکه بخواهید خودتان برای تشخیص تراکنش، اینکار را انجام دهید (در برخی ارزها).

نکته اینجاست که پس از برداشتن آدرس ریپل برای ارسال، دقت کنید آیا آی‌دی یا memo به شما نمایش داده می‌شود یا نه. اگر نمایش داده شد، پس در ارسال باید نیز آی‌دی یا memo وارد شوند.

مشکل 7 کیف پول: آیا کیف پول‌ها هم تحریم می‌کنند؟

سوال و نگرانی که در بین برخی افراد وجود دارد، احتمال تحریم شدن ایرانیان توسط برخی از کیف پول‌هاست.

کسی که شناخت کافی از بلاک‌چین و کریپتوکارنسی‌ها دارد از این بابت نگران نیست.

زیرا می‌داند حتی اگر یک کیف پول، دسترسی آی‌پی‌های ایرانی را مسدود کند می‌توان موجودی آن را از طریق بک‌آپ که گرفته شده به کیف پول دیگری منتقل کرد.

گذشته از این، در بسیاری از کیف پول‌ها اطلاعات شخصی افراد (از جمله کشور) وارد نمی‌شود.

بهتر است از کیف پول‌هایی استفاده شود که نیازمند وارد کردن اطلاعات شخصی نیست و امکان خروجی گرفتن از کلید خصوصی، mnemonic phrase و Seed را می‌دهد.

با داشتن چنین اطلاعاتی، نگرانی از بابت تحریم شدن یا حتی متوقف شدن فعالیت کیف پول نخواهید داشت. زیرا همیشه می‌توان آن را در کیف پول دیگری وارد کرد.

همیشه استثناهایی وجود دارد. مثلا کیف پول ارز الکترونیوم نیاز به احراز هویت دارد.

چنین ارزهایی ممکن است دسترسی ایرانیان به کیف پول‌شان را مسدود کنند و مشکل اینجاست که غیر از کیف پول اصلی، گزینه‌های چندان زیاد دیگری در دسترس نیست.

به خاطر داشته باشید بسیاری از کیف پول‌ها برای دریافت اطلاعات شبکه از رابط‌های نرم افزار واسط مانند Infura استفاده می‌کنند که در صورت تحریم کاربران ایرانی از سوی این سرویس‌، برای دریافت آخرین وضعیت کیف پول با مشکل مواجه خواهید شد اما کسی جز شما بر روی دارایی‌ها کنترل ندارد. 

این موضوع در مورد کیف‌ پول‌هایی مانند کیف پول Exodus نیز صدق می‌کند. این کیف پول کاربران ایرانی را تحریم کرده است.

اما از آن‌جایی که دارایی‌های شما در شبکه بلاک‌چین ذخیره شده‌اند و این کیف پول از نوع غیرحضانتی است، صرفا با استفاده از یک ابزار عبور از تحریم می‌توانید به دارایی‌های خود دست پیدا کنید و جای نگرانی نیست.

مشکل 8 کیف پول: اگر موبایل من به سرقت برود، آیا دارایی‌ها نیز به سرقت خواهند رفت؟

هر کیف پول از یک رمز عبور برای ورود به نرم افزار استفاده می‌کند.

این رمز عبور تنها لایه امنیتی ورود به کیف پول است و در صورت شکست آن، دارایی‌های شما از دست خواهند رفت چرا که سارق کنترل کاملی بر روی دارایی‌ها خواهد داشت.

اگر رمز عبور کیف پول شما قدرتمند باشد، جای دارایی‌های شما ایمن خواهد بود. البته در صورت بروز سرقت موبایل، همه فقط رمز کیف پول نیست و کلید‌های خصوصی یا عبارت Seed Phrase نیز اهمیت زیادی دارد. 

image 6

اگر برای ذخیره 12 کلمه بازیابی از آن اسکرین شات گرفته‌اید و در حافظه موبایل ذخیره شده است، دارایی‌های شما از دست خواهند رفت.

به این دلیل که دیگر نیازی به شکستن رمز ولت نخواهد بود و سارق با بازیابی کیف پول در یک دستگاه دیگر یا همان دستگاه (با حذف و نصب دوباره نرم افزار کیف پول)، به راحتی می‌تواند دارایی‌های شما را سرقت کند.

نتیجه این که:

  • از یک رمز عبور قدرتمند برای ورود به کیف پول خود استفاده کنید. 
  • عبارت بازیابی و کلید خصوصی را در موبایل نگهداری نکنید.

این موضوع شامل لپ‌تاپ و سایر انواع کامپیوتر نیز می‌شود و دارایی‌های شما در خطر خواهند بود.

مشکل 9 کیف پول: ریسک از دست دادن ارز دیجیتال با هک شدن بلاک‌چین

آیا با هک شدن بلاک‌چین، ، دارایی‌های موجود در کیف پول در خطر خواهند بود؟

کیف پول فقط یک رابط نرم افزاری بین شما و شبکه بلاک‌چین است.

در صورت دستکاری یک بلاک‌چین توسط مهاجمین، دارایی‌های شما در آن شبکه خاص به صورت قطعی در معرض خطر قرار دارند. 

هک شدن بلاک‌چین به معنای دستکاری آن در جهت دلخواه هکر‌ها است که می‌توانند موجودی کیف‌ پول‌ها را تغییر دهند. البته این سناریو بسیار نامحتمل است اما دانستن آن ضرری ندارد.

در این حالت کار زیادی از دست شما بر‌نمی‌آید.

می‌توانید صبر کنید و با پیگیری کانال‌های رسمی توسعه دهندگان شبکه مورد نظر از وضعیت شبکه آگاهی پیدا کنید، یا دارایی‌های مورد نظر در آن شبکه به سرعت جابه‌جا کرده و به فروش برسانید. 

مشکل 10 کیف پول: عبارت بازیابی (Seed Phrase) کار نمی‌کند!

گاهی ممکن است به هر دلیلی بخواهید کیف پول خود را بازیابی کنید، اما متوجه می‌شوید که عبارت بازیابی کار نمی‌کند.

این مشکل برای افراد زیادی پیش می‌آید و به نظر می‌رسد، اینکه فقط بر عبارت بازیابی تکیه کنیم کافی نیست. اگر عبارت بازیابی کار نکرد موارد زیر را بررسی کنید:

  • همه کلمات را از نظر املایی چک کنید. بزرگی و کوچکی حروف کلمات و نحوه چیدمان آن‌ها اهمیت زیادی دارد.
  • عبارت seed را به جای عبارت بازیابی امتحان کنید. در این مورد نیز به بزرگی و کوچکی حروف و چیدمان آن‌ها دقت کنید. همچنین چک کنید که کیبردتان به زبان انگلیسی تایپ کند نه زبان دیگری.
  • مسیرهای فرعی بازیابی را پیدا کنید. کیف پول‌هایی که از استاندارد BIP39 استفاده می‌کنند عبارت seed را به عبارت قابل فهم برای کیف پول ترجمه و آن را در مسیر مشخصی ذخیره می‌کنند.

اما برخی کیف پول‌ها از استانداردهایی مثل BIP49، BIP44 و BIP84 یا استانداردهای دیگر استفاده می‌کنند که چنین قابلیتی ندارند.

به‌این‌ترتیب مهم است که از والت‌هایی استفاده کنید که از BIP39 پشتیبانی می‌کنند و وقتی عبارت SEED خود را برای والت تنظیم می‌کنید مسیر استخراج آن را برای کیف پول مشخص کنید.

به‌این‌ترتیب کیف پول، این عبارت را موقع بازیابی درک می‌کند. در ادامه به بررسی نحوه ریکاوری عبارت بازیابی در والت های BIP39 پرداخته‌ایم.

  • نام و ورژن کیف پول و ارز دیجیتال خود را پیدا کنید. این موضوع مهم است چون برخی کیف پول‌ها دیگر با نسخه‌های قدیمی‌تر کار نمی‌کنند یا از کوین‌هایی که قبلا پشتیبانی می‌کردند در ورژن جدید خود پشتیبانی نمی‌کنند.

بنابراین باید ورژن کیف پول، سیستم عاملی که روی آن نصب شده و رمزارزهایی که در آن داشته‌اید را بدانید.

عبارت‌هایی مثل عبارت بازیابی مخفی (Secret recovery phrase)، (seed phrase)، عبارت نمونیک (mnemonic phrase) و عبارت مخفی (secret phrase) همگی به یک چیز اشاره می‌کنند و آن عبارتی است که برای بازیابی به آن نیاز دارید.

مشکل 11 کیف پول: ریکاوری عبارت بازیابی در والت‌های BIP39

طبق گفته Learn Crypto، جالب است بدانید که فقط 2048 عبارت بازیابی وجود دارد که می‌تواند به عنوان SEED Phrase استفاده شود. بنابراین می‌توانید لیست کامل این 2048 عبارت تایید شده را بررسی کنید.

در واقع می‌توانید املای کلمات را از این طریق چک کنید. همچنین لیست کلماتی که بیشترین امکان اشتباه املایی در آن‌ها وجود دارد را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید:

برخی کلماتی که BIP39 پشتیبانی می کند

چند ابزار دیگر هم برای بازیابی عبارت بازیابی وجود دارند که به شما در دسترسی به کیف پول‌تان کمک می‌کنند. اما باید یک ذهنیت مختصر درباره عبارت بازیابی تان داشته باشید و حداقل یکی از آدرس‌های درون کیف پول را بدانید.

این ابزارها را به خاطر دلایل امنیتی به صورت آفلاین یا روی سیستمی اجرا کنید که هیچ اتصالی به اینترنت ندارد.

ابزار Mnemonic Code Converter

با کمک این ابزار می‌توانید متوجه شوید که کدام آدرس‌ها و کلیدهای خصوصی‌تان از عبارت BIP39 mnemonic مشتق شده‌اند.

برای این کار کافی است آن را به صورت آفلاین اجرا کنید. همچنین باید بدانید که برخی کیف پول‌ها مسیرهای فرعی متفاوتی دارند. بنابراین باید مشخصات کیف پول خود را نیز بدانید.

ابزار Seed Savior

Seed Savior یک ابزار متن‌باز ساده است که برای بازیابی عبارت SEED در والت های BIP39 استفاده می‌شود. کار با آن ساده است و ارزش امتحان کردن دارد. سعی کنید آن را به صورت آفلاین اجرا کنید.

ابزار BTCrecover

ابزاری عالی، رایگان و متن‌باز است که می‌توانید عبارت SEED خود را با آن بازیابی کنید. همچنین امکان اجرای آن روی لینوکس، ویندوز و OS X وجود دارد و از ولت‌های زیر پشتیبانی می‌کند:

Wallet
Wallet Type
Seed Length
Atomic Wallet
Software
12
Bitbox02
Hardware
24
Cobo Vault
Hardware
24
Coinomi
Software
24
Coldcard
Hardware
24
CoolWallet S
Hardware
12, 18, or 24
Electrum
Software
12
Ellipal
Hardware
12 or 24
Exodus
Software
12
Keepkey
Hardware
12
Keystone
Hardware
12, 18, or 24
Ledger Nano X & S
Hardware
24
Metamask
Software
12
Mycelium
Software
12
Safepal
Hardware
12 or 24
Trezor One & T
Hardware
12 or 24
Trust Wallet
Software
12
Wasabi
Software
12

برای استفاده از این ابزار نیاز به نصب پایتون 3 و سپس نرم‌افزار بازیابی دارید. همچنین باید دستوراتی را تایپ و اجرا کنید که در این مطلب به‌طور کامل توضیحات داده شده است.

سوال: آیا باید از یک کیف پول استفاده کنم یا چند کیف همزمان؟

اگر سرمایه زیادی دارید، توزیع آن‌ها در بین چند ولت می‌تواند توجه کمتری را به شما جلب کند.

البته در جهت افزایش امنیت در این روش، در صورتی موثر است که عبارت بازیابی خود را به صورت جداگانه حفظ کنید تا امنیت دارایی‌های شما افزایش پیدا کند.

از طرف دیگر، استفاده از یک کیف پول برای جابه‌جایی دارایی‌ها باعث شناسایی شما خواهد شد.

صرافی‌های متمرکز کنترل کیف پول‌های حضانتی را در اختیار دارند. آن‌ها دقیقا می‌دانند شما از کیف پول‌های صرافی به کدام کیف پول واریز و دریافت دارید.

البته این روش شناسایی در صورتی قابل اطمینان خواهد بود که شما برای مدت طولانی از یک کیف پول برای جابه‌جایی ارزهای دیجیتال با صرافی استفاده کنید. 

اگر حجم دارایی‌های شما زیاد باشد، این موضوع نه تنها باعث جلب توجه از سمت عموم خواهد شد بلکه افراد بسیاری در تلاش برای یافتن کلیدهای خصوصی شما، سعی در ورود به دستگاه‌تان خواهند کرد.

سوال: ایمیلی دریافت کرده‌ام که می‌گوید دارایی‌های من در خطر است، چه کار کنم؟

در این ایمیل‌ها معمولا ضمن هشدار فوری از در معرض خطر قرار گرفتن دارایی‌های‌تان، به شما توصیه می‌کنند که وارد یک وبسایت شوید و با اتصال کیف پول یک تراکنش خاص انجام دهید.

البته در موارد دیگر آن‌ها می‌گویند برای افزایش امنیت کیف پول‌تان، باید کلید خصوصی یا عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای را در اختیار آن‌ها بگذارید تا کیف پول‌تان را ایمن سازی کنند.

اگر نمی‌دانید مضمون این ایمیل‌ها چیست، مانند آن است که در آن مشخصات کارت بانکی و رمز آن را از شما تقاضا کنند تا به گفته خودشان، امنیت حساب شما را افزایش دهند!

هیچ شکی وجود ندارد که این ایمیل‌ها کاملا کلاهبرداری است و در جهت فریب شما برای سرقت دارایی‌های‌تان ارسال می‌شود.

اما سوالی اصلی این است که ایمیل شما چگونه در اختیار آن‌ها قرار گرفته است و از کجا می‌دانند شما ارز دیجیتال نگهداری می‌کنید؟

صرافی‌های متمرکز و سایر سرویس‌های بلاک‌چینی که در آن‌ها حساب کاربری دارید ایمیل‌های شما را دارند. هک شدن چنین وبسایت‌هایی می‌تواند به راحتی باعث مورد هدف قرار گرفتن شما شود. 

حتی فعالیت‌هایی که در یک شبکه اجتماعی در حوزه ارزهای دیجیتال دارید نیز می‌تواند باعث دریافت چنین ایمیل‌هایی شود.

یکی از نمونه‌های آن، افشا شدن اطلاعات بیش از 400 میلیون کاربر توییتر است که کلاهبرداران ارز دیجیتال با داشتن ایمیل و شناسه حساب‌ها، توانستند فعالیت حساب مورد نظر را بررسی کرده و با ارسال ایمیل‌های جعلی، آن‌ها را فریب دهند.

در همه این ایمیل‌ها، یک موضوع قطعی است، جمع آوری اطلاعات از قربانیان باعث شده تا آن‌ها بتوانند حملات دقیقی را برروی مخاطبان مشخص ترتیب دهند.

کیف پول‌های غیرحضانتی در موارد خاص فقط و فقط برای خبرنامه از شما ایمیل دریافت می‌کنند و امنیت دارایی‌های شما در کیف پول‌های غیرحضانتی کاملا به حفظ ایمن کلید خصوصی و عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای بستگی دارد.

سوال: آیا باید برای هولد ارزهای دیجیتال از کیف پول استفاده کنم؟

ساخت یک ارز دیجیتال برای بسیاری از کاربران چندان دلپذیر نیست چرا که نگهداری از عبارت 12 کلمه‌ای و حفظ امنیت آن همیشه یک چالش مهم به شمار می‌رود.

بسیاری از کاربران حوزه ارزهای دیجیتال به خصوص در ایران، ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را در صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز مانند نوبیتکس یا کوینکس حفظ کنند.

در صورت فراموشی رمز عبور، به سادگی می‌توان دوباره دارایی‌ها را بازیابی کرد. 

اما مشکل از آن‌جایی آغاز می‌شود که این صرافی‌ها از نظر امنیتی با تهدیدات زیادی مواجه هستند که کاربران متاسفانه آن را جدی نمی‌گیرند. 

هر کاربر ارز دیجیتال باید از یک کیف پول ایمن برای هولد دارایی‌های خود استفاده کند.

با توجه به وقایع مربوط به صرافی بزرگ FTX، حفظ دارایی‌ها در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال باعث قرار گرفتن دائمی شما در معرض ریسک خواهد بود.

سوالات متداول

رمز عبور کیف پول را فراموش کردم، چکار کنم؟

اگر این رمز را فراموش کنید، متاسفانه راهی برای برگشت آن نخواهد بود. اما اگر از کیف پول، پشتیبان گرفته باشید می‌توانید موجودی‌تان را در یک کیف پول جدید بازیابی کنید. قابل ذکر است که در برخی از کیف پول‌های آنلاین (مانند blockchain.com) امکان بازیابی رمز وجود دارد. با این حال، در کیف پول‌های غیرحضانتی (Non-Custodial) مانند متامسک و تراست ولت، با توجه به سطوح امنیتی بالای آن‌ها، شما نمی‌توانید قفل کیف پول را بشکنید. 

آیا سازندگان کیف پول‌ها موجودی کاربران را می‌بینند؟

هرکس که آدرس یک کیف پول را داشته باشد می‌تواند تراکنش‌ها و موجودی آن را با وارد کردن آن در یک اکسپلورر ببیند. اما بلاک‌چین برخی ارزها دارای چنین قابلیتی نیست. با این حال از آنجایی که مشخصات دارنده آدرس مشخص نیست این امر نیاز به نگرانی ندارد.

ایمیلی دریافت کرده‌ام که می‌گوید دارایی‌های من در خطر است، چه کار کنم؟

در این ایمیل‌ها معمولا ضمن هشدار فوری از در معرض خطر قرار گرفتن دارایی‌های‌تان، به شما توصیه می‌کنند که وارد یک وبسایت شوید و با اتصال کیف پول یک تراکنش خاص انجام دهید. هیچ شکی وجود ندارد که این ایمیل‌ها کاملا کلاهبرداری است و در جهت فریب شما برای سرقت دارایی‌های‌تان ارسال می‌شود.

سخن آخر

استفاده از کیف پول‌ها نیاز به دقت و توجه دارد زیرا در ارزهای دیجیتال، امکان بازگرداندن تراکنش‌ها نیست و یک اشتباه می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری به شما وارد کند.

به طور کلی، تاخیر در تایید تراکنش‌های ارزهای دیجیتال راه‌حل خاصی ندارد و فقط باید منتظر بمانید تا یا مبلغ به کیف پول ارسال کننده برگرد یا اینکه تایید تراکنش تایید شده و به کیف پول مقصد اضافه شود.

گاهی اوقات موجودی کیف پول‌های نرم‌افزاری آپدیت نمی‌شوند (به خاطر مشکل در اتصال کیف پول با بلاک‌چین که می‌تواند به دلیل کندی یا نامناسب بودن اتصال اینترنت باشد).

در این مواقع برای بررسی وضعیت تراکنش موردنظر، بهترین راه‌حل این است که وضعیت تراکنش را با وارد کردن آدرس کیف پول در یک اکسپلورر بلاک‌چین بررسی کنید.

هر کریپتو کارنسی، بلاک‌چین مخصوص خود را دارد و آنرا با جستجو در گوگل می‌توانید بیابید.

سوالات متداول مرتبط با استفاده از کیف پول‌ها شرح داده شد. اگر شما نیز مشکلی در استفاده از کیف پول‌ها دارید، در بخش نظرات بنویسید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
1 1 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2.4K دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
زهرا

سلام من ميخوام يمقدار bnb رو از كيف پول كوينومي به نوبيتكس انتقال بدم … در انتقال بقيه ارزهام مشكلي نبود
اما bnb ادرس كيف واريز در نوبيتكس رو قبول نميكنه ….
چه كنم؟؟ ايا ميشه در كوينومي به ارز ديگه اي تبديل كردش؟؟

میلاد

سلام من کیف پول cryptonator داشتم دوهزار دلار بیتکوین روش بود حدود دوسال پیش از دسترس خارج شد الان هرکاری میکنم نمیتونم واردش بشم ینی دیگه کلن ب باد رفت ؟یا امکان بازگشتش هست ممنون میشم پاسخ بدید

مجتبی

سلام من در حسابم مقداری busd خریداری کرده بودم جدیدا متوجه شدم که این مسدود شده است و امکان خرید و فروش ندارم .
چطور میتونم به تومان تبدیلش کنم .لطفا راهنمایی کنید.

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط مجتبی
علیرضا

سلام خسته نباشید من رمز کیف پول فانتومم رویادم رفته بود الان که بازیابیش کردم ادرس کیف پول و توکن های که درون کیف پول داشته بودم نبودشون آیااین عادیه یان

نسیم

سلام خسته نباشید من امروز تو سایت نوبیتکس ثبت نام کردم الان هرجور کد والت میزنم واسه ارز قبول نمیکنه چکارش کنم

قادری

سلام من دوروزپیش مقداری تترخریداری کردم توترونیکس الان که میخوام سود رو برداشت کنم پیغام میده که ارتقای دستگاه معدن تکمیل شد ومینویسه برو به شارژ ومیخواد۱۰۰۰تتردیگه شارژ کنم الان بایدچکارکنم

حسن جهانشاهی نسب

بسیار عالی هست من بسختی خوندم ولی یک راه به من نشان بدین که من بتونم تبدیل کنم این ارزها را بسیار سپاسگزاری میکنم علت این هست که افراد ناشناس برای تبديل استفاده کردم با ضربه زدن به بسرم 80 درصد از بینایم را از دست دادم دیگه نمیتونم بکسی اعتماد سپاسگزارم اگر راهنمای کنید برنامه شما خطلیبسیارعلی هست6حیف. که کور هستم

yaser

درود و عرض ادب
من در ولت در پنکیک سواپ ارز dkdرو برای لانچ گرفتم.
ولی اجازه برداشت ب من نداد.
حتی الان ک ارز کلا نزدیک ب صفر هم رسیده اجازه برداشت نمیده چرا؟

Nastaran Mohammadi

سلام وقت بخیر
من یه تراکنش تو یونی سواپ انجام دادم با کیف پول متامسک بر بستر اتریوم
تراکنش Faill شده ولی ۱۶ دلار کارمزد از کیف پولم کم شده
به پشتیبانی صرافی و متامسک پیام دادم گفتن این گس پرایس تراکنشی که انجام نشده هست
یعنی برای تراکنش فیل شده هم کارمزد کم میشه
لطفا راهنمایی بفرمایین ۱۶ دلار رو از دست دادم🙏🙏🙏

ali

سلام برای انتقال ریپل از تراست ولت ارور account not found میده چیکار کنم ؟

ali

سلام برای انتقال ریپل از تراست ولت پیغام account not found میده

رضا

سلام من تو تراست ولت سولانا داشتم . الان متوجه شدم از کیفم برداشت شده . چطوری پیگیری کنم؟

علی

سلام وقت بخیر من ریپل مکس انتقال دادم همه چیش هم درست زدن ولی اخر که زدم رو کانفریم زدaccount not foundبعد تایید نشد اومدم بیرون بدون هیج رسید انتقالی دیدم ریپلم صفر شده به کیف پول دیگ هم نرفته!تراستم هم آمدیت هست!چیکار باید بکنم؟؟؟؟

بابک

سلام بنده TronLink نصب کردم ۴۳۷تتر واریز کردم بعد دوسه روزی به طور خودکار‌ازحسابم همش خالی شد رفت حساب دیگری الان که پیگیری میکنم به من میگن که باید ۴۳۷تتر دیگر واریز کنید که حسابتان برگرده نمی‌دونم چیکار کنم

امیرعلی

سلام، خسته نباشید من از سایت مقداری بیت کوی(البته مقداری ساتوشی در یافت کردم و به حداقل برداشت رسیدم)دریافت کردم، الان میخوام به کیف پولم در تراست والت واریز کنم و با ارور
Collection contains no element matching the predicte مواجه شدم علتش چی هست
ممنون میشم که پاسخ دهید.

نسترن

سلام وقت بخیر
من داخل یونی سواپ یک سواپ انجام دادم بر بستر اتریوم از موجودی کیف متامسکم کم شده ولی تراکنش Faill شده
به پشتیبانی صرافی و کیف پول پیام دادم گفتن ۱۶ دلار که کم شده گس پرایز هست بابت تراکنشی که فیلد شده
یعنی بابت تراکتش فیلد شده هم کارمزد دریافت میشه لطفا راهنمایی بفرمایین🙏🙏

امیر

سلام وقت بخیر
من در اکانت تراست ولت بودم و هنگامی که رفرش زدم یکدفعه ۱۰۰ دلار از busd هام کم شد و هیچ تاریخچه ای هم از کم شدنش نیست
مثلا یه ارز با نوسان نبود که بگم قیمتش پایین اومد
در ضمن هم اپدیت کردم نرم افزار رو و هم از اکانت خارج و دو باره وارد شدم
ولی اثری نکرد
مرسی از کمکتون

حمید

سلام استاد من مقداری تتر درصرافی sef pal داشتم الان میبینم صفر شده وانتقال داده به حساب دیگه ای

علی

سلام میخوام مقداری ترون را از تراست ولت به صرافی کوکوین انتقال بدم و با اخطار
transaction error
contract validate error:validate transfer contract error , balance is not sufficient
روبرو میشم مشکل چیست؟

حسن

سلام من ارز دیجیتال را از صرافی انلاین به کیف پول تراست والت انتقال دادم الان ارز وارد کیف تراست والت نشده ادرس را هم درست فرستادم الان تراست والت موجودی را صفر نشان میدهد ممنون میشم راهنمایی کنید

محمود

با سلام: من برای اولین بار می خوام کیف پول تراست ولت نصب کنم ولی از من passcodشش رقمی می خواد. باید چکار کنم . من با سیستم کار می کنم البته در سیستم شبیه ساز کردم

زهرا

سلام وقت بخیر من میخواستم کیف پول کوینومی روی لب تاب نصب کنم با اینکه ویندوز 10 دارم و سیستمم مشکلی نداره نصب میشه ولی پس از نصب باز نمیشود میشه لطفا راهنماییم کنید .

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2.4K
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx