عملکردی مشابه سال 2015 پیش از جهش 10,000 درصدی‌

تحلیل ارز دیجیتال

طی هفته گذشته، بیت‌کوین افزایش قیمتی 20 درصدی تجربه کرد اما یک اندیکاتور نشان می‌دهد که بیت‌کوین ممکن است هنوز هم در مسیری نزولی باشد.

قیمت بیت‌کوین، برترین ارز دیجیتال جهان، پس از جهش خیره‌کننده 20 درصدی که هفته گذشته در عرض تنها یک روز تجربه کرد، در حال حاضر در محدوده 9,000 دلاری قرار گرفته است. اکنون که کمتر از 2 هفته تا هاوینگ بیت‌کوین باقی مانده، احتمالا خرید بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران امری بدیهی به نظر می‌رسد.

با این حال، یک نمودار نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین ممکن است از حد طبیعی خود فراتر رفته و به‌زودی شاهد افت قیمت باشد.

عناوین مطلب:

chart1 2 عملکرد روزانه بازار رمزارز. منبع: Coin360.com

نگاهی‌ دقیق‌تر به نمودارها

chart2 2 نمودار یک‌روزه بیت‌کوین دلار. منبع: TradingView

با نگاهی دقیق‌تر به نمودار یک‌روزه بیت‌کوین دلار شاید بتوان نتیجه گرفت که پس از جهش قیمت ژوئن 2019 که قیمت را تقریبا به 14,000 دلار رساند، احتمالا هنوز در مسیر نزولی هستیم.

روند صعودی با سه تماس تائید شده است. با این حال، روند نزولی این کانال نشان‌دهنده احتمال قریب‌الوقوع بودن افت قیمت تا 3,000 دلار با میانگین متحرک حدودا 6,300 دلار را نشان می‌دهد. ممکن است این ارقام چندان خوشایند نباشند، اما به هر روی باید برای آن‌ها آماده باشیم.

تعیین مقاومت‌های بعدی توسط فیبوناچی

chart3 2 نمودار یک‌روزه بیت‌کوین دلار. منبع: TradingView

سطوح فیبوناچی اصلاحی از بالاترین قیمتی که بیت‌کوین به آن دست یافته (۲۰,۰۰۰ دلار) به ما نشان می‌دهند که اگر امروز مقاومت شکسته شود می‌توانیم به قیمت‌هایی بسیار بیشتر از آنچه انتظارش را داشتیم دست یابیم.

سطح 9,550 دلار سطحی بسیار مهم است. این سطح هم فیبوناچی 0.382 است و هم بالای کانال. رسیدن به این سطح می‌تواند بیت‌کوین را به سمت فیبوناچی 0.5 در 11,500 دلار سوق دهد. در این صورت، سطح فیبوناچی بعدی که می‌توان انتظار داشت فیبوناچی 0.618 در 13,500 دلار است.

همه چیز خوب به نظر می‌رسد. با این حال، این افزایش قیمت ممکن است همیشه اتفاق نیفتد. اندیکاتوری که می‌توان با استفاده از آن جهت روند را با استفاده از مومنتوم حال حاضر تائید کرد اندیکاتور میانگین متحرک همگرایی واگرایی یا مکدی (MACD) ماهانه است.

تحلیل ماهانه میانگین متحرک همگرایی واگرایی (MACD)

chart4 1 نمودار ماهانه میانگین متحرک همگرایی واگرایی بیت‌کوین دلار. منبع: TradingView

یکی از مهم‌ترین اندیکاتورها در بررسی رفتار قیمت بیت‌کوین اندیکاتور میانگین متحرک همگرایی واگرایی است، خصوصا هنگامی که تقاطعی صعودی در بازه زمانی هفتگی ایجاد کند.

با این حال، با بسته‌شدن کندل ماهانه صعودی تصویر جدیدی برای میانگین متحرک همگرایی واگرایی ماهانه شکل می‌گیرد. در نمودار بالا تقاطع صعودی و نزولی میانگین متحرک همگرایی واگرایی ماهانه با تقاطع صعودی میانگین متحرک همگرایی واگرایی هفتگی با نقطه‌چین نشان داده شده (نقطه‌چین سبز برای تقاطع صعودی که روند بعد از آن شاهد جهش قیمتی بزرگ بود و نقطه‌چین قرمز برای تقاطع صعودی اشتباه).

دلیل ترسیم چنین نموداری بررسی الگوهایی است که با تقاطع صعودی هفتگی سال 2017 که باعث افزایشی 2,000 درصدی شد مطابقت دارند. همچنین بررسی اینکه آیا نموداری با چارچوب زمانی گسترده‌تر می‌تواند مومنتومی که نشان‌دهنده افت قیمت باشد را نشان دهد یا خیر می‌تواند مفید باشد.

با حرکتی از چپ به راست در نمودار درمی‌یابیم که در مارس 2017، هنگامی که میانگین متحرک همگرایی واگرایی هفتگی تقاطعی صعودی داشت، میانگین متحرک همگرایی واگرایی ماهانه پیش از این و از سال 2015 در تقاطعی صعودی قرار گرفته بود.

بنابراین، در تقاطع صعودی هفتگی، هم میانگین متحرک همگرایی واگرایی و هم خطوط سیگنال در مسیری صعودی قرار گرفته بودند. پس از تقاطع هفتگی، قیمت بیت‌کوین با افزایشی 2,000 درصدی روبرو شد.

بعدها، تقاطع صعودی اشتباهی که روی نمودار هفتگی در سپتامبر 2018 دیده شد به ما نشان داد که خط سیگنال و میانگین متحرک همگرایی واگرایی ماهانه هر دو در مسیری نزولی قرار گرفته بودند و میانگین متحرک همگرایی واگرایی ماهانه پیش از این تقاطعی نزولی را تجربه کرده بود. به همین ترتیب، مومنتوم بازه زمانی گسترده‌تر نیز در راستای معتبرنبودن تقاطع میانگین متحرک همگرایی واگرایی هفتگی سیگنال داد.

به نظر می‌رسد تقاطع صعودی هفتگی فوریه، به جز یک تفاوت، دقیقا شرایطی یکسان با تقاطع سپتامبر دارد. هیستوگرام میانگین متحرک همگرایی واگرایی ماهانه در حال از دست دادن مومنتوم نزولی خود بود که با رنگ صورتی کمرنگ در مقایسه با صورتی پررنگ‌تر در تقاطع قبلی دیده می‌شود. این مورد منجر به افزایشی 400 درصدی در قیمت بیت‌کوین شد.

حال با نگاهی به مومنتوم سال 2020، می‌توانیم ببینیم که میانگین متحرک همگرایی واگرایی ماهانه در حال جدا شدن و تغییر مسیر بین ماه‌های دسامبر و فوریه بوده است، که باعث شد میانگین متحرک همگرایی واگرایی و خط سیگنال وارد مسیری نوسانی شوند، اتفاقی که برای اولین بار در مورد بیت‌کوین رخ داد.

اکنون خط سیگنال ماهانه برای اولین بار از اکتبر 2015، هنگامی که بیت‌کوین فقط 200 دلار ارزش داشت، در مسیری صعودی قرار گرفته است. و اگر این را برای بالاترین قیمت بیت‌کوین در ۲۰,۰۰۰ دلار در نظر بگیرید، حرکتی 10,000 درصدی یا 100 برابری نشان می‌دهد.

با توجه به این نکته، آیا تقاطع صعودی بعدی در میانگین متحرک همگرایی واگرایی ماهانه در ژوئن اتفاق خواهد افتاد؟ آیا ما باید منتظر افزایشی 10,000 درصدی نسبت به قیمت فعلی باشیم؟ تنها زمان مشخص خواهد کرد.

شروع افت قیمت بیت‌کوین

chart5 نمودار یک‌ساعته بیت‌کوین دلار. منبع: TradingView

با در نظر گرفتن نمودار یک‌ساعته، درخواهیم یافت که بیت‌کوین در حال ایجاد الگویی از سقف‌های پایین‌تر و کف‌های بالاتر است.

به طور معمول، این مسئله نشانگر ادامه بالقوه روند قبلی است و مقاومت بالقوه برای روند صعودی در محدوده 9,600 دلار قرار دارد. اگر این سطح را برای قیمت بسته‌شدن کندل در نمودار روزانه حفظ کنیم، هفته آینده می‌توانیم شاهد افزایش قیمتی چشمگیر باشیم.

اما با توجه به اینکه این سطح به تازگی شکسته شده و قیمت فعلا در روندی نزولی قرار گرفته، انتظار می‌رود روزهای آینده شاهد یک پول بک تا 8,400 دلار باشیم.

 

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx