احتمال افت قیمت بعد از فرونشستن هیاهوی هاوینگ

تحلیل قیمت بیت کوین

بیت‌کوین که طی چند روز گذشته دچار افت قیمت شدید شده بود، هنوز به طور کامل از خطر دور نشده و احتمال دارد قیمت این ارز دیجیتال پس از فرونشستن هیاهوی هاوینگ روندی نزولی پیدا کند.

قیمت بیت‌کوین هفته گذشته به 10,000 دلار رسید اما طی روزهای شنبه و یکشنبه با افتی 2,000 دلاری به محدوده 8,100 دلار بازگشت. آیا پس از پایان یافتن حواشی و هیاهوی هاوینگ، قیمت این رمزارز برتر نیز دچار افت خواهد شد؟

کمتر از 6 ساعت دیگر تا هاوینگ بیت‌کوین باقی مانده است. اما پس از این رویداد، بازار چه واکنشی نشان خواهد داد؟

عناوین مطلب:

chart1 6 عملکرد روزانه بازار رمزارز. منبع: Coin360

سقوط قیمت تا 7,900 دلار پس از هاوینگ؟

شرایط حال حاضر روند صعودی قیمت بیت‌کوین تا حد زیادی وام‌دار هیاهویی است که در جامعه ارزهای دیجیتال حول رویداد هاوینگ به راه افتاده است. با عبور از این رویداد، احتمال افت قیمت و متعادل‌شدن آن وجود دارد، مسئله‌ای که می‌تواند افرادی که دیر به صف خریداران پیوستند را متحمل ضرر کند.

chart2 8 نمودار 12 ساعته بیت‌کوین/تتر. منبع: TradingView

پیش از این پیش‌بینی شده بود که برای حفظ مومنتوم صعودی بیشتر، محدوده‌ کلیدی مقاومتی که باید حفظ شود بین 9,350 تا 9,400 دلار قرار گرفته است. با این حال، قیمت بیت‌کوین نتوانست این سطح را حفظ کند، که موجب لیکوئید شدن و از دست رفتن سرمایه در بسیاری از قراردادهای آتی شد. این کاهش سرمایه موجب افت 2,000 دلاری قیمت بیت‌کوین تا 8,100 دلار شد.

اما چگونه ممکن است این روند حتی پیش از هاوینگ شروع شده باشد؟

اگر به تاریخ بیت‌کوین نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که دو هاوینگ قبلی نیز ساختارهای مشابهی داشتند. نه تنها برای بیت‌کوین، بلکه برای لایت کوین نیز، که از نظر ارزش کل بازار در رتبه هفتم قرار دارد، چنین روندی تکرار شده بود. در تمام این هاوینگ‌ها، قیمت پیش از رویداد هاوینگ به اوج خود رسیده بود.

chart3 نمودار یک‌روزه بیت‌کوین/دلار. منبع: TradingView

هاوینگ قبلی بیت‌کوین در سال 2016 ساختاری مشابه دارد. با این حال، این مسئله را نیز باید در نظر داشت که روند صعودی طی‌شده پیش از هاوینگ 2016 بیت‌کوین بسیار قدرتمندتر از روند صعودی حال حاضر این ارز دیجیتال بود. همانطور که در نمودار نشان داده می‌شود، قیمت در سال 2016 چند هفته پیش از رویداد هاوینگ به اوج خود رسیده بود.

مشابه شرایط حال حاضر، قیمت بیت‌کوین در آستانه این رویداد به شدت سقوط کرد و از 763 دلار به 525 دلار رسید.

مسئله مهم دیگر این است که قیمت در طول هاوینگ حرکت چندانی نداشته و مدتی پس از آن به روند خود ادامه داده است.

آیا چنین بازگشتی بد است؟ خیر، بازار طی تنها چند هفته شاهد رشدی بیش از 160 درصد بوده است. روندهای بازگشتی و اصلاحی برای رشد پایدار بسیار ضروری هستند. خصوصا هنگامی که هیاهوی هاوینگ پایان بگیرد، تثبیت و اصلاح محتمل خواهند بود و قیمت بیت‌کوین را متعادل خواهد کرد.

افت ارزش کل بازار رمزارز به زیر 250 میلیارد دلار

chart4 1 نمودار یک‌روزه ارزش کل بازار رمزارز. منبع: TradingView

ارزش کل بازار رمزارز در روندی نزولی در حال عبور از سطوح 258 و 246 میلیارد دلاری است. این مسئله چندان خوشایند نیست، زیرا ظاهرا با روندی بازگشتی روبرو هستیم که پیش از صعود مجدد به سطوح پایین‌تری خواهد رسید.

انتظارات کوتاه‌مدت برای ارزش کل بازار رمزارز مشابه بیت‌کوین است و با افت 19 درصدی ارزش کل بازار طی تنها چند ساعت، احتمال رسیدن ارزش کل بازار به محدوده 246 تا 250 دلاری وجود دارد. اگر محدوده 246 تا 250 میلیون دلاری به عنوان مقاومت عمل کند، احتمال افزایش مومنتوم نزولی بیشتر می‌شود.

سطوح بالقوه حمایت که باید مد نظر داشت، همانطور که در نمودار مشخص شده است، 220 میلیارد دلار و همچنین محدوده 205 تا 210 میلیارد دلار هستند.

افت 19 درصدی ارزش کل بازار آلت کوین‌ها

chart5 4 نمودار یک‌روزه ارزش کل بازار آلت‌ کوین‌ها. منبع: TradingView

ارزش کل بازار آلت‌ کوین‌ها نیز با فروشی گسترده 19 درصد افت کرد. مشابه‌بودن درصد افت ارزش کل بازار رمزارز با ارزش کل بازار آلت‌ کوین‌ها (19 درصد) نکته جالبی است؛ این یعنی آلت کوین‌ها در رقابت با بیت‌کوین به عنوان جفت ارز قدرت خوبی از خود نشان داده‌اند.

به طور معمول، آلت کوین‌ها نسبت به بیت‌کوین افت بیشتری داشته‌اند، به این معنی که ارزش کل بازار آلت کوین‌ها باید نسبت به ارزش کل بازار رمزارز افت بیشتری داشته باشد.

هنگامی که بیت‌کوین افت قیمتی چشمگیر را تجربه می‌کرد، جفت ارزهای بیت‌کوین در حال پیش‌گرفتن روندی صعودی و به دست آوردن ثبات و تعادل قیمت خود بودند. این مسئله می‌تواند حاکی از احتمال افزایش قیمت آلت کوین‌ها طی ماه‌های آینده پس از فرونشستن هیاهوی هاوینگ باشد.

ارزش کل بازار آلت کوین‌ها در سطح حمایت مهمی، بین 70 تا 73 میلیارد دلار، قرار گرفته است. اگر این سطح حفظ شود، احتمال رسیدن قیمت به 80 و 86 میلیارد دلار وجود دارد.

با این حال، اگر ارزش کل بازار آلت‌ کوین‌ها از این حمایت پایین‌تر برود، رسیدن ارزش کل بازار آلت کوین به 65 تا 67 میلیارد دلار محتمل است.

سناریوی صعودی بیت‌کوین

chart6 2 نمودار چهارساعته سناریوی صعودی بیت‌کوین/تتر. منبع: TradingView

سناریوی صعودی مشخص است. منطقه‌ای که باید به عنوان حمایت حفظ شود بین 8,200 تا 8,400 دلار است. تا زمانی که این سطح به عنوان حمایت باقی بماند، ممکن است روندی صعودی شکل بگیرد.

مقاومت بعدی در محدوده 8,800 دلار قرار دارد، محدوده‌ای که پس از سقوط دو روز پیش به عنوان مقاومت عمل کرده است. عبور از این مقاومت می‌تواند احتمال رسیدن قیمت به 9,300 تا 9,500 دلار را افزایش دهد.

با این حال، احساسات بازار را نیز باید در نظر داشت. هفته گذشته، اکثر معامله‌گران انتظار داشتند قیمت از 11,000 دلار عبور کند. اما، اکنون انتظارات به سمت ۶,۰۰۰ دلار بازگشته است. بنابراین، اندکی افزایش فشار و رسیدن به محدوده‌ای بین 9,300 و 9,500 دلار محتمل‌تر از افزایش مومنتوم در روند نزولی است.

اما با توجه به رویداد قریب‌الوقوع هاوینگ، بی‌ثباتی و نوسانات قیمت قطعا می‌تواند معامله‌گرها را دچار مشکل کند.

سناریوی نزولی بیت‌کوین

chart7 4 نمودار چهارساعته سناریوی نزولی بیت‌کوین/تتر. منبع: TradingView

اگر قیمت بیت‌کوین نتواند از سطح مقاومت فعلی، یعنی 8,800 دلار، عبور کند، احتمال قوت‌گرفتن روند نزولی بیشتر خواهد شد.

حفظ سطح حمایت بین 8,200 تا 8,400 دلار بسیار مهم است. در صورتی که این سطح حفظ نشود، سطوح حمایت بعدی بین 7,400 تا 7,700 دلار خواهند بود.

از بازاری که در آستانه هاوینگ است چه انتظاری می‌توان داشت؟ نوسان و بی‌ثباتی. اما پس از افت قیمت اخیر، وقوع یک روند صعودی که موقعیت‌های شورت قراردادهای آتی بیت‌کوین را غافلگیر کند چندان دور از انتظار نخواهد بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx