95.4 درصد روزها در بازار بیت‌کوین سودبخش هستند

تحلیل قیمت بیت کوین

اکنون در آستانه هاوینگ بیت‌کوین، داده‌های درون زنجیره‌ای نشان می‌دهند که خرید و نگهداری بیت‌کوین سودبخش‌ترین استراتژی در بازار این ارز دیجیتال است.

در حال نگارش این مقاله، درحالیکه بیت‌کوین در آستانه نصف‌کردن پاداش بلاک خود است، شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاران کماکان در حال خرید و جمع‌آوری بیت‌کوین هستند.

حتما به خاطر دارید که در 12 مارس (22 اسفند)، روزی که اکنون تحت عنوان پنجشنبه سیاه از آن یاد می‌شود، بهای برترین ارز دیجیتال بیش از 50 درصد کاهش یافت تا این روز تبدیل به دومین روز بزرگ افت قیمت در تاریخ بیت‌کوین تبدیل شود.

عناوین مطلب:

با اینکه در پنجشنبه سیاه معامله‌گرانی که از اهرم بالا در معاملات آتی خود استفاده کرده بودند طی 48 ساعتِ اسف‌بار سرمایه خود را از دست دادند. با این حال، در همان زمان، سرمایه‌گذارانی که برای طولانی‌مدت بیت‌کوین می‌خرند و ذخیره می‌کنند فرصتی طلایی یافتند.

جدا از افزایش خیره‌کننده بیت‌کوین پس از پنجشنبه سیاه از 3,750 دلار به 9,450 دلار، اینکه چند هفته‌ی گذشته تا چه اندازه فرصت مناسبی برای ذخیره بیت‌کوین بوده است را می‌توان در آمار درون زنجیره‌ای و منابع چرخه بازار مشاهده کرد.

داده‌های درون زنجیره‌ای با تحلیل تراکنش‌هایی که در بلاک‌چین صورت گرفته‌اند، نظرگاه منحصربه‌فردی در مورد رفتار شرکت‌کنندگان در بازار ارائه می‌دهند. از اندازه تراکنش‌ها و کیف پول‌ها تا ابزارهای پیچیده‌تر، بلاک‌ چین‌ها می‌توانند منبع فوق‌العاده‌ای از داده باشند.

اطلاعات به دست آمده از بلاک‌چین‌ها می‌تواند به سرمایه‌گذاران و محققان در درک بهتر اینکه در گذشته چه اتفاقی برای روند قیمت افتاده کمک کند. علاوه بر این، این داده‌ها راهنمای مناسبی برای پیش‌بینی احتمالات آینده هستند.

افت قیمت بیت‌کوین اندکی پایین‌تر از مبنای هزینه آن

chart1 7 اندیکاتور MVRV Z-score بیت‌کوین. منبع: lookintobitcoin.com

اندیکاتور MVRV Z-score یک اندیکاتور درون زنجیره‌ای است که از تحلیل بلاک‌چین برای مشخص‌کردن دوره‌هایی استفاده می‌کند که بیت‌کوین در آن نسبت به «ارزش معمول» خود کمتر یا بیشتر از حد ارزش‌گذاری می‌شود. در عنوان این اندیکاتور، MV به معنای ارزش بازار (Market Value) است که درواقع همان ارزش کل بازار بیت‌کوین است و برابر است با تعداد کوین‌های در گردش ضرب در قیمت.

بخش RV نیز به معنای ارزش تحقق‌یافته (Realized Value) است که، به جای قیمت فعلی، از قیمت کوین‌هایی که آخرین بار از کیف پولی به کیف پول دیگر منتقل شدند استفاده می‌کند. بنابراین می‌توانیم ارزش تحقق‌یافته را به عنوان میانگین مبنای هزینه‌ای (پایه بهای تمام‌شده) که سرمایه‌گذاران برای بیت‌کوین خود می‌پردازند در نظر آوریم.

در هفته بعد از پنجشنبه سیاه، ارزش بازار (خط آبی در نمودار زیر) از ارزش تحقق‌یافته (خط نارنجی) پایین‌تر بود. این نقطه به وسیله پیکانی در نمودار مشخص شده است. این مسئله، به علت رشد تهاجمی قیمت بیت‌کوین در طول زمان، اتفاقی نادر در تاریخ این ارز دیجیتال محسوب می‌شود و در این موقعیت سیگنالی مبنی بر فرصت فوق‌العاده خرید برای سرمایه‌گذاران طولانی‌مدت ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، این اندیکاتور همچنین از یک خط انحراف از معیار به نام z-score نیز استفاده می‌کند (خط قرمز در نمودار) که تفاوت‌ها در داده‌های MVRV را مشخص می‌کند. z-score می‌تواند دره‌ها (منطقه سبز) و قله‌ها (منطقه قرمز) در بازار را به خوبی نشان دهد.

پس از افت قیمت و ایجاد منطقه سبز «خرید»، z-score اکنون درگیر هیجانات بازار شده و به‌سرعت در حال رشد است، حرکتی که توانست قیمت را به بالای 10,000 دلار نیز برساند.

خرید در قیمت‌های پایین توسط نهنگ‌ها

میانگین متحرک 200 هفته‌ای یک حمایت محکم و ثابت در طولانی‌مدت برای بیت‌کوین بوده است. همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، از نظر تاریخی هرگاه قیمت به سمت این میانگین متحرک بازگشت کرده، فرصت مناسبی برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر فراهم آورده است.

chart2 9 نمودار یک‌هفته‌ای بیت‌کوین/دلار. منبع: TradingView

مشهور است که نهنگ‌ها هنگام رسیدن قیمت به این سطح کلیدی از فرصت استفاده کرده و اقدام به خریدن بیت‌کوین می‌کنند. کاربر مشهور و قدیمی بیت‌کوین، کریپتو کوبین (CryptoCobain)، که خود یک نهنگ است به‌تازگی اعلام کرد که از سقوط اخیر قیمت استفاده کرده و بیت‌کوین خریده است.

علاوه بر استفاده از میانگین متحرک 200 هفته‌ای، از آنجا که این اندیکاتور سطح کلیدی حمایت برای قیمت بیت‌کوین بوده است، می‌توان نقشه‌ گرمایی حرکت آن را نیز در طول زمان ایجاد کرد. نقشه گرمایی یک نوع داده گرافیکی است که می‌تواند رفتار روند را دنبال کند.

نقشه گرمایی میانگین متحرک 200 هفته‌ای نشان می‌دهد که با اینکه قیمت بیت‌کوین طی چند هفته گذشته، بازگشت قدرتمندی از این میانگین متحرک مهم داشته است، هنوز راه درازی تا بیش از حد گرم‌شدن بازار و درنتیجه افت قیمت وجود دارد.

chart3 9 نقشه گرمایی میانگین متحرک 200 هفته‌ای. منبع: lookintobitcoin.com

نقاط نارنجی و قرمز در قیمت بیت‌کوین نشان‌دهنده اوج تغییرات ماهیانه بین 12 تا 16 درصد در میانگین متحرک 200 هفته‌ای هستند. از نظر تاریخی، این رنگ‌ها نشان‌دهنده ماه‌هایی هستند که قیمت بیت‌کوین در حال افزایش بوده و بازار بیش از اندازه رشد کرده تا حدی که در آستانه بازگشت قرار گرفته است.

در حال حاضر، قیمت قاطعانه در آبی تیره باقی مانده است که می‌توان آن را تحت عنوان فضای بیشتر برای رشد قیمت بیت‌کوین بر اساس ساختارهای قبلی بازار این ارز دیجیتال تفسیر کرد.

ذخیره طولانی‌مدت سرمایه‌گذاران

داده‌های درون زنجیره‌ای نشان می‌دهد احساسات سرمایه‌گذارانی که برای طولانی‌مدت بیت‌کوین ذخیره می‌کنند مثبت باقی مانده است و آن‌ها آماده فروش دارایی خود در کوتاه‌مدت نیستند.

با وجود نوسانات عمده قیمت بیت‌کوین در ماه‌های اخیر، درصد بیت‌کوین‌هایی که برای بیش از یک سال انتقال داده نشده‌اند حدود 60 درصد باقی مانده است. این مسئله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به ذخیره و نگهداری کوین‌های خود مطمئن هستند.

chart4 6 موج ذخیره بیت‌کوین برای بیش از یک سال. منبع: lookintobitcoin.com

این نمودار همچنین ماهیت چرخه‌ای هودل‌کردن (یا همان ذخیره کوین) را نشان می‌دهد. به طور معمول با نزدیک‌شدن به مراحل پایانی بازار صعودی، از تعداد کوین‌هایی که بیش از یک سال نگهداری شده‌اند کاسته می‌شود.

این مسئله توسط پیکان‌های سبزرنگ به سمت پایین در نمودار زیر مشخص شده است. در حال حاضر، هیچ کاهشی در میزان کوین‌هایی که بیش از یک سال هودل و نگهداری شده‌اند دیده نمی‌شود. این یعنی بازار در حال ورود به یک بازار صعودی جدید است و سرمایه‌گذاران در حال جمع‌آوری بیت‌کوین هستند.

chart5 1 موج ذخیره بیت‌کوین برای بیش از یک سال. منبع: lookintobitcoin.com

هرچه بازار از این سطوح ذخیره (هودل) بیشتر آگاه می‌شود، فشار تقاضا و خرید نیز برای این دارایی کمیاب بیشتر می‌شود.

تغییرات سریع در احساسات سرمایه‌گذاران طی هفته‌های اخیر

chart6 3 سود/ضرر نسبی تحقق‌نیافته. منبع: lookintobitcoin.com

بازار، که شش هفته پیش تا حدی وارد فاز تسلیم شده بود، دو هفته‌ی گذشته را در آمیزه‌ای از امید و ترس گذراند. افزایش قیمت اخیر بازار نشان می‌دهد که احساسات سرمایه‌گذاران وارد فاز خوش‌بینی و انکار شده است.

معیار سود/ضرر نسبی تحقق‌نیافته می‌تواند احساسات بازار را از طریق فعالیت واقعی بازار، و نه رفتار ادعاشده، زیر نظر بگیرد. این معیار با محاسبه ارزش کل بازار بیت‌کوین نسبت به هنگامی که سرمایه‌گذاران سود ذخیره می‌کنند به دست می‌آید.

با انجام این کار به طور مداوم مراحل کلیدی بازار از طریق تاریخچه بیت‌کوین، از جمله قله‌ها و دره‌های بازار، برجسته می‌شوند.

در واقع، با نگاهی به چرخه‌های قبلی می‌توانیم ببینیم که احتمالا اندکی پیش از رسیدن احساسات سرمایه‌گذارها به سطح طمع قرار گرفته‌ایم. از نظر تاریخی، سطح طمع زمانی مناسب برای ذخیره سود برای سرمایه‌گذارهای زیرک است.

ادامه افزایش روزهای سوددهی بیت‌کوین

با اینکه نوسانات بیت‌کوین طی چند ماه گذشته باعث شده برخی معامله‌گران سردرگم شوند، در طولانی مدت هودلرها (ذخیره‌کنندگان کوین) از افزایش فوق‌العاده این دارایی کسب سود می‌کنند.

chart7 5 روزهای سودبخش بیت‌کوین. منبع: lookintobitcoin.com

درصد روزهایی در تاریخ بیت‌کوین که خرید بیت‌کوین باعث سوددهی به خریداران شده رقم خیره‌کننده 95.4 درصد را نشان می‌دهد. برای افرادی که بتوانند در روزهای پرنوسان بیت‌کوین دوام بیاورند، صبر و شکیبایی قطعا نتایج خوبی در بر خواهد داشت.

با قرارگرفتن در آستانه هاوینگ و ادامه بی‌وقفه چاپ پول توسط بانک‌های مرکزی در سرتاسر دنیا، احتمال وقوع روند نزولی برای بیت‌کوین چندان زیاد نیست.

بنابراین، اکنون با اوج‌گرفتن قیمت بیت‌کوین، تنها پرسش کنونی سرمایه‌گذاران این است که درصد روزهای سودبخش بیت‌کوین چه وقت به 100 درصد می‌رسد؟

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx