چگونه از نزول قیمت‌ها در ارز دیجیتال سود ببریم؟

موقعیت شورت

روش‌های بی‌شماری برای کسب سود در بازارهای مالی وجود دارد.

برخی از معامله‌گران از تحلیل تکنیکال بهره می‌برند و برخی دیگر با استفاده از تحلیل فاندامنتال روی شرکت‌ها و پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. از این رو، شما به‌عنوان یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار، برای ایجاد یک استراتژی معاملاتی سودآور گزینه‌های مختلفی دارید.

با این حال، اگر بازار در شرایط نزولی طولانی‌مدتی قرار گرفته است به‌صورتی‌که قیمت‌ها به‌طور مداوم در حال کاهش هستند، آیا باز هم روشی برای کسب درآمد از معاملات خواهید داشت؟ بله!

عناوین مطلب:

روش شورت کردن (shorting) یا موقعیت شورت (short position) به معامله‌گرها اجازه می‌دهد تا حتی در زمان نزول قیمت‌ها نیز سود کسب کنند.

شورت کردن به زبان ساده یعنی فروش یک دارایی (مثلا بیتکوین) در قیمت بالاتر و خرید آن در قیمت پایین‌تر. به عبارت دیگر، در شورت کردن (بدون اینکه دارایی موردنظر را داشته باشید) آنرا می‌فروشید و در قیمت پایین‌تر معامله را می‌بندید تا سود کنید.

شورت کردن می‌تواند روشی عالی برای مدیریت ریسک و محافظت از دارایی‌های موجود در برابر ریسک قیمت و کاهش ارزش دارایی‌ها باشد.

در ادامه این مقاله، به جزییات فرآیند شورت کردن، شیوه شورت کردن بیت‌کوین در بایننس و خطرهای احتمالی ناشی از ورود به موقعیت‌های شورت نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت.

شورت کردن چیست؟

ورود به موقعیت شورت به‌معنای اقدام به فروش دارایی به امید خرید آن در آینده با قیمت پایین‌تر است. معامله‌گری که شورت می‌کند، انتظار دارد قیمت دارایی کاهش یابد؛ در این حالت، معامله‌گر موضعی نزولی نسبت به بازار اتخاذ کرده است.

بنابراین، به‌جای نگهداری و صبرکردن، برخی از معامله‌گرها ترجیح می‌دهند از طریق استراتژی شورت کردن از کاهش قیمت دارایی خود سود ببرند. به همین علت، شورت کردن می‌تواند روش مناسبی برای حفظ سرمایه در هنگام افت بازار باشد.

1 4
شورت کردن روشی برای کسب سود از بازار نزولی است.

شورت کردن اصطلاحی بسیار رایج در هر بازار مالی، از جمله بازار سهام، کالاها، فارکس و البته بازار ارزهای دیجیتال است. به همین ترتیب، بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار و شرکت‌های معامله‌گری حرفه‌ای، همچون صندوق‌های پوشش ریسک (هِج‌فاند) از موقعیت‌های شورت استفاده می‌کنند. شورت کردن سهام یا ارزهای دیجیتال یک استراتژی کاربردی است که برای هر دو نوع معاملات کوتاه‌مدت و بلندمدت کاربرد دارد.

در مقابل موقعیت شورت، موقعیت لانگ (long position) وجود دارد که در آن معامله‌گر یک دارایی را به امید افزایش قیمت آن در آینده می‌خرد.

موقعیت شورت چگونه کار می‌کند؟

معامله‌گرها اغلب با دارایی‌های وام‌گرفته‌شده وارد موقعیت‌های شورت می‌شوند؛ البته، همیشه به این صورت نیست.

فروش بیت‌کوین خودتان در ۳۵,۰۰۰ دلار به امید خرید مجدد همان میزان بیت‌کوین در ۳۰,۰۰۰ دلار نیز یک موقعیت شورت محسوب می‌شود. با این حال، می‌توان گفت اغلب موقعیت‌های شورت توسط دارایی‌های وام‌گرفته‌شده ایجاد می‌شوند. به‌همین علت، شورت کردن تا حد زیادی به بازار معاملات مارجین (margin trading)، قراردادهای آتی (futures) و سایر محصولات مشتقه (derivatives) مرتبط و نزدیک است.

مثالی از موقعیت شورت

تصور کنید که پیش‌بینی شما از یک ابزار مالی، مانند سهام یا ارزهای دیجیتال، سقوط آن در آینده نزدیک است. سپس، میزان مشخصی وثیقه در اختیار پلتفرم وام‌دهی قرار می‌دهید، مقدار مشخصی دارایی وام می‌گیرید و فوراً آن را می‌فروشید.

2 4
اغلب موقعیت‌های شورت با دارایی وام‌گرفته‌شده ایجاد می‌شوند.

در این حالت، شما یک موقعیت شورت باز کرده‌اید. اگر بازار طبق پیش‌بینی شما پیش برود و قیمت کاهش یابد، همان مبلغی را که وام گرفته‌اید، دوباره می‌خرید و آن را (به‌همراه سود) به وام‌دهنده پس می‌دهید. سود شما درواقع، تفاوت بین مبلغ فروش اولیه و خرید مجدد با کسر سود وام‌دهنده است.

اکنون مثالی مشخص‌تر را بررسی می‌کنیم: شما 1 بیت‌کوین وام می‌گیرید و آن را با قیمت ۳۵,۰۰۰ دلار می‌فروشید. اکنون، شما یک موقعیت شورت یک بیت‌کوینی دارید که باید به‌ازای آن سود پرداخت کنید. یک ماه بعد، قیمت از ۳۵,۰۰۰ دلار به ۳۰,۰۰۰ دلار کاهش می‌یابد. شما مجدداً، یک بیت‌کوین با قیمت ۳۰,۰۰۰ دلار خریداری می‌کنید و آن را به‌همراه سود به وام‌دهنده (که اغلب یک پلتفرم معاملاتی است) پس می‌دهید. در این حالت، (با کسر کارمزد و پرداخت سود) شما 5,000 دلار سود کرده‌اید.

خطرهای شورت کردن

اگرچه کسب سود به‌هنگام افت بازار و زمانی‌ که اغلب معامله‌گرها متضرر هستند، بسیار خوشایند است؛ اما، باید توجه داشته باشید که خطرات زیادی در ورود یک موقعیت شورت وجود دارد.

برجسته‌ترین خطر موقعیت‌های شورت، احتمال اشتباه شما در پیش‌بینی بازار است؛ خبری غیرمنتظره یا یک متغیر مهم که شما نادیده گرفته‌اید، به‌راحتی می‌تواند بازار را دگرگون و صعودی کند. بسیاری از معامله‌گرهای حرفه‌ای با ورود به موقعیت شورت پیش از صعود قیمت، در دام این خطر افتاده‌اند و تمام دارایی خود را از دست داده‌اند.

3 3
احتیاط کنید! در موقعیت شورت ممکن است مبلغی بیش از سرمایه اولیه خود را از دست بدهید.

اگر وارد موقعیت لانگ (خرید) شده باشید، تمام ضرر شما در میزان موقعیت شما (سرمایه‌ای که وارد معامله کردید) خلاصه می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر 1 بیت‌کوین با قیمت ۳۵,۰۰۰ دلار خریداری کرده باشید، بدترین وضعیت ممکن این است که قیمت بیت‌کوین به صفر برسد و شما سرمایه اولیه خود را از دست بدهید.

با این حال، اگر وارد یک موقعیت شورت در یک پلتفرم معاملات مارجین شده باشید، ضرر شما بی‌نهایت خواهد بود! زیرا، برخلاف زمانی که وارد موقعیت لانگ می‌شوید و در بدترین حالت ممکن قیمت به صفر می‌رسد، در موقعیت شورت، میزان رشد احتمالی قیمت بی‌نهایت است. در مثال لانگ کردن که اشاره شد، بیشترین احتمال ضرر ۳۵,۰۰۰ دلار است و قیمت نمی‌تواند از 0 کمتر شود. اما، اگر پس از شورت کردن شما، بازار روندی صعودی پیش بگیرد، هیچ سقفی برای رشد قیمت و در نتیجه، ضرر شما وجود ندارد.

بنابراین، اگر دارایی خود را وام گرفته باشید و قیمت به‌طور مداوم افزایش یابد، به‌طور مرتب دچار ضرر خواهید شد.

با این همه، نیازی به نگرانی بیش از حد نیست! در بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی، موقعیت شما به‌صورت خودکار پیش از منفی‌شدن موجودی‌تان، لیکوئید (liquidate) می‌شود و از بین می‌رود. بنابراین دارایی شما منفی نمی‌شود. با این حال، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و همیشه مراقب مشکلات معاملات مارجین باشید و همیشه سفارش حد ضرر (stop-loss) تنظیم کنید.

علاوه بر این، اصول استاندارد مدیریت ریسک نیز باید در خصوص شورت کردن رعایت شود.

همه احتمالات را در نظر بگیرید و حتماً سفارش حد ضرر ایجاد کنید. در مورد اندازه موقعیت تصمیم‌گیری صحیح داشته باشید و مطمئن شوید که از تمام شرایط و خطرهای لیکوئیدشدن در پلتفرم مورد نظر به‌خوبی آگاه هستید.

مطلب مرتبط: درباره لیکوئید شدن و اصطلاحات رایج معاملات اینجا بخوانید

نحوه ایجاد موقعیت شورت در صرافی بایننس

برای شورت کردن بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر در بایننس می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید.

موقعیت شورت در بخش معاملات مارجین بایننس (Binance Margin Trading

برای شورت کردن در معاملات مارجین بایننس این مراحل را طی کنید:

  • اگر تازه‌وارد هستید، یک حساب مارجین در صرافی بایننس باز کنید.
  • به پلتفرم Binance Margin Trading بروید.
  • جفت‌ارز مورد نظر خود (مثلاً BTC/USDT یا BTC/BUSD) را انتخاب کنید.
  • سپس، دستورالعمل‌های معاملات مارجین بایننس را دنبال کنید. (برای این منظور، می‌توانید از این لینک در وب‌سایت بورسینس استفاده کنید.)

موقعیت شورت در بخش قراردادهای آتی صرافی بایننس (Binance Futures

علاوه بر آنچه ذکر شد، می‌توانید از طریق پلتفرم بایننس فیوچرز نیز وارد موقعیت شورت شوید. برای این منظور، مراحل زیر را طی کنید:

اگر ترجیح می‌دهید ابتدا روی کاغذ معاملات خود را انجام دهید و از استراتژی معاملاتی خود مطمئن شوید، می‌توانید از شبکه آزمایشی Binance Futures استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید معاملات شورت را بدون ریسک ازدست‌دادن سرمایه واقعی امتحان کنید.

موقعیت شورت در بخش قراردادهای اختیار معامله صرافی بایننس (Binance Options)

علاوه بر دو راهکار فوق، از پلتفرم قراردادهای اختیار معامله بایننس نیز می‌توانید استفاده کنید. این پلتفرم برای دو نسخه iOS و اندروید در دسترس است. قراردادهای اختیار معامله نیز می‌توانند راهی عالی برای ورود به موقعیت شورت باشند. اگر پیش‌بینی می‌کنید که قیمت بیت‌کوین پایین خواهد آمد، می‌توانید از قرارداد اختیار فروش (put option) استفاده کنید. این قرارداد به شما اجازه (و نه الزام) می‌دهد تا بیت‌کوین خود را با قیمتی مشخص بفروشید. به این منظور، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

  • اپلیکیشن موبایلی بایننس را از این صفحه دانلود کنید. پلتفرم قراردادهای اختیار معامله برای iOS و اندروید دردسترس است.
  • اگر حساب قراردادهای اختیار معامله بایننس (Binance Futures) خود را هنوز فعال نکرده‌اید، این کار را انجام دهید. برای فعال‌کردن حساب خود باید به پلتفرم قراردادهای اختیار معامله در صرافی بایننس دسترسی داشته باشید.
  • دستورالعمل‌های موجود در این صفحه را دنبال کنید.

شایان ذکر است که قرارداد اختیار فروش یکی از پرخطرترین و دشوارترین راه‌های شورت کردن بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال است. پیش از ورود به معاملات، حتماً از شرایط و قوانین پلتفرم بایننس آگاهی کسب کنید.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله، می‌دانیم که موقعیت شورت چیست و چرا معامله‌گرها مایل به شورت کردن هستند. همچنین می‌دانیم که معامله‌گرهایی که شورت می‌کنند، دیدگاهی نزولی نسبت به آینده بازار دارند.

ایجاد موقعیت شورت به معامله‌گرها اجازه می‌دهد تا از کاهش قیمت و افت بازار سود کسب کنند. آنها می‌توانند این کار را بدون لزوم نگهداری دارایی انجام دهند.

مهم: توجه داشته باشید، بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی که قابلیت Short کردن را دارا هستند ایرانیان را تحریم کرده‌اند. بنابراین قبل از هرگونه اقدام برای افتتاح حساب در صرافی‌های مختلف، تحقیق و پرس‌وجوی لازم را انجام دهید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx