ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق اتریوم کیست؟

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) یک نویسنده و برنامه‌نویس کانادایی-روسی است که از سال 2011 در جامعه کاربران بیت‌کوین فعال بوده است. ویتالیک از همان ابتدا مقالاتی را برای مجله بیت‌کوین (Bitcoin magazine) می‌نوشته ولی او بیشتر به عنوان نابغه‌ی مخترع اتریوم شناخته می‌شود.

اتریوم، دومین ارز برتر رمزنگاری‌شده از لحاظ ارزش بازار است که در لحظه نگارش این مطلب، بالغ بر 36 میلیارد دلار می‌شود.

ویتالیک در 31 ژانویه 1994 متولد شده و با همین سن کم به بسیاری از اهداف خود دست یافته است.

برای پرش به بخش‌های مختلف این مطلب کافیست روی عناوین زیر کلیک کنید:

 

 

کودکی ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین در سال 1994 در شهر Kolomna که جزء مسکو محسوب می‌شود به دنیا آمد و به همراه خانواده‌اش تا سن 6 سالگی در روسیه ساکن بود. بعد از آن والدینش تصمیم گرفتند با هدف یافتن فرصت‌های شغلی بهتر به کانادا مهاجرت کنند.

کودکی ویتالیک بوترین

وقتی ویتالیک در مقطع تحصیلی سوم در یک مدرسه ابتدایی کانادایی بود، او را در برنامه‌ی مخصوص افراد بااستعداد وارد کردند. گرچه قرار گرفتن در چنین برنامه‌ای به معنای فرصت‌های یادگیری بیشتر بود ولی در آنجا دوستان‌ ویتالیک از او دوری جستند.

در همان برنامه بود که ویتالیک فهمید سری مهارت‌ها و استعدادهایی که دارد باعث شده اون برای همتایان خود و حتی معلمان عجیب و غریب به نظر برسد.

ویتالیک به شکلی طبیعی متمایل به ریاضیات و برنامه‌نویسی بود، علاقه اولیه و شدیدی به اقتصاد داشت و می‌توانست اعداد سه‌رقمی را با دوبرابر سرعت یک شخص معمولی در ذهن خود جمع بزند.

ویتالیک بوترین نسبت به فعالیت‌های اجتماعی و فوق‌برنامه غریبه بود و چنان که خود او به خاطر می‌آورد بسیاری از مردم از اون به عنوان نابغه ریاضی یاد می‌کردند.

در آن زمان ویتالیک فکر می‌کرد چرا نمی‌تواند مانند بسیاری دیگر از افراد یک شخص معمولی باشد.

شاید برخی بگویند که ویتالیک با ذهن غیرطبیعی و استعداد خارق‌العاده خود که او را از همتایان جدا می‌ساخت، برای تطبیق دادن خود با محیط و کشور جدید با سختی مواجه بود. در نتیجه او به شکلی عمیق وارد فرایند یادگیری و اینترنت شد، جایی که می‌توانست بسیاری از روابط شخصی و حرفه‌ای خود را در آنجا ایجاد کند.

او سپس 4 سال را در مدرسه Aberald که یک مدرسه خصوصی در تورنتو است سپری کرد. ویتالیک زمان طی شده خود در آن مدرسه را به عنوان جالب‌ترین و سازنده‌ترین سال‌های زندگی‌اش توصیف کرده است. این مدرسه درک او از آموزش را تغییر داد و پس از شروع تحصیل در آن مدرسه، رفتار و نتایج که بدست می‌آورد تقریبا به شکلی فوری تغییر یافت.

در مدرسه Aberald بود که او اشتیاق سوزان به یادگیری را توسعه داد و یادگیری را به عنوان اولین هدف زندگی‌اش برگزید.

ویتالیک بوترین معمولا نمرات منطقی خوبی را می‌گرفت ولی برای مدتی، اولویت او به جای تحصیل، این شده بود که سطوح بالاتری را در بازی World of Warcraft بدست آورد.

او از سن 13 سالگی World of Warcraft را شروع کرده بود و تا سال 2010 که کاراکتر او در آن بازی به دلیل یک آپدیت بزرگ، خواص خود را از دست داد، مشغول آن بازی بود.

بعد از این اتفاق ناگوار که برای کاراکتر ویتالیک در بازی World of Warcraft رخ داد، او با ناراحتی شدیدی همان شب را به صبح رساند و برای همیشه این بازی را ترک کرد. او در نتیجه این موضوع به ضعف شدید سرویس‌های متمرکز (centralized services) پی کرد.

زندگی دانش‌آموزی

شاید جستجوی او برای یافتن اشتیاق و علاقه در زندگی بود که منجر به آشنایی او با ارزهای رمزنگاری‌شده گردید.

پدر او در سال 2013 یک استارت‌آپ نرم‌افزاری داشت و ویتالیک نام بیت‌کوین را اولین بار از پدر خود شنید اما فورا به دنبال آن نرفت.

او در ابتدا فکر می‌کرد ارزهای رمزنگاری‌شده در نهایت شکست می‌خورند زیرا دارای هیچ ارزش ذاتی نیستند.

با این حال، چون بعدا چندین‌بار دیگر از بیت‌کوین چیزهایی شنید، علاقه او نسبت به این موضوع شروع به رشد کرد. خود او می‌گویند زمانیکه چندبار درباره چیزی شنیدید و کمی نظرتان را جلب کرد، شاید بهتر باشد کمی زمان بگذارید و درباره‌اش بیشتر بدانید.

ویتالیک بوترین در زمان آشنایی با بیت‌کوین از قبل دیدگاهی مثبت نسبت به قانون‌گذاری دولتی و کنترل شرکت‌های بزرگ نداشت. بنابراین طبیعتا ذات غیرمتمرکز و غیرقابل کنترل بیت‌کوین باعث شد توجه او بیشتر جلب شود.

با وجودیکه سیاست اکنون او نسبت به خوب و بد، نسبت به آن تغییر عمده‌ای پیدا کرده است، ویتالیک هنوز طبق عقیده خود که نهادهای قدرت، قدرت بیش از حدی در دستان خود دارند انگیزه می‌گیرد.

ویتالیک شروع به وقت گذاشتن در فروم‌های مختلف مرتبط با بیت‌کوین کرد و شبکه کاربران این ارز دست یافت. در ابتدای کار، فقط ارزهای رمزنگاری‌شده بود که توجه او را جلب کرده بود ولی بعدها در جامعه کاربران بیشتر و بیشتر درگیر شد. او متوجه شد علاوه بر کاربرد ابتدایی بیت‌کوین برای انجام تراکنش‌ها، پتانسیل تقریبا نامحدودی در تکنولوژی پشت پرده‌ بیت‌کوین وجود دارد.

او قصد داشت با بدست آوردن مقداری توکن، رسما خود نیز به این حوزه اقتصادی جدید و آزمایشی بپیوندد ولی نه قدرت پردازش بالایی برای استخراج ارز داشت و نه پولی داشت که بتواند بیت‌کوین خریداری کند.

بنابراین در فروم‌ها به دنبال کاری بود تا بتواند در ازای آن بیت‌کوین دریافت کند و در نهایت شروع به نوشتن مقالات برای یک بلاگ کرد که به ازای هر مقاله، به او 5 بیت‌کوین می‌داد (البته در آن زمان ارزش بیت‌کوین بسیار کم بود و کسی نمی‌دانست بیت‌کوین رشدی انفجاری خواهد داشت).

از طریق فعالیت در فروم‌ها و نوشتن مقالات، ویتالیک توانست درک و تجربه بیشتری از بیت‌کوین کسب کند و در جامعه کاربران نیز شناخته‌‌تر شود.

در همین حین، او تمام جنبه‌های اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی ارزهای رمزنگاری شده را بررسی می‌کرد.

مقالات او، توجه شخصی رومانیایی با نام Mihai Alisie که یک شخص مشتاق و علاقه‌مند به بیت‌کوین بود را جلب کرد که در نهایت، همکاری ویتالیک و این شخص منجر به پایه‌گذاری مجله بیت‌کوین شد.

ویتالیک بوترین و مجله بیت‌کوین

ویتالیک به عنوان نویسنده ارشد مجله، فعالیت خود را آغاز کرد و در همین حین، کار پاره‌وقت دیگری به عنوان دستیار تحقیقاتی برای شخصی با نام Ian Goldberg که در حوزه رمزنگاری فعال بود را انجام می‌داد.

علاوه بر این فعالیت‌ها، ویتالیک در حال گذراندن 5 دوره پیشرفته در دانشگاه واترلو (Waterloo) بود.

در ماه می سال 2013، ویتالیک سفری به سن‌خوزه ( San Jose) کالیفرنیا داشت تا به عنوان نماینده مجله بیت‌کوین در یک کنفرانس مرتبط با بیت‌کوین شرکت کند.

در همان زمان بود که ویتالیک، جامعه کاربران ارزهای رمزنگاری‌شده را فعال یافت و به این نتیجه رسید که این پروژه ارزش وقت‌گذاشتن و بیشتر درگیر شدن را داراست.

کمی بعد در همان سال 2013 دانشگاه را ترک کرد و مقداری از بیت‌کوین‌هایی که جمع‌آوری کرده بود را خرج مسافرت به مناطق مختلف دنیا کرد تا با افرادی که در تلاش هستند قابلیت‌های شبکه بیت‌کوین را توسعه دهند و آنرا بزرگ‌تر و تواناتر کنند دیدار کند.

ویتالیک بوترین در طول مسافرت خود شاهد پروژه‌های مختلفی در رابطه با بیت‌کوین بود، از فروشگاه‌های کوچک در نیوهمپشایر و رستوران‌هایی که در برلین بیت‌کوین قبول می‌کردند تا خودپردازهای بیت‌کوین و جوامع کوچکی که در سرتاسر دنیا وجود داشتند.

با این حال، بیشتر آنها روی بهبود و ترویج بیت‌کوین به عنوان یک پول دیجیتال تمرکز داشتند.

در اکتبر 2013، او با تیم پروژه‌های CovertCoins و MasterCoin ملاقات کرد، این افراد قصد داشتند استفاده از بلاک‌چین را برای سایر مقاصد و اپلیکیشن‌ها امتحان کنند و مثلا امکان انتشار توکن‌ها بر پایه بیت‌کوین و قراردادهای هوشمند را فراهم سازند. با وجودیکه آنها همچنان از بلاک‌چینی که پایه و اساس بیت‌کوین بود استفاده می‌کردند، ویژگی‌های خاصی به تراکنش‌های اضافه می‌نمودند.

بعد از مشاهده پروتکل‌هایی که توسط این پروژه‌ها استفاده شد، ویتالیک به این نکته رسید که عمومی‌کردن کاری که پروتکل انجام می‌دهد با جایگزین کردن عملکردهای آن با یک زبان برنامه‌نویسی Turing-complete امکان‌پذیر است.

در علم کامپیوتر، زبان برنامه‌نویسی Turing-complete چیزی است که با ارائه الگوریتم مناسب و مقادیر مناسب زمان و حافظه، کامپیوتر را قادر می‌سازد هر مشکل به خصوصی را حل کند.

ویتالیک این ایده را به پروژه‌هایی که در حال کار بودند ارائه داد ولی آنها گفتند با وجود جالب بودن ایده، هنوز مناسبی برای اجرایی کردن چنین ایده بزرگی نرسیده است، بنابراین ویتالیک تصمیم گرفت خود به دست کار شود.

تولد اتریوم

در اواخر 2013 بود که ویتالیک ایده خود را در یک White paper شرح داد و برای برخی از دوستانش ارسال کرد و دوستان او نیز آن فایل را برای دیگران فرستادند. در نتیجه، حدود 30 نفر برای گفتگو درخصوص مفهوم پروژه با ویتالیک تماس گرفتند. او منتظر بررسی‌ها و دیدگاه‌های انتقادی بود تا اشتباهات مهم او در این مفهوم ارائه شده مشخص شود ولی هیچگاه چنین چیزی روی نداد.

حتی در آن زمان نیز مفهوم اتریوم بیشتر درباره ارز بود ولی این ایده به مرور زمان با جلسات و نشست‌های مختلف تغییر کرد.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم

وقتی آنها زبان برنامه‌نویسی را در اختیار داشتند، هر هفته روش‌های جدیدی که می‌توانستند از آن زبان استفاده کنند به ذهن‌شان می‌رسید.

در پایان ژانویه 2014، تیم به این درک رسید که ایجاد یک فضای ذخیره‌سازی فایل به شکل غیرمتمرکز نسبتا آسان است و مفاهیمی نظیر رجیستری نام (name registry) را با چندخط کدنویسی می‌توان ایجاد نمود.

به مرور زمان با جمع‌آوری این نمونه‌ها، ایده اولیه ویتالیک را تغییر دادند و در نهایت به شکل چیزی درآوردند که اتریوم فعلی است.

پروژه به شکل عمومی در ژانویه 2014 اعلام شد و تیم اصلی پروژه شامل ویتالیک بوترین، Mihai Alisie، Anthony Di Iorio، Charles Hoskinson، Joe Lubin و Gavin Wood بود.

بوترین همچنین اتریوم را در یک کنفرانس بیت‌کوین روی صحنه معرفی کرد و چندماه بعد تیم تصمیم گرفت یک عرضه عمومی برای اتریوم اجرا کند تا سرمایه موردنیاز برای توسعه آن بدست آید. در همین حین، ویتالیک کمک هزینه تحصیلی 100 هزار دلاری را از Thiel Fellowship دریافت کرد.

در طول زمان عرضه عمومی که توکن اتر (Ether) در ازای بیت‌کوین به فروش می‌رفت، تیم بیش از 31000 بیت‌کوین از طریق مشارکت جامعه کاربران بدست آوردند که در آن زمان بالغ بر 18 میلیون دلار ارزش داست.

با وجودیکه قیمت بیت‌کوین در زمان عرضه عمومی اتریوم حدود 650 دلار بود بعد از آن کاهش شدیدی یافت و تیم پروژه با ضرر اجتناب‌ناپذیر چندمیلیون دلاری مواجه شد.

با تمام این اوصاف، با کمک پول جمع‌آوری شده از عرضه عمومی، تیم اتریوم توانست بنیاد غیرانتفاعی اتریوم (Ethereum Foundation) را در سوئیس پایه‌گذاری کند که وظیفه آن نظارت بر توسعه نرم‌افزار متن‌باز اتریوم است.

ico اتریوم

با وجود برخی آشفتگی‌ها، جذب سرمایه مردمی (crowdfunding) اتریوم تا به امروز سومین کمپین موفق در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده محسوب می‌شود و در آن زمان باعث شد تا نشریاتی همانند وال استریت ژورنال به این موضوع بپردازند.

قبل از راه‌اندازی رسمی شبکه اتریوم، بنیاد اتریوم چندین کدنام مربوط به پلتفرم اتریوم را توسعه و تست کرد. یکی از نسخه‌ها Olympic نام داشت که آخرین نمونه از آن نمونه‌های اولیه بود. بسیاری از کاربران اولیه، باگ‌ها و مشکلات بسیاری در سیستم پیدا کردند و تیم اتریوم تصمیم گرفت یک جایزه برای یافتن باگ (bug bounty) به ارزش 25000 اتریوم را برای تست استرس (stress-testing ) شبکه اعلام کند.

در جولای 2015، اولین ورژن از اتریوم که برای عموم در دسترس بود با نام Frontier منتشر شد. این انتشار بیشتر مشابه یک آزمایش بود زیرا بدون قابلیت خاص منتشر شد ولی توسعه‌دهندگان را قادر می‌ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزشان را روی آن ایجاد و تست نمایند. زمانی که پلتفرم از طرف توسعه‌دهندگان و افراد ارزیابی‌کننده به اندازه کافی پایدار تلقی شد به یک ورژن Homestead انتقال یافت.

این انتقال و کوچ در مارس 2016 و زمانی که شبکه اتریوم شاهد اولین انتشار رسمی خود بود انجام گرفت. این مرحله، آغاز نمایش نسل جدید تکنولوژی بلاک‌چین بود که به توسعه‌دهندگان آزادی بیشتر و امکان استفاده آسان‌تر را می‌داد. همچنین چندین بهبود فنی دیگر نیز در پلتفرم انجام گرفته بود.

در ان زمان اتریوم یک معرفی قوی از خود ارائه کرده بود و تعداد کاربران این پلتفرم خیلی سریع رشد کرد. تعداد نودها (Nodes) های شبکه اتریوم به حدود 5100 رسید، این رقم با مقایسه با نودهای بیت‌کوین که 6000 مورد بود، رقم قابل توجهی محسوب می‌شد.

علاوه بر این، بسیاری از صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال شروع به پذیرش و تهیه زیرساخت‌ها برای انجام معاملات با اتریوم کردند که به نوبه خود باعث افزایش قیمت اتریوم شد.

با وجود انتشار اولیه این پلتفرم، بسیاری از شرکت‌های بزرگ همانند مایکروسافت و IBM انجام پروژه‌ها روی پلتفرم اتریوم را شروع کردند و بطور شخصی نیز با ویتالیک بوترین و تیم او شروع به همکاری نمودند.

دومین بروزرسانی بزرگ اتریوم با نام Metropolis نام دارد که قرار است در دو بخش مجزا منتشر شود. در اولین بخش (Byzantium) که قرار بود در سپتامبر یا اکتبر 2017 انتشار یابد، چندین بار به تعویق افتاده است. این بروزرسانی قصد دارد شبکه اتریوم را کاربرپسندتر، سریعتر، سبک‌تر و امن‌تر کند. در نهایت، بخش آخر این بروزرسانی با نام Serenity نیز معرفی خواهد شد ولی هنوز زمان این معرفی اعلام نشده است.

هکر DAO و هارد فورک اتریوم

علاوه بر امکان ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و چندین قابلیت دیگر، کاربران از شبکه اتریوم می‌توانند برای ایجاد و اجرای DAO (مخفف Decentralized Autonomous Organizations به معنای سازمان غیرمتمرکز خودگردان) استفاده کنند.

DAO اساسا به معنای نهادهایی هستند که به مدتی طولانی دارایی‌های دیجیتال را نگهداری می‌کنند و براساس قوانین پیچیده و از قبل تعیین‌شده، از این دارایی‌ها در راه‌های مختلفی استفاده می‌نمایند.

قوانین تعریف شده در DAO توسط یک فرد یا گروهی از افراد در قراردادهای هوشمند نگاشته می‌شود. یک مرحله اولیه نیز برای تامین سرمایه وجود دارد که در آن، کاربران توکن‌هایی را که میزان مالکیت آنها را نشان می‌دهد خریداری می‌کنند.

وقتی تامین سرمایه جمعی (crowdfunding) پایان یافت، DAO شروع به فعالیت می‌کند و کاربران می‌توانند در خصوص نحوه خرج کردن سرمایه پیشنهاد خود را ارائه کنند و از طرف دیگر، خریداران توکن رای مثبت یا منفی خود را به هر پیشنهاد ثبت نمایند.

البته توکن‌های فروخته شده به معنای واقعیت واقعی خریدار توکن نیست (توکن مانند سهام نیست) و دارنده توکن نسبت به چیزی حقوق مالکیت ندارد. به جای این، توکن‌ها به افراد حق رای‌دادن در موضوعات مختلف را می‌دهد.

اساسا بیت‌کوین اولین DAO بود که ایجاد شد، زیرا توسط اجماع بین تیم اصلی و شبکه استخراج‌کنندگان ارز اداره می‌شود. کل DAO های دیگر که اکنون موجود هستند روی شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند.

The DAO نام یک DAO به خصوص است که توسط یک تیم استارت‌آپ آلمانی (Slock.it) ایجاد شد که یک قفل هوشمند (Smart lock) ارائه می‌نمود و افراد می‌توانستند چیزهایی مانند خودرو، آپارتمان و… را همانند سرویس‌هایی مانند Airbnd ولی به شکلی غیرمتمرکز به اشتراک بگذارند. (اقتصاد مشارکتی)

این DAO که درباره آن توضیح دادیم به طریقی توانست بزرگترین پروژه تامین سرمایه جمعی در تاریخ شود و سرمایه‌ای بیش از 150 میلیون دلار را از 11 هزار نفر جمع‌آوری کند. این سرمایه جمع‌آوری شده پول زیادی بود و حتی ایجادکنندگان آن نیز هرگز تصور نمی‌کردند که چنین حجم عظیمی از پول جمع‌آوری شود، بنابراین برای مدیریت آن نیز آمادگی نداشتند.

به دلایلی The DAO هک شد! اما باگی که هکر توانسته بود The DAO را از طریق آن هک کند، مربوط به شبکه خود اتریوم نبود و شبکه اتریوم در کل مدت به شکلی بی‌نقص کار خود را انجام داده بود. کل سیستم‌های شبکه‌ای یک میزان خاص آسیب‌پذیری نسبت به حملات هکرها دارند و حتی خود هکر نیز اظهار داشت که او صرفا از یک روزنه (loophole) فنی که در The DAO وجود داشته برای نفوذ استفاده کرده است.

در هر حال، در 17 ژوئن 2016، یک نفر شروع به خارج‌کردن پول از The DAO به یک DAO دیگر (child DAO) کرد که ساختار The DAO را کپی کرده بود. در نهایت، هکر توانست از The DAO مبلغ 50 میلیون دلار اتریوم را خارج کند. در آن زمان قیمت اتریوم خیلی سریع از حدود 20 دلار به زیر 13 دلار رسید و باوجودیکه تیم اتریوم هیچ تقصیری در این موضوع نداشت، حالا مجبور بود این اوضاع آشفته و نابسمان را حل کند.

آنها توانستند روند خارج کردن سرمایه از The DAO را متوقف کنند و مبالغ اتر موجود را به یک قرارداد هوشمند دیگر منتقل نمایند ولی اینکار فقط یک راهکار موقت بود و باید فکری اساسی می‌کردند. زیرا The DAO طوری نوشته شده بود که احتمال داشت هکر بتواند همچنان در خصوص مبالغ ادعا داشته باشد.

لازم بود تیم اتریوم نوعی مداخله انجام دهد، در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده به چنین مداخله‌هایی “انشعاب” یا فورک (Fork) گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: هارد فورک و سافت فورک چیست؟

در نهایت پیشنهاد یک “هارد فورک” داده شد که اساسا به معنای بازنشانی کردن (reset) شبکه غیرمتمرکز اتریوم بود. با اینکار کل شبکه اتریوم به حالت قبل از بروز مشکل برمی‌گشت که اساسا باعث نابودی The DAO می‌شد، به این ترتیب همه مبالغ موجود در آن نیز به یک قرارداد هوشمند انتقال می‌یافت که فقط امکان بازپرداخت به سرمایه‌گذاران را داشت.

این پیشنهاد مطرح شده باعث شکل‌گیری اختلاف حیاتی بین تیم و جامعه کاربران اتریوم گردید. یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم شبکه‌های غیرمتمرکز، همین عدم مرکزیت آنهاست، به این معنی که تصمیم‌گیری باید در دستان جامعه باشد. مداخله یک‌جانبه برای حل این مشکل به معنای زیرسوال بردن کامل این اصل بود. علاوه بر این، یک پیشنهاد نرم نیز مستلزم این بود که اغلب استخراج‌کنندگان اتریوم به بازنشانی شبکه رای دهند ولی یک حفره امنیتی در فرایند رای‌گیری باعث شد این گزینه نیز کامل از بین برود.

با همه این اتفاقات، هارد فورک تنها راه چاره بود. با اینکار اساسا یک نسخه جدید از شبکه اتریوم شکل گرفت که فقط کمی از قوانین آن با شبکه اصلی تفاوت داشت. بعد از هارد فورک، استخراج‌کنندگان، صرافی‌ها، کاربران عادی و سایر اپلیکیشن‌هایی که بر پایه اتریوم ساخته شده بودند و با اتریوم کار می‌کردند باید تصمیم می‌گرفتند که می‌خواهند بخشی از نسخه جدید اتریوم باشند یا اینکه با نسخه اورجیتال اتریوم باقی بمانند.

دارندگان اتریوم در خصوص پیشنهاد ارائه‌شده برای هارد فورک رای دادند و بخش بزرگی از دارندگان اتریوم (حدود 89 درصد)، رای مثبت خود را به هارد فورک اعلام نمودند و در نهایت هارد فورک در 20 جولای 2016 انجام گرفت.

ویتالیک بوترین و اتریوم کلاسیک

در نتیجه این هارد فورک، شبکه و ارز جدیدی با نام اتریوم کلاسیک متولد شد که دارای بلاک‌چین مختص به خود بود و از اتریوم استقلال کامل داشت. هر دو بلاک‌چین اتریوم و اتریوم کلاسیک، تا بلاک 1920000 که در آن مبالغ سرمایه‌گذاران The DAO به آنها برگردانده شد، کاملا یکسان هستند. هم‌اکنون اتریوم کلاسیک دقیقا همان ویژگی‌های اتریوم را داراست.

البته این شرایط دارای مشکلاتی نیز هست. اول از همه، “دوتایی بودن بلاک‌چین” گاهی اوقات باعث سردرگمی در بین سرمایه‌گذاران و کاربران عادی می‌شود و می‌تواند موجب حملات بازپخش (replay attack) در هر دو بلاک‌چین شود. این حمله به این معناست که یک تراکنش می‌تواند روی یک زنجیره بازپخش شود، بدون اینکه کاربر موافق آن باشد یا حتی از آن اطلاع داشته باشد.

ویتالیک بوترین و رسانه‌ها

ویتالیک بوترین، یکی از موسسان و نویسندگان مجله بیت‌کوین (Bitcoin Magazine) بود. این مجله در ابتدا صرفا به عنوان یک پروژه آنلاین توسط Mihai Alisie و ویتالیک کار خود را آغاز کرد و حتی در ابتدا که وضعیت مالی‌شان خوب نبود، متوسل به فروش مقالات به ازای بیت‌کوین در فروم‌ها شده بودند.

با گذشت زمان، آنها در سال 2012 شروع به انتشار نسخه پرینت‌شده مجله نمودند و اغلب به عنوان اولین نشریه چاپی که کاملا اختصاص به ارزهای رمزنگاری‌شده دارد از آن یاد می‌شود.

این نشریه برای مشترکان خود در سرتاسر دنیا پست می‌شد و در برخی کتاب‌فروشی‌ها به فروش می‌رسید. ویتالیک حدودا 10 – 12 ساعت در هفته روی انتشار مجله کار می‌کرد و تا سال 2014 در این مجله مشارکت داشت. اما در حال حاضر مالکیت و اداره مجله بیت‌کوین را BTC Media بر عهده دارد.

ویتالیک همچنین در روزنامه Ledger نیز مشارکت داشت که یک روزنامه علمی است و مقالات تحقیقاتی در خصوص تکنولوژی بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده را منتشر می‌کند. این روزنامه توسط دانشگاه پیتسبورگ منتشر می‌شود.

اتحاد سازمانی اتریوم (Enterprise Ethereum Alliance)

در مارس 2017، استارت‌آپ‌های مختلف بلاک‌چین، 500 شرکت‌ Fortune، آکادمی‌ها و فروشندگان تکنولوژی، ایجاد اتحاد سازمانی اتریوم را اعلام کردند که در ابتدا 30 عضو پایه‌گذار داشت.

در لحظه نگارش این مطلب این اتحاد سازمانی اکنون دارای 150 عضو شامل شرکت‌هایی بزرگ همانند مسترکارت، سیسکو سیستم، Samsung SDS، مایکروسافت، اینتل و… است.

اتحاد سازمانی اتریوم

هدف این اتحاد، ایجاد ارتباط اعضا با متخصصان اتریوم است تا با یادگیری از آنها، اپلیکیشن‌های پیچیده و پرطرفدار در رده سازمانی بر پایه پلتفرم اتریوم ایجاد شود. بسیاری از شرکت‌های مختلف در زمینه بانکداری، مدیریت، مشاوره، تکنولوژی، سرگرمی و بسیاری دیگر از صنایع در حال کار با متخصصان اتریوم هستند تا امکاناتی که پیاده‌سازی تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند در عملیات آنها داشته باشد را بررسی و پیاده‌سازی کنند.

ویتالیک بوترین در چین

برخلاف موضع متضاد و سخت‌گیرانه کشور چین در خصوص بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده، تکنولوژی بلاک‌چین و اتریوم به شکلی فعالانه از طرف شرکت‌های کوچک و بزرگ در کل کشورها مورد مقبولیت و توجه قرار گرفته است.

شخصیت ویتالیک، تاثیر بزرگی در این توسعه‌ها داشته، مخصوصا اینکه او توانست با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل، زبان چینی را فقط در چندماه بیاموزد.

در چین تحقیقات در مورد اتریوم و پیاده‌سازی آن در سطح موسسات انجام می‌گیرد. برای مثال، دانشگاه Peking (یکی از دانشگاه‌های برتر چین) در حال ایجاد کتابخانه اتریوم است که هدف آن بهبود پروتکل اتریوم و استفاده از اپلیکیشن‌هاست تا بازار انرژی و زنجیره تامین چین از آن بهره‌مند شود.

نهاد The Royal Chinese Mint که یکی از توابع چاپ و انتشار اسکناس و پول در کشور چین است، در حال آزمایش استاندارد توکن‌های ERC20 اتریوم و قراردادهای هوشمند است تا بتواند یوان چین را دیجیتالیزه کند.

همچنین شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های بسیار زیادی (که برخی از آنها از اعضای پایه‌گذار اتحاد سازمانی اتریوم می‌باشند) با متمرکز کردن منابع و نیروی انسانی، در حال تحقیق در خصوص جنبه‌های مختلف اتریوم برای پیاده‌سازی هستند.

ویتالیک بوترین یکی از شرکای عمومی شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر Fenbushi Venture Capital است. این شرکت، بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری چینی متخصص در زمینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مبتنی بر بلاک‌چین است.

ویتالیک بوترین در روسیه

مفاهیم اساسی ارزهای رمزنگاری‌شده همانند غیرمتمرکز و غیرقابل کنترل بودن آنها، یک ویژگی انقلابی محسوب می‌شود که یکی دلایل تمایل روس‌ها به این تکنولوژی است.

علاوه بر این، روسیه مبدا بسیاری از افراد متخصص در زمینه کامپیوتر بوده و ویتالیک بوترین را می‌توان یکی از مثال‌های اصلی دانست. حتی با وجودیکه او در 6 سالگی روسیه را ترک کرد، تمامی ویژگی‌های او باعث شده به عنوان شخصیتی بسیار برجسته و محترم در روسیه شمرده شود.

در آگوست 2017، بیش از 5000 نفر برای شنیدن سخنرانی ویتالیک در Skolkovo گرد هم آمدند. او علاوه بر سایر چیزهایی که به آن اشاره کرد، اظهار داشت که روسیه (همراه با سنگاپور و انگلیس) یکی از سه منطقه برتری است که در زمینه تحقیقات و آزمایش تکنولوژی بلاک‌چین پیش‌رو بوده است. علاوه بر این، مسکو یکی از بیشترین دسته‌های Node ها (مشارکت‌کنندگان شبکه) را داراست.

ویتالیک همچنین اشاره کرد که ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از تکنولوژی بلاک‌چین آگاهی دارد و این موضوع به این معناست که سروصدای پیرامون بلاک‌چین در بیشترین سطح است.

ویتالیک در بازدید خود از روسیه با ولادمیر پوتین نیز دیدار داشت و برخی از رسانه‌ها ادعا کردند که این دیدار، یکی از شروط ویتالیک بوترین برای سفر به روسیه بود.

ویتالیک بوترین، پوتین و اتریوم

در طول این سفر، بوترین فرصت‌های استفاده از تکنولوژی اتریوم در روسیه را شرح داد و رئیس‌جمهور نیز ظاهرا از این ایده پشتیبانی می‌کرد. قبلا گزارش شده بود که پوتین به شدت به ایده ارزهای دیجیتال علاقه‌مند است و روسیه در حال تحقیقات در خصوص فرصت‌های مرتبط با تکنولوژی بلاک‌چین برای ردیابی کالاها، احراز هویت و حفاظت از حقوق مالکیت است.

در اکتبر 2017، بزرگترین بانک روسیه با نام Sberbank اعلام کرد که به اتحاد سازمانی اتریوم پیوسته است. قبل از آن، QIWI (یک ارائه دهنده سرویس پرداخت الکترونیک) تنها شرکت روسی بود که به این اتحاد پیوسته بود.

Sberbank اعلام کرده که همکاری‌هایی، با قانون‌گذاران، وزیر اقتصاد، سایر بانک‌های روسی و اتاق تجارت بین‌المللی روسیه داشته است.

در طول بازدید خود از روسیه در آگوست 2017، ویتالیک یک توافق با Vladislav Martynov مدیر ارشد اجرایی شرکت Yota Services (ارائه دهنده ارتباطات موبایلی) داشت. این توافق موجب ایجاد یک نهاد با نام اتریوم روسیه (Ethereum Russia) گردید که قصد دارد آموزش‌ها، رویدادها و بررسی ساختار را برای یک بانک دولتی با نام (Vneshtorgbank) ارائه دهد. این بانک قرار است سرمایه موردنیاز جهت توسعه یک مرکز جدید برای تحقیقات بلاک‌چین در دانشگاه ملی علوم و تکنولوژی (MISIS) را تامین نماید. این توسعه با پشتیبانی اتریوم روسیه نیز همراه خواهد بود. این مرکز جدید در نظر دارد راهکارهایی برای سرویس‌های دولتی ارائه نماید و در عین حال با شرکت‌ها نیز همکاری داشته باشد.

خبر جعلی مرگ ویتالیک بوترین

در 25 ژوئن 2017، در یک خبر جعلی اعلام شد ویتالیک بوترین در تصادف خودرو کشته شده است و این عامل باعث شد اتریوم 4 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست بدهد.
این خبر بعدا تکذیب شد و اتریوم نیز ارزش از دست یافته خود را بازیابی کرد.
اما مزیت این خبر جعلی این بود که اهمیت شخص ویتالیک بوترین در شبکه اتریوم و اکوسیستم ارزهای دیجیتال بسیار آشکار شد.
به نظر می‌رسد ناشناس ماندن ایجادکننده یا ایجادکنندگان بیت‌کوین یک حرکت هوشمندانه از جانب آنها بوده است.

وضعیت کنونی

ویتالیک اکنون در سنگاپور زندگی می‌کند و به سختی در حال کار روی اتریوم است. در ابتدا فقط سه نفر روی اتریوم کار می‌کردند ولی او امیدوار است تیم بتواند به سطح برسد که نیاز کمتری به حضور او وجود داشته باشد.

او همچنان در مورد آینده پلتفرم خوش‌بین است و اظهار داشته که تنها کشنده اتریوم (Ethereum killer) فقط خود اتریوم است.

ویتالیک بوترین و تیم او در حال آماده شدن برای انتشار نسخه‌ای پایدارتر، امن‌تر و کارآمدتر از اتریوم هستند. آنها گفته‌اند “مقیاس‌پذیری، بهینه‌سازی و مقرون‌به‌صرفه بودن” بزرگترین چالش‌های آنهاست.

منبع مطالب و عکس‌ها cointeleghraph

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
آیدین

عالی بود

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx