30 نکته مهم برای تنظیم مبایعه نامه املاک و مستغلات

blank

متاسفانه برخی از افراد بدون اطلاع از شرایط و مفاد مبایعه نامه اقدام به عقد قرارداد می‌کنند و به دردسر می‌افتند.

در این مقاله با نگاهی به 7 ماده مبایعه نامه املاک، نکاتی در خصوص معامله ایمن و بدون دردسر املاک را ارائه کنیم.

اما ابتدا به تعریف مبایعه نامه بپردازیم.

عناوین مطلب:

 مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه سندی عادی است که به وسیله‌ی آن خریدار و فروشنده درخصوص مال مورد معامله با یکدیگر توافق می‌‫کنند با این توضیح که در مورد زمان و مکان تحویل مال و متقابلا نحوه‌ی پرداخت ثمن تعهداتی را قبول می‌‫کنند. ‬‬

اینکه در تعریف فوق از واژه‌ی مالِ مورد معامله استفاده شد به این خاطر است که مبایعه نامه فقط مخصوص املاک نیست بلکه برای خرید و فروش مثلا خودرو هم استفاده می‫شود غیر از خودرو در خصوص خرید و فروش هر مالی از قبیل سیمان یا پنج دستگاه تلویزیون یا هر مال دیگری می‫توان از بیع‫نامه استفاده کرد.

بنابراین اگر شما برای خرید مثلا پنج دستگاه تلویزیون به جای اینکه شفاها با طرف مقابل در قبال مبلغی پول و تحویل در زمان و مکان معین توافق کنید همین توافقات و تعهدات را در یک برگ تنظیم و امضا کنید این سند مبایعه نامه خواهد بود.

و اینکه در تعریف اشاره کردیم دو طرف در مقابل یکدیگر تعهداتی را قبول می‌کنند به این خاطر است که اگر فقط یکی از طرفین تعهداتی را قبول کند آن سند دیگر بیع‌نامه نیست.

نمونه مبایعه نامه املاک

برای دانلود نسخه PDF نمونه مبایعه‌نامه اینجا کلیک کنید.

7 ماده مبایعه‌نامه

هر مبایعه نامه املاک از ۷ ماده تشکیل شده است که به شرح ذیل است.

ماده 1: طرفین قرارداد

طرفین قرارداد شامل مشخصات فروشندگان و خریداران است که با توجه به عدم استعلام مستقیم از اداره ثبت احوال و وارد کردن دستی توسط متصدی دفتر املاک حتما مشخصات کد ملی و شماره شناسنامه را به صورت کامل در مبایعه نامه املاک چک کنید تا در آینده به مشکلی برخورد نکنید.

ماده 2: موضوع و مشخصات مورد معامله

این ماده در مبایعه نامه، موضوع و مشخصات مورد معامله شامل مقدار سهمی که خریداری شده و نوع ملک (تجاری و مسکونی و اداری و ….) و وضعیت عرصه و اعیان که شخصی بودن و یا اوقافی بودن را مشخص می‌کند و مشخصات پلاک ثبتی و متراژ و و نوع اسکلت و سال ساخت و مشخصات اصلی سند شامل شماره سند و دفتر و صفحه و اشتراکات آب و برق و گاز و تلفن (شماره تلفن باید در مبایعه نامه قبد بشود) است.

مهمترین بخشی از این ماده که حتما باید چک کنید آدرس دقیق و صحت کد رهگیری که از فروشنده می‌توانید تاییدیه کد پستی از اداره پست را درخواست کنید و آخرین بخش از این ماده مشخصات تعداد واحد در ساختمان و سیستم سرمایش و گرمایش و غیره می‌باشد .

ماده 3: ثمن معامله

این ماده در مبایعه نامه، منظور از ثمن معامله مقدار مبلغی که مورد توافق طرفین قرار گرفته و شرایط پرداخت را قید کرده و توصیه می‌شود حتما شماره چک‌های پرداختی در قرارداد قید بشود .

ماده 4: شرایط مربوط به تنظیم سند

شرایط مربوط به تنظیم سند شامل ۵ بند است.

بند ۱-۴ : تاریخ حضور در دفتر خانه است که طرفین در همان دفترخانه ذکر شده در مبایعه نامه املاک و در همان تاریخ ملزم به حضور جهت تنظیم سند هستند.
بند ۲-۴ : شامل مواردی از اسناد است که در رهن بانک بوده که فروشنده را ملزم به فک رهن تا قبل از تنظیم سند در دفترخانه می‌کند..
بند ۳-۴ : هریک از طرفین در صورت عدم حضور طرف مقابل می تواند از سردفتر اسناد رسمی گواهی عدم حضور دریافت نمایند گواهی عدم حضور تنها در همان دفترخانه قید شده در مبایعه نامه صادر می‌گردد.
بند ۴-۴ : عدم ارائه مدارک مورد نیاز جهت تنظیم سند از سوی فروشنده که شامل مفاصا حساب شهرداری و مفاصا حساب مالیات و استعلام ثبت و در صورت نیاز پایانکار و عدم حضور خریدار در دفترخانه منجر به صدور گواهی عدم حضور و دریافت خسارت روزانه در وجه طرف مقابل می‌گردد.
بند ۵-۴ : شامل تاریخ عقد قرارداد و تاریخ تنظیم سند در دفترخانه می‌باشد.

ماده 5: شرایط تسلیم مورد معامله (نحویل)

در مبایعه نامه، شرایط تسلیم مورد معامله ۲ بند است.

بند ۱-۵ : شامل تاریخ تحویل ملک به صورت کامل و بدون مشکل با تمامی انشعابات است که در صورت عدم اجرای تعهدات فروشنده ملزم به پرداخت خسارت قید شده در بند ۵ ماده ۶ مبایعه نامه املاک خواهد بود.

بند ۲-۵ : در صورتی که ملک خریداری شده به هر علتی غیر قابل انتقال به نام خریدار باشد فروشنده علاوه بر عودت مبلغ پرداختی خریدار می‌بایست مبلغ خسارت قید شده در قرارداد را به خریدار بپردازد.

ماده 6: آثار قرارداد

در مبایعه نامه، آثار قرارداد شامل ۷ بند است.

بند ۱-۶ : فروشنده را ملزم به آماده کردن و اخذ کلیه مدارک مورد نیاز جهت تنظیم سند از تمامی مراجع و ادارات می‌نماید و فروشنده کلیه بدهی‌های خود را به اداره آب و فاضلاب، گاز، برق، شهرداری، دارایی و غیره باید تا قبل از تنظیم سند پرداخت نماید .
بند۲-۶ : تسویه شهرداری و اداره مالیات و اوفاف بر عهده کدام یک از طرفین است. لازم به ذکر است هزینه تنظیم سند رهنی بر عهده خریدار است.
بند ۳-۶ : در صورت افزایش و حتی کاهش قیمت ملک به دلیل نوسانات بازار هیچگونه تاثیری در مبایعه نامه و ثمن آن نخواهد داشت.
بند ۴-۶ : کلیه اختیارات فسخ و باطل کردن قرارداد از طرفین اخذ گردیده است و بر خلاف تصور برخی از افراد، مبایعه نامه به هیچ وجه قابل فسخ نیست.
بند ۵-۶ : در صورتی که طرفین هر یک از تعهدات مالی و غیره خود را انجام ندهند می بایست روزانه هر مبلغی که در مبایعه نامه ذکر گردیده است را به طرف مقابل پرداخت نمایند.
بند ۶-۶ : قرارداد مبایعه نامه بدون مهر و امضاء صاحب پروانه کسب فاقد اعتبار می باشدو توصیه میگردد پروانه کسب مشاور املاک را رویت نمایید .
بند ۷-۶ : حتما اصل سند و مدرک شناسایی طرف مقابل را ببینید تا مطمئن شوید با خود صاحب سند معامله می کنید تا با این روش از دلالی و خرید دست دوم در امان بمانید و از تعارفات و رودربایستی در معاملات خودداری کنید .

ماده 7: فایل متعاملین

فایل متعاملین شامل ۶ بند است.

بند ۱-۷ : پرداخت حق الزحمه مشاور املاک بر اساس نرخ اتحادیه است که نحوه محاسبه کمیسیون مشاور املاک را می‌توانید در اینترنت جستجو کنید.
بند ۲-۷ : فسخ مبایعه نامه املاک هیچ تاثیری در پرداخت حق الزحمه مشاور نخواهد داشت.
بند ۳-۷ : علاوه بر حق الزحمه مشاور املاک ۹% مالیات ارزش افزوده از طرفین اخذ می‌شود و در صورت نیاز می توانید گواهی ارزش افزوده از مشاور املاک دریافت کنید.
بند ۴-۷ : مربوط به درست وارد کردن اطلاعات تماس طرفین است در صورت اشتباه وارد کردن شماره تماس اطلاعات مربوط به قرارداد شامل کد رهگیری و غیره برای شما ارسال نمی‌گردد.
بند ۵-۷ : نحوه ثبت نام در سامانه پیامکی اتحادیه املاک می‌باشد.
بند ۶-۷ : نحوه استعلام کد رهگیری با ارسال پیامک هست و استعلام کد رهگیری قرارداد اینجا در دسترس است.

توضیحات قرارداد:

در توضیحات مواردی را که طرفین به توافق می‌رسند و در متن قرارداد نیامده را ذکر می‌کنند و این موارد شامل شرایط دیر آماده شدن سند (بوروکراسی اداری) و تجهیزات نصب شده و غیره است.

به فروشندگان مبایعه نامه توصیه جدی می شود در صورت پرداخت چک از سوی خریدار حتما شرط فسخ در توضیحات ذکر شود در غیر اینصورت به هیچ وجه حق فسخ قرارداد را نخواهید داشت .

مشاور املاک ملزم به چک کردن مدارک مالکیت و اثبات مالک بودن فروشنده خواهد بود.

نکات مهم تنظیم مبایعه نامه

به عنوان یک فروشنده در حین تنظیم مبایعه‌نامه موضوعاتی حیاتی را باید رعایت کنید که در این مقاله نکته وار بدانها خواهیم پرداخت. نظر شما را به بخش نخست آن جلب می‌کنیم.

1 – قبل از هر اقدامی برای تنظیم مبایعه نامه، نسبت به احراز هویت خریدار از طریق مدارک شناسایی معتبر اقدام کنید. احراز هویت به هیچ وجه نباید به شخص دیگری واگذار شود. لذا شخصاً آن را انجام دهید.

2 – زمان کوتاهی را صرف آشنایی با خریدار و کنکاش قصد او از انجام این معامله نمایید. بدون آنکه سوالات شما ماهیت دخالت در امور شخصی را پیدا کند. بدانید که این امر در صورتی که به نحو صحیح انجام شود، در تمیز و تشخیص کلاهبرداران و شیادان به شما کمک زیادی خواهد کرد.

3 – به طور کامل شرایط و نحوه‌ی پرداخت خریدار را بپرسید. در قرارداد تنظیمی نیز به طور کامل و دقیق این موضوع را چک کنید. سعی کنید قبل از انجام معامله به این موضوعات فکر کرده باشید.

4 – تمامی مفاد قرارداد را یک به یک مطالعه کنید و به هیچ وجه آن را به شخص دیگری واگذار نکنید. حتی اگر مشاور املاک نسبت به محتویات مبایعه‌نامه به شما اطمینان داد و یا خواست برای شما آنها را بخواند، قبل از امضای آن از او بخواهید که مبایعه‌نامه در اختیار شما قرار گیرد.

5 – برای یکایک تعهدات خریدار، از جمله تعهد در پرداخت، ضمانت اجرا تعیین نمایید. بنویسید در صورت عدم انجام آن تعهد خاص به عنوان مثال می‌بایست روزانه مبلغ ده میلیون ریال به عنوان خسارت قراردادی به فروشنده پرداخت گردد. دقت داشته باشید میزان خسارت به صورت عرفی و متناسب با حجم تعهد تعیین شود. پیش بینی خسارت قراردادی می‌تواند کمک شایانی به انجام تعهدات در سررسید آن نماید. به علاوه آنکه در صورت وقوع اختلاف بین طرفین و مراجعه به مراجع قضایی نیز، این موضوع یاری‌رسان فروشنده خواهد بود.

6 – سعی کنید میزان متعارفی از ثمن یا همان قیمت را حین تنظیم مبایعه نامه دریافت نمایید. میزان متعارف اصولا بیش از سی درصد قیمت است. لیکن درصورت دریافت مبلغی کمتر از این میزان، حتما راهی برای فرار از قرارداد برای خود باز بگذارید. چرا که در صورتی که به هر دلیل اقساط بعدی ثمن پرداخت نگردد شما گرفتار قراردادی شده اید که مبلغ قابل توجهی برای آن دریافت نداشته‌اید. برای این منظور می‌توان انفساخ مبایعه‌نامه را درصورت عدم پرداخت قسط بعدی پیش بینی نمود.

7 – به دلیل آنچه در بند پیشین اشاره شد، صرفاً با دریافت بیعانه، به هیچ وجه مبایعه نامه را امضا نکنید.

8 – در هنگام عقد حتماً شهود باید حاضر باشند و در انتها آن را امضا نمایند. شهود در پروسه قضایی احتمالی کمک شایانی خواهند نمود. لیکن از هویت واقعی شهود امضا کننده آگاهی حاصل نمایید. ترجیحاً سعی کنید شاهدی از ناحیه‌ی شما مبایعه‌نامه را امضا نماید.

9 – درصورتی که خریدار قصد دریافت وام خاصی را دارد از چند و چون آن کسب اطلاع نمایید.

10 – حتماً در مبایعه نامه مواعدی دقیق برای پرداخت اقساط ثمن و همچنین تاریخ حضور و انتقال قطعی در دفاتر اسناد رسمی قید نمایید. ضمناً برای هریک از آنها ضمانت اجرا نیز درج کنید.

11 – تحویل ملک یا موضوع بیع را به زمانی که حداقل ۸۰ درصد بها را دریافت داشته‌اید موکول نمایید. همچنین برای تنظیم سند رسمی عرفاً مبلغی کمتر از ۲۰ درصد نزد خریدار باقی می‌ماند.

12 – چنانچه خریدار از ناحیه مشاور املاک معرفی شده است، احراز کنید که مسئولیت ایشان نسبت به کشف فساد احتمالی در مبایعه نامه قید شده باشد.

13 – به نشانی اعلامی خریدار و صحت آن توجه نمایید. بهتر است قید نمایید: «تغییر نشانی باید به اطلاع طرف دیگر برسد. در غیر اینصورت انجام مکاتبات به نشانی اعلامی قانونی بوده و اعتراضی نسبت به این موضوع قابل قبول نیست.»

14 – در صورت تعدد خریداران، مبایعه نامه باید به امضای یکایک آنها رسیده و سهم هریک نیز مشخص شده باشد.

15 – چنانچه وکیل خریدار در جلسه حضور دارد و خرید با وکالت انجام می‌شود، اصالت وکالت‌نامه و هویت وکیل و اصیل را بررسی کنید. ضمناً از وکیل بخواهید یک نسخه رونوشت از وکالت‌نامه را در اختیار شما قرار دهد.

16 – بعد از امضای مبایعه نامه به هیچ وجه مدارک مالکیتی یا هویتی خود را در اختیار مشاورین املاک یا خریدار قرار ندهید. بدانید که ایشان نیازی به آنها ندارند. به بهانه‌هایی که بعضاً در این خصوص می‌آورند، مانند اینکه برای دریافت کد رهگیری یا غیره بدانها نیاز هست، توجه ننمایید.

17 – بسیاری از مردم به دلیل نا آگاهی از ذات وکالت بعنوان عقد جایز و بدلیل اعتماد به دفاتر اسناد رسمی گمان می‌برند که مفاد وکالت همانی هست که آنان تنظیم می کنند در حالی که چنین پنداشتی کاملا اشتباه است.

وقتی وکیل و موکل برای تنظیم وکالت نامه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند دقیقا مفاد وکالت باید همانی باشد که اصحاب وکالت توافق می‌کنند و نه اینکه سر دفتر صلاح می‌داند.

18 – سردفتر حق حذف خواسته و یا اضافه کردن مطالبی علیرغم میل، منافع و توافق شما را به هیچ‌وجه ندارد.

19 – توجه داشته باشید وقتی شرکت تعاونی مشتریان را طی نامه به جهت تنظیم وکالت‌نامه معرفی می‌کند اعتماد نکنید و شما می‌توانید دفترخانه معتمد خود را انتخاب کنید.

20 – وکالت را قبل از امضاء و تائید، با دقت مطالعه کنید و به عبارات خاص، عبارات مبهم، عبارات چندپهلو و …. حساس باشید و واکنش نشان دهید.

21 – پس از انجام تشریفات اداری در شرکت تعاونی، مبادرت به اخذ وکالت‌نامه از فروشنده در دفترخانه معتمد و مورد نظر خودتان نمایید.

22 – در متن وکالت معاملاتی حتما این جمله را درج کنید : ” وکیل در حیات و وصی موکل در ممات است”.

23 – متاسفانه بدلیل عدم نظارت سازمان تعاون و اداره بازرسی برخی از شرکت‌های تعاوتی بدلیل بی‌دانشی و یا بدلیل منفعت‌جویی اقداماتی به ضرر شما انجام می‌دهند که باید مواظب این گونه رفتارها باشید.

24 – در صورت نپرداختن ثمن توسط خریدار در تاریخ‌های مندرج در قرارداد، فروشنده می‌تواند با مراجعه به دادگاه دادخواست مطالبه ثمن قرارداد را بدهد که می‌تواند علاوه بر اصل پول، خسارت تاخیر تادیه به نرخ شاخص بانک مرکزی را از زمان مطالبه تا زمان پرداخت نیز علاوه بر خسارت دادرسی (هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل) مطالبه کند.

25 – فروشنده می‌تواند از حق حبس خود استفاده کند به این صورت که تا پرداخت نشدن ثمن معامله با توجه به شرایط قرارداد، از تحویل مبیع (مثلا ملک فروخته شده) خودداری کند.

26 – اگر قرارداد بیعی منعقد شده باشد که خریدار هیچ مبلغی از ثمن را نپرداخته باشد و قرار بر پرداخت یک جای قیمت معامله باشد و مبیع نیز تحویل خریدار نشده باشد فروشنده می‌تواند پس از ۳ روز از زمان انعقاد قرارداد – فقط با شرایط ذکر شده – قرارداد را به استناد خیار تاخیر ثمن، فسخ کند.

27 – اگر در قرارداد قسمتی از ثمن معامله پرداخت شده باشد و یا چک داده شده باشد و یا زمان پرداخت تعیین شده باشد با تاخیر در پرداخت ثمن، فروشنده حق فسخ قرارداد را ندارد و مجبور است که فقط برای دریافت ثمن معامله اقدام اقامه دعوی کند.

28 – اگر در مبایعه نامه شرط شده باشد که تاخیر در پرداخت ثمن و یا مثلا وصول نشدن هر کدام از چک‌های قرارداد، به فروشنده حق فسخ می‌دهد (خیار تخلف از شرط) در این صورت با تحقق شرط، فروشنده می‌تواند با دادن اظهارنامه اعلام فسخ کند و سپس به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست تایید فسخ بدهد.

29 – اگر در قرارداد خسارت برای تاخیر ثمن توافق شده باشد که به آن وجه التزام می‌گویند در صورت تاخیر در پرداخت ثمن، فروشنده می‌تواند علاوه بر ثمن دادخواست مطالبه خسارت قراردادی (وجه التزام) را نیز تقدیم دادگاه کند اما بحثی وجود دارد که وقتی ثمن معامله وجه نقد است توافق بر خسارتی بیش از نرخ بانک مرکزی وجاهت قانونی ندارد و بعضی از دادگاه‌ها به خسارت بیشتر از نرخ مذکور رای نمی‌دهند.

30 – در صورت ورثه بودن ملک، اجرای مفاد زیر لازم است:

الف – گواهی انحصار وراثت
ب – گواهی پرداخت مالیات بر ارث
ج – قیم نامه در خصوص صغار و محجورین
د – حضور همگی وراث در تنظیم عقد قرارداد و یا وکیل با وکالت نامه رسمی

مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه سندی عادی است که به وسیله‌ی آن خریدار و فروشنده درخصوص مال مورد معامله با یکدیگر توافق می‌‫کنند با این توضیح که در مورد زمان و مکان تحویل مال و متقابلا نحوه‌ی پرداخت ثمن تعهداتی را قبول می‌‫کنند. ‬‬

حق فسخ در مبایعه نامه چیست؟

حق فسخ در معاملات بین اشخاص رواج دارد و در صورتی که اشخاص اقدام به منعقد کردن قراردادی تحت عنوان بیع بنمایند می توانند از این حق استفاده کنند. حق فسخ اختیاری است که قانون گذار به دو طرف قرارداد داده است تا در صورت وجود شرایط مشخصی بتوانند قرارداد خود را خاتمه دهند.

فرق مبایعه نامه و قولنامه چیست؟

این دو قرارداد با هم تفاوت دارند و نکته مهم اینجاست که نکات و تبعات حقوقی و قضایی آنها هم با یکدیگر تفاوت دارد. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، وقتی بیع (خرید کامل) و انتقال قطعی انجام می‌شود که تمام شرایط و جزئیات لازم برای عقد قرارداد آماده و مهیا باشد. اما وقتی هنوز برخی موارد آماده نیست و فروشنده و خریدار می‌خواهند بین خودشان قول و قرار بگذارند، به آن قولنامه گفته می‌شود.

مبایه نامه درست است یا مبایعه نامه؟

برخی افراد به اشتباه مبایعه نامه را «مبایه نامه» گفته و می‌نویسند. مبایعه نامه درست است.

سخن آخر

اغلب اوقات در معاملات املاک، مبالغ پول زیادی جابجا می‌شود که گاهی پس‌انداز یک عمر زندگی است.

پرونده‌های زیادی در مراجع قضایی وجود دارد. اگر طرفین معامله در هنگام نوشتن مبایعه نامه، به مفاد و قوانین آن واقف بودند نیاز به شکایت و دادگاه نبود.

 توجه به مفاد و قوانین مبایعه نامه املاک، می‌تواند شما را از دردسرهای آینده و زیان احتمالی مصون دارد.

منابع:

chetor.com – varune.com – mobasher.ir – kaaam.ir – amlakasayesh.ir

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

5 1 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

28 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
علی یوسفی

مطالب عالی و علمی بود، سپاس فراوان

حمیدشاملو

سلام واقعا مطالب جالب وعالی بود

سیدمهدی

باسلام وخسته نباشی تشکرویژه دارم ازمطالب بسیارارزشمندتون…..

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام و وقت بخیر
ممنون از همراهی شما

اشکان

عالی عالی عالی. خیلی مفید بود

سیاوش

سلام
بررسی سند و وکالت نامه از ثبت وظیفه مشاور املاک است یا خریدار
و اگر خریدار اقدام به استعلام کند و بعد از معامله به مشکل بر بخورد مقصر کیست

نجفی

عالی و کاربردی
ممنون

شجاع‌الدین جهاندیده

سلامت باشین

بابک

سلام ۳۰۰۰ متر زمین نسقی دارم که در حال معامله اش هستم و تا الان ۴۰ درصد ارزش زمین را دریافت کردم با چک البته با سه روز تاخیر در وصول،
تا چه مبلغ و درصدی دریافتی ام رسید باید برم دفتر خانه و چه ضمانتی بگیرم تا چکهای بقیه سر وقت وصول شود .
باتشکر

راستین

سلام با سپاس از درج منبع
لطفا لینک هم به سایت مرجع داده شود

الهی روزی تون هزار برابر🙏🏼🌹
مسئول آی تی مجله اینترنتی مشاورین املاک کااام
KaaaM.ir

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست گرامی.
تشکر از محبت شما، لینک فعال شد.

امیر مهدی

باسلام سوالی داشتم پاسخ دهید ممنون میشم
همونطور که فرمودین طبق اقرا طرفین عقد بیع، در بند ۴ ماده ۶ مبایعه نامه که بصورت چاپی هم هست اکثرا کلیه خیارات را از خود ساقط میکنند و بیع نامه رو غیرقابل فسخ دونستین چطور در بندهای بعدی توضیحات موکداً سفارش شما براین بود که برای ثمن دارای اجل ویا مواردی که امکان ضرر برای خریدار یا فروشنده هست ضمن شرطی حق فسخ بیع رو برای خودشون قائل بشن.
بند ۴ ماده ۶ تمامی مبایعه نامه ها این عبارت تایپ شده که طرفین تمامی خیارات مثلا بغیر از تدلیس رو از خود ساقط کردند اون بنده خدایی که میاد میشینه پای معامله تنها چیزی که از بیع میدونه خرید و فروش یک ملک هستش نه از مواد قانون اطلاع داره و نه حوصله خوندن این همه نوشته تایپی بصورت ریز در یک برگ A3.این شخص که بخواد فردا ادعایی درخصوص فسخ بکنه که نافی بند ۴ ماده ۶ هستش که با امضاءخودش ذیل بیع نامه اونو تایید کرده
اینجا تکلیف چیه اخوی؟؟؟؟

آرمان

عرض سلام و خسته نباشید برای نوشتن مبایعه نامه ملک (خرید و فروش،رهن و اجاره) منابع دیگه ای به جز این کتاب می تونید معرفی کنید بهم من شغل املاک انتخاب کردم و می خوام راهنماییم کنید.
با تشکر

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
فعلا نه دوست عزیز

وهابزاده

بسیار عالی و شانل نکات کاربردی بود
ممنونم از زحمات شما بزرگوار

شجاع‌الدین جهاندیده

سلامت باشین
ممنون از همراهی شما

رضا

سلام بنده خانه نوساز به تازگی از سازنده خریداری کردم که هنوز سند حاضر نیست و سند نزدیم مبایعه نامه به صورت قانونی در دفتر املاک با کدرهگیری تنظیم شده است حالا بعد از یک ماه فروشنده ملک که در واقع همان سازنده است ادعا می کند هزینه انشعاب فاضلاب واحد را ما باید پرداخت کنیم ، با توجه به بند ۶-۱ مبایعه نامه آیا هزینه انشعاب فاضلاب با سازنده ( فروشنده) هست یا خریدار؟ ملک ۴ حق انشعاب از قبل دارد و باید ۶ حق انشعاب جدید خریداری شود ممنون

مهدی

ممنون از ارائه مطالب کاربردی و مفید برای مشاوران املاک و عموم مردم

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام مهدی عزیز ، باعث خوشحالی ماست که مورد توجه بوده مطالب. موفق باشید

ارسلان فیاض زاده

سلام..‌اگه فروشنده یا خریدار دو یا چند نفر باشند مشخصاتشان را کجا بنویسیم .

ج. احمدی

سلام ممنون از توضیحات ولی خود دفتر مشاور در قبل پولی که دریافت میکند چه کارهای برای خریدار و یا فروشنده باید انجام دهد؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام
بررسی صحت مدارک از جمله اسناد مالکیت، احراز سمت و هویت طرفین، بررسی وضعیت ملک (در رهن یا توقیف نبودن و…)، تنظیم قرارداد، بررسی اهلیت دو طرف معامله تا مشخص شود از لحاظ عقلی در صحت کامل به سر ببرند و…

عباس کاربخشراوری

باسلام بسیار مفید بود بسیار استفاده کردیم

سلام، خوشحالیم که استفاده کردید

اسماعیل

با سلام مطالب بسیار مفیدی ارائه نموده اید بسیار سپاسگزارم.

شجاع‌الدین جهاندیده

خوشحالیم که استفاده کردید.

اسماعیل عباسی

باسلام مطالب بسیار ارزشمندی بود در خصوص بیع نامه و لزوم توجه به اینگونه مفاهیم.

سلام، خوشحالیم که استفاده کردید

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
28
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx