روش خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی

راهنمای خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی

اولین گام برای خرید ارزهای دیجیتال و ورود به دنیای ترید، انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال کارآمد و امن است.

کیفیت معاملات و امنیت دارایی‌های شما کاملاً به صرافی ارز دیجیتالی که در آن به خرید و فروش می‌پردازید ربط دارد.

اگر می‌خواهید با خیال آسوده ارز دیجیتال خرید و فروش کنید، لازم است صرافی خوبی را انتخاب نمایید.

عناوین مطلب:

برای خرید و فروش ارز دیجیتال، دو انتخاب کلی پیش روی کاربران ایرانی است:

  • صرافی ارز دیجیتال داخلی
  • صرافی ارز دیجیتال خارجی

در این مقاله از بورسینس علاوه بر توضیح روش خرید و فروش ارز دیجیتال از صرافی خارجی، به مزایا و معایب استفاده از این صرافی‌ها می‌پردازیم.

نکات کلیدی

  • به دلیل تحریم‌ها بسیاری از صرافی‌های خارجی فعالیت ایرانیان را در صرافی خود ممنوع کرده‌اند، بنابراین انتخاب‌های کاربران ایرانی محدودتر از پیش است.
  • کاربران ایرانی می‌توانند از صرافی‌های خارجی که برای فعالیت نیاز به احراز هویت ندارند، استفاده کنند.
  • از مزیت‌های استفاده از صرافی خارجی می‌توان به نقدینگی بالاتر، حجم معاملات بیشتر، تنوع ارزها و ابزارهای معاملاتی اشاره کرد.

روش خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی

اگر قصد فعالیت در صرافی خارجی را دارید پیش از هر چیز باید به این نکته توجه کنید که کاربران ایرانی نمی‌توانند با استفاده از ریال در این صرافی‌ها اقدام به خرید ارز کنند.

به‌عبارت‌دیگر امکان خرید ارز به طور مستقیم در صرافی خارجی برای ایرانیان وجود ندارد.

ایران تحت تحریم‌های بسیاری است و علاوه‌برآن سیستم بانکی کشور ما به سیستم جهانی متصل نیست و نمی‌توانیم از Paypal و دیگر روش‌های رایج انتقال پول استفاده کنیم.

بنابراین برای خرید ارز دیجیتال با حساب بانکی در ایران، باید ابتدا یک حساب در صرافی ایرانی بسازید و ریال خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنید. تتر که از آن دلار دیجیتال نیز یاد می‌کنند، ارزی است که اکثر افراد برای ترید یا معامله استفاده می‌کنند.

پس از خرید ارز در صرافی ایرانی (مثلا از صرافی نوبیتکس) می‌توانید در یک صرافی خارجی اکانت بسازید و ارز دیجیتال خود (مثلا همان تتر که از صرافی ایرانی خریدید) را به آن منتقل کرده و ترید را آغاز کنید.

برای انتخاب صرافی خارجی نیز باید دقت کنید که آن صرافی ترجیحا احراز هویت را اجباری نکرده و فعالیت کاربران ایرانی را ممنوع نکرده باشد.

بعضی از صرافی‌ها  احراز هویت را برای کاربران خود اجباری کرده‌اند و از سوی دیگر آی پی ایران را نیز مسدود می‌کنند، به‌این‌ترتیب یک کاربر ایرانی نمی‌تواند از این صرافی‌ها استفاده کند.

برخی دیگر از صرافی‌ها آی پی ایران را  مسدود کرده‌اند؛ اما احراز هویت کاربر در آن اجباری نیست بنابراین برخی ایرانیان با استفاده از VPN به فعالیت در آن صرافی و خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازند.

دقت کنید که برای فعالیت در صرافی، VPN شما به طور مداوم تغییر نکند و از یک آی پی یک کشور استفاده کنید؛ زیرا این تغییر آی پی ممکن است برای شما مشکل‌ساز شود.

برخی دیگر از صرافی‌ها با آی پی ایران مشکلی ندارند و احراز هویت هم در آن‌ها اجباری نیست، بنابراین یک کاربر ایرانی بدون هیچ دردسری می‌تواند در این صرافی‌ها فعالیت خود را آغاز کند.

صرافی خارجی ارز دیجیتال برای ایرانیان

در جدول زیر می‌توانید صرافی‌های خارجی که برای ایرانیان مناسب‌تر است را مشاهده کنید.

نام صرافی
نیاز به تغییر آی پی
نیاز به احراز هویت
ByDFI
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
BingX
ندارد
ندارد
دارد
ندارد
Change Now
ندارد
ندارد
لیست صرافی های خارجی مناسب برای ایرانیان

کوکوین نیز یکی از صرافی‌های محبوب برای ایرانیان بود زیرا نیاز به تغییر آی پی و احراز هویت نداشت، اما از 15 جولای 2023 احراز هویت برای همه کاربران اجباری شد.

اعضای کوکوین، بدون نیاز به احراز هویت قادر به برداشت یا فروش دارایی دیجیتال خود هستند؛ اما امکان هیچ‌گونه واریزی برای این افراد وجود نخواهد داشت.

اگرچه بدون نیاز به VPN می‌توان به سایت Kucoin دسترسی داشت، اما اگر نتوان از تمام خدمات آن بدون احراز هویت استفاده کرد عملاً این صرافی برای ایرانیان بی‌فایده خواهد بود.

نکته دیگری که ممکن است برای شما جالب و مفید باشد این است که صرافی Change Now از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید زبان سایت این صرافی را به فارسی تغییر دهید تا راحت‌تر از خدماتش استفاده نمایید.

مراحل ثبت‌نام در صرافی خارجی و خرید ارز

حال بیایید فرض کنیم شما صرافی کوینکس را انتخاب کرده‌اید. اگر سایت این صرافی را در اینترنت جستجو کنید خواهید دید که به تغییر آی پی نیاز است.

اما با کلیک بر روی این لینک می‌توانید بدون تغییر آی پی به صفحه ساختن اکانت در این صرافی بروید.

پس از خرید تتر یا هر ارز دیجیتال دیگر در یک صرافی ایرانی و انتقال آن به کوینکس، در حقیقت حساب خود را در این صرافی شارژ کرده‌اید و می‌توانید ارز دیجیتال موردنظر خود را جستجو کنید.

ساخت اکانت در صرافی coinex

قیمت ارزهای دیجیتال همواره در نوسان هستند، اما شما برای خرید ارز دیجیتال باید تعداد و یک قیمت را برای صرافی مشخص کنید که ارز موردنظر شما را با آن قیمت خریداری کند.

در تصویر زیر ما قصد خرید دو عدد بیت‌کوین را با قیمت مشخص شده داریم که پس از تکمیل اطلاعات در هر کادر روی Buy BTC کلیک می‌کنیم و ارز خریداری می‌شود.

خرید ارز دیجیتال در صرافی coinex

جزییات بیشتر از خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی خارجی:

آموزش صرافی ارز دیجیتال کوینکس

آموزش خرید و فروش در صرافی خارجی MEXC

چرا باید صرافی خارجی را انتخاب کنیم؟

ابتدا باید به این موردتوجه کنید که انتخاب بین صرافی خارجی و صرافی داخلی کاملاً به شرایط، اهداف و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد و نمی‌توان به‌ طور دقیق مشخص کرد که کدام یک انتخاب مناسب‌تری است.

در هر صورت دلایل زیر در انتخاب صرافی خارجی به‌جای صرافی ایرانی دخیل هستند و می‌توانند مزیت‌های استفاده از صرافی خارجی محسوب شوند.

امنیت

اگرچه تمام صرافی‌های سراسر دنیا در معرض هک‌شدن قرار دارند، اما صرافی‌های محبوب و بزرگ به‌مراتب از امنیت بیشتری برخوردارند.

یک صرافی خارجی ایمن معمولاً ویژگی‌های زیر را دارا هستند:

  • تأیید دوعاملی و چندعاملی
  • استفاده از کیف پول سرد برای ذخیره‌سازی دارایی‌ها
  • ارسال پیام به کاربر پیش از ارسال و برداشت ارز دیجیتال
  • بیمه دارایی در صورت سرقت

بنابراین، پیش از انتخاب صرافی خارجی خود این موارد را مورد بررسی قرار دهید تا با خیال آسوده‌تری شروع به خرید و فروش ارز کنید.

حجم معاملات بالا

حجم معاملات در انتخاب یک صرافی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا به طور مستقیم بر کیفیت خرید و فروش ارزها تأثیر می‌گذارد.

صرافی‌های خارجی کاربران بیشتری نسبت به صرافی‌های داخلی دارند، در نتیجه حجم معاملات آن‌ها نیز بالاتر است.

به دلیل محدودیت‌های زیاد، یک صرافی ایرانی نمی‌تواند در سطح جهانی فعالیت کند و همین امر باعث می‌شود تعداد کاربران کمتری از آن استفاده کنند و حجم معاملات نیز پایین‌تر باشد.

هنگامی که حجم معاملات بالا است در سریع‌ترین زمان پوزیشن‌های معاملاتی موردنظر کاربر انجام می‌گیرند و فرد نگران ازدست‌رفتن فرصت‌ها و صرف زمان زیاد نخواهد بود. این مورد یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که کاربران ایرانی تمایل دارند فعالیت خود را در یک صرافی خارجی آغاز کنند.

ابزارهای معاملاتی متنوع

اگر سری به سایت صرافی‌های خارجی بزتید به‌سرعت متوجه می‌شوید که تعداد زیادی ابزار معاملاتی در اختیار تریدر قرار دارد که به عملکرد بهتر فرد در معاملات کمک می‌کند.

نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته، طراحی ربات تریدر، استاپ‌لاس و مارجین از جمله ابزارهای کاربردی صرافی خارجی هستند.

تعداد ارزهای بیشتر

هنگامی که به‌ طور حرفه‌ای خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دنبال کنید، تعداد و تنوع ارزهای دیجیتال موجود در صرافی برای شما اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتوانید یک ارز دیجیتال جدید را با فاصله کمی از انتشار، در یک صرافی ایرانی پیدا کنید، اما اغلب صرافی‌های خارجی ارزهای جدید را خیلی زود به لیست خود اضافه می‌کنند.

افزون بر آن وجود جفت‌ارزهای معاملاتی بیشتر باعث می‌شود سرعت در فروش یک ارز و خرید ارز دیگر بالاتر رود، کارمزد کمتری پرداخت شده و در نهایت فرایند آسان‌تر شود.

در حقیقت بسیاری از کاربران ایرانی به دلیل دسترسی به ارزهای بیشتر تمایل دارند از صرافی خارجی استفاده کنند.

 نقدینگی بالاتر

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم حجم معاملات و کاربران صرافی‌های خارجی بالاتر است، بنابراین میزان نقدشوندگی نیز بالاتر خواهد بود. اگر خریداران و فروشندگان زیادی وجود داشته باشند دیگر نگرانی برای فروش ارز دیجیتال خود پیدا نخواهید کرد.

سرعت بیشتر

اکثر صرافی‌های خارجی از سرورهای قدرتمند‌ استفاده می‌کنند و به اینترنت پایدارتری نسبت به ما دسترسی دارند، به همین جهت سرعت انجام تراکنش‌ها، علی‌رغم بالابودن تعداد کاربران و سفارش‌ها، بسیار بالاتر است.

ریسک‌ها و معایب استفاده از صرافی خارجی

اگرچه صرافی‌های خارجی امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، اما استفاده از آن‌ها برای ایرانیان ریسک‌ها و معایب مخصوص به خود را دارد که پیش از آغاز فعالیت باید با آن‌ها آشنا شد.

موارد زیر جزو معایب و خطرات استفاده از صرافی خارجی محسوب می‌شوند:

مسدودشدن دارایی

اگرچه هنوز صرافی‌های زیادی هستند که ایرانیان امکان استفاده از آن‌ها را دارند، اما هر لحظه ممکن است قوانین صرافی تغییر کند و کاربران ایرانی دسترسی خود را به دارایی‌هایشان از دست بدهند.

به‌عنوان‌مثال صرافی بایننس یکی از صرافی‌های محبوب ایرانیان بود؛ اما از سال 2021 احراز هویت را اجباری کرد و به‌این‌ترتیب دارایی کاربران به خطر افتاد.

علاوه‌برآن هنگام استفاده از صرافی‌هایی که نیاز به تغییر آی پی دارند نیز یک اشتباه کوچک می‌تواند موقعیت مکانی شما را فاش کند و صرافی دارایی شما را بلوکه نماید.

برای جلوگیری از لورفتن مکان واقعی‌تان بهتر است از VPSها استفاده کرده و یک آی پی ثابت خریداری نمایید، همچنین هنگام ورود به سایت صرافی از پایداری وضعیت اینترنت خود مطمئن شوید که در حین انجام معاملات وی پی اس شما قطع نشود.

عدم امکان احراز هویت

برای انجام معاملات در حجم بالا و استفاده از امکانات ویژه، بعضی از صرافی‌های خارجی در سال‌های اخیر اقدام به اجباری کردن احراز هویت یا KYC برای تمام کاربران کرده‌اند و اکثر آن‌ها اجازه این کار را به کاربران ایرانی نمی‌دهند که این مورد یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کاربران ایرانی است که البته راه‌حلی نیز برای حل آن وجود ندارد.

هزینه‌های جانبی

اگر صرافی خارجی را انتخاب کنید که نیاز به تغییر آی پی داشته باشد، باید هزینه‌های اضافی مانند هزینه خرید VPN ،VPS و همچنین هزینه نقدکردن درآمد ارزی را نیز در نظر بگیرید. اگرچه ممکن است در نگاه اول هزینه‌ها بالا به نظر نرسد؛ اما در طولانی‌مدت می‌تواند روی سود شما تأثیر بگذارد.

کلاهبرداری

اینکه یک صرافی از شما کلاهبرداری کند و دارایی شما از دست برود ممکن است در صرافی‌های داخلی نیز اتفاق بیفتد و مختص صرافی‌های خارجی نیست، اما نکته‌ مهم این است که شما امکان شکایت از صرافی خارجی و پیگیری دارایی دیجیتال خود را نخواهید داشت.

برای جلوگیری از این اتفاق باید در انتخاب صرافی خارجی ارز دیجیتال بسیار دقت کنید و بی‌گدار به آب نزنید.

عدم امکان واریز و برداشت ریالی

از دیگر مشکلاتی که کاربر ایرانی در استفاده از صرافی ارز دیجیتال خارجی دارد این است که نمی‌تواند واریز و برداشت خود را به ریال انجام دهد و ناچار به استفاده از یک صرافی داخلی برای تبدیل ارز دیجیتال به ریال و برعکس خواهد بود.

در جدول زیر می‌توانید مزایا و معایب برخی از صرافی‌ها را که برای ایرانیان قابل‌استفاده است، مشاهده کنید.

نام صرافی
مزایا
معایب
حجم معاملاتی مناسب
ابزارها و بازارهای معاملاتی متنوع
امکان معامله بدون احراز هویت
کارمزد بسیار پایین و گاهی صفر
25% از دارایی این صرافی توکن خود این صرافی است
کارمزد انتقال بالا
حجم معاملاتی بالا
امکان KYC با هویت ایرانی
امکان معامله بدون احراز هویت
ممکن است به دلیل ارائه خدمات به ایرانیان مورد هدف دولت‌ها قرار بگیرد
لیست توکن متنوع
امکان معامله بدون احراز هویت
امکان KYC با هویت ایرانی
ممکن است به دلیل ارائه خدمات به ایرانیان مورد هدف دولت‌ها قرار بگیرد
مزایا و معایب صرافی های خارجی مناسب ایرانیان

در آخر این شما هستید که باید بین صرافی داخلی و صرافی خارجی، بهترین گزینه را باتوجه‌به شرایط خود انتخاب کنید‌.

راه‌های افزایش امنیت حساب در صرافی خارجی ارز دیجیتال

هکرها همواره در کمین هستند تا دارایی دیجیتال افراد را به سرقت ببرند.

ازآنجایی‌که بازگرداندن ارزهای دیجیتال هک شده یا دزدیده شده سخت‌تر از محافظت از آن‌ها است، بنابراین در ادامه به مهم‌ترین راه‌های افزایش امنیت حساب در صرافی خارجی می‌پردازیم.

صرافی‌های امن را انتخاب کنید

گام نخست این است که شما یک صرافی ایمن را برای آغاز کار خود انتخاب کنید. پیش از انتخاب، حتماً پیشینه آن صرافی را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید قبلاً مورد حمله هکرها قرار نگرفته یا اطلاعات کاربران فاش نشده است‌.

در حال حاضر MEXC و بینگ ایکس، بای بیت و… از جمله امن‌ترین صرافی‌های خارجی محسوب می‌شوند.

رمزهای عبور پیچیده انتخاب کنید

قطعاً رمزهای پیچیده امنیت حسابتان را بالاتر می‌برند و هکرها سخت‌تر می‌توانند به‌ حساب شما نفوذ کنند. یک رمز عبور که شامل اعداد و حروف انگلیسی باشد انتخاب کنید و از استفاده از کاراکترهای خاص غافل نشوید.

دارایی دیجیتال خود را در کیف پول نگهداری کنید

باید توجه داشته باشید که صرافی‌ها محلی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند، نه نگهداری آن‌ها برای طولانی‌مدت، بنابراین فقط مقداری از ارز دیجیتال را برای ترید به آن نیاز دارید در صرافی نگه دارید و مابقی را به یک کیف پول امن مانند کیف پول‌های سرد انتقال دهید.

از آی پی ثابت استفاده کنید

هنگام استفاده از صرافی خارجی بهتر است از VPN با آی پی پایدار و ثابت استفاده کنید، زیرا با عوض‌شدن آی پی با هر بار مراجعه به صرافی ممکن است از سمت صرافی بلاک شوید و دارایی خود را از دست بدهید.

رمز عبور خود را به طور منظم تغییر دهید

حتی اگر رمز عبور شما پیچیده است، باز هم بهتر است در فواصل زمانی مشخص اقدام به تغییر رمز عبور خود کنید. این کار موجب بالاتر رفتن امنیت حساب شما می‌شود.

با انجام کارهای ساده بالا می‌توان با آسودگی خاطر بیشتری به بازار ارزهای دیجیتال قدم گذاشت.

سؤالات متداول

آیا همه صرافی‌های خارجی برای ایرانیان مناسب است؟

خیر زیرا ایرانیان نمی‌توانند در صرافی‌هایی که نیاز به احراز هویت دارند فعالیت کنند‌.  تنها صرافی‌هایی که نیاز به احراز هویت ندارند یا با هویت ایرانی مشکل ندارند برای کاربران ایرانی مناسب است. پیشنهاد ما این است از صرافی MEXC استفاده کنید.

چرا باید از صرافی خارجی استفاده کنیم؟

مزیت‌هایی مانند امنیت بالاتر، حجم معاملاتی بالا، نقدشوندگی بیشتر، تنوع ارزها و ابزارهای معاملاتی از دلایلی هستند که کاربر را به استفاده از صرافی خارجی ترغیب می‌کند.

صرافی‌های خارجی چه معایبی دارند؟

از معایب صرافی‌های خارجی می‌توان به عدم امکان احراز هویت ایرانیان توسط برخی از آنها، نیاز به VPN، احتمال بلاک شدن دارایی‌ها و… اشاره کرد.

چگونه امنیت حسابمان را در صرافی‌های خارجی بالا ببریم؟

برای تأمین امنیت بیشتر لازم است ابتدا یک صرافی امن انتخاب کنیم، رمز پیچیده داشته باشیم و دارایی خود را در کیف پول مناسب نگهداری کنیم. همچنین حتما ورود دو مرحله‌ای را با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند Google Authenticator فعال کنید.

سخن پایانی

یکی از راه‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده از صرافی خارجی است، اگرچه نمی‌توان با ریال در این صرافی‌ها ارز دیجیتال خریداری کرد.

صرافی‌های خارجی ویژگی‌ها و امکانات مناسبی برای ترید دارند، حجم معاملات خوبی در آنها جریان دارد، اما در کنار این مزیت‌ها نمی‌توان از معایب و ریسک‌های استفاده از این صرافی‌ها چشم‌پوشی کرد.

در این مقاله به آموزش صرافی ارز دیجیتال و نحوه خرید ارز در آن پرداختیم و علاوه‌برآن مزیت‌ها و معایب استفاده از صرافی‌های خارجی را نیز بررسی کردیم تا با آگاهی کافی به بازار ارزهای دیجیتال قدم بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx