ملک یا زمین؛ کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟

ملک یا زمین

وضعیت اقتصادی کشور در سال‌های اخیر نشان داده است که گاهی بازار ممکن است از روند عادی خود خارج شده و با بحران مواجه شود.

این بحران ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مثل تغییر قوانین یا مسائل سیاسی و اقتصادی کشور باشد.

به هر حال خرید املاک و مستغلات همیشه یکی از سرمایه گذاری‌های کم ریسک محسوب می‌شود که معمولا مورد توجه صاحبان سرمایه قرار دارد.

عناوین مطلب:

اما سوال اینجاست که کدام یک برای سرمایه گذاری گزینه مناسب‌تری است؟ ملک یا زمین؟ در این مقاله قصد داریم این سوال را از زوایای مختلف پاسخ دهیم.

ملک یا زمین؛ مسئله این است!

ملک یا زمین؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟ خرید خانه و زمین و سرمایه‌ گذاری در بخش املاک به اطلاعات، پیش‌ زمینه و سرمایه نیازمند است.

مهم‌ترین عامل این است که خرید خانه و زمین نیاز به سرمایه‌ اولیه بسیار بالایی دارد. در واقع خرید خانه، ویلا، آپارتمان و حتی زمین حجم بالایی از پول و سرمایه اولیه می‌خواهد و با جیب خالی نمی‌توان به آن وارد شد.

علاوه بر این در مورد ملک هزینه‌‌های تعمیرات و نگهداری مستمر و دائمی را نیز باید اضافه کنید.

خالی ماندن و بدون مستاجر ماندن هم بخش دیگری از هزینه‌‌های سرمایه‌ گذاری در قسمت املاک است که می‌تواند تضمین یک درآمد مستمر را از شما بگیرد و باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید.

کارشناسان در پاسخ به سوال ملک یا زمین معتقدند زمین برای سرمایه گذاری بلند مدت و آپارتمان برای سرمایه گذاری کوتاه مدت انتخاب‌های مناسبی هستند.

زیرا اغلب زمین‌ها با گذشت مدت زمان طولانی، سود زیادی را با خود به همراه دارند اما آپارتمان‌ با گذشت زمان، به دلیل استهلاک و خرابی، سود آنچنانی در مقایسه با زمین نداشته و به همین دلیل برای سرمایه گذاری کوتاه مدت انتخاب مناسب‌تری است.

بیشتر بخوانید: زمین یا طلا؛ سرمایه گذاری در کدام سود بیش‌تری دارد؟

ملک یا زمین

نکاتی که هنگام خرید مسکن باید به آن توجه کنید

امروزه بازار خانه‌های مسکونی و آپارتمان‌ها به دلیل اشباع بودن آن در حال سکون و رکود است. اشباع بودن این بازار از آن جهت رخ داده که قدرت خرید مردم کاهش یافته و بسیاری از خانه‌های نوساز خالی مانده‌اند.

در واقع شاید بتوان گفت که سرمایه گذاری در آپارتمان و ملک تنها به عنوان یک کالای مصرفی قابل توجیه است و برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی نباشد.

اما اگر ملک را در مرکز شهر بخرید که موقعیت مکانی و جغرافیایی مناسبی داشته باشد، احتمال فروش آن در آینده بیشتر خواهد بود.

با این همه، ملک به دلیل اینکه امکان اجاره دارد، می‌توان از طریق آن درآمد مستمر و همیشگی داشت.

همچنین املاک این امکان را دارند که به فضای تجاری تبدیل شده و بسیار درآمدزا باشند و حتی سود بیشتری نسبت به اجاره دادن ملک به شما بدهند.

ملک کلنگی

چنانچه سرمایه کافی داشته باشید، خرید خانه‌های کلنگی می‌تواند ارزش افزوده بالاتری برای شما به همراه داشته باشد. زیرا با خرید این خانه‌ها و بازسازی آن‌ها می‌توان به سود بالایی رسید.

اگر این اقدام در زمان مناسب از نظر شرایط بازار انجام شود، این سودهی را چند برابر می‌کند و می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری به حساب آید.

در هنگام تصمیم گیری برای خرید خانه کلنگی همانند خرید زمین، باید بلند مدت بودن این سرمایه گذاری را مد نظر قرار دهید.

در صورتی خانه کلنگی را انتخاب می‌کنید، توجه داشته باشید که سرمایه ای برای بازسازی آن وجود داشته باشد.

بدون وجود سرمایه، انتخاب خانه کلنگی کار اشتباه و نادرستی خواهد بود، چرا که سود بدست آمده از طریق خرید خانه کلنگی پس از ساخت و بازسازی آن امکان پذیر است.

در خرید خانه کلنگی مواردی مثل موقعیت ملک، سن ملک، متراژ، زمان خرید، سند و کارهای حقوقی و امتیازات ملک را مورد توجه قرار دهید.

پس از تحقیقات محلی و بررسی قسمت های بیرونی ملک مورد نظر، توصیه می‌شود شرایط اقتصادی جامعه و قیمت‌های روز را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان+لیست صندوق‌ها

یا زمین 3 edited
همچنین به بخش‌های داخلی خانه مانند سیستم فاضلاب و لوله کشی، سیم کشی ساختمان، سیستم سرمایشی گرمایشی و غیره توجه کنید.

نکاتی که هنگام خرید زمین باید به آن توجه کنید

اگر تصمیم به خرید زمین و فروش آن در آینده با قیمت بالاتر را دارید، باید از آینده منطقه اطلاعات دقیقی کسب کنید.

تحقیق کنید که آیا جاده و یا هرگونه طرح عمرانی، مسکونی، رفاهی و مراکز دولتی در اطراف آن زمین در شرف احداث است یا نه؟ یا در صورت احداث چه تاثیراتی بر روی ارزش زمین شما خواهد داشت؟

اگر در اطراف شما زمین‌های دیگری هم هستند، بررسی کنید، آیا آنها هم در حال خرید و فروشند؟ بررسی کنید نرخ ساخت و ساز در منطقه در حال کاهش است یا در حال افزایش؟ و علت آن چیست؟

یکی از مهم ترین موارد سرمایه گذاری در ملک یا زمین این است که به ساختمان مالیات سالانه تعلق می‌گیرد ولی زمین مالیات سالانه ندارد.

نکته مهم دیگر، وجود مدعی یا شخص ثالثی بر روی مالکیت زمین است. به علاوه از مالکیت کامل زمین و موروثی نبودن آن اطمینان صد درصد حاصل کنید.

در مجموع باید تمامی عوامل خارجی و ریز و درشت مانند امتیاز آب، برق، گاز، قرار داشتن زمین در محدوده طرح‌های روستایی یا بافت شهری و عوامل دیگری که می‌تواند روی قیمت آن تاثیر گذار باشد را مد نظر قرار دهید.

میزان رشد قیمت ملک و زمین

ملک یا زمین؟ طبق آمار جدید مرکز آمار، در پاییز سال 1400، میانگین قیمت زمین و کلنگی در تهران با رشد فصلی 3.8 میلیون تومان همراه بود و به متر مربعی حدود 50 ملیون تومان رسید.

از بهار 88 تا پاییز 1400، میانگین قیمت مسکن در تهران بیش از 22 برابر شد است اما در همین مدت قیمت زمین و کلنگی بیش از 43 برابر رشد داشته است.

به عبارتی دیگر، رشد قیمت زمین در این مدت سالانه بیش از 35 درصد و در همین مدت رشد سالانه قیمت املاک مسکونی حدود 28 درصد بوده است.

البته باید توجه داشته باشید که برای احتساب بازدهی واقعی ملک مسکونی می‌بایست اجاره بهای سالانه را هم اضافه کنید و در سمت مقابل استهلاک را کم کنید.

اما حتی در صورتی که اجاره‌بها را هم که به طور متوسط سالانه حدود 4 تا 5 درصد است در نظر بگیریم و استهلاک را حدود 2 درصد فرض کنیم، بازده نهایی خرید مسکن به حدود سالی 30 درصد می‌رسد که باز هم کمتر از زمین است.

شاید به همین دلیل است که قدیمی‌ترها می‌گویند «زمین طلاست»

سوالات متداول

بر اساس آمارها، سرمایه گذاری روی کدام یک پرسودتر است؟ ملک یا زمین؟

کارشناسان بین ملک یا زمین، معتقدند زمین برای سرمایه گذاری بلند مدت و آپارتمان و ملک برای سرمایه گذاری کوتاه مدت انتخاب‌های مناسبی هستند. زیرا اغلب زمین‌ها با گذشت مدت زمان طولانی، سود زیادی را با خود به همراه دارند اما آپارتمان‌ با گذشت زمان، به دلیل استهلاک و خرابی، سود آنچنانی در مقایسه با زمین نداشته و به همین دلیل برای سرمایه گذاری کوتاه مدت انتخاب مناسب‌تری است.

مزایای خرید زمین نسبت به ملک چیست؟

در مورد ملک هزینه‌‌های تعمیرات و نگهداری مستمر و دائمی وجود دارد. خالی ماندن و بدون مستاجر ماندن هم بخش دیگری از هزینه‌‌های سرمایه‌ گذاری در قسمت املاک است که می‌‌تواند تضمین یک درآمد مستمر را از شما بگیرد و باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید. همچنین به ساختمان مالیات سالانه تعلق می‌گیرد ولی زمین مالیات سالانه ندارد.

هنگام خرید زمین به چه نکاتی توجه کنیم؟

باید از آینده منطقه اطلاعات دقیقی کسب کنید. تحقیق کنید که آیا جاده و یا هرگونه طرح عمرانی، مسکونی، رفاهی و مراکز دولتی در اطراف آن زمین در شرف احداث است یا نه؟ یا در صورت احداث چه تاثیراتی بر روی ارزش زمین شما خواهد داشت؟
اگر در اطراف شما زمین‌های دیگری هم هستند، بررسی کنید، آیا آنها هم در حال خرید و فروشند؟ بررسی کنید نرخ ساخت و ساز در منطقه در حال کاهش است یا در حال افزایش؟ و علت آن چیست؟

سخن پایانی

در سال‌های اخیر قیمت خانه و زمین با رشد قابل توجهی رو به رو بوده‌اند اما برای پاسخ به این سوال که برای سرمایه گذاری کدام یک بهتر است، ملک یا زمین؟

با کمی تحقیق متوجه می‌شویدکه معمولا رشد نرخ زمین از آپارتمان بیشتر بوده است. در چنین شرایطی خرید زمین عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد.

البته توجه به این نکته برای پرسش ملک یا زمین ضروری است که شرایط زندگی و اوضاع اقتصادی این روزها مردم را به سوی آپارتمان نشینی سوق داده است؛ همین امر باعث افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش قیمت آپارتمان و زمین شده است.

با این اوصاف سهم آپارتمان‌ها از این تغییر قیمت با در نظر گرفتن موقعیت مکانی، نوع معماری، امکانات، دسترسی‌ها و غیره مشخص می‌شود.

به عبارتی هرچه ویژگی‌های آپارتمان مورد نظر از ایده آل مردم فاصله داشته باشد، افزایش قیمت آن محسوس‌تر خواهد بود و بر عکس!

گفتنی است؛ آپارتمانهایی که در برج‌های بلند دارای واحدهای متعدد قرار دارند، به دلیل بهره بری از قدرالسهم کمتر افزایش قیمت چندانی نخواهند داشت.

نکته مهم دیگری که توجه به آن برای پاسخ گویی به سوال «خرید ملک یا زمین؟» الزامی است، این است که عمر آپارتمان با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه از ارزش آن کاسته می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت که سرمایه گذاری بلند مدت بر روی زمین مناسب‌تر از آپارتمان است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx