5 راهکار برای بازیابی امید و اشتیاق به زندگی

چگونه امیدوار باشیم

گاهی اوقات در زندگی شرایطی به وجود می‌آید که یک شخص همه امید خود را از دست می‌دهد. ممکن است از دست دادن امید ممکن است به دلیل سختی‌ها یا شکست‌های بسیار زیاد در یک دوره زمانی کوتاه باشد. شکست در ازدواج یا زندگی زناشویی، کسب و کار و بطور کلی شکست در زندگی در اغلب افراد وجود دارد ولی همه این افراد این شرایط را پایان کار نمی‌دانند و عده‌ای از آنها این شرایط را موقت دانسته و نمی‌گذارند حس ناامیدی و شکست دائمی به سراغشان بیاید.

بارقه‌ای از امید که در دل شکل می‌گیرد را باید بزرگتر و وسیع‌تر کرد. هر زمان ما شکست‌ها و تلخ‌کامی‌های متعددی را تجربه می‌کنیم، بخش زیادی از امیدی که در طول زمان اندوخته‌ایم را از دست می‌دهیم.

همانند نیروی اراده، امید نیز به راحتی می‌تواند از بین برود. وقتی کل کاری که می‌توانید انجام دهید، ناراحتی، استرس و نگرانی است و بعد از شکستی بزرگ به عظیم‌ترین ترس‌های خود می‌اندیشید، از دست دادن امید یک امر طبیعی خواهد بود.

عناوین مطلب:

با این حال باید در نظر داشته باشید که این شکست‌ها همگی نشانه‌ی زندگی و زنده بودن است. فقط مرده‌ها هستند که با مشکلات و شکست‌ها مواجه نمی‌شوند.

اگر شما نیز از افرادی هستید که به تازگی اتفاقات ناگوار یا ناراحتی بزرگی در زندگی‌تان تجربه کردید و حس می‌کنید هیچ امیدی در زندگی ندارید، باید بدانید که این شرایط فقط نشان‌دهنده این است که یک زندگی عالی و روشن در انتظار شماست. ممکن است الان اینگونه به نظر نرسد ولی با گذشت زمان، حقیقت خود را نمایان خواهد کرد.

اما چه راهکارهایی را می‌توان در پیش گرفت وقتی حس می‌کنید کل دنیای اطراف شما در حال فروپاشی است؟ چگونه نور امید را روشن نگه می‌دارید و امیدوار باقی می‌مانید؟

در ادامه به 5 راهکار ساده برای اینکه امیدتان را از دست ندهید اشاره می‌کنیم.

1 – شرایط را دوباره ارزیابی کنید

زندگی شباهت زیادی به لنز دوربین دارد، وقتی انتخاب می‌کنیم روی چیزی فوکوس کنیم، آن چیز برای ما شفاف‌تر و واقعی‌تر می‌شود. با تمرکز روی منفی‌ها، فقط همان چیزهای منفی را خواهیم دید. اما وقتی تمرکزتان به سمت چیزهای مثبت می‌چرخد، چیزهای خوب بیشتری به سمت شما می‌آید.

اگر شما به دلیل یک شکست بزرگ در زندگی امیدتان را از دست داده‌اید، زمان آن است که شرایط را دوباره ارزیابی کنید. اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که برخی از موفق‌ترین افراد دنیا، امیدشان را در واقع بسیاری از دست داده‌اند.

منظور ما فقط موفقیت مالی نیست، موفقیت می‌تواند در همه زمینه‌های زندگی ما بدست آید، تا زمانی که خود ما تسلیم نشویم. اما بزرگترین مانع، تسلیم شدن در برابر شکست‌های بزرگ و اجازه دادن به آن برای متوقف کردن شما در مسیر رسیدن به مقصودتان است.

زندگی یک سفر است و مقصود، صرفا رسیدن به هدف نیست. اهداف خودتان را دوباره ارزیابی کنید تا واقعا بدانید چه چیزی از زندگی می‌خواهید و چرا خواهان آن هستید. اگر دلایل شما برای رسیدن به هدف به اندازه کافی قوی و دارای ریشه باشد، دیگه اجازه نخواهید داد شکست شما را متوقف کند و به مسیرتان ادامه خواهید داد.

2 – قلبتان را سرشار از شکرگذاری کنید

می‌دانم که این مورد در نگاه اول فقط یک حرف کلیشه‌ای به نظر می‌رسد اما شکرگذاری واقعا چیزی به خصوص و قدرتمند است. شما همان میوه‌ای را می‌چینید که بذر آنرا می‌کارید. روی شکرگذاری تمرکز کنید و ببینید چقدر زندگی‌تان متحول می‌شود و امید دوباره جریان می‌یابد.

افرادی در دنیا هستند که از رژیم استبدادی، قحطی، جنگ، فقر، ظلم و بسیاری از ناتوانی‌ها عذاب می‌کشند. وقتی ما همه چیزهای خوبی که در اختیار داریم را ببینیم، می‌توانیم زندگی بدون امید را به یک زندگی شکرگذارانه و غنی تبدیل کنیم.

حتی اگر فکر می‌کنید هیچ‌چیز برای شکرگذار بودن ندارید، وظیفه‌تان این است که بنیشنید و حتی کوچکترین چیزهایی که برای آنها شکرگذار هستید را بنویسید. بنیادی‌ترین نعمتی که داده شده، فرصت نفس کشیدن و زندگی شما در این دنیاست، چیزهای ساده‌ای همانند غذایی که سر سفره‌تان است، جایی که برای خواب دارید و افرادی که می‌شناسید و یا دوست‌شان دارید.

هرچه که هستید، چیزی برای شکرگذاری بیابید. شکرگذاری عادتی است که می‌تواند با تمرین تقویت شود. وقتی بتوانید چیزهای مثبت و خوب را در اطراف‌تان ببینید، حس امید و ترمیم زخم‌ها به سراغ‌مان می‌آید و اشتیاق به زندگی و احتمالاتی که برای ما وجود دارد در ما پدید می‌آید.

3 – بی‌طرفانه و صادقانه به شرایط بنگرید

سخت‌ترین بخش شکست و ناامیدی، توانایی ما به نگاه کردن به چیزها به شکل بی‌طرفانه و صادقانه است. چه دلیل این شکست و فاجعه از طرف ما باشد و چه نباشد، یک دیدگاه صادقانه نسبت به شرایط می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

گاهی ما غرق کارهایی که در حال انجامشان هستیم می‌شویم و شکست و مغلوب شدن را امری شخصی تلقی می‌کنیم (به دل می‌گیریم). از بین بردن درونی‌ترین احساسات و خواسته‌ها در مورد یک شرایط که همه قلب و ذهن‌مان را درگیر کرده مشکل است اما وقتی ما در مورد یک شرایط به شکلی صادقانه و بی‌طرف باشیم، می‌توانیم دلایل شکست را از بین ببریم و با تنظیم مجدد رفتارمان، شرایط موردنیاز را فراهم آوریم.

اگر ما بتوانیم رویکردمان را تغییر دهیم و تسلیم نشویم، در نهایت امیدوار باقی مانده و به رویایمان می‌رسیم. گاهی نیاز است وقتی خسته هستیم استراحت کنیم و بعد ادامه دهیم. یک جمله معروف است که می‌گوید “یاد بگیرید وقتی خسته هستید استراحت کنید، نه اینکه تسلیم شوید.”

4 – به دیگران تکیه کنید

از دست دادن کل امید، می‌توان ویرانگر باشد. وقتی تلاش می‌کنیم در مسیرمان به تنهایی پیش برویم، زندگی می‌تواند بسیار سخت و دشوار شود. اما وقتی روی دیگران تکیه می‌کنیم و از آنها حمایت می‌خواهیم، چیزها می‌تواند ساده‌تر و بهتر شود. قبول داریم که همه‌چیز عالی نمی‌شود ولی حتما حمایت دیگران اثرگذار خواهد بود.

سایر افراد می‌توانند دیدگاه ما را به زندگی تغییر دهند و باعث شوند طور دیگری به شرایط نگاه کنیم. به خاطر وجود ایگو، گاهش اوقات دیدن مسیر پیش روی سخت می‌شود. با این حال، دوستان، خانواده و آشنایان و سایر افراد جامعه می‌تواند برای ارائه حمایت‌های لازم در شرایط سخت به ما کمک کند.

5 – باور داشته باشید

گاهی اوقات لازم است کمی باور و اعتقاد داشته باشیم که چیزهای خوب به سراغ‌مان خواهد آمد و بدانیم که گرچه شاید همه‌چیز تحت کنترل و مدیریت ما نباشد، اما چیزها به دلایلی خاص رخ می‌دهد. شاید در آن لحظه دلیل یک اتفاق را ندانیم ولی قطعا برای یک اتفاق دلیلی در پشت آن نهفته است.

هر دینی دارید، به انرژی یکتایی که همه را به متصل کرده اعتقاد پیدا کنید، داشتن اعتقاد به این معناست که شما به آمدن چیزهای خوب اعتماد و اطمینان دارید.

سخن آخر

قبول داریم صحبت کردن از بازیابی امید، راحت‌تر از انجام دادن آن است ولی بدانید که قطعا امید می‌تواند بازگردد، حتی اگر در سخت‌ترین شرایط زندگی هستید. هرچیزی که ما را نکشد، ما را قوی‌تر خواهد کرد. باید اعتقاد داشته باشیم که زندگی دارای نظمی نامرئی است و در نهایت چیزهای خوب خواهد رسید، زیرا انسان‌ها موجوداتی نیستند که فقط برای زنده ماندن آفریده شده باشند، انسان‌های آفریده شده‌اند تا رشد کنند و کامیاب شوند.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
رضا

بسیارسپاسگزارم ازمطلب باارزشتان

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx