Codex چگونه بازار آثار هنری و آیتم‌های کلکسیونی را تغییر می‌دهد؟

codex : تغییر اساسی در بازار آثار هنری

اگر آیتم‌هایی مانند دارایی‌های آنتیک، آثار هنری، جواهرات و آیتم‌های کلکسیونی با ارزش را در گذشته خریداری کرده‌اید، می‌دانید که خرید آنها چقدر مشکل و دردسرساز است.

برای خرید عتقیه‌جات و آیتم‌های منحصربه‌فرد، این سوالات و چالش‌ها پیش‌روی شما خواهد بود:

  • چگونه باید آیتم موردنظر را پیدا کرد؟
  • چگونه بدانم قیمت آیتم و کالای موردنظر مناسب است؟
  • از کجا بدانم جنس تقلبی و ساختگی نیست؟
  • چگونه به فروشنده یا افرادی که ادعای حرفه‌ای بودن دارند اعتماد کنیم؟
  • اگر بعدا قصد فروش آیتم را داشتم، چگونه اصالت آنرا ثابت کنیم؟

بنابراین می‌بینید که اینکار نه تنها برای خریداران مشکل است، برای کسب و کارها و فروشندگان آیتم‌های هنری و کلکسیونی نیز مشکلی قدیمی محسوب می‌شود.

عناوین مطلب:

برای مثال، حراجی‌ها قبل از اینکه اقدام به حراج یک آیتم کنند، شرکت‌های بیمه و همچنین موسساتی که در ازای گرو گرفتن این دارایی‌ها وام می‌دهند باید درباره اصالت و اعتبار آن تحقیق نمایند و گزارش‌های ارزیابی آیتم را بخوانند. این مشکلات است که باعث شده این کسب و کار آهسته و هزینه‌بر باشد.

در ادامه مثالی می‌زنیم که نشان‌دهنده وضع کنونی بازار آثار هنری و آیتم‌های کلکسیونی است.

فرض کنید شما یک کلکسیون‌دار هستید و یک ایمیل از شخصی با نام (فرضی) بهرام دریافت می‌کنید که پیشنهاد فروش یک اثر هنری نه‌چندان مشهور از پیکاسو را به شما ارائه می‌دهد. اولین کاری که می‌کنید این است که از بهرام می‌پرسید این اثر هنری را از کجا آورده و اسناد مرتبط با آن اثر را ارائه دهد.

اگر بهرام آن اثر هنری را از یک حراجی معتبر خریداری باشد، باید رسید آنرا داشته باشد، اما آیا ارزیابی‌کنندگان درباره آن آیتم، گزارشی نوشته‌اند؟ اگر بهرام دارای اسناد ذکرشده است، چگونه می‌توانید از تقلبی نبودن اسناد مطمئن شوید؟

اینجاست که احتمالا مجبور می‌شوید با فروشنده قبلی، فرد ارزیابی‌کننده اثر، صاحبان قبلی و هرکسی که اسناد را صادر کرده تماس بگیرید تا از اصالت و تقلبی نبودن اسناد مطمئن شوید.

حتی اگر اینکار را هم انجام دهید، احتمال این وجود دارد که بهرام چندین کپی از روی نقاشی و اسناد تهیه کرده باشد و بخواهد کپی‌ها را به چندین نفر بفروشد.

شاید نیاز باشد فردی خبره را استخدام کنید که در مورد آیتم تحقیق کند، در این صورت هم هزینه‌ها بالا می‌رود و هم زمان‌ زیادی صرف می‌شود. همچنین در طول مدتی که در حال بررسی هستید، احتمال این وجود دارد که یک معامله خوب را از دست بدهید و شخص دیگری آن نقاشی را خریداری کند.

این وضعیت فعلی بازار آیتم‌های هنری و عتیقه‌جات در سطح دنیا است و با وجود این وضعیت آشفته، روزانه تعداد بسیار زیادی آیتم در سرتاسر دنیا با وجود مشکلات فراوان خرید و فروش می‌شوند.

راهکار

برای رفع چنین مشکلاتی، اولین تکنولوژی که به ذهن می‌رسد بلاک‌چین است که در ادامه قصد داریم به یکی از پروژه‌های برجسته آن با نام پروتکل Codex اشاره کنیم.

پروتکل Codex می‌تواند اصالت و منشاء آیتم‌های کلکسیونی و منحصربه‌فرد را در قالب رکوردهای روی بلاک‌چین نگهداری کند. با ثبت این اطلاعات در بلاک‌چین، امکان تغییر بدون اجازه آنها وجود نخواهد داشت و خریداران و کسب و کارهای فعال در زمینه آیتم‌های هنری و کلکسیونی می‌توانند به راحتی داده‌های مرتبط با آیتم‌ها را مشاهده و تایید کنند.

در ادامه مثال قبل که بهرام (فروشنده یک تابلو نقاشی از پیکاسو) به شما به پیام داده بود، فرایند کار با استفاده از پروتکل Codex به شرح زیر خواهد شد:

بهرام با ارسال یک ایمیل به شما، قصد خود را از فروش یک نقاشی از پیکاسو با قیمتی مناسب اعلام می‌کند. شما به عنوان یک خریدار علاقه‌مند به آثار هنری، از بهرام می‌خواهید تا دسترسی به رکورد موردنظر در بلاک‌چین Codex را به اشتراک بگذارد. پس از اینکار، شما می‌توانید بطور آنلاین و فوری ببینید که یک حراجی معروف، رکورد مربوط به آن آیتم را ایجاد کرده و بنیاد پیکاسو نیز آنرا بطور دیجیتالی امضا نموده است. همچنین به خاطر اینکه این رکورد روی بلاک‌چین قرار گرفته، از اعتبار و کپی‌نشدن آن مطمئنید.

با توجه به این اطلاعات، می‌توانید با اطمینان کامل از اصالت نقاشی، قیمت پیشنهادی خودتان را به فروشنده اعلام کنید. به این ترتیب، معامله بسیار ساده‌تر خواهد بود.

کارگزاران آثار هنری با سادگی بیشتری می‌توانند آیتم‌ها را به فروش رسانند، هزینه هر فروش پایین‌تر خواهد بود و وام‌هایی که موسسات اعطا می‌کنند با سرعت بیشتری می‌توانند تمدید شود و…

این ویژگی‌هاست که باعث شده پروتکل Codex، بسیار بهتر از وضع کنونی باشد و با توجه به این ویژگی‌ها، به احتمال بسیار قوی فعالان این بازار از این تکنولوژی بی‌نظیر استقبال چشم‌گیری می‌کنند.

به خاطر همین پتانسیل بالا در این تکنولوژی جدید است که شرکت تامین سرمایه ریسک‌پذیر Bessemer Venture Partners که قدیمی‌ترین تامین سرمایه ریسک‌پذیر (اصطلاحا Venture capital) در ایالات متحده محسوب می‌شود در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

البته ادعا نمی‌شود که همه‌چیز در پروتکل Codex بی‌نقص و عالی خواهد بود، زیرا این امری لازم و حتی ممکن نیست.

تکنولوژی‌های جدید باعث بهبود Codex خواهند شد.

مثلا این پروتکل همکاری خود را با شرکت DUST Identity آغاز کرده است، این شرکت اسپری آئروسل ارزان و صنعتی خاک الماس ارائه می‌دهد که یک اثر انگشت بلورین روی اثر هنری ایجاد می‌کند.

این اثر انگشت توسط چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست ولی با یک گوشی آیفون می‌توان آنرا به سادگی اسکن کرد. این شرکت قصد دارد آی‌دی منحصربه‌فرد شخص را روی رکوردهای Codex ذخیره کند تا به این ترتیب، فرد دریافت‌کننده اثر یا آیتم، اطمینان داشته باشد که آیتم فیزیکی، دقیقا همان آیتمی است که در رکورد Codex ارائه شده است (در واقع هویت دیجیتالی آیتم از طریق خاک الماس روی خود آیتم درج می‌شود تا آیتمی تقلبی به جای اصلی تحویل خریدار نشود).

حتی بدون تکنولوژی تعیین هویت آیتم فیزیکی، پروتکل Codex یک بهبود عظیم در بازار آثار هنری و آیتم‌های کلکسیونی محسوب می‌شود.

تاثیرگذاری پروتکل Codex

با وجود مشکلات فعلی و استفاده از اسناد کاغذی در خرید و فروش آثار هنری و آیتم‌های منحصربه‌فرد، ارزش این بازار در کل دنیا به 2 تریلیون دلار رسیده است! حال تصور کنید پروتکل Codex با تکنولوژی بلاک‌چین بتواند بخش بزرگی از این مشکلات ذکرشده را حل کند، آنگاه شاهد رشد بسیار بزرگ بازار آثار هنری، عتیقه‌جات و کالاهای کلکسیونی در دنیا خواهیم بود.

  • اگر واسطه‌ها و کارگزاران نیاز نباشد زمان زیادی برای ارزیابی و اطمینان از اصالت یک آیتم صرف کنند، کمیسیون‌‌ها به شدت کم می‌شود و از طرف دیگر حجم سالیانه تراکنش‌های مالی رشد خواهد کرد.
  • اگر سرمایه‌گذاران و خریداران این آیتم‌ها با راحتی بیشتری از ارزش واقعی و اصالت یک آیتم آگاه شوند، رغبت بیشتری برای خرید آیتم‌ها (حتی بصورت مشارکتی با سایر سرمایه‌گذاران) خواهند داشت.
  • اگر صاحبان این آیتم‌ها بتوانند ارزش‌گذاری‌ها و ارزیابی‌های انجام‌گرفته مربوط به یک آیتم را به سادگی بروزرسانی کنند و قیمت بازار را بدست آورند، خیلی بهتر می‌توانند تصمیمات مدیریت دارایی را اتخاذ نمایند.

کل این مزایا و منابع به این خاطر شکل گرفته که بلاک‌چین راه‌هایی برای دسترسی راحت به اطلاعات قابل اتکا و تاییدشده در اختیار ما گذاشته است.

توجه داشته باشید سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها نیازمند داشتن دانش و اطلاعات عمیق در حوزه ارزهای دیجیتال و ICO هاست، زیرا این پروژه‌ها دارای ریسک بسیاری هستند و احتمال از دست رفتن کل سرمایه وجود دارد.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx