راه‌حل‌ غلبه بر ترس از زیان در بازار سهام: تمركز بر قوانين معامله

توماس. اس. بولکووسکی متخصص مشهور روانشناسی بازارهای مالی و سهام در یکی از مقالات خود تحت عنوان «نقاط توقف معاملات، ترس از انجام معاملات، ترس از زیان، و راه‌حل‌های آن» می‌نویسد:

یک نقطه توقف معاملاتی این گونه تعریف می‌شود؛ «تمام رویدادها، واکنش‌ها، تفسیرها و تصمیم‌گیری‌های خودکاری که بر رویکرد شما نسبت به زندگی و معاملات تاثیر گذار بوده و باعث شوند به طور کامل در معاملات و فرصت‌های احتمالی درگیر نباشید.

من به نقطه توقف معاملات مانند سوییچی نگاه می‌کنم که می‌تواند شما را از انجام معاملات ساده به صورت منطقی به سوی معاملات ناموفق سوق دهد.

این موضوع هنگامی رخ می‌دهد که شما به صورت غیر‌ارادی و توسط یک معامله ناموفق از محدوده راحتی ذهنی خود بیرون کشیده می‌شوید. اگر هنگامی که از این ناحیه راحتی خود به دلیلی خارج می‌شوید متوجه آن باشید و روند معاملات خود را متوقف کرده و در پی رفع مشکلی که شما را آزار می‌دهد باشید، پول زیادی را حفظ خواهید کرد.

عناوین مطلب:

در مرود جلوگیری از زیان بیشتر بخوانید: بعد از یک زیان بزرگ در بورس این 5 قدم را بردارید

صدای درون چه می‌گوید؟

برای مثال، احتمالا زمان‌هایی بوده است که گفته اید: «من دارم زیاد معامله می‌کنم»، اما همچنان به انجام معامله ادامه داده‌اید یا این که «باید از این معامله خارج شوم»، اما عملا هیچ کاری نکرده اید. در واقع صدای درون خود را که به شما می‌گوید چه کاری انجام دهید نادیده گرفته‌اید.

در زیر به سوالاتی پاسخ خواهید داد که به شما خواهند گفت، آیا به این ناحیه تیره و تار وارد شده اید یا خیر:

1. آیا به علت ترس از زیان از معامله کردن می‌هراسید؟
2. آیا معامله کردن با تمام سرمایه خود را دارای ریسک می‌دانید؟
3. آیا ترجیح می‌دهید ابتدا دیگران سهمی را بخرند و راه را برای ورود شما باز کنند؟
4. آیا به غریزه خود اعتماد ندارید؟
5. آیا از خرید سهمی اجتناب می‌ورزید به این علت که می‌ترسید دیگران شما را دنباله رو خطاب کنند؟
6. آیا اضطراب معامله باعث می‌شود کنترل خود را از دست بدهید و سهام در حال سودآوری را خیلی زود بفروشید؟
7. آیا در پیروی از قوانین معاملاتی خود مشکل دارید؟
8. آیا مایل نیستید مقدار بیشتری از سهامی که در حال افزایش قیمت است را خریداری کنید؟
9.آیا از خرید مجدد سهامی که افت قیمت داشته و باعث زیان شما شده است، اجتناب می‌کنید؟
10.آیا قادر به تغییر شیوه معاملاتی خود از کوتاه مدت به بلند مدت یا برعکس نیستید؟

پاسخ مثبت به هر یک از سوالات فوق به این معناست که به این ناحیه ناخوشایند ذهنی وارد شده اید و باید برای حل آن اقدام نمایید.

اگر از زیان کردن می‌ترسید، به سوی آن بروید. ترس از دست دادن پول باعث می‌شود بازار را به نحوی تفسیر کنید که باعث سلب توانایی انجام معاملات در شما شود. این کار مانند رفتن از یک اتاق روشن به اتاقی تاریک است. در ابتدا نمی‌توانید چیزی ببینید، اما رفته رفته اجسام می‌توانند دیده شوند.

این مساله را درک کنید که هر معامله می‌تواند به طور بالقوه فرصتی برای سود کردن باشد.

ترس از زیان می‌تواند به شکل‌های زیادی خود را نشان دهد: اجتناب از انجام معامله با تمام سرمایه خود، خرید مقدار کمی از تعداد زیادی سهم‌های کم ریسک و اجازه دادن به دیگران برای روشن کردن راه برای شما.

برخی هم می‌خواهند راهبر باشند، نه دنباله رو. بنابراین ممکن است گاهی تمام روند انجام معامله را متوقف کنند. آنها ممکن است از خرید سهامی که پیش تر افزایش قیمت داشته اند، اجتناب کنند. حتی اگر در معامله‌ای سود برده‌اند نمی‌خواهند و در واقع نمی‌توانند به سود خود بیفزایند.

معامله گری که به غریزه و درک درونی خود اعتماد ندارد، این عدم اعتماد را به شیوه‌های مختلفی بروز می‌دهد. به طور مثال، در پیروی از قوانین معاملاتی خود مشکل دارد. او نمی‌تواند زیان‌های خود را متوقف کند و اجازه دهد روند‌های سود ده ادامه یابند. حتی اگر هم گاهی معاملاتی سودآور داشته باشد نمی‌تواند این روند را ادامه دهد.

همچنین تغییر روند معاملات از بلند به کوتاه مدت و برعکس و خرید سهامی که قبلا از آن متضرر شده است، برایش بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است.

مورد دیگر اینکه، این افراد قادر نیستند روند بازار را دنبال کنند و از آن سود ببرند، زیرا می‌ترسند به محض اینکه وارد سهام خاصی بشوند روند حرکت قیمت برعکس شود.

تمركز بر قوانین معامله

اگر هر یک از نشانه‌هایی که در بالا گفته شد را دارید، خوب است، زیرا به مشکل خود پی برده اید و این خود نصف راه‌حل است.

هنگامی که خود را تدافعی و ترسان از زیان کردن دیدید یا اینکه به سوال‌های فوق پاسخ مثبت دادید، باید مجددا بر قوانین معامله خود تمرکز كنید. در صورت لزوم انجام معامله را به طور کلی متوقف کنید و از این زمان برای تفکر درباره شیوه معاملات خود استفاده نمایید. معاملات خود را مرور کنید.

سعی کنید با این ایده که ممکن است هر معامله‌ای به موفقیت منجر نشود، راحت باشید. یاد بگیرید که در حال انجام یک کسب و کار مستقل هستید و زیان‌ها صرفا هزینه انجام این کار هستند. از تغییر نترسید. بازارها از گاو به خرس تغییر جهت می‌دهند. قیمت‌ها بالا و پایین می‌روند. ممکن است شیوه معامله شما تنها یکی از این شرایط را ترجیح می‌دهد. به دنبال دلایل شکست در معاملات خود بگردید و آنها را بر روی کاغذ یادداشت نمایید.

برای افرادی که با دیگران معامله می‌کنند و به طور مثال دیگران از طریق یک اتاق گفت‌و‌گو با آن‌ها در تماس هستند، توصیه می‌کنیم، برای مدتی دور از اطلاع دیگران معامله كنید تا مسوولیت اشتباه‌ها بیشتر بر دوش شما سنگینی نکند.

از خود بپرسید آیا با تمام پتانسیل خود در حال انجام معامله هستید. آیا حاضر هستید به منظور تطابق با وضعیت در حال تغییر بازار شیوه معاملات خود را تغییر دهید؟ آیا احساسات بر توانایی شما برای دنبال نمودن برنامه معاملاتی تان تاثیر منفی دارند؟ آیا در گذشته به علت پیروی از قوانین در معاملات خود موفق بودید، اما اکنون ترس و اضطراب شما را فراگرفته و باعث عدم موفقیت تان شده است؟

به اصول بازگردید، به خود استراحت دهید و مشغول انجام کارهای دیگر شوید. تردید را از خود دور کنید و قوانینی که در گذشته باعث موفقیت تان می‌شد، را مرور و در صورت لزوم در آن‌ها تغییرات لازم را ایجاد نمایید. عقیده‌های کهنه و عادت‌های بد را از خود دور کنید.

اکنون می‌توانید امیدوار باشید که روند معاملات به تدریج بهتر خواهد شد.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
rezareza

خدا قوت عالی بود

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx