چرا باید روی فرایند معامله تمرکز کنید؟ (و تمرکزتان روی سود یا زیان نباشد)

در ترید روی فرایند تمرکز کنید

اگر روی فرآیند معامله تمرکز کنید، نتایج مثبتی را به شکل طبیعی بدست می‌آورید.

اغلب معامله‌گران مبتدی این اشتباه را می‌کنند که صرفا روی نتایج معامله متمرکز هستند و می‌خواهند همه معاملات‌شان سودده باشد.

نکته: آموزش ترید را اینجا بخوانید

عناوین مطلب:

نتیجه هر معامله سیاه و سفید است، شما در یک معامله یا سود به دست می‌آورید یا سود نمی‌کنید. همین موضوع یک بار روانی برای معامله‌گر است.

معامله‌ای که بازنده باشد یک شکست قلمداد می‌شود، و تصور این است که چیزی باید درست شود. معامله ای که برنده باشد موفقیت تلقی می‌شود.

همه ما می‌خواهیم بیشتر از شکست‌ها، موفقیت به دست آوریم، اما اقدام به معامله با این ذهنیت می‌تواند در عمل ما را دچار شکست‌های بیشتری کند.

چرا در پی نتایج عالی بودن، مشکل‌زاست؟

معامله‌گرهای تازه کار می‌دانند (یا باید بدانند) که بعید است پیروز تمام معاملات خود باشند.

هر فردی می‌تواند در هر زمان با وارد کردن یک سفارش خرید یا فروش بزرگ در بازار، باعث شود قیمت به حد ضرر ما برسد. ما نمی‌توانیم این مسئله را کنترل کنیم. این هم بخشی از معامله است.

ممکن است در معاملات ضرر کنیم. با این حال، بسیاری از معامله‌گرها هنوز هم ضرر در معاملات را به عنوان یک مشکل تلقی می‌کنند که باید درست شود.

اما این عقیده لزوما درست نیست. هرگز نتایجی که به دست می‌آورید بی‌نقص نخواهند بود زیرا بازارها تا این حد منظم و منطقی نیستند که همیشه در هر معامله بتوان از آنها سود کرد.

البته برای به دست آوردن پول زیاد، نیازی هم ندارید که نتایج بی‌نقصی در معامله‌گری به دست آورید.

حتی کسب 50 تا 60 درصد از معاملات‌تان نیز در طول زمان می‌تواند روی هم جمع شده و بازده بسیار زیادی داشته باشد.

تلاش برای بی‌نقص بودن راه به جایی نمی‌برد و تنها باعث می‌شود بازار را بیش از اندازه تحلیل کنید و در نتیجه عملکرد ضعیف‌تری داشته باشید.

معامله‌گران تمام وقت بر روی کمال فرآیند تمرکز می‌کنند.

مطلب مرتبط: چگونه در انجام معاملات و تریدها مصمم باشیم؟

بی‌نقص بودن فرآیند معامله

نتایج تا حدی از اختیار ما خارج هستند.

اگر یک استراتژی را دنبال می‌کنیم و از 100 معامله پیشین در 63 مورد برنده بوده‌ایم (نرخ پیروزیِ 63 درصدی داشته‌ایم)، این یعنی استراتژی ما کارساز است.

اما پیش از پایان معامله، نمی‌دانیم کدامیک سودآور هستند. ما می‌دانیم که از هر 10 معامله پیروز 6 معامله خواهیم بود، اما بازار تصمیم می‌گیرد که چه معاملاتی برنده و چه معاملاتی بازنده هستند، و این موضوع در کنترل ما نیست.

ما نمی‌توانیم نتیجه معاملات را کنترل کنیم. اگر اینطور بود، در این صورت مایل بودیم تا پیروز تمام معاملات شویم. اما جریان به این سادگی نیست. چیزی که در کنترل ماست فرآیند انجام معاملات است.

فرآیندی که انتخاب می‌کنید تمام چیزی است که یک معامله را شکل می‌دهد. این فرآیند با نحوه آماده شدن‌تان برای روز معاملاتی آغاز می‌شود و همه چیز را دربرمی‌گیرد، اینکه استراتژی شما چیست، چگونه ورود و خروج‌تان را مشخص می‌کنید، اندازه موقعیت‌ معاملاتی‌تان چقدر است، هنگامی که در معاملات هستید چگونه آنها را مدیریت می‌کنید و برای مشخص کردن ورود و خروج‌تان چطور بازار را تحلیل می‌کنید.

فرآیندی که انتخاب می‌کنید یک کار همیشگی روزمره و روالی خاص برای هر معامله است. فرآیند هر معامله‌گر اندکی متفاوت است اما معامله‌گرهای موفق همیشه یک فرآیند خاص برای معامله دارند.

اگر روی فرآیند یا کار همیشگی خود متمرکز بمانید در واقع روی چیزهایی که می‌توانید کنترل کنید متمرکز شده‌اید، مثلا اینکه آیا شرایط بازار به وضعیت مطلوب برای انجام یک معامله رسیده، و سپس انجام بی‌عیب و نقص فرایند آن معامله طبق برنامه معاملاتی.

نتیجه اهمیتی ندارد.

اگر معامله به خوبی انجام شود، می‌توانید آنرا یک موفقیت در نظر بگیرید.

معامله‌ای که ضعیف انجام شود اما به پیروزی بینجامد را، فارغ از نتیجه آن، باید یک شکست قلمداد کرد، زیرا چنین عملی می‌تواند منجر به عادات بد و عملکرد ضعیف یا متناقض در آینده شود.

معامله‌ای که فرایند آن به خوبی انجام شود اما باعث ضرر شود را هنوز می‌توان یک معامله خوب دانست، زیرا شما در حال ایجاد عادات خوب هستید.

هر اتفاقی ممکن است در یک معامله خاص رخ بدهد. همانطور که در بالا توضیح داده شد، ما ممکن است بدانیم که از هر 100 معامله ما پیروز 10 معامله خواهیم بود، اما به هنگام انجام معاملات نمی‌دانیم معامله برنده یا بازنده کدامیک خواهد بود.

روی نتیجه هر یک از معاملات خود تمرکز نکنید. اگر بتوانید روی یک فرآیند قرص و محکم برای معاملات تمرکز کنید، نتایج خوب در پی آن خواهند آمد. تصویر بزرگ را در ذهن داشته باشید و به نتیجه هر کدام از معاملات فکر نکنید.

کلام آخر: در خصوص معامله‌گری بی‌عیب و نقص

چه به دنبال یادگیری نحوه معامله سهام هستید، یا فارکس، قرارداد آتی، ارز دیجیتال و یا اختیار معامله، با ایجاد یک فرآیند کار معامله‌گری خود را آغاز کنید.

فرایند معامله، چیزی است که می‌توانید کنترل کنید.

نتایج فراتر از کنترل ما هستند، اما اگر مطمئن باشیم که فرآیند خود را دنبال می‌کنیم، نتایج مثبت نیز با یافتن فرایند صحیح به راحتی به دست خواهند آمد. نتایج مثبت و سود در معامله‌گری، حاصل تمرکز مداوم روی فرآیندهای کارساز است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش پیشرفته ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
صدر

آقا دمتان گرم! لذت بردم. به نظرم مشکل اصلی همین جاهاست!

شاهین

سلام جناب جهان دیده عزیز . در ابتدا بخاظر مطالب آموزندتون تشکر میکنم.ولی من سوالی در مورد بیت کوین دارم .بیش از یک سال پیش از طریق یکی از سایتها که یادم نیست چی بود البته مطلب از طرف شما بود که سایت freebitcoin رو معرفی کرده بودید وارد سایت شدم و دستو پا شکسته فعالیت کردم و بعد هم یه گپ طولانی بینش تا الان افتاد.اما سوال بزرگم و البته خواهشم از شما اینه که لطفا یک ویدیوی آموزشی با کیفیت از 0 تا صد از نحوه کار با blockchain و انتقال مقدار بیت کوین بدست اومده از freebitco.in به blockchain شخصی تهیه و در اختیار امثال ما قرا بدید که واقعا دنیای بیت کوین براشون پیچیدست. یک دنیا ممنون از شما.

علی عباس

سلام
من برای خرید ارزهای دیجیتال از صرافی های ایرانی استفاده میکنم که مقداری کارمزد کم میکنند
حالا که بنده مستر کارت و غیره ندارم و فقط با ریال خرید می کنم آیا می توانیم از صرافی ایرانی اتریوم بخرم و این اتریوم را در سایت های خارجی تبدیل به ارز دیگری کنم که قصد خرید آن را دارم مثلا ارز ایاس. آیا کارمزد این سایت های خارجی کمتر از سایت های داخلی است؟
اگر من مستقیم از سایت ایرانی ارز ایاس بخرم بهتر است یا از ارز اتریوم که از سایت داخلی خریده ام رو در سایت های خارجی تبدیل به ارز ایاس کنم بهتر است.؟
من اطلاعی از کارمزد سایت های مثل باینانس ندارم برای مقایسه میخام دیدگاه شما را بدانم

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
5
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx