تولید و فروش دکمه در ایران / تجارتی ظاهرا ساده اما کاملا حرفه‌ای

تجارت دکمه در ایران

تجارتی به‌ظاهر ساده اما کاملا حرفه‌ای؛ گزارش «فرصت امروز» از بازار خرید و فروش دکمه در ایران

به‌طور کلی دکمه لباس سال‌هاست وارد زندگی ما شده و این محصولات اوایل حضورشان در زندگی بشر به نوعی بیانگر جایگاه و موقعیت اجتماعی آنها بوده، چون ثروتمندان با استفاده از فلزات گرانبها مثل طلا و نقره لباس‌هایشان را با دکمه آذین می‌کردند و دیگر اقشار جامعه با چوب یا استخوان حیوانات سعی در آراستن لباس‌هایشان داشتند.

اما این روند تقریبا از یکی دو قرن پیش، به نوعی تجارت یا صنعت در بخش‌های مختلف اجتماعی تبدیل شد و اگرچه هنوز هم به نوعی در گروه زیورآلات می‌‌توان برخی از تولیدات را مشاهده کرد ولی از آن دوره تاکنون تجارتی بزرگ یعنی چندین برابر ساکنان کره زمین را مهیا کرد.

عناوین مطلب:

برخی کارشناسان مد درباره گستره بازار و صنعت تولید دکمه در اقتصاد بین‌المللی به‌خصوص کشورهای تولید‌کننده معتقدند اگر تولید کننده‌ای به دنبال آمار تولید و مصرف دکمه است، کافی است به دکمه‌های پیراهن و دیگر البسه خود توجه کند، چون به‌صورت متوسط حداقل 10دکمه هر روز همراه ما به این سو و آن سو در حرکت است و متوسط عمر برخی از آنها تنها دوماه برآورد شده است.

تجارت دکمه در ایران

جواد درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان تهران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با درنظر گرفتن اینکه 2500 واحد صنفی تهران در دو بخش مردانه و زنانه مشغول فعالیت هستند، می‌توان به نوعی میزان مصرف دکمه هر یک از واحدهای تولیدی را به‌صورت تقریبی محاسبه کرد.

درودیان در ادامه افزود: فرض بر این است که رونق تولید در این تعداد واحد تولیدی کاملا محسوس باشد و هر واحد تولیدی نیمه مدرن بتواند روزانه 100پیراهن (زنانه یا مردانه) تولید کند و هر پیراهن 10 دکمه نیاز داشته باشد، می‌بینیم روزانه 2میلیون و 500 هزار عدد دکمه برای تکمیل تولید آنها در تهران نیاز است.

به گفته این مقام صنفی، تعداد برآورد شده مصرف دکمه در تهران را اگر بخواهیم در سطح ایران مورد نظر داشته باشیم لازم است این عدد را تقریبا چهار برابر در نظر بگیریم، چون در برخی استان‌ها تعداد واحد‌های صنفی کمتر از تهران است، به همین دلیل میانگین را در سطح ایران می‌توانیم نزدیک به 10هزار واحد تولیدی پروانه‌دار درنظر داشته باشیم. هرچند این آمار فقط مربوط به تولید‌کنندگان پیراهن است و همه می‌دانیم در برخی تولیدات دیگر مثل کیف و کفش نیز دکمه کاربردهایی داشته و استفاده می‌شود.

صنعتی که خانگی هم دارد

کارشناسان و سرمایه‌گذاران در این صنعت معتقد هستند با توجه به اینکه طراحی و ساخت انواع و اقسام دکمه با صنعت مد گره خورده و این صنعت یعنی مد و فشن اکنون در قرن حاضر به سرعت در حال تغییر و تحول است تولید دکمه نیز دستخوش تغییراتی عمده شده و بخش قابل توجهی از آن به ذوق هنری طراحان پوشاک و امکان برقراری ارتباط آنها با تولیدکنندگان دکمه مرتبط شده است.

از این رو به نوعی دور از ذهن نیست اگر بگوییم تولید دکمه همواره در تکاپو و حرکت است و هرگز سکون را برنمی‌تابد، به صورتی که حلقه تکمیل‌کننده صنعت پوشاک شناخته شده است.

میترا مظفری، یکی از طرا‌حان پوشاک در این زمینه به «فرصت امروز» می‌گوید: طراحی پوشاک امروز با توجه به اهمیت زیبایی ظاهری و آراستگی به‌صورت قابل‌توجهی به طراحی انواع دکمه وابسته شده است، چون علاوه بر نوع پارچه، مدل و طرح پوشاک این دکمه‌‌ها هستند که تکمیل‌کننده کار هستند و گاهی اوقات طراحی لباس‌ها براساس نوع و طرح دکمه‌ها صورت خواهد گرفت که شاهد مثال آن ضرب‌المثلی در زبان فارسی است که می‌‌گوید: «این دکمه را بگیر و برایش کت بدوز.»

وی که گستره مواد اولیه تولید دکمه را در هر آنچه در طبیعت است می‌داند، می‌افزاید: نمی‌توان فراموش کرد که طبیعت، اکثر مواد مورد نیاز تولید دکمه را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است ولی از آنجا که موضوع حفاظت از محیط‌زیست امروز به نوعی در صنعت مد نیز وارد شده (پوشاک سازگار با محیط زیست) بسیاری از تولیدکنندگان دوباره به استفاده از موادی مثل چوب برای دکمه‌‌های مورد نیازشان روی آورده‌اند که این روند باعث شده تا کسب‌و‌کاری با ارزش افزوده بالا برای برخی از مشاغل‌خانگی ایجاد شود.

مظفری درباره ارتباط نزدیک طراحی لباس و پوشاک و دکمه می‌گوید: در مواردی تولیدکنندگان عمده دکمه با ایجاد ارتباط نزدیک با طراحان پوشاک سعی می‌کنند اطلاعاتی درباره طرح‌های جدید گرفته و بر مبنای جنس پارچه و رنگ‌های مد روز دست به تولید بزنند؛ درحالی که گروهی از طراحان با توجه به اینکه تولیدات بسیار منحصربه‌فردی دارند خود درباره تولید دکمه‌‌های مورد نیازشان اقدام کرده و در نهایت طرح‌های تجاری آن را به تولیدکنندگان می‌فروشند.

این طراح پوشاک با اشاره به برخی عرف‌های اقتصادی در مراکز مد مثل ایتالیا، فرانسه و آمریکا تصریح می‌کند: در این کشورها به دلیل اینکه صنعت مد بسیار فعال است و همه ارتباط مستقیم مد و صنعت تولید دکمه را درک کرده‌‌اند تولیدکنندگان دکمه برای اینکه بتوانند به نوعی بازار تضمینی تولید خودشان را در اختیار بگیرند با پرداخت مبالغی قابل توجه به طراحان مطرح پوشاک تمام طرح‌های دکمه‌ای آنها را پیش‌خرید می‌کنند تا بتوانند همزمان با فصل برگزاری نمایشگاه‌های مد تولیدات‌شان را در سطحی انبوه در بازار هدف‌شان داشته باشند.

خاص باشید تا بیشتر درآمد داشته باشید

هرچند همواره صحبت از صنعتی قابل توجه و اقتصادی گسترده در این زمینه صورت گرفته اما آنچه زیاد درباره‌ آن سخن به میان نیامده دکمه‌هایی خاص است. چون دقیقا همانند طراحی جواهرات این دکمه‌ها نیز به نوعی به زیورآلات تبدیل شده و برای مصارفی خاص تهیه می‌شوند.

به‌عنوان مثال در چین گاهی دکمه‌‌هایی با استفاده از مواد طبیعی و انواع صدف می‌توانند ارزش افزوده بسیار بالایی برای تولیدکنندگان‌شان به ارمغان آورد به همین دلیل بیشتر تولیدکنندگان بنام دکمه در کشورهای مطرح این صنعت در دوبخش تولید انبوه و تولید خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند، با این توجیه اقتصادی که  گاهی تولیدات خاص آنها می‌تواند سرمایه‌ای قابل توجه برایشان ایجاد کرده و حتی هزینه‌های جاری بخش تولید انبوه را تامین کند.

از کیلویی تا دانه‌ای

اگر از موضوع تولید و سرمایه‌گذاری در این صنعت رنگارنگ بگذریم، حالا به قول معروف نوبت به دودوتا چهارتای فروش رسیده است و براساس عرفی که در بازار این تولیدات است، برخی از تولیدات عموما پلاستیکی به‌صورت کیلویی فروخته می‌شود و گروه دیگر که در بخش تولیدات خاص شناخته شده‌اند، به‌صورت دانه‌‌ای. اما آنچه لازم است مدنظر داشته باشیم واحد عمده فروشی دکمه به‌صورت قراص (144عدد) محاسبه می‌شود و مبنای پرداخت‌ صورت حساب شناخته شده است.

درباره صدور فاکتور مبانی محاسبه طرح، جنس، تعداد سفارش و داخلی یا خارجی بودن دکمه است، به صورتی که گاهی دکمه‌های خاص وارداتی به ازای هر یک هزار عدد 20دلار و در تولیدات معمول بین دو تا سه دلار فروخته می‌شود هرچند فلزات گرانبها و تزیینات خاص قیمت‌های متفاوتی به خود می‌بیند. جالب اینجاست که تفاوت قیمت میان این دو روش محاسبه می‌تواند گواهی از گردش مالی بسیار زیاد این بازار به‌ظاهر ساده باشد، چون دکمه از کیلویی سه هزار تومان در بازار وجود دارد تا دانه‌‌ای 15هزار تومان.

تجارت دکمه در ایران

کیائوتو، پایتخت دکمه جهان

شهری کوچک در چین، واقع در استان ژجیانگ، آنقدر کوچک که جایی برای حضور در نقشه‌های جهانی نداشته و بسیاری از مردم دنیا نام آن را نیز نشنیده‌اند، در عرض کمتر از چند دهه تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مناطق اقتصادی جهان می‌شود و می‌تواند بازار تجارت دکمه و زیپ جهانی را تحت سلطه خود درآورد.

یکی از مهم‌ترین محصولات کاربردی که سال‌های زیادی با بشر همراه بوده، دکمه است. از روزگاری که پوشاک به‌عنوان یک نشانه فرهنگی و تمدنی در بین انسان‌ها به رسمیت شناخته شد، ابزارآلات متفاوتی را نیز به همراه خود آورد؛ ابزارآلاتی که امروزه به شکل دکمه، زیپ، بند و… وجود دارند.

در واقع امروزه در کنار صنعت پوشاک جهانی، می‌توان از صنایع خردتری مانند دکمه و زیپ نیز سخن گفت که پا به پای این صنعت در حال رشد هستند و طبق گفته تولیدکنندگان آنها تا زمانی که پوشاک وجود داشته باشد، حضور این محصولات کوچک نیز اجتناب‌ناپذیر است.

وفور کارخانه‌های دکمه در سراسر جهان، حاکی از همین است که دکمه به‌عنوان یک محصول کوچک، کاربردی بسیار وسیع در سطح جهان داشته و کاربران متفاوتی از همه گروه‌های سنی دارد. انسان در هر سن و موقعیتی که باشد، به این ابزار کوچک کاربردی نیازمند است، لذا این صنعت آینده درخشان و روبه‌رشدی خواهد داشت و یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اقتصادی جهان را رقم خواهد زد.

دکمه به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین محصولات دنیای امروز، نقشی مهم در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند و تولیدکنندگان زیادی در سطح جهان به این صنعت اشتغال دارند، اما هیچ‌کدام از آنها موقعیت شهر کیائوتو (مرکز دکمه جهان) را ندارند؛ شهری کوچک در چین که بازار دکمه جهان را تحت سیطره خود دارد. در سال 1980 سه برادر در این شهر خاکی و گمنام شروع به تولید دکمه می‌کنند و در عرض کمتر از 30 سال نام تجاری این شهر به پایتخت دکمه جهان تغییر می‌کند.

تبدیل این شهر در مدتی کوتاه از یک دهکده کشاورزی به یک قطب تولیدی بزرگ، نمونه کوچکی است از آنچه در سال‌های اخیر در اقتصاد چین اتفاق افتاده است. کیائوتو با وجود داشتن صدها کارخانه دکمه‌سازی، بیش از 60‌درصد از دکمه‌های جهان را تولید می‌کند. تنها کارخانه مایلیفیا در این شهر، روزانه 2 تا 3‌میلیون دکمه تولید می‌کند. در حال حاضر با وجود 550 کارخانه تولید دکمه در شهر دکمه چین، در مرکز خرید این شهر، 550 مغازه دکمه‌فروشی وجود دارد.

تولیدکنندگان این صنعت، با روی آوری به تکنولوژی‌های جدید و معرفی سیستم‌های کامپیوتری، سعی در به‌روزآوری و پیشرفت هر چه بیشتر صنعت این شهر دارند. کیائوتو از سال 2006 به‌عنوان «پایتخت دکمه جهان» شناخته شده است و تولید 60‌درصد از دکمه لباس، در سطح جهان را به خود اختصاص داده است، علاوه بر این 80‌درصد از تولیدات زیپ جهان نیز از این شهر است. کیائوتو هر ساله با تولید 15‌میلیارد دکمه و 200‌میلیون متر زیپ، مرکز تجارت دکمه جهان محسوب می‌شود.

بازار مصرف تولیدات دکمه و زیپ این شهر یک بازار بین‌المللی است، به‌طوری‌که طبق برآورد تحلیلگران، از هر پنج دکمه تولید شده در جهان، سه دکمه در کیائوتو تولید شده است و با حمل روزانه چیزی بیش از دو‌میلیون زیپ توسط کشتی‌های تجاری، 80‌درصد از سهم بازار بین‌المللی این محصول را به خود اختصاص داده است.

گردش مالی بین‌المللی

توسعه اقتصادی تولید دکمه از اواسط قرن هجدهم به نوعی با دنیای مد گره خورده و تا امروز به نوعی هم‌راستا با دنیای فشن یا همان مد خودمانی رونق گرفته و آمارهای اقتصادی هیجان انگیزی را در این زمینه به نمایش‌گذاشته است. به صورتی که اگر به اقتصاد تولید دکمه در سطح بین‌الملل توجه داشته باشیم می‌بینیم که گردش مالی نزدیک به 200میلیارد دلاری در آن کاملا مشهود است و کشور چین به‌عنوان برترین تولیدکننده رقمی معادل 100میلیارد دلار از گردش مالی این صنعت را به خود اختصاص داده است.

حال اگر از نام چین در این صنعت رنگارنگ بگذریم، دیگر تولیدکنندگان بنام در صنعت تولید دکمه را می‌توانند در هندوستان یافت، جایی که اگرچه پوشش ملی آنها فارغ از هرگونه دکمه است؛ اما تجارتی نزدیک به 75میلیاردی از تولید دکمه ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، اگرچه ایران از گذشته‌های دور به‌عنوان یکی از کشورهای پیشگام در صنعت نساجی و تولید پوشاک بوده، اما در این زمینه یعنی صنعت تولید دکمه همچنان ناشناخته باقی مانده و تنها کمتر از تعداد انگشتان دستمان تولیدکننده داخلی داریم که با گردش مالی بسیار اندک در حال کار هستند، در حالی که تمام امکانات و منابع اولیه را در اختیار داریم.

تجارت دکمه در ایران

گزارشی از چم و خم سرمایه‌گذاری در تولید دکمه: 3 میلیارد سرمایه لازم است

ممکن است گروهی از جوانان یا سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط ایجاد شده در افق اقتصادی کشورمان به دنبال یافتن فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند و قصد دارند با استفاده از راهنمایی‌ها و پیشنهاد فعالان صنفی در این زمینه تصمیم‌گیری کنند، این درحالی است که در برخی موارد تولید دکمه به‌عنوان یکی از ساده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها با ارزش افزوده بالا معرفی شده است. «فرصت امروز» برای رسیدن به واقعیت این سرمایه‌گذاری سری به تولیدی دکمه ایران پویا زده تا از خاطرات سرمایه‌‌گذاری حسام پویادل در این زمینه برایتان بگوید.

میزان سرمایه لازم

حسام پویادل که به نوعی حرفه پدر را ادامه داده است درباره سرمایه‌گذاری در صنعت تولید دکمه به ما گفت: ممکن است برخی با ارائه ارقام غیر‌واقعی سعی در جلب نظر صاحبان سرمایه به‌خصوص آن گروه که سرمایه‌های اندک دارند داشته باشند به صورتی که می‌گویند با سرمایه‌‌گذاری چند ده میلیون تومانی می‌توان سود میلیاردی برد درحالی که واقعیت این نیست و باید درباره نحوه سرمایه‌گذاری خوب دقت داشته باشیم.

به‌عنوان مثال خود ما که بیش از سه دهه است در بخش تولید ورود کرده‌ایم نزدیک به 500 میلیون تومان در آن سال‌ها سرمایه‌گذاری انجام شد که اگر بخواهیم مبنای قیمت‌های امروز را درنظر داشته باشیم اگر فردی واقعاً قصد حضور در صنعت تولید دکمه به صورت اصولی را داشته باشد نزدیک به دو میلیارد تومان سرمایه لازم دارد و خبری از تولید خانگی نیست.

وی به شیوه‌های تولید دکمه در این صنعت اشاره کرد و گفت: به‌طور کلی دکمه به دو روش قالبی و تیغه تولید می‌شود که در تولید تیغه‌ای هزینه‌کمتری برای تولید و سرمایه‌گذاری لازم داریم ولی در بخش قالبی به دلیل استفاده از دستگاه‌های پرس و تزریق پلاستیک به‌خصوص قالب هزینه کاملاً متفاوت است و باید برای آن دقت بیشتری داشته باشیم.

به‌عنوان مثال برای طراحی و تولید یک قالب گاهی تا 50 میلیون تومان باید هزینه کرد و با توجه به فرسایش قابل ملاحظه در این قالب این سرمایه بستگی به میزان تولید باید دوباره هزینه شود.

پویادل در ادامه خط تولید دکمه را به چهار بخش تقسیم‌بندی کرد و افزود: به‌طور کلی اگر تصمیم به حضور در صنعت تولید دکمه داریم باید برای راه‌اندازی یک خط تولید کامل یعنی از مخلوط کردن مواد شیمیایی گرفته تا پولیش و بسته‌بندی را در اختیار داشته باشیم به این دلیل که نبود هر یک از این بخش‌ها در تولید دکمه باعث افزایش هزینه‌های تولید شده و در نهایت سرمایه‌گذاری را غیر‌اقتصادی جلو می‌دهد. این درحالی است که برای دریافت مجوز فعالیت صنعتی و تولید دکمه باید با دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت کار را آغاز کنیم.

این فعال صنفی درباره حجم صنعت معتقد است اگرچه امروز تعداد تولیدی‌‌های ایرانی کمتر از انگشتان دست است ولی حجم مورد نیاز بازار آنقدر زیاد است که عمده محصولات موجود بازار وارداتی از کشورهایی مثل چین و هند شناسایی شده است.

اما نکته جالب اینجاست که قیمت تمام شده واردات دکمه برای واردکنندگان آنقدر پایین است که در این صنف اصلاً قاچاق نیست و همه محصولات کاملاً قانونی وارد می‌شود به صورتی که برای هر کیلو دکمه رقمی نزدیک به 3 هزار تومان حق گمرکی و عوارض پرداخت می‌شود و کاملاً قانونی محصولات متنوع سر از بازار درمی‌آورند.

چرخ فروش باید بچرخد

مهم‌ترین نکته برای سرمایه‌‌گذاری به عقیده پویا دل داشتن چرخه فروش و تولید تیراژ بالاست چون تولید کار ساده‌ای است ولی بقای اقتصادی در گروی فروش و گردش مالی است، بنابراین آن گروه از تولیدکنندگان که امکان تولید محصولات متنوع با تیراژ بالا و مراکز فروش عمده را نداشته نباشند به ناچار کم‌کم از چرخه تولید حذف شده یا فعالیت تجاری خود را تغییر می‌دهند.

وی عاملی که باعث شده تا برخی از تولیدکنندگان از چرخه تولید حذف شوند را ناتوانی در ارائه طرح‌های متنوع و تیراژ بالا دانست و گفت: اگر به سیاست‌ صادراتی چین در خارج از مرزهای کشورش دقت کنیم، می‌بینیم مسئولان و سیاست‌گذاران صادراتی این کشور با ایجاد مراکز خرید بسیار بزرگ به صورت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در بازارهای هدف‌شان تولیدکنندگان را با حمایت گسترده روانه آن بازارها می‌کنند، از این رو قدرت رقابت مناسبی برای تولیدکنندگان‌شان مهیا کرده و کم‌کم بازار را از دست تولیدکنندگان محلی آن بخش می‌‌‌گیرند درحالی که سیاست‌های ایران در هیچ یک از صنایع صادراتی این‌گونه نیست و حضور در بازارهای هدف کاملاً به عهده خود بخش تولید‌کننده است که بخش عمده‌ای از توان مالی آن واحد را به خود اختصاص داده و در نهایت مزیت رقابتی با تولیدات دیگر کشورها را برایش به صفر نزدیک می‌کند.

این فعال صنفی که ارتباط مستقیم صنعت مد و تولید دکمه را ملاک موفقیت می‌داند، تصریح کرد: از آنجا که تولید پوشاک در کشورمان به دلیل حجم بالای واردات تقریباً با اشکال مواجه شده است صنایع وابسته مثل تولید دکمه و زیپ نیز کاملاً ضعیف باقی مانده است و به همین دلیل تولیدکنندگان به دنبال بهره‌وری و استفاده از فناوری‌های نوین مثل دستگاه‌های تراش لیزری نیستند

درحالی که تولیدکنندگان چینی یا دیگر کشورها علاوه بر استفاده سنتی از تجهیزات و لوازم تولید امروز با استفاده از دستگاه‌های کاملاً پیشرفته طرح‌ها و نمونه‌های بسیار جالب توجهی را روانه بازار می‌کنند که درواقع جایی برای ورود دیگر کشورها باقی نمانده است اما این صنعت آنقدر بزرگ است که اگر بتوان مزیت‌های رقابتی را در آن به دست آورد، می‌توان منافع بسیار مناسبی برای اقتصاد خود و کشور متصور شد.

به گفته حسام پویادل، امروز بازارهای آسیای میانه، کشور جمهوری آذربایجان و عراق می‌تواند برای محصولات ایرانی قابل توجه باشد درصورتی که با استفاده از سیاست‌های حمایتی از صادرات، مسئولان هزینه‌های صادرکنندگان را به حداقل رسانده و ارزش افزوده صادراتی را برایشان ایجاد کنند چون تخصص و توان تولید در کشورمان وجود دارد.

تجارت دکمه در ایران

گزارشگر فرصت امروز: باز هم مشکل اصلی آمار است

امروز صنعت پوشاک به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین صنایع در اشتغال‌زایی و همچنین سرمایه‌‌گذاری در اقصی نقاط جهان شناخته شده است، اما همان‌طور که می‌دانیم در واقع این صنعت با توجه به ارتباطی که در بخش‌های مختلفی تولیدی داشته، توانسته این جایگاه را به خود اختصاص دهد و باعث رونق کسب‌و‌کار دیگران باشد.

به‌عنوان مثال یکی از بخش‌های قابل توجه در توسعه و رونق صنعت پوشاک تولید تجهیزات یا همان خرج کار خودمانی است و در یکی از این بخش‌ها دنیایی از رنگ به نام دکمه وجود دارد؛ دنیایی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و ساده انگاشت.

مجید نامی، دبیر جامعه متخصصان نساجی ایران درباره صنعت تولید دکمه و همچنین گردش مالی آن در صنعت نساجی به «فرصت امروز» گفت: متاسفانه درباره میزان مصرف و نیاز بازار داخلی کشورمان و همچنین تولید دکمه آمار دقیقی در اختیار نیست و نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر دقیقی انجام داد، ولی آنچه مسلم است باید به کل صنعت در سطح بین‌المللی و داخلی توجه داشته باشیم تا دریابیم دنیای تولید دکمه چقدر گسترده و فراگیر است

درحالی که هنوز هیچ تحقیقات علمی و دقیقی در این زمینه صورت نگرفته و نمی‌توانیم آمار دقیقی در این زمینه برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در نظر داشته باشیم تا با هدایت آنها بتوانیم آینده اقتصادی افراد متقاضی سرمایه‌‌‌گذاری در این زمینه را هدایت کنیم.

نامی با اشاره به گردش مالی 7‌میلیارد دلاری صنعت پوشاک در کشورمان افزود: اگر در نظر داشته باشیم از این میزان گردش مالی 25درصد تولید کشورمان است، یعنی رقمی نزدیک به 2میلیارد دلار تولید بخش‌های مختلف پوشاک ایران. حال اگر تنها نیمی از این میزان گردش مالی را به نوعی وابسته به دکمه بدانیم یعنی گردش یک‌میلیارد دلاری صنعت پوشاک کشورمان در گرو دکمه است و باید برای آن برنامه داشته باشیم.

دبیر جامعه متخصصان نساجی اهمیت توجه به تهیه و تدارک آمار‌های دقیق در صنعت تولید دکمه یا به‌طور کلی همان خرج کار را آنچنان حیاتی دانست که در صورت بی‌تفاوتی به آن همانند آنچه تاکنون صورت گرفته بازهم شاهد دوری دست ایران از تولید و گردش مالی مناسبی در سطح بین‌الملل خواهیم بود هرچند که بسیاری از امکانات تولید اکنون در کشورمان مهیاست و حداقل با افزایش تولید و تامین نیازهای داخلی می‌توانیم سالانه از خروج میلیاردها دلار ارز از کشورمان جلوگیری کنیم.

نامی درباره تولید دکمه نیز گفت: گسترده بودن طرح‌ها و شکل‌های مختلف دکمه عاملی در توسعه صنعت شده باشد، اما از سوی دیگر ارتباط مستقیم موضوع اقتصاد دکمه با صنعت مد می‌تواند برای تولید دکمه در کشورمان به چالشی قابل توجه تبدیل شود چون صنعت مد ایران آنچنان که باید و شاید فعال نیست و تولید‌کنندگان دکمه نیز به همین دلیل صرفا بیشتر به کپی‌کاری روی آورده‌اند و آنچه از روی کاتالوگ‌های خارجی می‌بینند تولید می‌کنند و امکان سرمایه‌گذاری برای طرح‌‌های جدید را ندارند.

اتحادیه هم آماری ندارد

در همین حال علیرضا شهسواری، نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان لوازم خرازی تهران درباره بازار و گردش مالی بازار تولید و مصرف دکمه کشورمان به «فرصت امروز» گفت: درباره میزان مصرف و تولید دکمه در ایران اتحادیه آمار دقیقی در اختیار ندارد و صرفا باید به تعداد واحدهای صنفی فعال در این زمینه بسنده کرد که درواقع نزدیک به 12هزار واحد صنفی در بخش خرازی تهران اکنون مشغول فعالیت هستند.

شهسواری با اشاره به اینکه فروش دکمه در واقع بخشی از فعالیت اقتصادی این فروشندگان است، افزود: وقتی وارد فروشگاه‌های خرازی می‌شویم می‌بینیم بخشی از فعالیت این واحدهای صنفی دکمه است و آیتم‌های گسترده‌ای در این فروشگاه‌ها برای فروش ارائه می‌شود، ولی آنچه مسلم است گستردگی و ابعاد بزرگ اقتصاد دکمه در بخش‌های مختلف تولیدی و توزیعی خواهد بود.

این مقام صنفی درباره نحوه قیمت‌گذاری محصولات نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه دکمه‌ها در دو بخش عادی و خاص تولید شده‌اند، در بخش‌های عادی اگر به بورس فروش مثل بازارهای اصلی شهرها و شهرستان‌ها مراجعه کنیم قیمت‌ها کاملا رقابتی در بخش‌های تولید داخلی و خارجی است، اما هنگامی که درباره دکمه‌های خاص سخن می‌گوییم واقعا قاعده‌ای درباره قیمت‌گذاری آنها نیست و نمی‌توان عدد و رقمی برای‌شان مشخص کرد.

وی درباره تفاوت قیمتی از بازار تا سطح شهر و فروشگاه‌های خرازی معتقد است: نباید فراموش کنیم فروشگاه‌های سطح شهر در بسیاری از موارد مجبور به خریدهای عمده از توزیع‌کنندگان بازار هستند و باید برای فروش محصولات‌شان مثل دکمه زمان زیادی را برای خواب سرمایه‌ درنظر داشته باشند چون دکمه ارتباط بسیار نزدیکی با سلیقه و مدل پوشاک افراد خواهد داشت؛ بنابراین جای تعجب نیست اگر تفاوت قیمت بازار تا سطح شهر زیاد باشد.

به‌عنوان مثال ممکن است یک دکمه عادی داخل بازار و مراکز توزیع عمده فقط 5 تومان به‌صورت عمده باشد، ولی همین دکمه در خرازی‌های سطح شهر می‌تواند تا 50تومان هم فروخته شود.

شهسواری با دسته‌بندی دکمه‌ها به دو بخش مردانه و زنانه گفت: براساس آنچه عرف بازار نشان داده همواره گردش کار در دکمه‌های زنانه به دلیل تنوع بسیار زیاد در مدل‌ها و طرح‌های گسترده‌تر از دکمه‌های معمول پیراهن یا کت مردانه است و همین امر باعث شده تا بخش قابل توجهی از تولید یا واردات به این بخش تخصیص داده شده باشد.

منبع: فرصت امروز forsatnet.ir

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
حمزه

باتشکراز مطلب خولتان . لطفا در مورد نحوه فعال سازی کارگاه تولیدی و میزان واردات و بازرگانی دکمه هم راهنمایی فرماید . سپاس

مهدي خليلي

سلام ،
چطور میتونم با رییس اتحادیه پیراهن دوزان ارتباط برقرار کنم؟

مریم

بدون حمایت از تولیدکننده، کاری پیش نمیره. فقط ورشکستگی.

زینب

ممنونم. خوب بود

گلپوش

واقعا اطلاعات کمی در مورد تولید دکمه وجود داره .ممنون از اطلاعاتتون.کاش در مورد روند تولید و دستگاهها فیلم میگذاشتید

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
5
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx