کسب‌وکار آژانس گردشگری چقدر سرمایه می‌خواهد؟

راه اندازی آژانس مسافرتی

 اکثر کسانی که به امید سودی کلان و مقطعی طی یک دهه گذشته وارد صنف آژانس گردشگری و مسافرتی شده بودند و فروشنده تور و پکیج دیگران بودند، با قبول هزینه‌های قابل توجه با زیان‌دهی بازار را ترک کردند.

با توجه به نزدیک شدن تعطیلات نوروز دوباره بحث گردشگری و سفر به نقل محافل خبری و دورهمی‌های فامیل تبدیل شده است. بیشتر سوال‌ها درباره این است که برای تعطیلات چه برنامه‌ای ریخته‌ایم و این‌بار قصد بازدید از کدام جاذبه گردشگری را داریم. در این میان گروهی خودشان برای گذراندن تعطیلات برنامه‌ریزی می‌کنند و گروهی دیگر به دنبال یافتن آژانس مسافرتی قابل اعتماد که برایشان تدارک توری شاد و مفرح را دیده باشد هستند.

این اتفاق هرسال باعث می‌شود گروهی به فکر سرمایه‌گذاری در این زمینه یعنی افتتاح آژانس مسافرتی افتاده و برای آن در تدارک برنامه‌هایی خاص باشند. اما آیا واقعاً در این زمینه هنوز فرصت سرمایه‌‌گذاری وجود دارد؟ یا می‌توان روی درآمدهایش حساب کرد؟اینها سوالی‌هایی است که  فرصت امروز به دنبال پاسخش بوده و برای‌تان از اما و اگرهای چگونگی سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌‌گوید.

عناوین مطلب:

به گزارش بورسینس به نقل از دریک آنلاین ،  محمدحسن کرمانی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران در این زمینه گفت: به‌طور کلی درباره سرمایه‌گذاری در دفاتر خدمات مسافرتی نمی‌توان حد و مرزی مشخص کرد یا بر این باور بود که مثلاً ایران اکنون به ظرفیت کامل دفاتر خدمات مسافرت هوایی رسیده است، چون صنعت گردشگری به‌طور کلی صنعتی بدون حد و مرز است و می‌توان از هر ‌فرصتی برای درآمدزایی استفاده کرد. این درحالی است که نباید فراموش کنیم هر نوع سرمایه‌گذاری باید توجیه اقتصادی داشته و برای آن برنامه‌ریزی کرده باشیم.

کرمانی با اشاره به ۱۷۰۰ آژانس فعال در استان تهران در ادامه افزود: اگر امروز به تعداد آژانس‌های فعال در تهران یا سراسر کشور که چیزی نزدیک به ۴هزار واحد صنفی مجاز هستند، توجه داشته باشیم، می‌بینیم بازهم تقاضا برای افتتاح دفتر وجود دارد که این موضوع بیانگر وجود ظرفیت مناسب برای سرمایه‌گذاری است. هرچند مسئولان و سیاست‌گذاران باید در این زمینه هوشمندانه عمل کنند و متناسب با توانمندی و ظرفیت‌های موجود اقدام به صدور مجوز فعالیت کرده یا برای هدایت سرمایه‌ متقاضیان به سمت ظرفیت‌های خالی اقدام کنند.

این مقام صنفی در ادامه تأکید کرد: متأسفانه در دولت نهم و دهم مسئولان سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان متولی ارائه مجوزهای دفاتر خدمات مسافرتی با استفاده از آمارهای غیراصولی که در اختیار داشتند، بدون برنامه نسبت به‌صدور مجوزهای فعالیت اقدام کردند درحالی که این تعداد دفتر خدمات مسافرتی برای ایران نیاز نیست و به نوعی پس از مدتی گروهی از چرخه فعالیت اقتصادی حذف خواهند شد.

کرمانی به اهمیت نگرش تخصص در این زمینه اشاره کرد و گفت: شاید یکی از بندهای موجود درخواست افتتاح دفتر خدمات مسافرتی استفاده و به‌کارگیری از یک متخصص و مشاور فنی است ولی این تنها کافی نیست، بلکه باید سرمایه‌گذار نسبت به آنچه در مقابل دارد، دید کافی داشته و برای تک‌تک روزهای سال برنامه‌ریزی داشته باشد، چون دفتر خدمات مسافرتی صرفاً فروش بلیت هواپیما یا برگزاری تور برای چند کشور مشخص مثل ترکیه یا دوبی نیست.

وی به رفع تحریم‌ها و حضور گردشگران خارجی نیز اشاره کرد و افزود: امروز پس از رفع برخی مشکلات سیاسی و تغییر تصویر ایران در دیگر نقاط دهکده جهانی بسیاری از گردشگران به دنبال بازدید از جاذبه‌های ایران هستند. بنابراین این نکته قابل تأمل است و می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد. این درحالی است که به غیر ‌از گردشگران امروز شاهد حضور توراپراتورهای بزرگ و معروفی از سراسر جهان برای همکاری با شرکت‌های ایرانی هستیم.

سرمایه‌ای حداقل ۵۰۰ میلیونی

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران درباره میزان سرمایه مورد نیاز افراد جهت ورود به این حرفه معتقد است که بیشتر سرمایه مورد نیاز برای حضور در این حرفه مربوط به مکان کسب‌وکار است و اگر به‌صورت اجاره‌ای که از نظر اقتصادی اصلاً مقرون به‌صرفه نیست، شخصی تصمیم به فعالیت داشته باشد باید حداقل مبلغ ۵۰۰میلیون تومان سرمایه داشته باشد.

این مسئول صنفی درباره میزان سود و ارزش افزوده فعالیت اقتصادی یک دفتر خدمات مسافرتی افزود: همانطور که می‌دانید به‌طور کلی صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از سودآورترین صنایع طی یک دهه گذشته شناخته شده است که همین موضوع باعث شده زیرمجموعه‌های آن نیز سودآور باشد اما آژانس خدمات مسافرتی کمی متفاوت از این قاعده‌ است. چون اگر سرمایه‌‌گذار قادر به ارائه پکیج‌های مسافرتی جذاب با هزینه‌های قابل قبول برای مسافران نباشد به ناچار درگیر مشکلات اقتصادی خواهد شد و در نهایت مجبور به ترک بازار می‌شود.

به‌عنوان مثال اکثر کسانی که به امید سودی کلان و مقطعی طی یک دهه گذشته وارد این صنف شده بودند و فروشنده تور و پکیج دیگران بودند، با قبول هزینه‌های قابل توجه با زیان‌دهی بازار را ترک کردند. کرمانی براین باور است که هنر مالکان دفاتر خدمات مسافرتی این است که در فصل غیر‌پیک سفر تورهای زیادی با حداکثر ظرفیت را برگزار کنند نه اینکه در فصولی مثل تعطیلات عید فقط به دنبال منافع زودگذر باشند، چون در این فصول همه می‌توانند از شرایط افزایش تقاضای سفر به نفع خود استفاده کنند درحالی که اصل هزینه‌ها و برنامه‌ریزی مربوط به دیگر ماه‌های خالی سال است.

آژانس‌های مسافرتی غیرمجاز مانعی بزرگ

کرمانی در ادامه به حضور بخش قابل‌توجهی از آژانس‌های غیرمجاز و زیرزمینی اشاره کرد و گفت: اکنون یکی از تهدیدهای جدید برای سرمایه‌گذاران رشد و گسترش آژانس‌های غیرمجازی است که به نوعی قوانین دست‌وپاگیر موجود باعث افزایش آنها شده است، چون گروهی که تقاضای افتتاح آژانس مسافرتی داشته و با موانع بسیار گسترده‌ای از سوی مسئولان مختلف مواجه شده‌‌اند، ترجیح داده‌اند برای دست‌یابی به سود مناسب‌تر به دور زدن قانون و فعالیت در فضای غیراصولی اقدام کنند.

وی که فعالیت بیشترین آژانس‌های غیرمجاز را در دنیای مجازی شناسایی کرده است، به  «فرصت امروز» گفت: اگرچه با توجه به گسترش و نفوذ دنیای مجازی در اکثر کسب‌و‌کار نمی‌توان مانعی برای حضور این نوع تجارت درحرفه آژانس‌داری ایجاد کرد ولی اکنون گسترش غیرمجازها به‌نوعی مانعی برای کسب‌و‌کارهای افرادی شده که قصد دارند در فضایی سالم فعالیت کنند.

بازار جهانی

مناطق آسیایی بزرگ‌ترین بازار حمل و نقل هوایی

امروزه با گسترش سفرهای تجاری، تفریحی و اداری از طریق سازمان‌های حمل‌و‌نقل هوایی، شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در تجارت پروازهای هوایی هستیم که باعث شکل‌گیری یک کسب‌و‌کار گسترده در این زمینه شده است، به‌طوری‌که با رشد سفرهای هوایی در اقصی نقاط جهان، شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی و آژانس‌های مسافرتی هوایی زیادی ایجاد شده‌اند که هر یک بازار قابل‌توجهی را در اطراف خود رقم زده‌اند.در این گزارش روند رشد بازار حمل‌و‌نقل هوایی تا سال ۲۰۳۴ بررسی می‌شود و از این منظر، بازارهای مهم این صنعت و مناطق اصلی رشد آن شناخته شده و در نهایت مرور مختصری به وضعیت بازار جهانی آژانس‌های مسافرتی هوایی خواهیم داشت.

بزرگ‌ترین بازار حمل‌و‌نقل هوایی در چین و آمریکا

انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (IATA) پیش‌بینی می‌کند که تعداد مسافران آژانس‌های هوایی تا سال ۲۰۳۴ به تعداد ۷٫۳ میلیارد نفر برسد که نشان‌دهنده یک رشد سالانه متوسط ۴٫۱ درصدی در زمینه تقاضا برای سفرهای هوایی است. از نقاط برجسته این گزارش این است که انتظار می‌رود چین تا سال ۲۰۳۴ به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مسافربری هوایی از ایالات متحده آمریکا پیشی بگیرد و در نهایت هر دو این بازارها یعنی چین و آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازارهای این تجارت باقی بمانند.

طبق پیش‌بینی این سازمان، در سال ۲۰۳۴ کلیه پروازهای مربوط به چین چیزی حدود ۱٫۳ میلیارد مسافر با نرخ رشد سالانه ۵٫۵درصد را دربر‌می‌گیرد که این تعداد، ۸۵۶ نفر بیشتر از تعداد مسافران در سال ۲۰۱۴ است. همچنین تعداد مسافران حمل‌و‌نقل هوایی آمریکا نیز در سال مذکور با نرخ رشد سالانه ۳٫۲ درصد به تعداد ۱٫۲ میلیارد دلار می‌رسد که ۵۵۹ میلیون بیشتر از آمار سال ۲۰۱۴ است. همچنین در سازمان‌های هوایی هند ۲۲۶ میلیون مسافر، ۱۸۳ میلیون در اندونزی، ۱۷۰ میلیون در برزیل، به جمعیت مسافران هوایی اضافه خواهد شد.

درآمد جهانی حمل‌و‌نقل هوایی

گسترش سفرهای هوایی طی چند سال آینده باعث شکل‌گیری کسب‌و‌کارها و تجارت مربوط به این بخش شده و چشم‌انداز موفقی را در این بازار ارائه می‌دهد و فرصت‌های اقتصادی مهمی را برای مردم ایجاد می‌کند. به گفته تونی تایلر، مدیر عامل سازمان یاتا، در حال حاضر حمل‌ونقل هوایی منجر به ایجاد ۵۸ میلیون شغل و ۲٫۴ تریلیون دلار در فعالیت‌های اقتصادی شده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۴ با حمایت از ۱۰۵ میلیون شغل، به درآمد ۶ تریلیون دلاری در تولید ناخالص داخلی برسد.

بزرگ‌ترین مناطق سفرهای هوایی

پروازهای هوایی مربوط به مناطق آسیایی تا سال ۲۰۳۴ با داشتن ۱٫۸ میلیارد مسافر سالانه، به درآمد ۲٫۹ میلیارد دلاری می‌رسد که نسبت به دیگر مناطق رشدی ۴۲درصدی را (با نرخ رشد سالانه ۴٫۵درصد) در حمل‌و‌نقل هوایی دارد. آمریکای شمالی نیز با رشد سالانه ۳٫۳ درصدی به حمل ۱٫۴میلیارد مسافر (با ۶۴۹ میلیون مسافر اضافی در هر سال) در سال ۲۰۳۴ می‌رسد.

در این میان، اروپا با رشد ۲٫۷ درصدی میزان رشد کمتری را رقم می‌زند، البته هر ساله چیزی حدود ۵۹۱ میلیون نفر به مسافران هوایی آن افزوده می‌شود. بازارهای آمریکای لاتین نیز با سرویس دادن به ۶٫۵میلیون مسافر تا سال مذکور به رشد ۴٫۷ درصدی می‌رسند. خاورمیانه نیز با رشد قوی ۴٫۹درصدی در این تجارت جهانی حضور خواهد داشت.

بازار رو به‌رشد آژانس‌های مسافرتی هوایی آنلاین

در این میان حضور گسترده آژانس‌های مسافرتی هوایی کاملا مطابق با رشد حمل‌و‌نقل هوایی است به‌طوری‌که به گزارش ibisworld.com صنعت آژانس‌های مسافرتی هوایی در طول پنج سال گذشته رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. این شرکت‌ها نیز مطابق با فناوری‌های روز دنیا عمل کرده و با مجهز شدن به سیستم‌های رزرو آنلاین و خریدهای اینترنتی، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده‌اند. گسترش صنعت گردشگری، بالا رفتن میزان سفرهای کاری و تجاری و. . . از جمله عواملی هستند که منجر به شکل‌گیری روزافزون این آژانس‌های مسافرتی در جهان شده‌اند.

در این میان خصوصا آژانس‌های مسافرتی هوایی آنلاین، از رقبای سنتی خود به‌طور چشم‌‌گیری پیشی گرفته و رشد بیشتری داشته‌اند که منجر به رشد زیادی در زمینه درآمد و سود این آژانس‌ها شده است. طبق نظر تحلیل‌گران، انتظار می‌رود درآمد این صنعت با نرخ رشد سالانه ۵٫۴درصد به ۱۶۶٫۲میلیارد دلار طی پنج سال آینده برسد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx