سرمایه‌گذاری در مداد رنگی و نوشت‌افزار

وضعیت بازار مدادرنگی در ایران

مترجم فهیمه خراسانی:

226 میلیارد دلار؛ ارزش بازار جهانی نوشت‌افزار

صنعت نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر از جمله صنایع پرکاربرد در جهان به شمار می‌رود که طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان را برای خود حفظ کرده ‌است. بالا رفتن میزان تقاضای جامعه جهانی به دلایلی که در ادامه گزارش خواهد آمد، باعث بالا رفتن هر چه بیشتر تولیدات نوشت‌افزاری در سراسر جهان شده است و تجارتی رو به رشد و قابل توجه را در این زمینه رقم زده است.

با توجه به گزارش تحلیل‌گران صنعت جهانی، بازار جهانی محصولات لوازم‌التحریر تا سال 2020 به ارزش 226 میلیارد دلار با یک نرخ مداوم می‌رسد. بالا رفتن میزان ثبت نام مدارس، سیاست‌های جمعیتی مطلوب و رشد فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در این راستا، باعث رونق هر چه بیشتر بازار نوشت‌افزار در سال‌های آتی خواهد شد.

عناوین مطلب:

تقاضای روزافزون جامعه جهانی برای نوشت‌افزار

از زمان کودکی تا بزرگسالی، نوشت‌افزارها و لوازم‌التحریر همراه همیشگی ما هستند، در دنیای کودکی با انواع مداد‌ رنگی‌ها، مداد شمعی‌ها و… سر و کار داریم و در بزرگسالی نیز این مدادها و خودکارها لحظه‌ای از ما جدا نمی‌شوند.
محصولاتی مانند خودکار، مداد، کاغذ و دیگر لوازم مرتبط با نوشت‌افزار در منازل، ادارات و کلاس‌های درس جایگاهی مخصوص به خود داشته و در تمام نقاط دنیا مصرف‌کنندگان خود را حفظ کرده‌اند.

بنابراین تجارت نوشت‌افزار با داشتن بازارهای گسترده‌ای مانند مقاطع تحصیلی و ادارات در سراسر جهان، به طور پیوسته تقاضای روزافزونی را به دنبال دارد که به رشد هر چه بیشتر این صنعت کمک می‌کند. از طرفی گسترش سواد‌آموزی و سطح رو به رشد آن در سال‌های گذشته باعث گسترش روزافزون محصولات نوشت‌افزاری در سراسر جهان شده است.

با این اوصاف، بازار جهانی محصولات نوشت‌افزار در سراسر جهان، در حال تجربه رشدی است که در نتیجه جمعیت جوان جهان صورت گرفته و به دنبال خود نیاز به آموزش بیشتر، ثبت‌نام بیشتر دانش‌آموزان در سراسر جهان و افزایش فزاینده نهادهای آموزشی را به همراه داشته است؛ خصوصا پس از تصویب حکم آموزش همگانی افراد در سازمان ملل در سال 2000، سرعت بخشیدن به این روند در کشورهای جهان یکی از اهداف اساسی آنها بوده است.

بازارهای جهانی عمده لوازم‌التحریر

طبق نظر تحلیلگران رشد آینده بازار جهانی محصولات نوشت‌افزار بیشتر در مناطق اقتصادهای نوظهور جهان مانند آسیا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و شرق آفریقا اتفاق خواهد افتاد. از جمله عوامل کلیدی رشد این بازار در مناطق مذکور می‌توان به مواردی مانند رشد جمعیت، افزایش نرخ سواد، افزایش درآمد، افزایش هزینه‌های مربوط به آموزش و پرورش، ارائه طرح‌های دولتی به منظور بهبود بخش آموزش و پرورش و افزایش مدارس اشاره کرد.

در حال حاضر طبق آمارهای موجود، ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین بازار صنعت نوشت‌افزار را در جهان داراست و آسیا با نرخ رشد سالانه 6.4 درصد، بیشتر میزان رشد را در دوره مورد پیش‌بینی یعنی تا سال 2020 دارد.

همان‌طور که پیشتر نیز ذکر شد عواملی مانند رشد جمیعت، بالا رفتن میزان سواد، افزایش میزان ثبت نام مدارس، افزایش کسب‌و‌کارها و… باعث شده است که در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر صنعت نوشت‌افزار در کشورهای در حال توسعه خصوصا چین و هند باشیم که طبق نظر تحلیل‌گران انتظار می‌رود این رشد در سال‌های آینده نیز با سرعت قابل توجهی ادامه پیدا کند.

نفوذ دیجیتال در این صنعت

دنیای امروز عصر الکترونیک است و پیشرفت‌‌های بشر در زمینه‌های دیجیتالی، بخش مربوط به لوازم‌التحریر را نیز بی‌نصیب نگذاشته و منجر به ایجاد چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی در این بخش شده است.
درحالی‌که بخش‌های سنتی مانند تدارکات پستی و محصولات کاغذی هنوز جایگاه خود را در این بازار حفظ کرده‌اند، اما ظهور کامپیوتر و لوازم‌های پیشرفته مرتبط با آن، قلمرو این صنعت را گسترش داده و یک طبقه جدید از محصولات مانند مقالات چاپی، دستگاه‌های علامت‌گذاری و برچسب‌ها را ارائه کرده است.

بازیگران کلیدی

از جمله کمپانی‌های مهم محصولات نوشت‌افزاری می‌توان به شرکت‌های نظیر کمپانی A. T. Cross، شرکت ACCO، شرکت بین‌المللی کانن، شرکت صنایع CSS، گروه هاملن و… اشاره کرد. به‌عنوان مثال شرکت کانن، یک شرکت بین‌المللی پیشرو در آمریکا به شمار می‌رود که در حال حاضر با داشتن 2497 کارمند و 21 شعبه تلفیقی از جمله کمپانی‌های بزرگ این صنعت در سراسر جهان به‌شمار می‌رود.
این شرکت خصوصا در زمینه چاپگرهای دیجیتالی و دستگاه‌های کپی مدرن شهرت زیادی دارد. از دیگر شرکت‌های موفق تولید نوشت‌افزار در جهان می‌توان به برند معروف استدلر اشاره کرد.

این شرکت آلمانی یکی از برندهای مشهور جهانی در زمینه تولید مداد و مداد رنگی محسوب می‌شود که در سال 1835 در آلمان تاسیس شده بود، در حال حاضر بیش از 80 درصد از محصولات خود را صادر می‌کند و با داشتن 2000 کارمند در سراسر جهان، 1200کارمند در آلمان، در 150 کشور جهان نمایندگی دارد و با این اوصاف، نامی شناخته شده در دنیای نوشت‌افزار محسوب می‌شود.

گفت و گو:

مدیرعامل پارس‌مداد از بازار مدادرنگی و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌گوید:

مداد رنگی ایرانی؛ رویای دوردست کودکان ایرانی

مداد ایرانی؛ رویای دوردست کودکان ایرانی

بدون تردید اغلب ما به‌خصوص متولدین دهه 50شمسی، در دوران تحصیل یا کودکی خود تجربه نقاشی کردن با مداد رنگی‌های سوسمارنشان یا دیگر برندهای مطرح را داشته و گروهی هم داخل جعبه خاطرات‌شان گاهی اوقات این تجربه نوستالژیک را بارها و بارها با به دست گرفتن این مدادها مرور می‌کنند. به هرحال شاید استفاده از یک مداد رنگی نرم و خوب به نوعی تأثیر قابل توجهی در به تصویر کشیدن ذهنیت کودکان و نوجوانان یا حتی در دنیای حرفه‌ای افراد داشته باشد.

ولی این تنها تأثیر مداد، به‌ویژه از نوع رنگی آنها نیست، چون در میان این رشته‌های چوبی رنگارنگ صدها بلکه هزاران فرصت تولیدی و شغلی نهفته است و ایران نزدیک به چهار دهه است تجارب قابل قبولی در این زمینه به دست آورده، اما به دلیل کم‌توجهی به امر تولید، از اوایل دهه 90 شمسی واردکننده این نوع لوازم‌التحریر شده و میلیاردها ریال سرمایه‌گذاری و هزاران فرصت شغلی را از دست داده است.

به صورتی که براساس آمارهای موجود گمرک جمهوری اسلامی ایران تنها از شهریور 1393 تا مهرماه 94 نزدیک به یک میلیون و 700هزار قراص  (هر قراص معادل 144عدد است) مداد از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده که با توجه به ابعاد بسته‌بندی و فضای مورد نیاز این حجم واردات در واقع 130کانتینر، مداد وارد شده است.

دست‌اندرکاران صنفی و حتی کارشناسان اقتصادی براین باورند که در صورت توجه مسئولان به تولید این‌گونه محصولات نه‌تنها ایران می‌تواند صادرکننده مداد رنگی در منطقه باشد، بلکه به نوعی امکان تبدیل شدن به پایگاهی برای تأمین نیازهای برندهای معتبر بین‌المللی هم باشد که این روند سرمنشاء ارزآوری و اشتغال‌زایی می‌شود.

تنها 3 تولیدکننده فعال داریم

سیدضیاء‌الدین جلالیان، مدیرعامل شرکت پارس مداد درباره تعداد کارخانه‌های تولیدی مداد رنگی در ایران به  «فرصت امروز» می‌گوید: در حال حاضر سه شرکت تولیدی مدادهای چوبی در کشورمان فعال هستند که عبارتند از پارس‌مداد، زگال شمال و پارس تحریر. اما نکته مهم در این زمینه بحث فعالیت فعلی این کارخانه‌ها است.

جلالیان در ادامه ضمن تأکید بر شرایط نامساعد این کارخانه‌ها می‌افزاید: شاید در اوایل فعالیت هر یک از این کارخانه‌ها که سرمنشاء اشتغالزایی گسترده‌ای بود، تحرک اقتصادی قابل توجهی در این مراکز دیده می‌شد اما امروز با توجه به اینکه واردات گسترده‌ای که در زمینه انواع لوازم‌التحریر صورت می‌گیرد، بیشتر تولیدکنندگان مدادهای رنگی شاید با کمتر از یک سوم ظرفیت تولید خود مشغول به فعالیت هستند و باقی ظرفیت تولید آنها خاک می‌خورد.

وی درباره توان تولیدی این مجموعه‌های صنعتی تصریح می‌کند: در اوایل دهه هفتاد که شاید تعداد دانش‌آموزان کشورمان بسیار بیشتر از امروز بود و میزان تولید نیز افزایش داشت، تولیدی‌های نام برده شده تمام نیازهای بازار داخلی را تأمین کرده و هیچ وارداتی انجام نمی‌شد که این توان همین امروز نیز وجود دارد.
به صورتی که نه‌تنها امکان تأمین نیاز بازار را داریم بلکه در صورت ایجاد شرایط مناسب صادرات نیز خواهیم داشت اما امروز همه مسائل علیه تولید است و این تعداد تولیدکننده‌ای هم که درحال فعالیت هستند با توجه به سابقه و برندی که برای خود ایجاد کرده‌اند، روزگار سپری می‌کنند.

فقط چوب وارد می‌کنیم

جلالیان میزان وابستگی صنعت تولید مداد رنگی ایران به خارج از مرزها را همانند دیگر تولیدکنندگان مطرح جهان دانست و گفت: همان‌طور که برندهای معتبر جهان مثل فابرکاستل، استدلر و سایر برندها برای تولید نیازمند واردات چوب از جنوب شرق آسیا هستند، ایران نیز فقط واردکننده چوب از این مناطق است و دیگر هیچ نیازی به مواد اولیه خارجی نداریم.

وی با اشاره به مواد مورد نیاز تولید مداد رنگی افزود: به‌طور کلی موارد مورد نیاز تولید مداد رنگی، چوب، چسب، مواد رنگی  (مغزی) مداد است و پس از آن برای بسته‌بندی به برخی مواد دیگر هم نیاز داریم و همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، تمامی این مواد به جز یک قلم که همان چوب است در بالاترین سطح استاندارد و کیفیت داخل کشورمان وجود دارد و امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به اعتقاد این مدیر صنفی کم بودن وابستگی تولید مدادرنگی ایران مزیتی قابل توجه در رقابت بازار با برندهای خارجی است که تولید این نوع لوازم‌التحریر در صورت مهیا بودن شرایط و رونق اقتصادی به صرفه بوده و ارزش افزوده 35درصدی را در پی دارد.

فرصتی که از ایران پرکشید

این فعال صنفی در ادامه با تأکید بر توان تولیدی کشورمان افزود: مجموعه پارس مداد چندین سال تحت لیسانس فابرکاستل مدادهای سوسمارنشان را تولید و روانه بازار می‌کرد و یکی دیگر از کارخانه‌های کشورمان تولیدکننده مدادهای استدلر در کشورمان بود که بیانگر توانمندی و وجود استاندارد‌ها در ایران است. بنابراین کیفیت و توانمندی تولید‌‌ ما در زمینه مدادهای رنگی آنچنان است که چندی پیش مدیرعامل برند معتبر فابرکاستل که سرزده از مجموعه تولیدی پارس مداد بازدید انجام داد به صراحت اعلام کرد:  «باور نمی‌کنم خارج از خاک آلمان بتوان مداد رنگی با این کیفیت تولید کرد.‌»‌ ‌

جلالیان گفت: همین توانمندی باعث شده بود تا برندهای معتبری چون استدلر و فابرکاستل برای عقد قرارداد تولید برندهای‌شان در ایران پیشگام شوند اما به ناگاه با آزاد شدن واردات کالاهای گروه دهم، این فرصت از ایران پرکشید.
به صورتی که این تولیدکنندگان می‌توانستند با استفاده از قانون یادشده به راحتی ارزش افزوده تولید مداد رنگی و ایجاد شغل را داخل آلمان نگه دارند و به جای سفارش دادن به تولیدکنندگان ایرانی محصول نهایی را به کشورمان صادر کنند، درحالی که اگر مسئولان به این نکته توجه می‌کردند نه‌تنها اشتغال ایجاد می‌شد بلکه ایران می‌توانست برندهای یادشده را به دیگر کشورها نیز صادر کند.

مدیرعامل پارس مداد موضوع صادرات مداد رنگی را در کشورمان بسیار کم‌رنگ دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچ حمایت اصولی یا مناسبی در این زمینه از سوی مسئولان وجود ندارد، صادرات نداریم به جز مواردی که بازرگانان کشورهای عراق و افغانستان یا برخی از کشورهای آسیای میانه به صورت موردی از بازار ایران خرید کرده‌اند.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید

وی درباره تجهیزات مورد نیاز تولید مدادرنگی به  «روزنامه فرصت امروز» می‌گوید: اگر به دنبال راه‌اندازی یک خط تولید اصولی و همچنین قابل‌اعتماد هستیم بهترین گزینه این است که از ماشین‌‌آلات اروپایی استفاده کنیم.

دقیقا اتفاقی که اکنون در کارخانه پارس‌مداد افتاده است یعنی خط تولید پارس‌مداد همان خط تولید برند معتبر خود آلمان است و به همین دلیل بهره‌وری بالایی در این زمینه وجود دارد. درحالی که اگر سراغ ماشین‌آلات چینی برویم باید منتظر کیفیت پایین‌تری باشیم.

به گفته این فعال صنفی دستگاه‌های برش، پرس، پلیش، تجهیزات کنترل کیفیت، بسته‌بندی و. . . از جمله تجهیزات اولیه مورد نیاز در این نوع تولید است و اگر کارگاهی تصمیم به تکمیل خط تولید داشته باشد، می‌تواند برای بسته‌بندی دستگاه چاپ نیز داشته باشد، اما اغلب کارخانجات ایرانی با استفاده از امتیازات برون‌سپاری به‌خصوص در شرایط فعلی اقتصاد بسته‌های کاغذی یا فلزی خود را تأمین می‌کنند.

اصل کار سرمایه ‌در گردش است

جلالیان در ادامه به سرمایه مورد نیاز احداث یک واحد تولیدی استاندارد اشاره کرده و می‌گوید: اگر فردی تصمیم به سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشد، بهتر است با استانداردهای قابل قبولی وارد میدان تولید شود و برای رسیدن به این استانداردها به 4 تا 5 میلیون یورو سرمایه ارزی نیاز دارد.

اما نکته اصلی سرمایه در گردش برای ادامه فعالیت واحد‌های صنعتی است که در شرایط فعلی کارگاهی که توان تولید 200 هزار قراص مداد در سال را داشته باشد مجموعا برای تجهیزات، کارگاه و سرمایه در گردش نیازمند 50 میلیارد تومان نقدینگی است.

وی همچنین اشتغال‌زایی تولید مداد را قابل‌توجه دانسته و می‌افزاید: پارس‌مداد با ظرفیت تولید 1/5 میلیون قراص مداد در سال  (200 میلیون عدد) در ابتدای کار 280 نفر پرسنل را در سه شیفت کاری در اختیار داشت اما از آنجا که قبلا نیز اشاره شده اکنون تقریبا با 30 درصد ظرفیت درحال تولید است و تقریبا 80 نفر کارگر در بخش‌های مختلف را به کار گماشته است.

این فعال صنفی در پایان به یکی از سیاست‌های تولیدی برای کسب سهم بیشتر از بازار را در تنوع برند دانست و تصریح کرد: سیاستی که بسیاری از تولیدکنندگان مطرح جهان برای دست‌یابی به سهم بیشتر از بازار در پیش گرفته‌اند، تنوع برند است؛ به‌صورتی که یک برند مادر و اصلی را ایجاد کرده و در کنار آن همان کارخانه و تولیدکننده برندهای متفاوتی را معمولا با کیفیت مشابه اما نام‌های گوناگون روانه بازار می‌کند تا به این ترتیب با استفاده از تنوع‌طلبی بشر بتواند تعداد بیشتری از مشتریان را به دست بیاورد.

گزارشگر شیدا رمزی

گزارش «فرصت‌امروز» از اوضاع بازار مدادرنگی در ایران

وضعیت اوضاع بازار مدادرنگی در ایران

کم‌اظهاری، بلای جان بازار

نوشت‌افزار در شاخه‌های مختلف تولیدی خود گروه قابل‌توجهی را در سراسر جهان به خود مشغول کرده و گردش مالی بالایی را رقم زده است. به‌نوعی که برخی کشورها با استفاده از جذابیت سرمایه‌گذاری در این زمینه نه تنها برای خود فرصت‌های شغلی قابل ملاحظه‌ای ایجاد کرده‌اند بلکه با استفاده از سیاست‌های مختلف بازرگانی سعی در حذف دیگران از بازار گسترده این محصولات دارند.

براساس آمار منتشر شده بازار مدادرنگی کشورمان به ترتیب در اختیار کشورهایی چون چین با سهم 70 درصدی و ترکیه و اندونزی با سهم 13 درصدی است و تنها کمتر از 5 درصد محصولات ایرانی در بازار حضور دارند.

تنها 25 درصد توان کارخانه‌ها مشغول تولید است

جهانبخش بهزادی، دبیر انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار در این زمینه به «فرصت‌امروز» گفت: درحال حاضر هفت‌واحد تولیدی مداد رنگی در کشور داریم که میزان تولید سالانه آنها یک میلیون و 200‌هزار قراص است.
درحالی که ظرفیت نصب شده تجهیزات ایران چیزی نزدیک به 5 میلیون قراص مدادرنگی است به این ترتیب می‌بینیم تنها نزدیک به 25درصد از توان تولیدی کشورمان اکنون فعالیت دارند. بهزادی در ادامه افزود: اگر شرایط مهیا باشد و حمایت‌های لازم از تولیدکننده صورت پذیرد، سرمایه‌گذاری در صنعت تولید مدادرنگی 25درصد ارزش افزوده برای صاحبان سرمایه به ارمغان می‌آورد و می‌توان دوره بازگشت کمتر از دوسال را برای این سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرد.

وی در ادامه اضافه می‌کند که کاهش تولید مدادرنگی ایران درحالی صورت گرفته که نزدیک به 4هزار نفر شغل مستقیم و چیزی نزدیک به 12هزار فرصت غیرمستقیم در این صنعت امکان کار دارند و باید به نوعی مسئولان و سیاست‌گذاران دولتی با تمام توان از آنها حمایت کنند ولی واردات کمر تولید مدادرنگی کشورمان را شکسته است.

هیچ تجربه‌ای از بازارهای خارجی نداریم

این مقام صنفی با تاکید براینکه تاکنون صادرات قابل ملاحظه‌ای از تولیدات ایران به دیگر کشورها صورت نگرفته، گفت: درحالی سهم بازار ایران از دریای بزرگ تجارت لوازم‌‌التحریر صفر است که هرساله شاهد برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های تخصصی در بخش‌های مختلف این صنعت هستیم و از آنجا که ایران سابقه‌ای در بازارهای بین‌المللی نداشته، هیچ تجربه‌ای هم در این زمینه نداریم.

به گفته وی زمانی که به میزان صادرات این محصولات کشورمان به بازارهای بین‌المللی نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که دقیقا به جای اینکه زمینه صادرات محصولات فراهم شده باشد قوانین به‌گونه‌ای تدوین شده‌اند که واردات سهل‌تر و آسان‌تر شود که آمار و ارقام ارائه شده درباره سهم بازار نوشت‌افزار چینی، ترکیه‌ای و اندونزیایی در ایران گواه این موضوع است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌التحریر در ادامه با اشاره به موضوع اهمیت بهداشت در این محصولات تصریح کرد: نکته مهم در مورد سهم بازار محصولات خارجی این است که به تایید اغلب مسئولان مربوطه، میزان قابل‌توجهی از این لوازم به‌صورت غیرقانونی وارد کشورمان می‌شود که هیچ نظارتی بر سلامتی کیفیت آنها نیست و همین موضوع می‌تواند عاملی برای بروز مشکلات بهداشتی برای استفاده‌کنندگان که معمولا کودک، جوان و نوجوان هستند، باشد. درحالی که تمامی محصولات تولیدی ایران دارای استاندارد و با رعایت بالاترین اصول بهداشتی حتی در بسته‌بندی بدون هرگونه آلودگی به فلزات سنگین، تولید و روانه بازار می‌شوند.

کم‌اظهاری، بلای جان بازار

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم التحریر درباره تاثیر موضوع قاچاق بر تولید کشورمان گفت: قبل از هرگونه اظهار نظر در این زمینه لازم است بدانیم قاچاق لوازم‌التحریر فقط واردات شبانه یا پنهانی نیست چون کم اظهاری ارزش کالاهای وارداتی امروز معضلی به مراتب بزرگ‌تر است که باید خوب به آن دقت داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: با نگاهی گذرا به برخی فاکتورهای ثبت شده در گمرک و همچنین اظهار قیمتی برخی از واردکنندگانی که با ضربه‌زدن به تولید کشورمان به‌دنبال منافع شخصی خود هستند، می‌بینیم در اغلب موارد حداقل در سال 1393 و چه بسا امروز مبنای محاسبه واردات مداد رنگی 2دلار تعیین شده است اما براساس فاکتورهای خرید تولیدکنندگان می‌بینیم تنها چوب مورد نیاز برای تولید 4دلار قیمت دارد.

حال سوال اینجاست که چطور وقتی چوب مداد 4دلار قیمت دارد، مداد کامل با قیمت 2دلار از سوی مقامات گمرکی مورد تایید قرار گرفته است؟ وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از روند افزایش واردات این کالا تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته به میزان 2برابر مورد نیاز، مداد وارد ایران شده است. درحالی که می‌بینیم بیش از نیمی از تجهیزات و لوازمی که با سرمایه‌ ملی همین کشور خریداری شده است در کارخانه‌ها خاک می‌خورند.

این مقام صنفی معتقد است برای کنترل و کاهش روند موجود واردات بهتر است مسئولان و سیاست‌گذاران دولتی مانع آزادبودن واردات مداد شوند.
مدادی که به‌عنوان محصولی که تولیدش نیازمند تکنولوژی خاصی نیست و اکنون در بالاترین کیفیت داخل کشورمان تولید می‌شود. راهکار ما این است که واردات طی یک دوره 5 ساله به‌طور کامل ممنوع اعلام شود و اجازه دهند تولیدکنندگان داخلی کمی خودشان را در این بازار رقابتی ناعادلانه پیدا کنند و پس از آن به تناسب شرایط سیاست‌گذاری مجدد کنند.

قوانین علیه تولید مدادرنگی

بهزادی در ادامه تصریح کرد: اگر تصمیم به تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به این مجموعه داریم کافی است به موافقت اصولی‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه صادر کرده‌ نگاهی داشته باشیم تا دریابیم واقعا زمینه تولید و مصرف در کشورمان مهیاست اما این قوانین هستند که علیه تولید مدادرنگی خودنمایی می‌کنند. وی در این زمینه توضیح داد: نیازی به توضیح درباره تمام موارد نیست و کافی است فقط به یک مورد قانون مالیاتی در این زمینه اشاره کنیم تا دریابیم به‌طورکلی مشکل بسیار پیچیده‌تر از تصورات ماست.

به‌عنوان مثال براساس قانون مالیاتی وقتی تولیدکننده محصولی را برای فروشگاه یا بنکداری فاکتور می‌کند باید یک نسخه از فاکتور یاد شده را با اطلاعات کامل تولیدکننده و فروشنده به اداره مالیات ارائه کند تا روند قانونی دریافت مالیات کامل شده باشد. اما این روند به جای اینکه منافع اقتصادی کشورمان را تامین کند به نوعی قاتل تولید در ایران شده است.
چون سودجویان با استفاده از خلاء‌های قانونی و واردکردن محصولات قاچاق بدون اینکه فاکتوری صادر کنند، محصولات‌شان را به‌صورت امانی در اختیار فروشگاه‌های خرده‌فروشی قرار داده و پس از مدتی برای جمع‌آوری حساب به فروشگاه مراجعه می‌کنند؛ به این ترتیب هیچ سندی برای اداره مالیات ارائه نمی‌شود و هر دو سوی معامله راضی و خرسند از خریدشان تولیدات داخلی را فراموش می‌کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم‌التحریر در پایان تصریح کرد: اگر تنها یک قانون که همان قانون مالیاتی است، اصولی و صحیح مانند دیگر کشورها پای صندوق فروش از سوی مقامات دولتی حتی بالاتر از رقم فعلی دریافت شود ناخودآگاه زمینه قاچاق کاهش خواهد یافت چون دیگر خبری از تجارت با موبایل یا فروش امانی محصولات قاچاق نیست.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx