چرخه رشد شرکت و چرخه نابودی: تحول یعنی حرکت دادن چرخ

چرخه رشد شرکت

یک چرخ بزرگ و سنگین را مجسم کنید – یک دایره فلزی بزرگ که به صورت افقی روی یک محور قرار گرفته است، قطر آن حدود 9 متر، ضخامت آن حدود 60 سانتیمتر و حدود 2200 کیلوگرح وزن دارد. حالا تصور کنید کار شما اینست که این چرخ را با سرعت و قدرت هرچه تمام‌تر روی این محور بچرخانید.
نخست با تلاشی فراوان، چرخ را به اندازه یک اینچ به جلو می‌رانید و آن را به گونه‌ای نامحسوس حرکت می‌دهید. به فشاردادن ادامه می‌دهید، پس از دو یا سه ساعت تلاش مداوم، این چرخ را یک دور کامل می‌گردانید.

به فشار دادن ادامه می‌دهید و کم‌کم چرخ کمی سریع‌تر حرکت می‌کند و با تلاش بیشتر و مداوم آن را برای دومین بار می‌گردانید. همچنان به گرداندن چرخ در یک جهت ثابت ادامه می‌دهید. سه دور … چهار … پنج … شش … چرخ سرعت می‌گیرد … هفت دور … هشت … به فشار دادن ادامه می‌دهید … نه‌دور … ده‌دور … و چرخ شتاب می‌گیرد … یازده دور … دوازده … حالا با هر دور سریعتر حرکت می‌کند … بیست … سی … چهل …. صد دور.

سپس در یک نقطه – پیشرفت غیرمنتظره! شتاب حرکت به نفع شما افزایش می‌یابد و چرخ گردان به جلو پرتاب می‌شود و پشت سرهم دور می‌زند… عالیست! وزن سنگین آن به شما کمک می‌کند. دیگر لازم نیست مثل بار اول فشار سنگینی وارد کنید و همچنان چرخ گردان سریع‌تر و سریع‌تر به جلو می‌رود.

عناوین مطلب:

هر دور از چرخ گردان براساس نیرویی که در دور قبلی به کار رفته است، حرکت می‌کند و مجموعه تلاشی را که برایش صرف کرده‌اید یک کاسه می‌کند. هزاران بار سریعتر، ده‌ها هزار بار سریع‌تر و بعد صدها هزاربار سریع‌تر. دایره بزرگ و سنگین تقریبا با شتابی غیرقابل وقفه به پرواز در می‌آید.

اکنون فرض کنید کسی نزد شما می‌آید و می‌پرسد” کدام فشار عظیم بود که موجب این چرخش سریع شد؟”

شما نمی‌توانید پاسخی دهید، این پرسش بی‌معنی است. آیا اولین فشار بود؟ دومین فشار؟ پنجمین؟ صدمین؟ نه! بلکه تمام این فشارها با هم جمع شده و در یک تلاش انبود و کلی در یک جهت منسجم، این نیرو را پدید آوردند. شاید بعضی از فشارها از بعضی دیگر بیشتر بوده‌اند، اما هریک از این کشش‌ها – در هر اندازه‌ای که بودند – بخش کوچکی از یک مجموعه تاثیر کلی را بر چرخ گردان گذاشتند.

روند سازندگی و پیشرفت

تجسم چرخ گردان این احساس کلی را در ما ایجاد می‌کند که کدام عامل درونی در سازمان‌ها، موجب تحول آنها از رده خوب به عالی شد. تحولات رهسپاری به تعالی، اگرچه نتایج چشم‌گیری داشته‌اند، اما هرگز در یک وهله پدید نیامده‌اند. هیچ نوع عملکرد معینی، هیچ برنامه عظیمی، هیچ خلاقیت بی‌نظیر، هیچ خوش شانسی به خودی خود یا هیچ تحول پیچیده‌ای در کار نبوده است. فرآیند رهسپاری به تعالی، نتیجه‌ی عملکردی تدریجی است – مرحله به مرحله، تصمیم به تصمیم، گردش به گردش چرخ گردنده است – که با هم یک کاسه می‌شود و دست‌آوردهای پایدار و چشمگیری به بار می‌آورد.

با این حال، اگر تحلیل رسانه‌ها را در مورد شرکت‌ها بخوانید، ممکن است به نتیجه‌ای کاملا متفاوت برسید. رسانه‌ها اغلب وقتی به بررسی عملکرد یک شرکت می‌پردازند که چرخ گردنده آنها که آنرا چرخه رشد می‌نامیم، به گردشی معادل هزار دور در دقیقه رسیده است. این امر درک ما را از نحوه‌ی پدید آمدن چنین تحولی به طور کلی منحرف می‌کند و اینطور به نظرمان می‌رسد که آنها با نوعی تغییر شکل ناگهانی به این پیشرفت نایل شده‌اند.

_ برداشتی از کتاب از خوب به عالی _ جیم کالینز

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx