پلتفرم GSCP: تحولی در صنعت حمل و نقل کانتینری و دریایی

پلتفرم بلاک چین برای ثبت کانتینرهای باری در دنیا

صنعت حمل و نقل کانتینری حدود 60 درصد از بازار تجارت دریایی در کل دنیا را در اختیار دارد و ارزش کل این بازار در 2017 حدود 12 تریلیون دلار بوده است. اما این صنعت بسیار ارزشمند، سال‌هاست با مشکلات و چلاش‌هایی همانند عرضه بیش از حد، نرخ‌های پایین، تهدیدات امنیتی و قوانین زیست‌محیطی دست و پا گیر دست و پنجه نرم می‌کند.

بسیاری از افراد در این صنعت معتقدند که صنعت حمل و نقل جهانی نیازمند افزایش کارآمدی، بهبود فرایندها و تغییرات بنیادی دیجیتال برای اطمینان از سودآوری در آینده است.

پلتفرم کانتینرهای اشتراکی جهانی (Global Shared Container Platform یا به اختصار GSCP) طراحی شده تا فرایندهایی کلیدی در مدیریت جهانی کانتینرها را به شکلی کارآمدتر درآورد و در نتیجه، مشکلات اساسی صنعت حمل و نقل کانتینری در دنیا را برطرف نماید.

عناوین مطلب:

هدف اصلی پلتفرم GSCP ارائه راهکاری برای ثبت‌ کامل کانتینرها با استفاده از بلاک‌چین است، بطوریکه فهرست کل کانتینرهای دنیا (بیش از 27 میلیون واحد کانتینر فلزی) همراه با موقعیت دقیق تک‌‌تک آنها در این پلتفرم ثبت شود.

هدف 3 تا 4 ساله این است با ثبت 16 میلیون کانتینر در پلتفرم GSCP ، معادل 60 درصد از بازار تحت پوشش این پلتفرم درآید.

علاوه بر این، چشم‌انداز پلتفرم GSCP این است که:

  • به پلتفرم اصلی مدیریت پرداخت‌های عملیاتی برای تسویه بین دارندگان کانتینرها که مرتبط با مدیریت فیزیکی، حمل و نقل و اشتراک‌گذاری کانتینرهاست تبدیل شود.
  • به پلتفرم اصلی IoT (اینترنت اشیاء) در صنعت حمل و نقل دریایی تبدیل شود و با ردگیری لحظه‌ای کانتینرها، امکان نظارت بر آنها را برای صاحبان کانتینرها فراهم کند.
  • از طریق داده‌های مرتبط با یادگیری ماشین، داده‌های اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و داده‌های بلاک‌چین، امکان کسب درآمد مهیا شود.

استفاده از تکنولوژی

تکنولوژی بلاک‌چین شفافیت کامل و یک دفترکل توزیع‌شده شامل فهرست موجودی کانتینرها، تسویه حساب‌های مالی، مبادله کانتینرها بین صادرکنندگان و واردکنندگان و… را فراهم می‌کند.

GSCP به عنوان یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین، با تبادل لحظه‌ای اطلاعات، برای طیف گسترده‌ای از فعالان این صنعت (حامل‌ها، صاحبان بارها، اپراتورهای ترمینال و شرکت‌های حمل و نقل)، مزایایی همچون کاهش هزینه و کاهش فهرست موجودی کانتینرها را فراهم می‌کند.

این تکنولوژی امکان‌ نظارت لحظه‌ای و قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک‌چین که باعث اتوماتیک‌سازی فرایندها بین طرفین می‌شود را ارائه می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود همه طرفین به شکلی قابل ملاحظه‌، کارهایی مانند کنترل داخلی و وظایف ادمین (و در نتیجه، هزینه) را کاهش دهند.

پتانسیل صرفه‌جویی هزینه‌ها در صنعت

نکته: مفهوم Greybox شامل مجموعه کانتینرهای اشتراک‌گذاری شده بی‌نام است که توسط یک شرکت مستقل مدیریت می‌شود. این شرکت، تقاضای حاملان را در نقاط مختلف تطابق می‌دهد. این مفهوم به خاطر افزایش هزینه‌های تحمیل شده برای جابجایی کانتینرهای خالی، مجددا مطرح شده است.

پتانسیل صرفه‌جویی هزینه‌ها با این پلتفرم بسیار عظیم است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرصت‌های مرتبط با Greybox: حاملان، فرصت صرفه‌جویی 3 تا 5 میلیارددلاری سالانه را به خاطر جابجایی کانتینرهای خالی و عدم وجود یک پلتفرم قابل اعتماد که بتواند کسری/مازاد کانتینرها را تطابق دهد، از دست می‌دهند.
  • کاهش نرخ Carrier Haulage: حاملان بطور مداوم به خاطر Carrier Haulage دچار زیان شده و سود را به افراد دیگری می‌سپارند که از حمل و نقل تجاری منفعت کسب می‌کنند.
  • فرصت‌های Street-turn و Triangulation: به خاطر عدم وجود یک پلتفرم بی‌طرف، از فرصت‌های کاهش هزینه مرتبط با Street-turn و Triangulation که برای حاملان، معادل 750 میلیون دلار در سال است استفاده نمی‌شود.
  • فرصت کاهش ناوگان کانتینری: به خاطر نبود امکان ردگیری لحظه‌ای و عدم اشتراک‌گذاری موقعیت فیزیکی کانتینرها، حاملان جهانی کانتینرها موجودی کانتینرها را به شکل بی‌رویه افزایش داده‌اند. اگر موقعیت کانتینرها به اشتراک‌ گذارده شود و سنسورهای ردگیری لحظه‌ای روی آنها نصب گردد، این تعداد می‌‌تواند 15 تا 20 درصد کاهش یابد.
  • فرصت برای بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ جهانی: بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ و بیمه‌ای به خاطر ورشکستگی و غفلت حاملان جهانی کانتینرها، زیان‌های قابل توجهی متحمل شده‌اند. براساس گفته‌های کارشناسان صنعت که در سرمایه‌گذاری مالی روی کانتینرها فعال هستند، 10 تا 50 درصد از کانتینرها به خاطر عدم ردگیری لحظه‌ای کانتینرهای خالی از دست رفته‌اند. با GSCP، هزینه‌های مالی و بیمه کانتینرها می‌تواند به دلیل افزایش اطمینان و اطلاع از موقعیت فیزیکی آنها به شکلی قابل ملاحظه کاهش یابد.

بطور کلی، GSCP می‌تواند صرفه‌جویی معادل 5.7 میلیارد دلار در سال برای صنعت کانتینرهای فلزی در سطح دنیا به همراه داشته باشد.

پتانسیل‌های حفظ محیط زیست

علاوه بر مزایای مالی، ایجاد پلتفرم GSCP روی محیط زیست نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و نه تنها فعالان بازار، بلکه همه افراد روی کره‌زمین از این پلتفرم منتفع می‌شوند.

با تحلیل انجام گرفته توسط شرکت مشاوره‌ای Opsiana، انتظار می‌رود پلتفرم GSCP بتواند انتشار گاز گلخانه CO2 را حداقل به میزان 4.6 میلیون تن در سال کاهش دهد.

برای درک این رقم، بهتر است بدانید که کل مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط کشور دانمارک در سال 2012 معادل 40.8 میلیون تن بوده است. علاوه بر این، این پلتفرم باعث کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای NOx به میزان 4.900 تن در سال خواهد شد.

پلتفرم GSCP توسط شرکت دانمارکی Blockshipping طراحی و توسعه داده می‌شود. تیم اصلی Blockshipping از افرادی تشکیل شده که در استراتژی، بازار و تکنولوژی دانش بالایی کسب کرده‌اند و دهه‌ها تجربه و موقعیت‌های کلیدی در شرکت‌های جهانی صنعت کانتینر و حمل و نقل دریایی داشته‌اند.

جزییات توکن و ICO

Blockshipping اولین ICO مرتبط با حمل و نقل را در شمال اروپا آغاز نموده است.

پلتفرم GSCP دارای دو نوع توکن است:

1 – توکن داخلی CPT (مخفف The internal Container Platform Token)

توکن CPT توسط فعالان بازار برای استفاده از پلتفرم جهت تسویه حساب‌های داخلی و تراکنش‌های بین تیم خواهد بود و ارزش آن به دلار آمریکا گره خورده است (پشتوانه توکن، دلار آمریکاست). تراکنش‌های انجام شده توسط این توکن، مرتبط با سرویس‌ها و کارمزدهای مختلفی خواهند بود، همانند کارمزد تبادل کانتینرها، هزینه مدیریت ترمینال و انبار و کارمزد جمع‌آوری شده توسط حاملان.

2 – توکن CCC

درصدی از سود ایجاد شده از کارمزد تراکنش‌ها در پلتفرم GSCP به صندوق اشتراک درآمد خواهد رفت. از طریق یک مدل نوآورانه اشتراک‌گذاری درآمد، مبالغ نگهداری شده در این صندوق به دارندگان توکن CCC اعطا خواهد شد، بطوریکه هم مالکان کوتاه‌مدتی و هم دارندگان طولانی‌مدت توکن، از سرمایه‌گذاری‌شان منفعت کسب می‌کنند.

مکانیزم سوددهی ساده خواهد بود، Blockshipping مبالغ موجود در صندوق را (که مثلا در قالب توکن CPT هستند) به اتریوم تبدیل می‌کند. بعد از آن Blockshipping از یک قرارداد هوشمند برای انجام یک “حراج هلندی معکوس” در شبکه اتریوم استفاده می‌کند. بنابراین در این حراج، Blockshipping به دارندگان توکن CCC قیمتی را برای خرید توکن‌هایشان پیشنهاد می‌دهد. این قیمت پیشنهادی، در بازه‌های زمانی ثابت در طول حراج افزایش می‌یابد، تا زمانی که کل اتریوم موجود خرج شود.

به این ترتیب، آن دسته از دارندگان توکن که تصمیم به فروش توکن CCC گرفته‌اند، ارز اتریوم را به جای این توکن‌ها دریافت می‌کنند. بعد از این حراج، Blockshipping همه توکن‌های CCC خریداری شده از صاحبان قبلی آنها را بین کسانی که توکن CCC را نگهداری کرده‌اند بتناسب تقسیم می‌کند.

بدین شکل دارندگان توکن CCC صرف‌نظر از اینکه توکن خود را در حراج بفروشند یا نفروشند، پاداش خود را در قالب اتریوم یا در قالب توکن‌های CCC دریافت می‌کنند.

برای افزایش انگیزه جهت خرید توکن CCC، به میزان 45 درصد از مبالغ جمع‌آوری شده در ICO در صندوق بازارگردانی نگهداری می‌شود تا با استفاده از این مبلغ، از قیمت توکن CCC در صرافی‌ها حمایت شود. بازارگردان، از کف قیمتی برای توکن CCC حمایت خواهد کرد و دارندگان این توکن می‌توانند در هر زمان که اراده کنند، توکن‌شان را در کف قیمت بفروشند.

سرمایه‌گذاران خصوصی در Blockshipping و پلتفرم GSCP سرمایه‌گذاری خود را انجام داده‌اند و صندوق Danish Maritime و فروش توکن در ICO روش‌های مکمل تامین سرمایه برای شرکت Blockshipping هستند.

پیش‌فروش توکن‌های این پروژه در فوریه 2018 انجام گرفته و عرضه عمومی نیز در آوریل 2018 آغاز شده است.

تعداد کل توکن‌های CCC منتشرشده: 50 میلیون
تعداد توکن‌های قابل فروش در عرضه عمومی: 42,500,000
قیمت توکن: 0.62 دلار

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx