بنیاد غیرانتفاعی OEL: اکوسیستم لجستیک سازمانی مبتنی بر بلاک‌چین

اکوسیستم لجستیک oel.foundation

توجه: این پروژه به دلیل عدم توانایی در جذب سرمایه لازم، متوقف شده است.

مطابق آمارهای بانک جهانی، لجستیک و مدیریت حمل و نقل در سال 2016 به تنهایی مسئول ایجاد 13 درصد از تولید ناخالص ملی بوده است. همچنین آمارها نشان داده تا سال 2021، انتقال B2B (بیزنس به بیزنس) کالاهای خرده‌فروشی به 15.5 تریلیون دلار خواهد رسید (مطابق آمار Transparency Market Research, 2016).

اما با وجود این آمارهای خیره‌کننده، لجستیک سازمانی در زنجیره تامین، بار سنگین فرایندهای نامطمئن و غیرخودکار را به دوش می‌کشد. نتیجه این معضل، عدم شفافیت و امنیت و نبود اطلاعات مورد اعتماد بوده است که باعث تاخیر در جریان نقدینگی و اختلافات پرداختی شده و این موضوع روی فرستنده کالاها و بارکشان محموله‌ها در کل دنیا اثر گذاشته است.

عناوین مطلب:

این شرایط موجب شده حفظ نقدینگی در صنعت حمل و نقل و ترابری بسیار مشکل شود، اما بلاک‌چین برای این معضلات راه چاره دارد. بلاک‌چین به دلیل ویژگی‌هایی همچون امکان تبادل مقادیر و تاییدیه‌های تراکنش‌ها، برای مدیریت انتقال کالاها با روشی امن و قابل ردیابی، راهکار بسیار بهینه محسوب می‌شود.

ماموریت بنیاد OEL، حذف این بار سنگین با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین است، اینکار از طریق اتخاذ یک معماری سازمانی متداول، مشترک و متن‌باز صورت می‌گیرد.

برای این منظور، بنیاد OEL :

  • معماری سازمانی OEL را ایجاد خواهد نمود.
    پلتفرم، پروتکل و شبکه‌ای که برای تحویل محصولات و سرویس‌ها به اعضای بنیاد OEL و صنایع گسترده‌تر استفاده خواهد شد.
  • توکن OPN را راه‌اندازی خواهد کرد.
    توکن OPN به عنوان یک توکن کاربردی، وظیفه اعتبارسنجی قراردادهای هوشمند را بر عهده خواهد داشت و به عنوان یک پاداش در ازای اشتراک‌گذاری داده‌ها در شبکه به اعضا پرداخت خواهد شد. همچنین این توکن به عنوان عامل دسترسی در شبکه عمل خواهد نمود.
  • میزبان اعضای بنیاد OEL خواهد بود.
    بنیاد OEL به عنوان جمعی از مشارکت‌کنندگان زنجیره تامین، روند پیاده‌سازی و اجرای راهکارهای فنی را برای اعضا تسهیل خواهد کرد.

این اکوسیستم که توسط معماری سازمانی، توکن و اعضای بنیاد تشکیل شده، توسعه اپلیکیشن‌های لجستیکی را با تمرکز بر مدیریت ترابری تسهیل می‌نماید.

درباره ترابری سازمانی

بنیاد لجستیک سازمانی آزاد (Open Enterprise Logistics که به اختصار OEL می‌خوانیم) تخمین زده که هزینه‌های برون‌سپاری حمل و نقل داخلی جاده‌ای فقط در آسیا، بیش از 143 میلیارد دلار در سال است تا به ترابری کالاهای خرده‌فروشی با ارزش 6 تریلیون دلاری خدمت‌رسانی کند (هزینه حمل و نقل معمولا 3 درصد از ارزش بار است).

حمل و نقل جاده‌ای یکی از روش‌های انتقال مواد خام به کارخانجات است و همچنین برای حمل محصول نهایی به مراکز توزیع اصلی، توزیع‌کنندگان ثانویه و خرده‌فروشان استفاده می‌شود. در بازارهای نوظهور، افزایش حجم معاملات کالاها در مجاری فروش باعث گسترش بیش از حد شبکه توزیع شده است.

نبود کنترل بر امنیت زنجیره تامین در کانال‌ توزیع (مخصوصا در بازارهای کمتر توسعه‌یافته) می‌تواند به دلیل از دست رفتن فروش، جریمه تاخیر در تحویل، سرقت و خرابی محصول، هزینه توزیع را به میزان زیادی بالا ببرد.

بنیاد OEL تشخیص داده که عواملی مانند پرداخت دیرهنگام، اختلاف در پرداخت‌ها، پرداخت کمتر از میزان و یا حساب‌های تسویه نشده که ناشی از فرایندهای کاغذی است، روی بیشتر کالاهای تحویلی به توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان در بازارهای نوظهور تاثیر منفی گذاشته است.

رشد تقاضا برای محصولات مصرفی در بازارهای نوظهور، نیاز به یک راه‌حل اساسی و برخورد کارآمد با مشکلاتی همچون پراکندگی زنجیره تامین را به همراه داشته است. صنعت حمل و نقل، نیازمند یک پلتفرم شفاف‌تر، کم‌ هزینه‌تر برای حل مشکلات ابتدایی توزیع کالا به مناطق مختلف دنیا از قبیل بازارهای جدید آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی است.

چالش‌های صنعت ترابری

بنیاد OEL چالش‌های اساسی زیر که صاحبان برندها، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات مختلف با گسترش فروش در بازارهای نوظهور با آن مواجه‌ شده‌اند را شناسایی کرده است:

  • هزینه لجستیک، به عنوان درصدی از میزان فروش بسیار بالاست و کیفیت خدمات منطبق با پرداخت‌ها نیست.
  • طرفین ثالث ارائه‌کننده خدمات لجستیک و شبکه‌های توزیع دارای محدودیت هستند و حداقل یک مقاطعه‌کار در این میان وجود دارد.
  • حمل و نقل محلی و پایگاه تامین‌کننده دارای پراکندگی بوده و در مدیریت با مشکل مواجه است. هیچ شفافیتی نیز از طریق حاملان محموله‌های محلی در مقاطعه‌کاری وجود ندارد.
  • فروش‌های از دست رفته، موجودی مازاد و جریمه‌ها باعث صدمه دیدن خطوط بالا و پایین می‌شود.
  • اثبات تحویل‌های دیرهنگام، غیردقیق و از دست رفته به دلیل صورت‌حساب‌های تاخیردار، پرداخت کند و افزایش اختلافات، باعث کاهش جریان نقدینگی و افزایش هزینه‌های مدیریتی و نرخ حمل و نقل می‌شود. اغلب اوقات، یک درصد از سود خطوط بالا به دلیل عدم توانایی در صدور صورت‌حساب که ناشی از اختلاف، عدم تحویل یا گم‌شدن محموله بوده از بین می‌رود.

به دلیل تاخیر در جریان نقدینگی، با محدودیت‌های سوخت، حقوق و سایر هزینه‌های عملیاتی، فعالیت حمل‌ونقل‌کنندگان محدود شده‌ و علاوه بر این، مشکلات دیگری نیز دارند. نبود ساختار آی‌تی برای سرویس‌رسانی مستقیم به شرکت‌های بزرگ حمل و نقل، باعث واسطه‌گری در خدمات شده است.

علاوه بر این، پرداخت‌های تاخیردار و نامستمر اغلب اوقات چالش‌های مرتبط با سرمایه موردنیاز برای کار را تشدید می‌کند، به خاطر اینکه طرفین در خط لوله لجستیک منتظر تاییدیه‌های تحویل کاغذی از سمت باربری هستند تا پرداخت‌ها انجام گیرد.

مشکلات صنعت ترابری

در ادامه به برخی از مشکلات عدیده‌ای که در صنعت لجستیک وجود دارد اشاره شده است.

پراکندگی بازار و مقاطعه‌کاری

در بسیاری از بازارها، درصد بزرگی از لجستیک حمل و نقل جاده‌ای از طریق کارگزارانی که اشخاص ثالث سرویس‌دهنده لجستیک و سرویس‌های مقاطعه‌کار هستند مدیریت می‌شود. بطور مثال وقتی یک کامیون بزرگ از اسباب‌بازی وارد یک شهر می‌شود، آن محموله از میان سه یا چهار دست و مقاطعه‌کار عبور کرده است.

شخصی که در انتهای زنجیره تامین، کار تحویل محموله را به گیرنده انجام می‌دهد، می‌تواند صاحب یا گرداننده یک ون یا بارکش باشد. این حمل‌ونقل‌کنندگان معمولا هیچ سیستم آی‌تی برای ثبت داده‌ها روی محموله خود ندارند و باید با فرایندهای دستی کار را به پیش ببرند.

نتیجه این است که انتقال محموله‌ها از طریق پایگاهی از ارائه‌دهندگان حمل و نقل برون‌سپاری شده انجام می‌گیرد که دارای هیچ‌گونه تکنولوژی برای ردیابی لحظه‌ای نیستند و قابلیت نظارت و در دیدن بودن محموله برای ارسال کننده وجود دارند.

فرایندهای دستی و ثبت فیزیکی

بدون یک پلتفرم یکپارچه برای ارسال‌کننده و گیرنده، کاغذبازی طولانی موردنیاز است که باعث کند شدن فرایند پرداخت برای همه طرفین می‌شود. اثبات تحویل محموله توسط رسید کاغذی انجام می‌گیرد و موجب به وجود آمده دوره‌ای غیرشفاف می‌شود که در آن مدت، ارسال‌کننده نمی‌تواند برای خرده‌فروش صورتحساب صادر کند و حامل محموله نیز نمی‌تواند صورتحساب خود را با ارسال‌کننده تسویه نماید.

این دوره غیرشفاف و موردابهام، به راحتی می‌تواند در بازارهای نوظهور بیش از 10 روز نیز به طول بینجامد و باعث شود سرمایه موردنیاز برای کار ارسال‌کنندگان تحت تاثیر قرار گیرد. ثبت‌های کاغذی همچنین گاهی سبب بروز اختلاف می‌شود که به نوبه خود باعث نارضایتی مشتری شده و بازهم جریان نقدینگی بین ارسال‌کننده، خرده‌فروش و حامل محموله را به تاخیر می‌اندازد.

نقدینگی و جریان پول

عدم وجود راه‌حل برای ارائه تاییدیه تراکنش‌ها و ارسال‌های انجام گرفته، اطمینان از تحویل سالم کالاها را مشکل می‌سازد. در نتیجه، شاهد یک زنجیره تامین بدون نقدینگی و ناکارآمد و از دست دادن سود خواهیم بود.

ولی اگر انجام گرفتن آن تراکنش غیرقابل انکار باشد و داده‌های ثبتی در دفترکل توزیع‌شده بلاک‌چین در دسترس همه طرفین درگیر در مباله کالا قرار گیرد، آنگاه با ایجاد سوابق غیرقابل تغییر، بازرسی می‌تواند انجام شود.

یک ارائه‌کننده نقدینگی، مانند موسسات مالی یا شرکت بیمه، احتمالا می‌تواند به حمل و نقل‌کننده‌ای که عامل دریافت صورت‌حساب آنهاست یا به ارسال‌کننده‌ای که برای گیرنده صورت‌حساب صادر کرده نرخ‌های مناسبی برای تامین نقدینگی پیشنهاد دهد.

راهکار بنیاد OEL چیست؟

بنیاد OEL در نظر دارد فرایندهای کاغذی و ثبت‌های غیردیجیتال در لجستیک سازمانی را به تکنولوژی بلاک‌چین تغییر دهد. با اینکار ثبت‌های انجام گرفته مرتبط با محموله از طریق دفترکل توزیع‌شده بلاک‌چین بصورت غیرقابل تغییر در می‌آید، این موضوع باعث عدم شکل‌گیری اختلافات شده و تاریخچه محموله را قادر به وصل شدن به یک توافقنامه دیجیتال (قرارداد هوشمند) می‌سازد.

بنیاد OEL متعهد به فراهم‌سازی تکنولوژی بلاک‌چین برای شرکت‌ها و بازیگران فعال در صنعت حمل و نقل است تا منافع این تکنولوژی را به حداکثر فعالان این صنعت برساند.

اکوسیستم مبتنی بر بلاک‌چین معماری سازمانی OEL، توکن OPN و اعضای این بنیاد، پشتیبان و حامی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خواهند بود. ذینفعان زنجیره تامین، توانایی عبور از لایه‌های پیچیده مقاطعه‌کاری را از طریق پاداش دادن به اشتراک‌گذاری داده خواهند داشت تا با این ترتیب بتوانند با اهرم‌ساختن داده‌های غیرقابل انکار مرتبط با حمل و نقل، نقدینگی را بین طرفین به جریان درآورند.

مزایا و منفعت‌ها

معماری سازمانی OEL به پیش‌برنده توسعه راهکارهای لجستیک برای زنجیره‌های تامین است (با تمرکز بر مدیریت حمل و نقل). پتانسیل تاثیرگذاری تکنولوژی بلاک‌چین بر شرکت‌های حمل و نقل را می‌توان بسیار عظیم دانست. پیاده‌سازی معماری سازمانی، باعث قابل دسترسی و عملیاتی‌شدن اپلیکیشن‌های بلاک‌چین برای همه طرفین موجود در زنجیره تامین می‌شود.

برای مشارکت‌کنندگان شبکه به ازای اشتراک‌گذاری داده‌ها، پاداش‌های انگیزشی تعلق می‌گیرد. به همین دلیل کیفیت سرویس و قابلیت پاسخگویی آن افزایش می‌یابد.

شفافیت و اعتمادی که در این اکوسیستم حمل و نقل مبتنی بر بلاک‌چین شکل می‌گیرد، باعث افزایش سرعت پرداخت‌ها بین افراد چندملیتی دخیل و گیرنده کالاها می‌شود. و افزایش سطح کیفی سرویس‌ها و سرعت‌بخشی به چرخه پرداخت‌ به نوبه خود باعث رشد سودآوری شده و نقدینگی را افزایش می‌دهد.

منفعت و مزایای چنین اکوسیستمی شامل موارد زیر است:

  • به دلیل استفاده از بلاک‌چین برای ارسال سفارشات، اعتبارنامه، بارنامه و رسیدهای تحویل نیاز به واسطه‌ها از بین می‌رود.
  • افزایش کارآمدی و شفافیت و کاهش هزینه‌ها در صنعت، با استفاده از دفترکل توزیع‌شده بلاک‌چین که برای ثبت اسناد و رویدادها انجام می‌شود و داده‌های آن تغییرناپذیر است. همچنین استفاده از قراردادهای هوشمند برای پرداخت‌ها و اعطای پاداش‌ها به کاربران استفاده می‌شود.
  • تسهیل روابط بین عرضه و تقاضا و کاهش تکیه بر کارگزاران و موسسه‌های تهاتری.

اعضای بنیاد OEL

بلاک‌چین به دلیل اینکه یک تکنولوژی غیرمتمرکز و جامعه‌محور است، از وجود یک جامعه کاربری، به بهترین شکل منتفع می‌شود. اعضای فعال بنیاد OEL همراه با معماری سازمانی OEL، اکوسیستم بلاک‌چین OEL را شکل می‌دهند که پیشرو نوآوری برای اپلیکیشن‌های لجستیکی خواهد بود.

اعضای بنیاد OEL شامل ذینفعان صنعت زنجیره تامین و دربرگیرنده صاحبان چندملیتی برندها، تولیدکنندگان، ارسال‌کننده بارها و شرکت‌های ثالث لجستیک، حاملان محموله‌ها و خرده‌فروشان خواهند بود.

همچنین سرویس‌دهندگان فرعی از جمله ارائه‌دهندگان تکنولوژی، توسعه و سرویس‌های مالی زنجیره تامین نیز اعضای بنیاد OEL را تشکیل می‌دهند.

اعضای بنیاد درگیر کارهایی مانند مفهوم‌سازی، توسعه و پیاده‌سازی اپلیکشن‌های بلاک‌چین با استفاده از معماری سازمانی OEL و با هدف عملی‌ساختن کاربردهای بلاک‌چین برای ذینفعان خواهند شد.

عضویت در بنیاد OEL شامل سه سطح مختلف می‌شود تا برای همه در دسترس باشد:

1 -اعضای عادی: این اشخاص به همه اطلاعات تولیدشده توسط این بنیاد و اپلیکیشن‌های آماده ساخت دسترسی می‌یابند.

2 – اعضای ویژه: این اعضا هر از سه‌ماه به تیم توسعه دسترسی خواهند داشت، همچنین می‌توانند به کیت‌های توسعه نرم‌افزاری (SDK) و نسخه‌های بتا و اولیه از اپلیکیشن‌های بلاک‌چین دسترسی یابند.

transport این اعضا می‌توانند روی مسیر توسعه معماری سازمانی اثر بگذارند، بطور مشارکتی مقاله بنویسند، تحقیق کنند و یا در تولید سایر محتوایی که توسط بنیاد انجام می‌گیرد مشارکت نمایند. آنها می‌توانند به همه دسترسی‌های اعضای ویژه، دسترسی داشته باشند.

ردگیری سوابق

OpenPort به عنوان یک نهاد تجاری، با بنیاد OEL دارای یک توافقنامه است تا توسعه و پشتیبانی مدیریتی را برای اکوسیستم OEL انجام دهد. OpenPort در سال 2015 پایه‌گذاری شده و به سود ماهیانه 500 هزار دلاری در بازارهای آسیایی رسیده است و راهکارهای دیجیتالی لجستیک را برای بزرگترین شرکت‌های کالاهای مصرفی در دنیا ارائه می‌‌کند.

OpenPort و بنیاد OEL در حال عملیاتی‌کردن یک شبکه بلاک‌چین خصوصی هستند که قابلیت اثبات تحویل مبتنی بر بلاک‌چین، پاداش‌ها و صورت‌حساب‌ها را داراست و بطور آزمایشی در اوایل سال 2018 اجرایی شده است.

بنیاد OEL با اهرم‌ساختن پایگاه مشتریان قبلی OpenPort و تجربه و دانش کسب شده در مرحله آزمایشی، با درک صحیح از نیازهای واقعی صنعت لجستیک در دنیا، معماری سازمانی OEL را ایجاد و پیاده‌سازی خواهد نمود.

توکن OPN

این توکن در دو مرحله منتشر می‌شود، فاز اولیه مربوط به سه‌ماهه سوم سال 2018 است که مربوط به فروش توکن‌های استاندارد ERC20 در عرضه اولیه (ICO) می‌شود و فاز دوم، جهت انتشار توکن‌های بنیاد OEL با استانداردی جدید و مبتنی بر بلاک‌چین و زیرساخت‌های فنی سفارشی این بنیاد خواهد بود (بلاک‌چین اختصاصی).

توکن‌های منتشرشده در فاز دوم، با توکن‌های فاز اول با نسبت یک به یک تعویض می‌شوند.

اما توکن OPN که در ICO عرضه می‌شود یک توکن کاربردی است که از طریق 4 عملکرد کلیدی به پروتکل OEL نیرو می‌بخشد:

  • تاییدیه قراردادهای هوشمند
  • پاداش‌های میکرو و انگیزه‌بخشی
  • نقطه دسترسی (Point of Access)
  • وثیقه گذاشتن

عرضه عمومی توکن

فروش توکن شامل یک دوره فروش خصوصی و پیش‌فروش خواهد بود که در این دوره به خریداران توکن، پاداش تعلق می‌گیرد. یک فروش عمومی نیز در پیش ‌خواهد بود که مشخصات آنرا در زیر می‌بینید.

قیمت توکن: 0.5 دلار (در پیش‎فروش با پاداش همراه است)
حداقل سرمایه موردنیاز این پروژه: 4 میلیون دلار (Soft cap)
حداکثر سرمایه موردنیاز این پروژه: 15 میلیون دلار (Hard cap)
عرضه توکن در پیش‎فروش: 6.4 میلیون
عرضه توکن در فروش عمومی: 26 میلیون
نوع توکن: ERC20 (در فاز اول)
والت پیشنهادی: myetherwallet

سخن آخر

این پروژه قصد دارد فرایندهای کاغذی را در لجستیک سازمانی از میان بردارد. با حذف فرایندهای کاغذی و استفاده از بلاک‌چین، دیگر نیازی نخواهد بود برای انتقال سفارش، اعتبارنامه‌ها، بارنامه و رسیدهای اثبات تحویل، بر واسطه‌‌ها تکیه شود.

با بهره‌گیری از دفترکل توزیع‌شده (distributed ledger) بلاک‌چین برای ثبت اسناد و رویدادها، شاهد افزایش کارآمدی و شفافیت در بازار و همچنین کاهش هزینه‌ها خواهیم بود. قراردادهای هوشمند نیز کمک خواهند کرد پرداخت‌ها بطور خودکار انجام شوند و پاداش‌های کاربران به آنها تعلق گیرد. همه این ویژگی‌ها باعث افزایش اعتماد و جریان یافتن نقدینگی می‌شود.

با تسهیل روابط طرفین در عرضه و تقاضا، تکیه بر کارگزاران و افراد واسطه کاهش می‌یابد.

بنابراین این پروژه، راهکاری برای مشکلات واقعی در دنیای واقعی است.

از طرف دیگر، تیم پروژه نیز از افرادی تشکیل شده که دانش و تجربه بالایی در حوزه کاری دارند و پایگاه کاربران OpenPort نیز به رشد سریع این پروژه کمک شایانی خواهد کرد. با توجه به تمام توضیحات ذکرشده، این پروژه را می‌توان از جمله پروژه‌های دارای پتانسیل بالا برای تغییر در صنعت لجستیک سازمانی دانست.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx