عرضه اولیه سکه (ICO): راهنمای کامل

ico عرضه اولیه سکه

عرضه اولیه سکه یا Initial Coin Offering، در واقع اقدامی است که یک شرکت یا پروژه برای جذب سرمایه، دست به فروش توکن ارز دیجیتال خود می‌زند و به این طریق سرمایه‌گذاران با خرید توکن آن پروژه، می‌توانند از مزایای آتی آن توکن (مثلا افزایش ارزش توکن یا سود یا …) بهره‌مند شوند.

عرضه اولیه سهام با ICO متفاوت است: راهنمای خرید سهام در عرضه اولیه را اینجا بخوانید

برای درک بهتر این مفهوم، جزییات بیشتر آی سی او (ICO) را در ادامه بخوانید.

عناوین مطلب:

عرضه اولیه سکه به نوعی مشابه تب طلاست. اما آیا عرضه‌های اولیه سکه، آینده‌ی جذب سرمایه هستند یا اینکه یک کلاهبرداری جدید هستند که به راه افتاده است؟ اما دقیقا عرضه اولیه سکه چیست؟ چگونه و با چه هدفی اجرا می‌شود؟

ایده پیش‌فروش یک ارز رمزنگاری جدید یا توکن برای پیشبرد یک پروژه بلاک‌چین، به یک ابزار با موفقیت بالا برای جذب سرمایه جهت توسعه یک برنامه یا اپلیکیشن جدید تبدیل شده است. اگر شما نیز از آن دسته افرادید که مرتب به دنبال تازه‌ها در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده هستید، شاید بهتر باشد نگاهی به عرضه اولیه سکه (ICO) بیندازیم.

در این مطلب از بورسینس، قصد داریم توضیحات جامعی در خصوص عرضه اولیه سکه یا Initial Coin Offering ارائه کنیم و نکاتی برای استفاده از این فرصت‌های سودآور در اختیار شما قرار دهیم.

عرضه اولیه سکه (ICO) چیست؟

ICO به زبان ساده، به معنای این است که شرکت‌ها و پروژه‌های فعال در حوزه بلاک‌چین، در ازای دریافت ارزهای متداول مانند بیت‌کوین و اتریوم، توکن ارز دیجیتال جدید خودشان را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. 

در واقع عرضه اولیه سکه برای جذب سرمایه، جهت پیشبردن یک پروژه است. این پروژه می‌تواند یک تکنولوژی جدید در بلاک‌چین، یک اپلیکیشن جدید، یک سیستم یا شبکه جدید و… باشد که قابلیت‌های خاص دارد.

می‌توان عرضه اولیه سکه را، عرضه اولیه یک ارز دیجیتال جدید دانست.  سازندگان ارز جدید در ازای دریافت ارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزهای متداول دیگر، به سرمایه‌گذاران‌شان توکن‌هایی را می‌دهند که بعدها این توکن‌ها در صرافی‌ها پذیرفته می‌شوند و می‌توان آنها را خرید و فروش کرد.

یا اینکه برخی از توکن‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند سهام هستند و به آنها سود تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: توکن ارز دیجیتال چیست و انواع آن کدام است؟

از سال 2013 عرضه‌های اولیه سکه به عنوان راهی برای جذب سرمایه ارزهای جدید مطرح شده است و این روزها ارزهای جدید زیادی از شبکه اتریوم برای جذب سرمایه استفاده می‌کنند.

چرا افراد در عرضه اولیه سکه شرکت می‌کنند؟

هر سرمایه‌گذاری انتظار بازدهی از سرمایه‌گذاری خود را دارد و وقتی بیت‌کوین و اتریوم را برای خرید توکن اختصاص می‌دهد، هدفش کسب سود در آینده است.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا افراد منتظر نمی‌مانند تا ارز جدید در صرافی قرار گیرد و سپس آنرا خریداری کنند. به خاطر اینکه با شرکت در عرضه اولیه سکه، شانس خرید ارز در قیمت‌ پایین‌تر را دارید و بسیاری از اوقات برای تشویق سرمایه‌گذاران برای خرید توکن‌ها، ارز جدید با تخفیف فروخته می‌شود.

دلیل بعدی این است که مشخص نیست وقتی ارز جدید در صرافی قرار گرفت، قیمت آن چقدر باشد، زیرا در صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی مانند Binance، قیمت ارزها با عرضه و تقاضا مشخص می‌شود (وقتی تقاضا بیش از عرضه باشد، قیمت ارز رشد می‌کند و بالعکس)

توکن‌های فروخته شده جدید می‌توانند به عنوان یک ابزار انقلابی و یک ارز پرطرفدار دربیایند و ارزش آن رشد چشم‌گیری داشته باشد.

تاریخچه کوتاهی از ICO ها

شاید اولین ارز رمزنگاری شده که کار خود را با ICO شروع کرد ریپل باشد. در اوایل سال 2013 آزمایشگاه ریپل (Ripple Lab) شروع به توسعه ریپل با نام سیستم پرداخت نمود و نزدیک 100 میلیارد توکن XRP را تولید نمود. شرکت مربوطه این توکن‌ها را برای جذب سرمایه جهت توسعه پلتفرم ریپل به فروش رساند.

بعدها در سال 2013 ارزی با نام Mastercoin با ادعای بهبود بیت‌کوین یک ارز جدید ایجاد کرد و توسعه دهنده آن چندمیلیون مسترکوین را در ازای مبلغی نزدیک 1 میلیون دلار (در آن زمان) دریافت نمود.

چندین ارز رمزنگاری شده دیگر نیز توسط ICO ها ایجاد شدند. از موارد مشهور می‌توان به LISK اشاره کرد که در اوایل سال 2016 تقریبا به اندازه 5 میلیون دلار از فروش توکن‌های خود بدست آورد.

البته برجسته‌ترین ICO، اتریوم بود. در اواسط 2014 بنیاد اتریوم هر ETH را در ازای 0.0005 بیت‌کوین به فروش رساند و سرمایه‌ای نزدیک 20 میلیون دلار را جذب نمود که در آن زمان بزرگترین عرضه اولیه سکه در نوع خود بود. از این سرمایه برای توسعه ارز اتریوم و شبکه آن استفاده شد.

با قابلیت قراردادهای هوشمند (smart contracts) که اتریوم معرفی کرد، درها به روی نسل جدیدی از ICO ها باز شد و شرکت‌های زیادی اقدام به جذب سرمایه از این راه نمودند.

اتریوم، ماشین جذب سرمایه

یکی از ساده‌ترین برنامه‌های سیستم قراردادهای هوشمند اتریوم، قابلیت ایجاد یک توکن ساده است و آن توکن می‌تواند در بلاک‌چین اتریوم مورد معامله قرار گیرد. با این قابلیت، اتریوم به عنوان میزبان ICO های بسیار زیادی شد تا بتوانند بصورتی امن از آن برای جذب سرمایه استفاده کنند.

جذب سرمایه برای پروژه‌ها توسط توکن‌های شبکه اتریوم به عنوان یک راهکار برای نسل جدید پروژه‌های بلاک‌چین درآمده است. اگر قبلا سرمایه‌گذاری در توکن‌ها را انجام داده باشید می‌دانید که بسیار راحت است: اتریوم را انتقال می‌دهید، قرارداد را در کیف پول‌تان paste می‌کنید و تمام. توکن در اکانت شما نمایان می‌شود و می‌توانید آنها را به همان شکلی که می‌خواهید منتقل کنید.

نمونه‌های از ICO های موفق روی شبکه اتریوم:

ارز Augur
ارز Melonport
ارز Golem
ارز ICONOMI
ارز Singular DTV
ارز First Blood
ارز Digix DAO

ماهانه ده‌ها ICO جدید شکل می‌گیرد که برخی از آنها راه‌های خلاقانه‌ای برای متصل کردن توکن‌ها به برنامه‌شان دارند و از قراردادهای هوشمند برای ایجاد ویژگی‌های خاص برای توکن‌هایشان استفاده می‌کنند. (در ادامه مثال‌هایی خواهیم زد)

پتانسیل این گرایش جدید بسیار عظیم است. ICO ها به هر شخص یا هر شرکت این قابلیت را داده تا توکن‌های قابل معامله را برای جذب سرمایه منتشر کنند. اینکار می‌تواند برای ایجاد ساختار جدیدی برای سیستم مالی مانند سهام، اوراق بهادار و… استفاده شود زیرا نه تنها پول را غیرمتمرکز می‌کند بلکه می‌تواند انتشار سهام و معامله را نیز چنین نماید.

اگر شما قصد داشته باشید ارزش بازار اتریوم را بسنجید، نباید به تنهایی به ارزش بازار ارز ETH نگاه کنید، بلکه باید ارز توکن‌های این شبکه را نیز در نظر بگیرید که چند ده میلیارد دلار است.

قوانین کشورها

وضعیت حقوقی ICO ها در بیشتر مواقع نامشخص است. توکن‌ها در حالت ایده‌آل به عنوان یک دارایی مالی فروخته نمی‌شوند، بلکه یک دارایی دیجیتال مانند بسیاری چیزهای دیگر هستند. به همین خاطر است که ICO ها معمولا با نام فروش جمعی (crowd sale) نامیده می‌شوند.

در این شرایط، در بیشتر حوزه‌های قضائی، برای جذب سرمایه با ICO قانونگذاری نشده است و به همین خاطر در حال حاضر کار را بسیار راحت کرده است.

با این حال، قانونگذاری برای این حوزه در کشورهای مختلف آغاز شده و برخی کشورها قصد دارند قوانین آنرا مشابه قوانین فروش سهام و اوراق بهادار تنظیم کنند.

سود و زیان سرمایه‌گذاران

بسیاری از ICO ها سود خوبی برای سرمایه‌گذاران داشتند. هر ارز اتریوم به عنوان مثال 0.0005 بیت‌کوین فروخته شد و الان در حدود 0.1 بیت‌کوین معامله می‌شود. (بیش از 200 برابر شده است)

غیر از اتریوم چند مورد ICO دیگر که بازدهی‌های شگفت‌انگیزی نصیب سرمایه گذاران کرده‌اند به شرح زیر است:

1 – پروژه NXT : که یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های بلاک‌چین است که در نوامبر 2013 توسط یک توسعه‌دهنده ناشناس ایجاد شد. ICO این ارز در فروم Bitcointalk در سپتامبر 2013 اجرا شد و مقدار بیت‌کوین با ارزش 16800 دلار جمع آوری گردید. در آن زمان هر توکن از این ارز با قیمت 0.0000168 دلار فروخته شد، اما الان قیمت این ارز دیجیتال بیش از 0.30 دلار در حال معامله است. باورکردنی نیست ولی قیمت این ارز از آن زمان تا الان بیش از 18000 برابر شده است!

2 – آیوتا (Iota) : این ارز تنها ارز دیجیتال با ارزش بازار بالاست که از یک بلاک‌چین برای انجام تراکنش‌ها استفاده نمی‌کند. آیوتا از یک شبکه با نام Tangle استفاده می‌نماید ( در مورد ارز آیوتا بیشتر بخوانید)
عرضه اولیه آیوتا در نوامبر و دسامبر 2015 انجام شد و با موفقیت سرمایه‌ای 400 هزار دلاری جمع آوری گردید. در عرضه اولیه هر توکن با قیمت کمتر از 0.001 دلار عرضه شد و همه 1 میلیارد توکن این ارز در زمان عرضه به فروش رسید.
خرید و فروش توکن آیوتا نزدیک یک و سال نیم بعد یعنی حدود ژوئن 2017 در پلتفرم‌های معاملاتی آغاز گردید و قیمت آن 0.63 دلار بود. در زمان نگارش این مطلب قیمت هر آیوتا حدود 2.3 دلار است. بنابراین قیمت این ارز از زمان عرضه تاکنون بیشتر از 2300 برابر شده است.

3 – نئو (NEO) : نام این ارز قبلا Antshares بود ولی به NEO تغییر نام یافت. این ارز یک استارت آپ چینی در حوزه بلاک‌چین است و ICO آن در اکتبر 2015 انجام شد که در آن 17.5 میلیون توکن به فروش رسید و نزدیک 550 هزار دلار سرمایه جمع آوری شد. قیمت هر توکن در زمان عرضه اولیه 0.032 دلار بود.
در زمان نگارش این مطلب قیمت هر ارز NEO نزدیک 136 دلار است، بنابراین ارزش این ارز از زمان عرضه اولیه تاکنون بیش از 4200 برابر افزایش یافته است.

با ذکر این اعداد و ارقام، نباید تصور کنید که همه ICO ها چنین سودی خواهند داشت. این آمار و ارقام برای گذشته است و گذشته هیچ وقت شبیه آینده نیست.
بسیاری از ICO ها بودند که به طرز وحشتناکی شکست خوردند و مبالغ زیادی از سرمایه‌گذاران از بین رفت.
اسکمرها و کلاهبرداران زیادی از ICO ها برای فریب استفاده می‌کنند و سعی در جذب سرمایه افراد و کلاهبرداری از آنها را دارند و متاسفانه برخی از آنها هم با مبالغ زیادی از پول افراد فرار می‌کنند.

پس دنیای ICO ها همیشه گل و بلبل نیست و خطرات و ریسک‌های زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: برخی از ICO های اخیر را اینجا ببینید

چگونه یک ICO معتبر را تشخیص دهیم؟

در ادامه چند ویژگی و نکته در خصوص ICO های معتبر را شرح می‌دهیم. با توجه به این نکات، تا حد زیادی کلاهبرداران و ارزهایی که دوامی ندارند را تشخیص خواهید داد.

1 – عرضه اولیه سکه باید تیم مشخص داشته باشد که در سایت خود معرفی کند. این تیم حتی الامکان دارای اکانت توئیتر یا فیسبوک یا در سایر شبکه‌های اجتماعی فعال باشد تا بدین ترتیب مطمئن شوید آنها افرادی واقعی هستند و صرفا عکس چندنفر را آنجا قرار نداده‌اند.
وجود افراد مطرح که قبلا در زمینه ارزهای دیجیتال فعال بوده‌اند، توسعه‌دهندگان مشهور، مشاوران خوب و تیم برجسته، شانس موفقیت یک ارز را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

2 – باید یک فضای باز تبادل نظر در مورد ارز بیابید و ببینید سایر افراد در مورد آن چه می‌گویند و نظرشان چیست؟ کافیست عبارت review X را در گوگل جستجو کنید (به جای X نام ارز را بنویسید)
مشاهده رتبه ICO ها در سایت‌هایی که ICO ها را لیست می‌کنند می‌تواند به شناخت بیشتر ICO های برتر کمک کند.
صحبت‌های افراد فعال و متخصص در زمینه ارزهای رمزنگاری شده را نیز می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

3 – نقشه راه، دلیل و هدف شکل‌گیری ارز و همینطور whitepaper ارز را بخوانید. (البته اگر می‌توانید آنرا درک کنید) whitepaper به معنای یک گزارش جامع است که همه چیز را در مورد ارز موردنظر توضیح می‌دهد.
ارزی که نقشه راه ندارد و دلیل و هدف ایجاد آن دقیقا مشخص نیست، به احتمال قوی گزینه خوبی برای سرمایه گذاری نیست.

4 – ترجیحا افراد شناخته شده در دنیای ارزهای دیجیتال در آن سرمایه گذاری کرده باشند یا آنرا توصیه کرده باشند. وقتی افراد شناخته شده در یک ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند حداقل تا حد زیادی خیال‌تان راحت می‌شود که آن ICO یک کلاهبرداری نیست.

5 – عقل و منطق خودتان را به کار گیرید!
اکثر ICO های کلاهبردار برای ترغیب کاربران وعده‌های جذاب می‌دهند و مثلا پیش‌بینی می‌کنند ارز با یک قیمت خاص در آینده معامله خواهد شد تا شما را وسوسه کنند و پول‌تان را از چنگ‌تان درآورند.
یا اینکه برخی از آنها برای ترغیب افراد به تبلیغ ارز، پاداش‌های بزرگی برای معرفی افراد تعیین می‌کنند. هر ادعایی را با منطق و نه احساسات خود بررسی کنید و تصمیمی منطقی بگیرید.

بیشتر بخوانید: روش شناسایی ICO های کلاهبردار

جمع بندی

عرضه اولیه سکه (ICO) یک روش بسیار جذاب هم برای جذب سرمایه توسط شرکت‌هاست و هم به یک سرمایه گذاری پرسود برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. با این حال، خطرات و ریسک‌های زیادی در این حوزه وجود دارد و باید با شناخت دقیق، مطالعه و تحقیق بسیار وارد یک ICO شوید. ICO های شکست خورده بسیار زیاد هستند و نباید با وسوسه کسب سود، دست به اقدامی بزنید که سرمایه‌تان از بین برود.

آیا شما تجربه‌ای از ICO ها داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما و سایر خوانندگان بورسینس در بخش نظرات در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

16 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Poya

بعد از مرحله icoچه مرحله ای هستش؟ و چه زمانی میشه اون ارز رو فروخت؟؟

سجاد

سلام وقت بخیر ، من یه توکن ico در شبکه بایننس خریداری کردم و بعد مدتی همون ادرس تبدیل به ieo شد و در شبکه اتریوم لیست شد و بفروش میرسه ، ایا قیمت فعلیش ملاک قیمت توکن من هست؟!؟و چطور میشه فروخت توکن ، ممنون از پاسخگویی

Farbod

سلام چه طور میشه یک ارز رو که ساخته شده وارد ico کرد

علی

سلام سایتی هست که ico های حدید رو معرفی کنه که ما همون موقع خرید کنیم ؟

سید علی

سلام و عرض ادب
مطالب سایت بسیار عالی و آموزنده هست
تشکر میکنم از سایت خوبتون
من که کلا محو مطالب بی نظیرتون شدم
اگر مطلبی در خصوص tread کردن و آموزش جامعی دارید به ایمیلم ارسال کنید
در مورد ارز دیجیتال و عرضه اولیه که بشه خرید و نسبت به تحریم ها مقاومت کنه هم توضیح بدید
باز هم تشکر از سایت خوبتون

نازان

سلام و ادب
من دنبال اون افرادی هستم که سرمایه هارا میگیرن و در بورس خارج از کشور بجای خود شخص معامله را انجام میدن.این افراد به چه نام یا عنوانی خطاب می شن دقیقا نمیدونم. مدیر راهبردی یا… ولی میدونم هستن افرادی که انجام میدن.اخیرا شنیدم این افراد مبلغی حالا کم یازیاد میگیرن و در عرض مدتی باسود پس میدن. البته ریسک زیادی داره چون ممکن این مدت که سرمایه دستشون داریم کل سرمایه از دست بره.من بورس کار کردم و نه حرفه ای .لطفا اگر ممکنه و سراغ دارین معرفی بفرمایید تا بتونم باهاشون در ارتباط باشم و صحبت کنم.ممنونم

سعید

ممنون از این پست

سید محمد تقی موسوی

سلام آقای جهان دیده من قصد خرید توکن ارزهای جدید رو دارم ولی نمیدونم چطور میتونید منو راهنمایی کنید؟

علیرضا

نمیشه اینطور هم گفت تا الان بایننس هر ارز اولیه که پیش فروش کرده کمتر از ده برابر نشده … اما برای کسانی خوبه که وریفای شده باشند که بتونن خرید کنن

arash382

با تشکر .
مطلب خیلی خوبی بود.

برزو

با سلام و تشکر از راهنمایی شما
امکانش هست که یک رمز ارز آینده دار را برای سرمایه گذاری معرفی کنید؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
16
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx