اصول ارتباط موثر با کارکنان (برای بهره‌وری بیشتر)

ارتباط صحیح با کارمندان برای بهره وری

شما مدیر باشید، با سرمایه‌های انسانی خود چه می‌‌‌کنید؟

فرض کنید همین الان به شما مسئولیت اداره یک شرکت یا کارگاه یا کارخانه تولیدی داده شود. در این صورت، چه سوالات، ابهامات و دغدغه‌‌‌هایی به ذهن شما می‌‌‌رسند؟

شاید قبل از هر موضوع، به این فکر کنید که آیا تخصص و توان علمی و تجربه کاری برای حوزه کاری آن شرکت را دارید یا نه؟

عناوین مطلب:

از طرف دیگر، احتمالا در مورد وضع اقتصادی، بدهی‌‌‌ها، درآمد و همچنین تراکنش شرکت اطلاعاتی به دست بیاورید و سعی کنید با چالش‌‌‌های مالی و فنی بیشتر آشنا شوید.

مطلب مرتبط: عوامل و روش‌های ایجاد انگیزه در کارکنان

در مجموع، اطلاع از وضعیت تولید یا خدمات و تصمیمات و سیاست‌‌‌هایی که در گذشته تا اکنون وجود داشته، جزو اصلی‌‌‌ترین مواردی است که برای شما به عنوان یک مدیر، مد نظر قرار می‌‌‌گیرد.

با این حال، وضعیت منابع انسانی و رضایت یا عدم رضایت کارکنان را می‌‌‌توان جزو اولین معیارها برای بررسی وضع یک سازمان یا حتی کارگاه تولیدی کوچک دانست.

کارکنان یک شرکت می‌‌‌توانند اولین، مهم‌‌‌ترین و در عین حال قابل اعتمادترین سرمایه‌‌‌هایی باشند که مدیر در اختیار دارد. از این رو ارتباط با کارکنان، مقوله‌‌‌ای تخصصی و غیر قابل چشم‌پوشی است.

این موضوع اگر به خوبی مد نظر قرار بگیرد، محیط کاری دوست داشتنی و پرنشاط و آرام برای کارمندان ایجاد می‌کند. بهره‌وری کارگران و کارمندانی که توسط مدیر مورد توجه بوده و هستند، همواره بالاتر از دیگران قرار دارد.

در مقابل بهره‌وری در کسب و کارهایی که مدیر توجه لازم به زیردستان خود نداشته باشد به شدت افت پیدا می‌کند.

متاسفانه با عدم توجه به این موضوع، بسیاری از کسب و کارها دچار شکست می‌شوند.

مدیریت ارتباط برای ایجاد حس مفید بودن

مدیریت ارتباط با کارکنان در اولین قدم، نیازمند آشنایی با رفتار سازمانی و خط مشی کلی آن گروه است.

معمولا مدیران باتجربه تلاش می‌‌‌کنند تا کارکنان یکدیگر را به عنوان خانواده دوم خود بپذیرند.

این موضوع باعث می‌‌‌شود تا محیط کار برای کارکنان صرفا محل کسب درآمد و گذراندن زمان با انجام وظایف نباشد؛ بلکه کارکنان محیط شغلی را بصورت محل مورد علاقه بعد از محیط خانه خود بدانند.

همین کار ساده باعث می شود تا کارمندان و کارگران با علاقه بیشتری به کار بپردازند و کار و پیشرفت کار را، پیشرفت خود بدانند. کارکنان یک مجموعه وقتی به توجه مدیر پی ببرند، سعی می کنند تا رشد آن کسب و کار، مقدمات افزایش حقوق و مزایای خود را فراهم آورند.

این ارتباط ساده‌تر از آن است که بخواهیم وارد مباحث پیچیده مدیریتی کنیم. شاید حضور در غذاخوری و صرف غذا با کارمندان به صورت 1 روز در هفته یا حتی ماه، حس خوبی به کارکنان بدهد. همچنین توجه به روند کار و مشکلات مالی و شخصی کارکنان، حس فوق العاده‌ای برای ادامه کار به افراد شاغل در یک مجموعه خواهد داد.

از جمله ملاک‌‌‌هایی که می‌‌‌توان برای محبوب بودن محیط کار در نظر گرفت، این است که کارکنان بتوانند مشکلات یا درخواست و حتی گلایه خود را در کوتاه‌‌‌ترین زمان و با اعتماد به نفس کامل به مدیر منتقل کنند.

به عبارت بهتر، اگر احساس کردید کارمندان و کارگران شما حرف‌‌‌های نگفته زیادی دارند مطمئن باشید که از مسیر صحیح سازمانی دور شده‌‌‌اید.

این شرایط، به مرور باعث انباشت نظرات و نقدها خواهد شد و ممکن است به صورت‌‌‌های نامناسبی بروز کند. پس بهتر است با ارتباط دو سویه و به عنوان یک پذیرنده، در جریان ذهنیت، ایده و مخالفت کارکنان قرار بگیرید.

مطلب مرتبط: برندسازی چه مزایایی برای کسب و کار دارد؟

برخی از مدیران تصور می‌‌‌کنند که بها دادن به نظر کارکنان، به نوعی افت شان مدیر به حساب می‌‌‌آید و نقطه ضعف او خواهد بود؛ ولی جالب است بدانید که مدیرانی که خود را در حد معقولی از پذیرش و دریافت پیام کارکنان قرار دهند، به نسبت کاریزما و تاثیرگذاری بیشتری نیز خواهند داشت.

ارتباط موثر نتیجه ارزشمند دیگری نیز به دنبال دارد که همان ایجاد تعادل روانی و عاطفی در سازمان است. چرا که باعث می‌‌‌شود ناراحتی یا هیجان افراد به مرور تخلیه شده و به جای این-که یک روز منجر به زیان باشد، بتواند به پیشرفت فعالیت کمک کند.

به نظر می‌‌‌رسد مهمترین نتیجه ارتباط موثر با کارکنان، دادن اعتماد به نفس و حس مفید بودن به آن‌‌‌هاست.

کارکنان یک سازمان یا کسب و کار، زمانی که احساس کنند هر شخص دیگر می‌‌‌تواند جایگاه آن‌ها را داشته باشد، خود را شبیه روبات‌‌‌هایی با کار یکنواخت می‌‌‌بینند.

در صورتی که اگر به خوبی بتوانند نظر خود را بیان کرده و تاثیر نظراتشان در سیستم را مشاهده کنند، چه بسا با تمام انرژی و تمرکز سعی خواهند کرد تا سازمان را به اهداف اصلی نزدیک نمایند.

ایجاد اعتماد به نفس در کارکنان بدون آنکه تبدیل به غرور کاذب شود، یکی از هنرمندانه ترین روش‌‌‌ها برای تعالی سازمانی به شمار می‌‌‌رود.

تحلیل درست از رفتار کارکنان، تطبیق آن با خط مشی سازمان

در مرحله بعدی، اهداف و مسیرهای رسیدن به آن‌‌‌ها برای هر سازمان باید مشخص و واضح و البته ساده و قابل دستیابی باشد.

معمولا این اهداف به شکل آماری از میزان تولید، تنوع و داده‌‌‌های خدمات و … تدوین می‌شود. بدون شک هر یک از کارکنان، دارای ویژگی‌‌‌های رفتاری، نگرش و ایده‌‌‌هایی هستند که با بخشی از هدف کلی سازمان مرتبط خواهد بود.

از این رو یک مدیر کارآمد می‌‌‌داند که کدام توانایی و رفتار هر یک از کارکنان، برای چه بخشی از سازمان بهتر تاثیر خواهد داشت.

شاید در برداشت اول بنظر برسد که تخصص و مدرک دانشگاهی برای هر مسئولیت کفایت می‌کند؛ ولی اهمیت به این نکته ضروری است که نکات و دستور‌‌‌العمل‌‌‌های فنی معمولا قابل یادگیری و کسب تجربه و اصلاح هستند، ولی رفتارهای درونی هر شخص تقریبا غیر قابل تغییر است.

به همین دلیل اگر رفتار سازمانی یک کارمند با محدوده مسئولیتی که دارد همخوان باشد، حتی اگر از آگاهی و دانش چندانی در آن حوزه برخوردار نیست، باز هم می‌‌‌تواند به پیشرفت کل سازمان کمک کند.

در حالت دیگر، کارکنانی که از دانش بالا در مسئولیت خود برخوردارند؛ ولی روحیه و رفتار هماهنگی با آن مسئولیت ندارند، ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به بار بیاورند.

با وجود موارد گفته شده، مدیر همواره باید ابزارهای مناسب برای کنترل عملکرد کارکنان را به خوبی بشناسد.

از جمله آفت‌‌‌های مدیریت که به ارتباط موثر ضربه وارد می‌‌‌کند، عدم اعتماد به ویژه بی‌‌‌اعتمادی کارمندان به مدیر است. اعتماد یکی از بهترین ابزارها به شمار می‌‌‌رود که هیچگاه از اعتبارش کم نشده و چه برای تنبیه و چه برای تشویق، کارامد و موثر خواهد بود.

اگر بهره وری می‌خواهید با کارکنان همکار باشید!

به همین سادگی! اگر می‌خواهید شاهد افزایش بهره وری کارکنان خود باشید، بهتر است همکار آنان باشید نه رئیس آن ها!
اصولا در کسب و کارهای مختلف، مدیر احساس ریاست و کارکنان احساس زیر دست بودن پیدا می کنند. این در حالی است که همن حس بد باعث کاهش بهره‌وری کارکنان شما خواهد شد.

کافی است از دید ریاست بیرون بیایید و تنها به فکر همکاری با کارکنان زیرمجموعه خود باشید، مطمئن باشید خیلی زود اثرات شگفت انگیز آن را مشاهده خواهید کرد.

البته باید توجه کنید که در هر صورت باید ابهت خود را در کنار تمامی صمیمیت‌ها حفظ نمایید. این کار یعنی حفظ ابهت در کنار ایجاد صمیمیت، یکی از پیچیده‌ترین کارهایی است که یک مدیر باید انجام دهد.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx