بررسی فری والت (Freewallet): کیف پول موبایلی و تحت وب

بررسی کیف پول فری والت

فری والت یک کیف پول مولتی کارنسی (چندارزی) است که تلاش دارد ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال را چه بصورت تحت وب (وب‌سایت) و چه روی دستگاه‌های موبایل برای کاربران آسانتر کند.

بروزرسانی مهم: فری والت اسکم شده است. برخی کاربران گزارش‌هایی مبنی بر از دست رفتن ارز دیجیتال در فری والت ارسال کرده‌اند. برای اطمینان و حفظ امنیت دارایی‌هایتان از کیف پول‌های معتبرتر استفاده کنید.

این کیف پول با آدرس freewallet.org تحت عنوان یک کیف پول ساده فانتوم کوین (FantomCoin) کار خود را در سال 2016 آغاز کرد و از آن موقع رشد و تکامل قابل توجهی برای پشتیبانی از صدها کوین مختلف پیدا کرده است.

با این حال، در مورد این کیف پول در گذشته اختلاف نظرها و مباحث گوناگونی وجود داشته است.

عناوین مطلب:

آیا فری والت امنیت دارد و می‌توان به آن اعتماد کرد؟

در این مقاله ما به دنبال پاسخ این پرسش خواهیم بود.

علاوه بر این، سعی می‌کنیم آنچه که باید در مورد این کیف پول بدانید را در اختیارتان بگذاریم و همچنین نکاتی مهم در مورد امنیت کیف پول‌های ارزهای دیجیتال با شما به اشتراک بگذاریم.

مهم: توصیه می‌کنیم از کیف پول‌های تحت وب (کیف پول‌هایی که نیاز به دانلود ندارند و در مرورگر ساخته می‌شوند) دوری کنید زیرا احتمال مسدود شدن حساب به دلیل تحریم و سایر مسائل وجود دارد. 

بررسی اجمالی فری والت

شرکت فری والت در تالین استونی واقع شده و توسط آلوین هاگ (Alvin Hagg) به وجود آمد.

این شرکت تعدادی کیف پول مختص موبایل برای دستگاه‌های iOS و اندروید و همچنین کیف پول دیگری با رابط کاربری مبتنی بر وبسایت ارائه کرده است.

در ادامه با جزئیات بیشتری در خصوص محصولات مختلف فری والت آشنا خواهیم شد.

کیف پول فری والت

فری والت اولین کیف پول موبایلی بود که در سال 2017 از بیت‌کوین‌کش (Bitcoin Cash) پشتیبانی می‌کرد، و بعدها نیز اولین پشتیبان بیت‌کوین‌گلد (Bitcoin Gold) و بیت‌کوین‌کش ای‌بی‌سی (Bitcoin Cash ABC) شد.

هشدار: وبسایت Freewallet.io هیچ ارتباطی با کیف پول Freewallet.org که در این بررسی به آن می‌پردازیم ندارد. به آن اعتماد نکنید!

فری‌والت در ژانویه 2016 راه اندازی شد و در ابتدا به منظور آزمایش تکنولوژی کیف پول برای فانتوم کوین ساخته شده بود.

بعد از موفقیت این کیف پول، فری والت کیف پول‌های بیت‌کوین و اتریوم را نیز راه‌اندازی کرد. با گذشت زمان، فهرست ارزهای قابل پشتیبانی توسط فری والت افزایش یافت.

بسیاری از کیف پول‌های تک کوینی ارائه شده توسط فری والت توانسته‌اند به برترین موقعیت رمزارز خود در گوگل پلی استور (Google Play store) برسند.

آیا فری والت امن است؟

یکی از شعارهایی که در صنعت رمزارز بسیار تکرار می‌شود این است که “اگر کلیدهایتان از دست برود، کوین‌هایتان نیز رفته!”

اساسا یکی از دلایلی که صرافی‌های ارزهای دیجیتال را نمی‌توان روشی مناسب برای ذخیره کردن ارزهای دیجیتال دانست این است که آنها کلیدهای خصوصی (private keys) شما را در اختیار دارند.

کلیدهای شما روی سرورهای آنها ذخیره شده و به این علت امنیت دارایی شما به اندازه امنیت صرافی است.

کیف پول فری والت با اینکه “کیف پول” نامیده می‌شود، ولی باز هم کلیدهای خصوصی شما را کنترل می‌کند.

بنابراین، با استفاده از نسخه وب فری والت، شما نه تنها به توسعه‌دهندگان و گردانندگان سایت اعتماد می‌کنید بلکه اقدامات امنیتی آنها را نیز به اندازه کافی قوی می‌دانید.

امنیت فری والت

فری والت ادعا می‌کند پروتکل‌های امنیتی پیشرفته، از جمله تراکنش‌های چندامضایی (multi signature transactions)، محدودیت‌های تعداد تراکنش، و همچنین تایید دومرحله‌ای (2FA) را داراست و همینطور از تکنولوژی تشخیص اثر انگشت استفاده می‌کند.

آنها همچنین ادعا می‌کنند که کوین‌ها را در حافظه‌های سرد (cold storage) نگهداری می‌کنند، به این معنا که این ذخایر آفلاین و به دور از دسترس هکرها هستند.

درواقع، این اقدامات مشابه پروتکل‌های امنیتی اکثر صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی دیگر است.

این کیف پول به کاربرانش اجازه می‌دهد روی کلیدهای خصوصی‌شان کنترل کامل داشته باشند. هنگامی که این کیف پول را نصب می‌کنید، کلیدهای خصوصی ایجاد شده و در دستگاه شما باقی می‌مانند.

نکته: اگر کیف پول ایجاد کردید حتما از کیف پول خود بک آپ بگیرید. زیرا اگر کلیدهای خود را گم کنید، دیگر هرگز نمی‌توانید آن را بازیابی کنید. پشتیبان گرفتن از کیف پول، اولین کاری است که بعد از نصب باید انجام دهید. (هر کیف پولی!)

البته، شما نیز خود باید بتوانید به خوبی از کلیدهای خصوصی‌تان مراقب کنید. دنیای ارزهای دیجیتال جایی برای سهل‌انگاری ندارد و اگر کیف پولی ایجاد کنید و بعد کلمات بازیابی (seed) خود را گم کنید دسترسی به کوین‌هایتان را نیز برای همیشه از دست خواهید داد.

حواشی فری والت

پس از اینکه در جولای 2017 یک کاربر در ردیت (Reddit) ادعا کرد که فری والت 8 میلیون دلار اتریوم دزدیده است، این شرکت درگیر حواشی گسترده‌ای شد.

پست این کاربر را در این صفحه می‌توانید ببینید.

با اینکه حساب کاربری این کاربر پس از این ماجرا پاک شد اما به دنبال پست او چندین کاربر دیگر نیز ادعا کردند که سرمایه خود را در فری والت از دست داده‌اند.

چندی بعد مشخص شد که اولین کسی که این ادعا را مطرح کرد تنها به یک آدرس اتریوم اشاره دارد که در حال دریافت صدها تراکنش فری والت است، و به این علت به نظر می‌رسد که فری والت در حال دزدی از دارایی‌های کاربران است.

با این حال، باید در خاطر داشته باشیم که فری والت اکثر کوین‌ها را در حافظه سرد (حافظه‌ای که به اینترنت متصل نیست) قرار می‌دهد و انتقال به یک آدرس خاص پیش از ارسال کوین‌ها به آدرس صحیح ممکن است عجیب به نظر برسد اما به منزله دزدی نیست. در پایان، تمام کاربران کوین‌های خود را دریافت کردند.

بنیانگذار فری والت، آلوین هاگ، در جریان این رویداد بحث برانگیز گفت:

فری والت ارزهای دیجیتال را در حافظه سرد چندامضایی با امنیتی در سطح بانک نگهداری می‌کند. هر از چندگاهی، برای امنیت بیشتر موجودی بین حافظه سرد (cold storages) و کیف پول‌های گرم (hot wallets) جابه جا می‌شود. هیچ جایی برای نگرانی نیست. اینها روش‌هایی معمول و برنامه‌ریزی شده برای سیستم‌های ارزهای دیجیتال هستند. کلیه دارایی‌های کاربران در امنیت کامل هستند. ما بیش از 14 کیف پول ارائه می‌دهیم و همگی آنها به خوبی کار می‌کنند.

همچنین در آن زمان به علت ICO بانکور (Bancor) در شبکه اتریوم تراکم وجود داشت و این تراکم انجام تراکنش‌ها را از حالت معمول بسیار کندتر کرده بود.

نتیجه گیری

پیرامون فری والت بحث و جدل‌های زیادی وجود داشته است اما همچنان عده‌ای زیادی از آن استفاده می‌کنند.

این شرکت از یک کیف پول تک ارزی در سال 2016 به یک کیف پول مولتی کارنسی در سال 2019 تبدیل شده که بسیاری از آنها رتبه‌های مناسبی در پلی‌استور گوگل دریافت کردند.

چیزی که الان تقریبا به قطعیت رسیده این است که این کیف پول کلاهبردار است و نباید از آن استفاده کنید. دارایی‌های تعدادی از کاربران در این کیف پول از دست رفته است.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

111 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مهرداد

درضمن به دلیل عدم اعتبار سایت و دورزدن گوگل اپلیکیشن این سایت رو باید از https://www.uptodown.com دانلود کنید که آنتی ویروس هشدار میده خطرناک و دانلود نکنید… کلاهبرداریه شک نکنید

مهرداد

یک هفته هست که دارایی های رمزارزمو نمی تونم از سایت فری ولت برداشت کنم، بعد از مراجعه به صفحات مجازی این سایت تقریباً تمام کاربران مورد مشابه منو از یک ماه پیش دارن و همگی به کلاهبردار بودن این سایت معترف هستن، متاسفانه کل دارایی من به فتا رفت، مراقب باشید…

سام

سلام خسته نباشید آقای جهاندیده
آیا کیف پولی داریم که اگر بخواهیم ارز usdt trc20 را منتقل کنیم فقط کارمزد شبکه ازش کسر بشه و علاوه بر کارمزد شبکه ، کارمزد اضافی کسر نگردد ؟
با تشکر

محمدی

سلام چجوری میتونم یوزر آیدی اکانت فری والتم رو عوض کنم؟؟؟!!؟؟ چون موجودیمو با یه اکانت جدید دیگه داره صفر نشون میده!!!!

Majid

سلام کیف پول ترون لینک من نشون میده موجودی ولی واسه برداشت از من بارکد میخاد که سیگن بشم هرچی هم بارکد میزنم میگه اشتباه مشکل هزینه هم نیشت واسه باز شدنش هرچی هزینش باشه میدم

Majid

سلام من یک کیف پول دارم که میلیاردی داخلش ارز دارم همه میخام انتقال بدم میگه کولد اسکن بارکد میخاد بارکد هم میگیرم میگه اشتباه مشکل هزینه هم ندارم.

مهدی

سلام
بنده داخل کیفه پولم بیت انتقال دادم ولی ایمیلم داخل اپ وریفای نشده
الان میخوام بیت انتقال بدم برنامه اجازه نمیده متاسفانه ایمیلم اشتباه تایپ شده و امکان تغییر ایمیل هم داخل اپیلیکیشن نمیده
خواهش میکنم اگر کسی میتونه کمکم کنه

Shadi

سلام وقت بخیر
من خیلی وقت هست این wallet رو دارم .چند بارم ازش ارز انتقال دادم . اوکی بوده .
ولی الان نزدیک به 5 ماهی هست که هرکاری میکنم که ارزی که دارم رو برداشت کنم . نمیشه. ایمیل تایید میکنم. Google Authenticatorv هم میزنم. همون نشون میده که در حال pending هست ولی انتقال نامیده. فقط پیام میاد که رمز برنامه رو عوض کن . که اینو هم انجام دادم .
یعنی هیچ چیز اشتباهی در کار من نیست . ولی ارز رو برام انتقال نمیده
آیا راه حلی هست ؟یا این wallet داره دزدی می‌کنه؟
ممنون میشم راهنماییم کنید

محمد

سلام
متاسفانه اخباری مبنی بر سیاسی کاری این والت شنیدم ، بفهمند ایرانی هستی یا حتی داری هر بار با vpn با ای پی متفاوت لاگین میشی اذیتت میکنند.

مهرداد

سیاست نیست دزدیه، تمام کاربران خارجی هم دچار همین مشکل هستن و از سایت محترم بورسینس خواهش میکنم مقله رو اصلاح کنن و اسکمر اعلام کنن این سایت کثیف رو…

محمد

سلام
دو ساله باهاش کار میکنم و اولین کیف پولی بود که تونستم با رابط کاربری و محیطش ارتباط خوبی برقرار کنم.
همه چیز واضح ، ساده و روانه بر خلاف بعضی از کیفهایی که کاربر تازه وارد واقعا تو پیچیدگی و شلوغیش گم میشه.
خداروشکر مشکلی هم نداشتم باهاش تابحال و از قابلیت exchange بسیار راحت استفاده میکنم تو این کیف. ، دقت کنید من فقط برای چنج کردن و آدرس دادن ازش استفاده میکنم نه نگهداری یک عالمه پول !! اینکار غلطه عزیزان در هیچ کیف پول مجازی اینکار رو نکنید از من به شما نصیحت.

محمد

سلام مجدد
من پیام فوق را چند روز پیش اینجا ارسال کرده بودم و الان مجدد روش ریپلای زدم تا بگم : اشتباه کردم آقا اشتباه ، شکر خوردم !
دیروز موبایل جدید خریدم ، خریدار که یک فروشنده بود بدون هماهنگی با من گوشیمو ریست فکتوری کرد و تمام اطلاعات مربوط به کد تایید دو مرحله ایم پاک شد از همه چی بکاپ در هارد کامپیوترم داشتم جز google authenticator که تو گوشیم بکاپ کرفته بودم متاسفانه!!!!!
همه کیف پولامو با دادن اطلاعات ثبت نامی و آدرس تراکنشها و چند تا نمونه هش به اون کیف تونستم برگردونم اما فری والت رسما من رو مورد عنایت و نمودن قرار داد ! چطوری؟
اول گفت اطلاعات ثبت نامی ، آدرس کیف پول فری والتی که در تراکنشهات استفاده کردی ، نوع و مقدار ارزی که در کیف داشتی ، چند نمونه هش کدی که به کیف پول فری والت داشتی رو بعلاوه اطلاعات کامل لوکیشن از سایت fullip.info برامون بفرست وی پی ان رو هم خاموش کن که ما میفهمیم!
در مرحله بعد گفتن حالا از اطلاعات فوق اسکرین شات بده.
در مرحله بعد گفتند چند نمونه هش کد کافی نیست باید هش کد تمام اطلاعاتی که دادی رو در اینترنت پیگیری کنی و حین این کار فیلم تهیه کنی برای هر ارز!!!!!!!!!!!!
منم اعصابم خط خطی شد و قید ارزهام رو که خداروشکر زیر ۵ ملیون تومان بود در کل زدم چون مطمین بودم بعد از ارسال فیلم هم یه بامبول دیگه درمیارن و میگن حالا کپی کارت ملی و شناسنامه مامان بابا ….
واقعا پیگیری اینکه یه کاربر برای احیای اکانت کاربریش بدلیل از دست رفتن کد تایید دو مرحله ای برای اون کارشناس با اطلاعاتی که داده بودم کاری نداشت اما فکر میکنم بدلیل ایرانی بودن داشتن اینقدر آزار و اذیت میکردند.
اولین اشتباه در دنیای کریپتو میتونه آخرین اشتباهتون باشه مخصوصا اگر کیف پولت فری والت باشه.

حسن

سلام دقیقا همین بلا هم سر من اومده
اونقدر بهانه درمیارن تا نا امید بشی
احمق کسی هست که به این کیف پول اعتماد کنه
اصولا محل درامد این شرکت از خوردن پول امثال ما ساده دل ها تامین میشه
دوستان هرکس فری والت رو نصب کنه مطمعن باشه که یه روزی پولش خورده میشه

اسدی

سلام وقت بخیر، من در این کیف پول مقداری ارز ایاس نگهداری کردم حدود یک ساله، ولی الان کیف پولم باز نمیشه،و دسترسی ندارم بهش. چیکار باید بکنم؟

مهدی جنتی

لطفا این مطلب را حذف کنید این ولت کلاهبردار است من نزدیک به صد نفر را میشناسم و با تنها در ارتباط هستم که ارز تنها توسط این ولت نگه داشته شده و به عناوین مختلف ازاد نمیکنه

احسان

با عرض سلام
تو فری ولت بایت کویین با چه ارز هایی چنج میشه ممنون میشم راهنماییم کنید

alireza

سلام،تونستی چنو کنی با ارز خاصی؟منم دنبال اینک

بهمن خوش سیما

سلام ،سال ۲۰۱۹ مقداری تتا از بایننس وارد فری ولت کردم به بهانه شبکه اتریوم وارد فری ولت نشد ولی در بلوکچین نشون میده به آدرس نشسته دیگه پیگیری نکردم تا الان که قیمت پیدا کرده ،چت کردم با فری والت گفتند به قسمت فنی ارجاع میدهند ،سه ماهه هرچی ایمیل میزنم جواب نمی دهند،حتی تتا دیگه در کیف پول دیده نمیشه.به نظر شما چه کاری میشه کرد؟خیلی ها میگن این کیف پول دزدی میکند

محسن

سلام وقت بخیر
بیست روز پیش مقداری فانتوم خریداری کردم و آدرس کیف پول فری ولت دادم ولی هنوز توی کیف پولم نیومده
توی فانتوم اسکن هم زده موفق و آدرس کیف کاملا درسته چکار کنم؟؟

حسن

سلام وقت بخیر
خواهش میکنم به من کمک کنید
من اول از روی اینکه این کیف پول همه ارزهارو داره و انتقال بین سایتیش رایگانه نصبش کردم، اولش ۱۰۰ تا دوج داشتم تبدیل کردم به تتر شد ۶ تتر، بعد هرکاری کردم میگفت زیر ۱۵ دلار نمیتونی تبدیل کنی. وقتی هم میخوای بفرستی به یه کیف پول دیگه هم محدودیت داره و یک کارمزد ثابت ۲۵ دلاری درنظر میگیره، مگه میشه همچین چیزی؟؟
۲۵ دلار کارمزد ثابت
منم متاسفانه قبل از اینکه متوجه بشم ۲۰۰۰۰ ساتوشی هم ریختم به حسابم. جالب اینجاست کارمزد ثابت و مینیمم انتقالش 122000 ساتوشیه
مگه ممکنه همچین چیزی؟
تورو خدا نصب نکنید کسی میدونه چرا اینجوریه؟ نکنه منو بلاک کرده

جلالی

سلام
ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار ما قرار میدین

من فری والت را از گوگل پلی نصب کردم ولی در قسمت تنظیمات گزینه بکآپ نداره؟

ممنون میشم راهنمایی کنید.

علی

سلام وقت بخیر
ممنون از مطالب بسیار مفدیتون
برای ارز دیجیتال ایاس Eos بهترین کیفیت موبایلی که پیشنهاد میکنید چیه. که هم رایگان باشه هم دوازده کلمه بده که خیال آدم راحت باشه و امنیت داشته باشد
ممنون

حسین

سلام تو کیف پول فری کوین ارز استلار دارم میخوام انتقال بدم
ادرس کیف پول خریدار رو وارد میکنم میزنه معتبر نیست
با چنتا کیف پول هم امتحان کردم همش میزنه معتبر نیست
کمکم کنید لطفا
ممنونم

masi

سلام مقداری ارز xlmدارم داخل کیف پول فری ولت نمیتونم انتقال بدم ادرس چندین کیف پولو وارد کردم همه رو میزنه نامعتبر

مهدی

سلام من به فری والت جیمیل دادم الان لینک تایید برام ارسال نمیشه میخوام اون جیمیل رو تغییر بدم به ایمیل اما گزینه ویرایش نداره انگار ممنون میشم راهنمایی کنید پدرم مریض هست به پول نیاز دارم باید زود ارز هارو بفروشم

کیومرث

سلام برای من هم چنبن مشکلی هست کسی میدونه باید جیکار کرد

علی

سلام استاد تورو خدا کمکم کنید
ارز storm خریده بودم الان تو کیف پول فری والت هست
نه میشه ارسال کرد نه میشه فروخت
استاد یه راه حل بگید به خدا زندگیم توشه مستاجرم

داودحجتی

سلام خسته نباشید من از کوین پیمنت مقداری دوجکوین و ریپل انتقال دادم به فری ولت ریپل اومد اما دوج نه حتا تراکنش رو هم دارم به پشتیبانی پیام میدم دورست جواب نمیدن لطفا اگه امکانش هست کمکم کنید ممنون میشم از لطفتون 🙏

فرشاد

سلام خسته نباشین من مقداری bcn خریدم وقتی انتقال میزنم میگه درخواست انتقال رو در ایمیل تایید کنید من تایید هم میکنم ولی باز میگه درحال تاییید ایمیل

REZA

سلام
من مقداری ارز استلار گلد (XLMG) دارم
چطوری میتونم به بیت کوین تبدیل کنم.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
111
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx