تله خرسی (Bear Trap)

تله خرسی (به انگلیسی Bear Trap) الگویی تکنیکال است و هنگامی رخ می‌دهد که سیگنالی اشتباه مبنی بر معکوس شدن روند و تبدیل یک روند از صعودی به نزولی دیده شود.

عناوین مطلب:

در بازارهای مالی خرس به کسی گفته می‌شود که معتقد است قیمت یک دارایی یا بازاری به‌خصوص باید کاهش یابد و در حال حاضر بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود.

به صورت کلی خرس‌ها بر این باورند که قیمت دارایی‌ها باید با کاهش همراه باشد و در راستای باوری دارند، سعی می‌کنند با استفاده از استراتژی خود (که اغلب استفاده از معاملات شورت در قراردادهای آتی است) کسب سود کنند.

معامله شورت به معامله‌ای گفته می‌شود که معامله‌گر یک سهام یا دارایی را از کارگزار قرض می‌گیرد و در مدت معینی باید همان دارایی را (که گاهی سهام، گاهی جفت ارز و گاهی ارز دیجیتال است) پس بدهد.

اگر در این مدت، آن دارایی دچار کاهش قیمت شده باشد، معامله‌گر به علت اینکه آن دارایی را قبل از ریزش قیمت فروخته است، سود می‌کند.

اگر قیمت آن دارایی بالا رفته باشد معامله‌گری که معامله شورت داشته با ضرر روبرو می‌شود؛ علت ساده است: معامله‌گر باید همان دارایی را پس بدهد اما آن دارایی را فروخته و حالا باید با قیمت بالاتری آن را خریداری کند و به مالک اولیه بدهد.

هنگامی که سرمایه‌گذار زمان کاهش قیمت را اشتباه محاسبه کند دچار زیان می‌شودزیرا تمامی معاملات آتی دارای تاریخ سررسید هستند (البته بجز معاملات CFD که در بازار فارکس انجام می‌شود). پس بدیهی است که پول و معاملات از نظر زمانی هم بسیار مهم هستند.

نکات کلیدی

  •  تله خرسی یک سیگنال تکنیکال نادرست از برگشت یک بازار با روند صعودی به یک روند نزولی است که می‌تواند فروشندگان ناآگاه را فریب دهد.
  •  تله خرسی می‌تواند در هر بازاری مثل بازار سهام، بازار اوراق قرضه، بازار ارز و غیره رخ دهد.
  • تله‌های خرسی می‌توانند به شکل اصلاح در بازار صعودی ظاهر شوند.
  • تشخیص این که آیا اصلاح رو به پایین ادامه خواهد داشت یا به تله خرسی تبدیل می شود، اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است. بنابراین از منظر معاملاتی، معامله‌گران باید در مورد حجم معاملاتی خود محتاط باشند.

مفهوم تله خرسی چیست؟

به این الگو «تله خرسی» گفته می‌شود، زیرا فروشندگان، که به خرس‌های بازار معروف هستند، در دام این تله می‌افتند و جایی که نباید می‌فروختند، دست به فروش می‌زنند.

تله گاوی دقیقا متضاد این پدیده است و نشان‌دهنده سیگنالی است که به طور اشتباه در مورد معکوس شدن روند نزولی بازار ایجاد می‌شود.

تله خرسی ممکن است باعث شود سرمایه‌گذار انتظار افت ارزش ابزار مالی را داشته باشد و دارایی خود را به فروش رساند (موقعیت معاملاتی Short را اتخاذ کند)، درحالیکه ارزش دارایی یکسان می‌ماند یا با افزایش قیمت همراه می‌شود. در این سناریو سرمایه‌گذار متحمل زیان خواهد شد.

یک معامله‌گر که اعتقاد به رشد قیمت‌ها دارد (bullish trader) یک دارایی که در حال افت قیمت است را احتمالا می‌فروشد تا سود خود را حفظ کند.

از سمت دیگر، یک معامله‌گر که اعتقاد به افت قیمت‌ها دارد (bearish trader) احتمالا برای آن دارایی موقعیت معاملاتی Short (فروش) اتخاذ می‌کند، تا بعد از اینکه قیمت تا میزانی معین افت کرد آن را دوباره بخرد.

اگر این افت قیمت هیچگاه اتفاق نیفتد یا بعد از مدتی کوتاه، دوباره روند معکوس و صعودی شود، این معکوس شدن قیمت تله خرسی نامیده می‌شود.

سرمایه گذاران بازار اغلب برای تحلیل روندهای بازار و ارزیابی استراتژی‌های سرمایه گذاری به الگوهای تحلیل تکنیکال تکیه می‌کنند.

معامله‌گران تکنیکال سعی دارند تله‌های خرسی‌ را شناسایی و با استفاده از انواع ابزار تکنیکال، از جمله اصلاح فیبوناچی (Fibonacci retracement)، اسیلاتورهای قدرت نسبی (relative strength oscillators)، و اندیکاتورهای مبتنی بر حجم (volume indicators) از آنها پرهیز کنند.

این ابزار می‌توانند به معامله‌گران برای درک بهتر بازار و پیش‌بینی ثبات و اعتبار روند کنونی قیمت اوراق بهادار کمک کنند.

دلایل ایجاد تله خرسی

تله خرسی معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران تصور می‌کنند روند قیمت در حال معکوس شدن است.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است قیمت یک دارایی را معکوس کند که برخی از این عوامل شامل انتشار گزارشات منفی، عوامل سیاسی، رکود و یا هر چیزی که شک و تردید را در دل معامله‌گران بی‌اندازد، است.

بنابراین تردیدی نیست که در این اوضاع، معامله‌گران دست به فروش دارایی‌های خود می‌زنند و این عامل باعث کاهش قیمت می‌شود.

روند کاذب و فیک می‌تواند برای چندین ماه و دوره ادامه یابد. اگر معامله‌گران مشکوک به بازگشت قیمت‌ها در بازار باشند، دست به معاملات شورت می‌زنند.

در همین حالت که معامله‌گران بیشتری شروع به باز کردن معاملات فروش و شورت می‌کنند، قیمت همچنان به کاهش می‌یابد و این حرکت تا زمانی که قیمت و آن دارایی به یک سطح حمایتی قوی برسد، ادامه دارد.

معمولا در بعضی از این دوره‌ها، خریداران هجوم می‌آورند و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند؛ در نتیجه، این عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند و قیمت دارایی با افزایشی سریع مواجه می‌شود و همین عوامل باعث ایجاد تله برای خرس‌ها می‌شود.

چگونه درگیر تله خرسی نشویم؟

اول از همه باید گفت که اگر کسی ادعا کند که  تمام تله‌های خرسی را پیش‌بینی می‌کند و درگیر آن‌ها نمی‌شود، ادعای بسیار گزاف کرده است؛ به هر حال، در ادامه چند روش برای اینکه آیا کاهش قیمت دارایی تله خرسی است یا نه را آورده‌ایم:

  • به حجم معاملات توجه کنید: پیش از هرچیز به حجم معاملات دارایی نگاه کنید و همین کار ممکن است به شما سرنخ‌هایی بدهد که متوجه شوید که آیا تغییر قیمت موقت است یا نه.
  • از ابزارهای معامله‌گری استفاده کنید: در صورتی که روند نزولی کوتاه‌مدت موقتی باشد، استفاده از معاملات آپشن و حد ضرر می‌تواند در راستای کاهش ضرر به معامله‌گران کاهش دهد.
  • تحلیل تکنیکال: استفاده از ابزار فیبوناچی، شاخص قدرت نسبی و شاخص‌های حجم می‌توانند به معامله‌گران کمک کنند تا بفهمید که روند فعلی موجود در قیمت یک دارایی پایدار است یا نه.
  • الگوهای کندل استیک: الگوهای کندل استیک، مثل ستاره عصرگاهی، انگالف نزولی و سه کلاغ سیاه می‌توانند در راستای شناخت تله به معامله‌گران کمک بسیاری کند.

تله خرسی و Short کردن

یک خرس، در بازارهای مالی به معنای یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گری است که اعتقاد به افت قیمت یک ورقه بهادار دارد. خرس‌ها، روند کلی بازار را نزولی می‌دانند.

سرمایه‌گذار خرسی تلاش می‌کند تا از افت قیمت یک دارایی کسب درآمد کند و استراتژی او غالبا با Short کردن همراه است.

Short کردن نوعی تکنیک معامله‌گری است که در آن، معامله‌گر با قرض کردن سهام یا قراردادهای یک دارایی از طریق حساب مارجین (margin account) از یا بروکر اقدام می‌کند.

سرمایه گذار این ابزار مالی قرضی را می‌فروشد تا آنها را هنگامی که قیمت افت کرد دوباره بخرد و به این وسیله از افت قیمت سود حاصل کند. هنگامی که یک سرمایه‌گذار خرسی افت قیمت را به اشتباه محاسبه کند، خطر گیر افتادن در تله خرسی افزایش می‌یابد.

در این موقعیت افرادی که Short کرده‌اند مجبورند موقعیت را پوشش دهند تا با افزایش بیشتر قیمت دچار ضرر بیشتر نشوند. در این میان، افزایش تقاضا و خرید بیشتر نیز می‌تواند رشد قیمت‌ها را افزایش داده و مومنتوم قیمت را بیش از پیش تقویت کند.

با این حال، پس از اینکه معامله‌گرانی که موقعیت Short را گرفتند و دارایی مورد نیاز را برای پوشش موقعیت خود خریداری کردند، شتاب صعودی آن دارایی معمولا با کاهش همراه می‌شود.

اگر افزایش ارزش اوراق بهادار، شاخص یا سایر ابزارهای مالی ادامه یابد، فردی که Short کرده در خطر مارجین کال (margin call) قرار می‌گیرد. معامله می‌تواند با قرار دادن حد ضرر (stop loss) به هنگام انجام معاملات، زیان ناشی از تله‌های گاوی را تا حد امکان کاهش دهد.

کلام آخر

وقتی صحبت از معامله‌ و معامله‌گری می‌شود، احتمالا هیچ چیزی آزاردهنده‌تر از تله خرسی نیست. هر فردی ممکن است در دوره‌ای روندی نزولی را مشاهده کند و کنش‌های قیمت را مبنی بر ضعف و نزول بیشتر مشاهده کند.

درست بعد از رویت تمامی این داده‌ها، اخباری منفی منتشر می‌شود و روند بازار کاملا معکوس می‌شود. در آخر امیدواریم که این مقاله برای شما واقع شده باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌
این اصطلاح در واژه‌نامه جامع بورسینس منتشر شده است.سایر اصطلاحات و واژه‌های اقتصادی و مالی را ببینید ...

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
ثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

جدیدترین واژه‌ها و اصطلاحات

هج فاند
هج فاند (Hedge Fund) یا صندوق پوشش ریسک نوعی مشارکت محدود بین سرمایه‌گذاران خصوصی است. سرمایه‌ی هج فاندها...
سهام خزانه
سهام عادی یا ممتاز یک شرکت سهامی که توسط همان شرکت مجددا خریداری شده است را به‌عنوان سهام خزانه  (به...
خزانه
خزانه امروز محل تمرکز نقدینه دولت، دریافت‌ها و پرداخت‌های آنها است. یکی از مهم‌ترین وظایف خزانه، جمع...
نسبت قیمت به درآمد
نسبت میان قیمت و درآمد هر سهم شرکت را نسبت قیمت به درآمد (یا نسبت P/E) می‌نامند. اگر نسبت P/E یک شرکت...
سوگیری
بایاس (Bias) یا سوگیری به هر نوع خطای سیستماتیک در طرح (Design)، انجام (Counduct) و آنالیز مطالعه می‌گویند...
بودجه بندی سرمایه‌ای
بودجه‌بندی را فرایند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود می‌دانند. مجموع کوشش‌هایی که صرف تدوین و تخصیص...
شاخص NFP
شاخص NFP یکی از عوامل اصلی ایجاد نوسان در بازارهای مالی است و روند حرکت قیمت را در هر ماه مشخص می‌کند....
کالای عمومی
در علم اقتصاد کالاها بر اساس 2 ویژگی رقابت پذیری و تخصیص پذیری به چهار دسته تقسیم می‌شوند. کالایی که...

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank