تله گاوی (Bull Trap) چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟ + 6 راه تشخیص آن

تله گاوی

فعالیت در هر حوزه‌ای نیازمند داشتن اطلاعات مرتبط با آن حوزه است. در صورتی که تازه وارد دنیای معاملات و بازارهای مالی شده باشید، باید با اطلاعات بسیاری آشنا شوید تا در حین انجام معاملات دچار ضرر و زیان نشوید.

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات دنیای ترید، تله گاوی (Bull Trap) است. تله گاوی سیگنال اشتباه یا به اشتباه تفسیر شده‌ایست که باعث ضررهای سنگین معامله‌گران می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با تله گاوی، نحوه تشخیص تله گاوی و راه‌های پیشگیری از افتادن در این تله، در این مطلب با ما همراه باشید.

عناوین مطلب:

تله گاوی چیست؟

همان طور که اشاره کردیم Bull Trap سیگنال اشتباهی است که در بیشتر موارد در بازار‌های آشفته و پر از اخبار ضد و نقیض منتشر می‌شود.

در واقع روند سهام، شاخص یا هر دارایی بدین صورت است که روند کلی آن حالت نزولی دارد و پس از یک روند صعودی کوچک، معامله گران به خرید در سهام مربوطه تشویق می‌شوند اما پس از خرید، روند دوباره شکل نزولی به خود گرفته و حتی ممکن است یکی از مهم‌ترین خطوط حمایتی خود را بشکند و دچار افت قیمتی شدیدی شود؛ به این حالت تله گاوی گفته می‌شود.

شکل گیری تله گاوی
شکل گیری تله گاوی پس از روند نزولی

تله گاوی چگونه شکل می‌گیرد؟

فرض کنید با نگاه کردن به روند نزولی یک سهم متوجه می‌شویم که سهم دارد به خط حمایتی خود نزدیک می‌شود.

پس از این که قیمت سهم به خط حمایتی خود رسید، مدتی حول این خط نوسان می‌کند و در انتها این خط حمایتی شکسته شده و قیمت سهام به سمت خط حمایتی پایین‌تر حرکت می‌کند. در این حالت که به نظر می‌رسد سهم در حال افت قیمت است، ناگهان قیمت آن شروع می‌کند به بالا رفتن.

در این جا معامله گران وقتی این روند قیمتی مثبت را می‌بینند تصور می‌کنند که روند نزولی پایان یافته و سهم وارد یک روند صعودی شده است پس شروع به خرید سهم می‌کنند.

در این جا می‌توان گفت که یک تله گاوی رخ داده است چرا که گاو در بازار سهام نماد سود است اما پس از یک سود جزئی، سهم مجدداً ریزش سنگینی کرده و خریدارانی که در قیمتی بالا در سهم مربوطه خرید انجام داده‌اند متحمل ضرر‌های سنگینی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت؛ این نواحی چگونه شکل می‌گیرند؟

یکی دیگر از حالت‌هایی که ممکن است تله گاوی رخ دهد، زمانی است که سهامی موفق به شکستن یک خط مقاومت می‌شود یا در شرف شکستن آن است. در غالب موارد در صورتی که سهامی بتواند یک خط مقاومت را بشکند، افزایش قیمت خوبی را تجربه خواهد کرد به همین دلیل معامله گران پس از دیدن شکسته شدن مقاومت، دست به خرید‌های سنگین می‌زنند.

یکی از زمان‌هایی که ممکن است تله گاوی رخ دهد، حین شکسته شدن مقاومت یا در زمان نزدیک شدن به خط مقاومت یک سهم است. در چنین حالتی سهم پس از آن که مقاومت را شکست، یک رشد کوچک کرده و پس از آن دچار یک روند نزولی شدید می‌شود.

در این حالت معامله گرانی که روی سهم خرید انجام داده بودند دچار زیان بسیاری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: شکست جعلی (Fake Breakout) چیست؟

تله گاوی
رشد جزئی سهم پس از شکستن مقاومت و رخ دادن تله گاوی به دنبال آن

در این حالت برای پیشگیری از دچار شدن به تله گاوی دنبال شواهدی باشید که نشان دهد سهم پس از شکستن مقاومت رشد خوبی خواهد کرد.

مثلاً در صورتی که پس از شکستن مقاومت، حجم معاملاتی نشان داده شده در کندل‌ها بیش از میانگین حجم روزانه باشد نشان از رشد سهم دارد. در صورتی که کندل‌ها پس از شکستن مقاومت حجم کمی داشته باشند (مثل تشکیل الگوی ستاره دوجی)، به احتمال زیاد یک تله گاوی رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید: کندل دوجی (Doji) چیست و چه کمکی به تریدر‌ها می‌کند؟

حجم پایین کندل
حجم پایین کندل پس از شکستن خط مقاومت

روانشناسی تله گاوی

از نظر روانشناسی بیشتر معامله گران ذهنیتی تک سویه دارند؛ یا سود مطلق را می‌بینند یا زیان مطلق!

افرادی که به دنبال سود هستند در بازار‌های نزولی عملکرد اشتباهی خواهند داشت و با خرید سهام در قیمت‌های بالا، ناچار به فروش آن در قیمتی پایین‌تر می‌شوند که به آن تله خرسی نیز (Bear Trap) گفته می‌شود.

در صورتی که خریداران نتوانند پس از شکستن مقاومت، سهام را در قیمت‌های بالا نگه دارند، فروشندگان با دیدن الگوهای تله گاوی، سعی در فروش سهام خود کرده و با عرضه بیشتر، قیمت سهام پایین آمده و سفارش‌های حد ضرری که توسط سایر معامله‌گران تعیین شده بود اجرا می‌شود. این کار در نهایت موجب عرضه بیشتر سهام در بازار شده و به این ترتیب قیمت سهام وارد یک روند نزولی شارپ می‌شود.

چه کسانی از تله گاوی سود می‌برند؟

تله‌های گاوی هم برای تریدر‌ها و هم برای سرمایه گذاران بلند مدت از اهمیت زیادی برخوردار است تا از غفلت اعضای تازه کار بازار سرمایه برای کنترل بازار استفاده کنند.

زمانی که تله گاوی اتفاق می‌افتد، قبل از شروع روند نزولی تریدر‌ها سهام خود را می‌فروشند و پس از افت قیمت، با قیمت بسیار پایین‌تری سهام بیشتری خریده و منتظر می‌مانند تا دوباره سهام به خط مقاومت خود نزدیک شود تا از این نوسان به نحو احسن استفاده کنند.

چرا تله گاوی اتفاق می‌افتد؟

تله گاوی ممکن است علت‌های متعددی داشته باشد اما یکی از مهم‌ترین علل آن، عدم تمایل به خرید سهام و حجم خرید پایین پس از شکستن خطوط حمایت یا مقاومت خواهد بود.

یکی دیگر از علل بروز تله گاوی، شکسته شدن اشتباهی یک روند ثابت است که باعث می‌شود قیمت سهم کمی بالا رفته و سپس دچار یک ریزش قیمتی شود. 

نحوه تشخیص تله گاوی در نمودار

راه‌های مختلفی برای تشخیص تله گاوی وجود دارد که به شما کمک می‌کند با تشخیص این تله از گرفتار شدن در آن پیشگیری کنید.

در ادامه راه‌های مختلف تشخیص تله گاوی را با هم مرور می‌کنیم:

1. استفاده از اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI یکی از انواع اندیکاتور‌های محبوب تریدر‌ها و معامله‌گران بازار سهام یا ارزهای دیجیتال است.

این اندیکاتور در واقع نشان می‌دهد که یک سهم یا ارز بخصوص، بیش از حد خرید و فروش شده است یا خیر.

در صورتی که شاخص RSI بالا بوده و حجم خرید سهم نیز بالا باشد، نشان از فشار فروش می‌دهد. بدین معنی که معامله گران سعی دارند هر لحظه سهام خود را فروخته و سود آن را به جیب بزنند که در چنین مواردی یک سیگنال صعودی به معنای صعود واقعی سهم نخواهد بود.

بدین صورت پس از یک رشد کوچک، به احتمال زیاد تله گاوی رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: شناسایی سینگال فروش با استفاده از اندیکاتور RSI

آندیکاتور RSI
با نگاهی به اندیکاتور RSI می‌توان فهمید که خرید نزدیک به حالت اشباع بوده و احتمالا قیمت از همین سطوح برمی‌گردد.

2. حجم پایین معاملات

در صورتی که روند سهمی واقعاً صعودی باشد، پس از شکستن یک مقاومت باید حجم معاملاتی آن به میزان قابل توجهی افزایش یابد چرا که خریداران بیشتری برای سهیم بودن در این روند صعودی اقدام به خرید می‌کنند.

در صورتی که تقاضا برای خرید بالا نباشد و حجم معاملاتی پس از پشت سر گذاشتن مقاومت تغییر چشم گیری نکند، نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید پایین بوده و خریداران نمی‌توانند باعث تداوم روند صعودی شوند.

در این حالت رخ دادن تله گاوی محتمل خواهد بود و پس از رشد قیمتی، فشار فروش باعث پایین آمدن نمودار سهم می‌شود و خریداران متحمل زیان خواهند شد.

3. نداشتن الگوی مومنتوم (Momentum)

در صورتی که در نمودار سهام و یا ارزی کندل‌های قرمز یکی پس از دیگری ثبت شدند و سپس به آرامی دچار تغییر روند شده و نمودار آن حالت صعودی گرفت، نباید احتمال تله گاوی را نادیده گرفت.

روند کلی بازار بدین صورت است که نمودار‌ها پس از پشت سر گذاشتن یک صعود یا نزول شدید، مدتی را در حالت ثبات سپری می‌کنند تا فشار خرید و فروش در مقابله با یکدیگر قرار گرفته و سپس روند ادامه پیدا می‌کند.

در صورتی که در تله گاوی الگوی مومنتوم وجود ندارد.

4. شکسته نشدن روند کلی

در موارد بسیاری معامله گران از تشخیص روند کلی سهام ناتوان هستند و فرض را بر شکسته شدن روند نزولی می‌گذارند.

باید به خاطر داشت که روند نزولی خود دچار فراز و نشیب‌ها و تغییرات بسیاری است اما تا زمانی که قیمت سهام، از بیشترین قیمت قبل از شروع روند نزولی بالاتر نرود نمی‌توان گفت که روند نزولی شکسته شده است.

در صورتی که نتوانید این تغییر روند را تشخیص دهید ممکن است در تله گاوی گیر کرده و متضرر شوید. اگرچه شاید به مذاق بیشتر معامله گران خوش نیاید اما بهتر است به جای خرید در نقاط پایین، صبر کنید تا از شکسته شدن روند نزولی اطمینان حاصل کرده و در قیمت‌های کمی بالاتر دست به خرید بزنید. این گونه حداقل احتمال سود کردن بیشتر از زیان دیدن است.

5. رسیدن به مقاومت‌های حساس

یکی از اولین علایم نزدیک شدن به یک تله گاوی، داشتن روند صعودی قوی است که برای مدت زمانی طولانی ادامه داشته است اما این روند صعودی در صورت نزدیک شدن به یک مقاومت خاص دچار تغییرات ناگهانی می‌شود.

شکل گیری تله گاوی
نزدیک شدن روند به مقاومت حساس و شکل‌گیری تله گاوی در این نقاط

در صورتی که سهامی بتواند یک روند صعودی را برای مدت زمان طولانی نگه دارد و خیلی کم دچار افت قیمت شود، نشان دهنده آن است که خریداران خوبی پشت آن سهم قرار گرفته‌اند که از عرضه بیش از حد سهم در بازار خودداری می‌کنند.

البته در چنین سهم‌هایی وقتی روند به یک مقاومت حساس نزدیک می‌شود که خریداران تمایلی به شکستن آن ندارند و یا از شکستن آن می‌ترسند، معمولاً قیمت سهم از این مقاومت عبور نکرده و پس از نزدیک شدن به آن دچار یک افت قیمتی خواهد شد.

6. کندل‌های پر حجم مشکوک

ممکن است چند دقیقه قبل از شروع تله گاوی یک کندل با حجم بالا پس از چند کندل کوچک دیده شود که نشان دهنده تلاش خریداران برای کنترل بازار و بالا کشیدن سهم باشد.

اما ممکن است این کندل پر حجم و بزرگ دلایل دیگری نیز داشته باشد:

  • ممکن است بازیگران سهم عمده برای سوق دادن معامله گران به خرید کردن و انداختن آن‌ها در تله گاوی سعی در تشکیل دادن کندل‌های پر حجم داشته باشند.
  • خریداران تازه با تصور این که روند شکسته شده و سهام رشد خواهد کرد دست به خرید سنگین زده باشند.
  • ممکن است فروشنده‌ها تعمداً برای انجام گرفتن سفارش‌های فروش بالای خط مقاومت به صورت موقت بازار را در اختیار خریدار‌ها قرار داده باشند.

بیشتر بخوانید: اردر ترس (Fake Order) چیست؟ + راه‌های تشخیص آن

کندل پر حجم
کندل پر حجم شماره 2 پس از نزدیک شدن به خط مقاومت و نزول پس از آن

سخن آخر

به صورت کلی وارد شدن به هیچ فیلد و حوزه‌ای بدون داشتن اطلاعات پیشنهاد نمی‌شود و در صورتی که بخواهید تریدر یا سرمایه گذار موفقی باشید باید با زیر و بم‌های بازار به خوبی آشنا باشید.

تله‌های گاوی یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که بسیاری از افراد را به دام خود کشیده و باعث زیان دیدن افراد زیادی می‌شوند. با یادگیری نحوه انجام تله گاوی و روش‌های تشخیص آن می‌توانید خود را در برابر آن مصون کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx