مسکن و املاک (دسته بندی)

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات


سرمایه‌گذاری در املاک گذشته‌ای به قدمت شکل‌گیری اولین جوامع بشری دارد. برای کسب سود از املاک و مستغلات چندین راه پیش روی شماست.


عمده‌ترین فعالیت‌هایی که در ایران برای کسب سود از املاک و مستغلات انجام می‌شود شامل موارد زیر است:


  • خرید و فروش املاک و مستغلات

  • خرید و اجاره دادن املاک مسکونی و تجاری

  • ساخت و ساز


بخش املاک و مستغلات نیز یکی از بازارهایی بوده که ثروتمندان بسیاری را ایجاد کرده است زیرا در املاک و مستغلات، همواره مکان‌هایی بوده که شاهد رشد بزرگی بوده و قیمت برخی مناطق افزایش چشم‌گیری داشته است.


احتمالا خود شما هم در نزدیکی محل زندگی‌تان چنین موقعیت‌های را می‌شناسید که قیمت املاک و مستغلات آن در مدت کوتاهی رشد زیادی داشته و افراد زیادی ثروتمند شده‌اند.


سرمایه گذاری در بازار املاک یک سرمایه گذاری کوتاه مدت نیست و باید باور داشته باشیم که این نوع از سرمایه گذاری دارای سود آوری زودهنگام نیست، پس در سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات، صبر برای خرید و یا فروش ملک نخستین راهکار مناسبی است که باعث سودآوری خواهد شد، و این امر نیاز به زمان بلندی دارد.


نکته دیگر که اهمیت دارد این است که اگر برای خرید خانه نقدینگی کاملی در اختیار ندارید، می‌توانید بر روی وام‌های مسکن نیز حساب باز کنید، البته در این امر مهمترین چیز این است که به سود وام دریافتی به خوبی فکر کنید، تا در آینده دچار مشکل نشوید.


با خرید ملک و اجاره آن نیز می توانید بخش زیادی از اقساط ماهیانه را جبران کنید.


سرمایه گذاری روی املاک کوچک


در زمانی که بازار املاک در رکود بلند مدت فرو می‌رود، بازار مسکن سودآور نیست، لذا در این شرایط یکی از بهترین گزینه‌ها، سرمایه‌گذاری روی املاک کوچک است زیرا به سرمایه اولیه کمتری نیاز دارد و در صورت رکود بلندمدت این املاک راحتتر به نقدینگی تبدیل خواهند شد، و یا راحتتر از املاک بزرگتر به اجاره خواهند رفت.


اما نکته‌ای را فراموش نکنید، در سرمایه‌گذاری درجا نزنید، با تکرار این کار و به دست آوردن سرمایه لازم در نهایت این کار را برای املاک بزرگ نیز امتحان کنید.


سرمایه‌گذاری در املاک تجاری


در اغلب مواقع، سرمایه‌گذاری در املاک تجاری بهتر از مسکونی است.


بی شک املاک تجاری با قیمت‌های بسیار بالاتری از املاک مسکونی خرید و فروش می‌شوند، و متقاضیان این نوع از املاک همیشه در بازار به دنبال ملکی مناسب می‌گردند.


اگر سرمایه کافی دارید به جای خرید ملک‌های مسکونی به خرید املاک تجاری بپردازید، چرا که بهترین گزینه در سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات بر روی املاک تجاری است.


از این رو دو امتیاز در اختیار شما خواهد بود، اول اینکه هرگز برای رسیدن فصل نقل وانتقالات لازم نیست صبر کنید، و دوم حضور مشتریان همیشه پشت درب ملک شماست.


بخر، تعمیرش کن، بفروش


یکی از ساده ترین و پراستفاده ترین روش ها، روش معروفِ “بِخر، تعرمیش کن، بفروش” است. در این روش، شما ابتدا یک ملک قدیمی را میخرید ،دستی به سر و گوش آن میکشید، تعمیرش میکنید و همان ملک را با قیمتی بالاتر میفروشید.


در روش “بِخر، تعمیرش کن، بفروش” دو مزیت عمده وجود دارد :


مزیت 1 : شما میتوانید هم زمان که کسب و کار خودتان را دارید و یا کارمند هستید اقدام کنید و از جریان نقدی کسب و کارتان در تعمیرات و بازسازی خانه استفاده کنید.


مزیت 2 : میتوانید به هر میزان که خواستید کوچک شروع کنید، بدون پول یا با پول کم، بدون ریسک یا با ریسک کم و بدون تجربه و یا با تجربه کم.


سرمایه‌گذاری در املاک با سرمایه کم


می‌دانم که برخی از شما الان در این فکر هستید که املاک و مستغلات نیاز به سرمایه هنگفتی دارد. این موضوع را قبول داریم که ورود مستقیم به این حوزه سرمایه زیادی لازم است ولی راه دیگری نیز وجود دارد که حتی با چند میلیون می‌توان در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرد.


این راه، خرید سهام شرکت‌های فعال در زمینه ساخت و ساز و املاک و مستغلات است. سهام این شرکت‌ها در گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات معامله می‌شود.


برخی از این شرکت‌ها عبارتند از:


  • شرکت توریستی ورفاهی آبادگران ایران

  • شرکت بین المللی ساختمان و صنعت ملی

  • شرکت بین‌المللی‌توسعه‌ساختمان

  • شرکت نوسازی‌وساختمان‌تهران‌

  • شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق

  • شرکت سرمایه‌ گذاری‌ شاهد

  • شرکت سخت‌ آژند

  • شرکت سرمایه‌گذاری‌ مسکن‌

  • شرکت عمران‌وتوسعه‌فارس‌

  • شرکت سامان‌ گستراصفهان‌

  • شرکت سرمایه‌ گذاری‌ ساختمان‌ایران‌

  • شرکت سرمایه‌گذاری‌توسعه‌آذربایجان‌

  • شرکت توسعه‌شهری‌توس‌گستر


از طریق خرید سهام این شرکت‌ها می‌توان بطور غیرمستقیم در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرد. اگر این شرکت‌ها عملکرد مناسب و سودآوری داشته باشند قیمت سهام آنها رشد کرده و سهامداران آنها از این موضوع نفع می‌برند.


اما اگر عملکرد یک شرکت (حتی با وجود بازار پررونق در بخش املاک) خوب نباشد، معمولا نمی‌توان انتظار سودآوری را داشت مگر اینکه جو مثبتی بطور موقت در معاملات کل گروه شکل بگیرد.


بنابراین خرید چشم‌ بسته سهام شرکت‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در خرید سهام شرکت‌ها باید به عوامل بسیاری توجه کرد.

وام مسکن و اوراق تسهیلات مسکن

اوراق تسهیلات مسکن چیست؟

معمولا برای گرفتن وام از بانک مسکن باید از قبل سپرده‌ای در این بانک داشته باشید. با باز کردن حساب صندوق پس‌انداز یکم و نگهداری موجودی در آن یک سال بعد می‌توانید از بانک تسهیلات

بیشتر بخوانید »