در مواجهه با عدم پرداخت سود سهام شرکت‌ها چکار کنیم؟

سوال و جواب بورسی

 سوالاتی در خصوص نحوه پرداخت سود سهام پرسیده شده است که یک وکیل دادگستری به آنها پاسخ داده است:

پرسش اول:

با سلام و عرض ادب و احترام متاسفانه با گذشت یک سال از مصوبات مجمع عملکرد سال91 سهام فرآورده های نسوز آذر ، سود سال 91 پرداخت نشده است با اینکه شماره حساب نیز به شرکت اعلام گردیده برای برادرم هم واریز نشده است با تماسی که با سایر سهامداران نسوز آذر نیز داشته ام برای آنها نیز واریز نشده حال بایستی چه کرد؟ قبلاً از توجهات جنابعالی کمال تشکر و قدردانی را دارم. با تشکر فراوان عباس نوری

عناوین مطلب:

پرسش دوم:

با سلام در مجمع افزایش سرمایه كارخانجات توليدي شهيد قندي (بكام) شرکت کرده و در مهلت قانونی به ازای هر سهم 1000ريال واریز نموده.و تماسی که با امور سهام شرکت داشته ام گفته اند که بعد از 3 الی 4 ماه تبدیل به سهم میشه. الان با امور سهام تماس میگیرم با پررویی جواب میده میگه میخواستید نخرید و مشکل شمایید که اومدید سهام ما رو خریدید… این شد جواب؟

پرسش سوم:

با سلام خدمت شما در تاریخ 11 خرداد ماه سال 90 حق تقدم بانک سرمایه رو خریدم و نتونستم ارزش اسمی هر سهم به مبلغ 100 تومان رو بریزم. سه سال و چهار ماهه هر چه به امور سهام بانک سرمایه زنگ میزنم همش میگن هنوز بانک مرکزی جواب نداده. حالا که جواب بانک مرکزی اومده میگن ثبت شرکت ها باید جواب بده. حالم از هرچی سهام و بورس بهم میخوره. تو رو خدا شما یه کمکی به من کنید. با تشکر

پاسخ وکیل بورس:

بر اساس قانون تجارت شرکت مکلف است ظرف هشت ماه از تصویب سود توسط مجمع عمومی سود را به سهامداران پرداخت نماید و همچنین براساس دستور العمل انظباطی شرکت‌های حاضر در بورس، شرکت مکلف است که جدول زمان‌بندی پرداخت سود که نباید فراتر از موعد 8 ماهه قانون تجارت باشد را اعلام نماید و به موجب دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس در صورت تخلف شرکت و مدیران از برنامه زمان‌بندی پرداخت مجارات اخطار با درج در پرونده تعین شده است.

در نهایت به نظر می‌رسد که مراجعه به مرجع رسیدگی به تخلفات از باب عدم رعایت مقررات انتظامی موجب تشویش خاطر سهامداران خواهد شد اما موجب پرداخت سود به صورت مستقیم نخواهد شد و از آنجایی که هیئت داوری بورس به اختلافات در پرداخت سود فاقد صلاحیت می‌باشد به نظر می رسد که مراجعه به محاکم دادگستری به عنوان اخرین علاج می‌تواند مفید باشد. امری که با توجه به عدم بالا بودن مبالغ سود، چندان برای سهامداران جذابیتی ندارد.

مبنای مراجعه به محاکم عمومی، قواعد عام حقوقی است که مرجع رفع اختلافات بین اشخاص است.

کاظم کاظمی- وکیل دادگستری

واریز نشدن سود سهام عدالت

اگر فردی سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده باشد، برای پیگیری عدم واریز سود سهام عدالت خود باید با شماره 1569 تماس بگیرد.

شماره 1569 به دارندگان سهام عدالت اجازه می‌دهد که با ارائه اطلاعات خود از ارسال اطلاعات حساب خود به بانک مطمئن شوند.

بر این اساس آن دسته از دارندگان سهام عدالت که هنوز سودی دریافت نکرده‌اند، برای پیگیری عدم واریز سود سهام عدالت و مشکل اصلی واریز نشدن سود سهام عدالت خود باید با شماره 1569 تماس بگیرند.

البته شماره 1569 برای افرادی است که اطمینان دارند، اطلاعات حساب و شماره شبای اعلام شده برای دریافت سود سهام عدالت درست است. اما به گفته مدیر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعات بانکی حدود دو میلیون نفر اشتباه بوده است.

یعنی حدود دو میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت شماره شبای خود را اشتباه اعلام کرده‌اند.

یا شماره شبای اعلام شده به مدت شش ماه راکد بوده است.

بر این اساس دو میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت، امسال از دریافت سود سهام عدالت محروم هستند چون شماره شبای خود را در سامانه، نادرست اعلام کرده‌اند.

این گروه باید نسبت به اصلاح شماره شبای بانکی خود اقدام کنند.

یعنی باید وارد سامانه سجام شوند و شماره شبای جدید را ثبت کنند تا در دوره بعدی این سود را دریافت کند.

اگر شما در مورد عدم دریافت سود سهام عدالت تجربه‌ای دارید در بخش نظرات بنویسید.

مطالبه سود در صورتی که یک شرکت به تعهدات قانونی خود در قبال پرداخت سود به سهامداران عمل ننماید:

در خصوص شرکت‌های خارج از بورس، برای مطالبه سود سهام، سرمایه‌گذاران می‌بایست به مراجع عمومی صلاحیت‌دار مراجعه نمایند که مراجع مذکور با توجه به مبلغ طلب سرمایه گذار، انتخاب می‌شوند بدین طریق که تا مبلغ پنج میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف است و مازاد برپنج میلیون تومان در محاکم حقوقی دارای صلاحیت مطرح می‌شود.

لکن در خصوص سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، روند رسیدگی به نظر کوتاه‌تر است بدین نحو که کاربران می‌توانند برای دریافت سود سهام به «هیات داوری سازمان بورس» مراجعه نمایند.

مطابق مفاد ماده 36 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه 1384، اختلافات بین کارگزاران، بازار گردانان، مشاوران سرمایه گذاری، ناشران، سرمایه گذاران و سایر فعالان راجع به فعالیت حرفه‌ای آنها در صورتی که در کانون مربوطه سازش نگردد توسط هیات داوری بورس رسیدگی می‌شود.

مطابق این ماده، رسیدگی به کلیه اختلافات فعالان بازار سرمایه منوط به حرفه‌ای بودن منشاء، در صلاحیت هیات داوری قرار دارد و صلاحیت عام دادگاه‌ها در این خصوص تخصیص خورده و دادگاه‌ها دیگر در خصوص دعاوی حقوقی فعالان بازار سرمایه که ناشی از فعالیت حرفه‌ای آنان است، صلاحیت رسیدگی ندارند.

مطالبه خسارت ناشی از جرایم بازار بورس

از آنجا که ارتکاب هر نوع جرم در بازار بورس ممکن است به فعالان بازار بورس خسارت وارد نماید از این رو آنها حق دارند برای جبران خسارت و ‌ضرر زیانی که مستقیما در اثر ارتکاب جرم به آنها وارد شده است از دادگاه تقاضای جبران خسارت وارده کنند.

در این راستا مطالبه خسارت تابع تشریفات آیین دادرسی مدنی است و زیان دیده می‌بایست در قالب دادخواست حقوقی که در برگ‌های چاپی مخصوص است خواسته و خوانده خود را الزاما مشخص و خواسته را در صورت امکان، تقویم ریالی نموده و هزینه دادرسی را پرداخته و دادخواست تنظیمی خود را به دادگاه ارائه نمایند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

17 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مریم زندی لک

سلام وقت بخیر برای من نیز سود سهام حرهشا مربوط به انتهای سال مالی ۹۷واریز نشده چطور می توانم پیگیری کنم؟

حسین

سلام برای فرزند من هم دوسال هست با اینکه سجام شماره شبا دادم هیچ پولی واریز نشده از کجا باید پیگیر شد

شقایق

برای من سود مجمع ها واریز نمیشه باید چیکار کنم؟ احراز هویت هم انجام دادم قبلا

حسن

با سلام
تعداد ۳۵۰۰ سهم سیمان غرب آسیا را حدود ۱۸ سال پیش خریداری کردم وبا مراجعه به دفتر مشهد و تکمیل آدرس و شماره حساب وغیره تا کنون نه تنها سودی واریز
نشده بلکه بسیاری از بستگان بنده هم سودی دریافت
نکرده اند و هیچکس پاسخگو نیست لطفآ راهنمائی کنید باید چکار کرد. به دفتر بورس البرز هم مراجعه کردم
آنجا هم کسی پاسخگو یا اینکه راهنمایی کند وجود نداست

تاجیک

با سلام من سهام بانکی را داشتم ومقداری از انرا دیماه سال گزشته فروختم از نوشته های شما متوجه شدم سود سال گزشته را تا بحال دریافت نکرده ام ایا الان سود ان سهام
که فروخته ام بمن تعلق میگیرد یا نه طبق قانون شرکت حداکثر تا 8 ماه بایستی واریز میکرده وتا ان تاریخ بنام من بوده ممنون میشوم که منو راهنمایی نمایید

بهتاش

اخه وقتی جواب تلفن رو نمیدن نمیشه که بریم تا بندرعباس براس ۳میلیون سودی که به من ندادن ،هرشماره ای که شما فکر کنید من تماس گرفتم و سجام هم دارم ولی شبندر سود رو پرداخت نکرده همه هم میگن زنگ بزنید امور سهام ،شما خودتون برا امتحان زنگ بزنید امورسهام شبندر اگر جواب دادن هرچی خواستید بع من بکید

رضا

با سلام
در مورخ 10.4.99 سود این روز در پورتفوی من محاسبه نشده و قیمت سهم و نیز سود مربوط به روز 9.10.99 می باشد. باید چکار کنم

بهمن

اگر در حالیکه از شرکت مطا لباتی داری سهامش را بفروشی پس از ان می توان مطالبات را دریافت کرد

حمیدداودابادی

سلام ما سهام شرکت جهاد نصر کوثر داشتیم سال 96فروختیم 4میلیون ارزشش بودبخاطر فقریک میلیون فروختیم قرار شد سود سالهای 1388الا 1396به ماپرداخت کنند شرکت یکبارگفت واریز شده این بنده خدا میگه دروغ گفتن حالاچکارکنم بنظرشما

جهان

باسلام.با این حساب اگه شکایت هم بشه .دعوای حقوقی میشه که باید عطاش و به لقاش بخشید و از شرش راحت شد.

مژگان

در این صورت وقتی شرکتی از قوانین بورس تخطی کنه ، هیچ کاریش نمیشه کرد؟؟؟!!!پس سهامداران به چه اطمینانی سرمایه گذاری میکنن؟!!!

امیرحسین

سلام برای همه سود مجمع واریز شده از طریق سجام ولی برای من واریز نشده با امور سهام تماس میگیرم میگه به ما مربوط نمیشه مشکل از کجاست ؟ چیکار باید کنم
شماره شبا هم درست وارد شده در سجام

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
17
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx