بزرگترین کتابفروشی آنلاین و رویایی که داشت

آرزوی بزرگترین کتابفروشی آنلاین

جف بزوس در سال ۱۹۶۴ بدنیا آمد. پدرو مادر او کمی بیش از یکسال با هم زندگی کردند و پس از آن طلاق گرفتند. هنگامی که جف ۵ سال داشت ، مادرش با مردی ازدواج کرد که از کوبا به ایالات متحده آمده بود و در دانشکاه درس می خواند و پس از اتمام تحصیلات در شرکت اکسون بعنوان مهندس شروع به کار کرد.

جف بزوس در کودکی علاقه زیادی به موضوعات مختلف علمی داشت.

او یک آژیر الکتریکی به در اتاقش وصل کرده بود تا خواهران و برادرانش وارد اتاق نشوند! گاراژ خانه تبدیل به آزمایشگاهی برای پروژه های علمی جف شده بود. با نقل مکان خانواده به ایالتی دیگر جف وارد دانشگاه شد و شروع به مطالعه فیزیک کرد، ولی بلافاصله به رشته مورد علاقه خود پرداخت و در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق فارق التحصیل شد.

عناوین مطلب:

پس از اتمام تحصیلات او در چندین شرکت کار کرد. او برای شرکت فیتل بر روی پیاده سازی شبکه کامپیوتری کار کرد. سپس در یک شرکت کامپیوتری دیگر بنام Shaw مشغول بکار شد. در این دوران بود که ایده ای در ذهن او شکل گرفت. بزوس به ناگهان توجهش به رشد بی نظیر شبکه جهانی وب معطوف شد.

او در کمال تعجب دید که رشد استفاده از اینترنت در سال ۱۹۹۴، نسبت به سال قبل ۲۳ برابر شده است. او شروع به تحقیق در زمینه شرکتهایی کرد که کالاهایشان را از طریق پست ارسال می کردند، و لیستی از ۲۰ شرکت برتر در این زمینه تهیه کرد. پس از بررسی مشاهده کرد هیچ شرکتی از طریق پست کتاب نمی فروشد. دلیل آن نیز واضح بود. کتابهای موجود بسیار متنوع بودند و تهیه کاتالوگ کاملی از کتابها بسیار گران تمام می شد چون به چند هزار صفحه می رسید. روش کار شرکتهای فروش پستی اینگونه بود که ابتدا کاتالوگ خود را به آدرس مشتری ارسال می کردند و مشتری اقدام به سفارش کالا از روی کاتالوگ می کرد.

بزوس بلافاصله به فکر ساخت یک وب سایت برای فروش کتاب افتاد.

مطلب مرتبط: رازهای شرکت آمازون که از آنها بی اطلاعید

با وجود وب سایت دیگر نیازی به چاپ کاتالوگ چند هزار صفحه ای برای مشتریان نبود. او شروع به مطالعه در زمینه تجارت کتاب کرد. و حتی شروع به شرکت در همایش سالانه کتابفروشان کرد. وقتی جف طرحش را با به رییسش مطرح کرد و گفت قصد دارد برای ایجاد کتابفروشی آنلاین کارش را ترک کند، رییسش او را به تجدیدنظر تشویق کرد و گفت روزی از اینکار پشیمان خواهد شد.

بزوس به او گفت “حتی اگر شکست بخورم اظهار پشیمانی نخواهم کرد، ولی اگر اینکار را امتحان نکنم تمام عمر پشیمان خواهم بود.” بعدها او در مصاحبه با مجله تایم گفت:” به خود می بالیدم از اینکه ریسک بزرگی می کردم که هیچکس حاضر به انجام آن نبود. تمام پایه کار را بر روی چیز جدیدی بنام اینترنت می گذاشتم که معامله خطرناکی بود.”

والدین بزوس از ایده او پشتیبانی کردند و تمامی ۳۰۰۰۰۰ دلاری را که برای بازنشستگی ذخیره کرده بودند به دست پسرشان سپردند تا شاهد نتیجه عمل جسورانه پسرشان باشند.( البته بعدها پاداش کارشان را گرفتند، زیرا میلیاردر شدند.) .

بزوس نام Abracadabra را برای سایت برگزید ولی دوستانش او را قانع ساختند که نام مناسبی نیست. و بالاخره نام آمازون انتخاب شد. رود آمازون بزرگترین رودخانه جهان است و بزوس اعتقاد داشت سایت او روزی بزرگترین کتابفروشی جهان خواهد شد. بزوس و همسرش برای آغاز رویای خود به سیاتل رفتند و شرکت خود را در سال ۱۹۹۴تاسیس کردند و بلافاصله یک برنامه نویس فوق حرفه ای بنام کافان را تشویق کردند تا در شرکت استخدام شود.

یکسال بعد یعنی در سال ۱۹۹۵ اولین نسخه وب سایت در اینترنت قرار گرفت و از تاریخ ۱۶ جولای ۱۹۹۵ رسما این سایت کار خود را آغاز کرد. بزوس می گوید: ” از همان روزهای اول مشخص بود که رشد خواهیم کرد.” بزودی توجه رسانه ها به این سایت آغاز شد و همین باعث افزایش سریع خریداران شد.

با شروع کار سایت، بزوس و همکارانش بلافاصله اقدام به وفق دادن آن با مشتریان نمودند. ابتدا ایده خرید با یک کلیک را پیاده سازی کردند و سپس بخش نظرات خریداران را اضافه کردند. در سال ۱۹۹۷ فروش سهام آمازون از طریق سایت آغاز شد و همچنین کار آمازون به چند کشور دیگر مانند ژاپن، کانادا، انگلستان و فرانسه گسترش یافت.

تاکید بزوس همواره بر برآورده ساختن نیازها و سلایق مشتریان بود و بدین ترتیب فروش کتاب هرروزه با استقبال بیشتری همراه می شد. مشتریان کم کم شروع به ارسال ایمیل هایی نمودند که در آنها درخواست خرید اقلام دیگری مانند سی دی و لوازم خانگی از آمازون را داشتند. بزوس بلافاصله دست به کار شد و بخش فروش لوازم دیگر نیز به راه افتاد.

در سال ۲۰۰۰ شرکت امتحان سختی را گذراند. در آن سال بسیاری از فروشگاهای اینترنتی شروع به تحمل ضرر و خارج شدن از صحنه کردند.( ظاهرا خبرهای زیادی مبنی بر مشکلساز شدن کامپیوترها در سال ۲۰۰۰ باعث مردم از خرید آنلاین فاصله بگیرند.) قیمت سهام آمازون نیز افت شدیدی کرد و از ۱۰۶ دلار در دسامبر ۱۹۹۹ به ۴۱ دلار در سپتامبر ۲۰۰۰ رسید.

بزوس بیکار ننشست. او به هیچ قیمتی حاضر به چشمپوشی از رویای خود نبود. او ۱۳۰۰ نفر از کارمندان شرکت را کم کرد. وسایلی را که فروش کمی داشتند و سودآور نبودند حذف کرد و شروع به بستن قراردادهایی برای خدمات بهتر به مشتری و حمل آسان کرد. آمازون نه تنها شکست نخورد بلکه در سال ۲۰۰۳ درآمد خالص آن به ۲/۷۳ میلیون دلار رسید.

مجله فوربس اعلام کرد درآمد بزوس در سال ۲۰۰۷ میلادی، ۷/۸ میلیارد دلار بوده است و او ۳۵-مین مرد ثروتمند جهان می باشد. در فرصتی دیگر به شیوه مدیریت بزوس خواهیم پرداخت. عوامل موفقیت بزوس بنظر من ، داشتن رویایی روشن و بزرگ و اقدام سریع برای رسیدن به آن است. بسیاری از افراد ناموفق نیز از ایده ها و فرصتهای خوب برخوردارند ولی هیچگاه جرات نمی کنند در راه رسیدن به رویای خود، دست بکار شده و هر سختی را بپذیرند.

منبع: مدیرسبز، آموزش بازاریابی و مدیریت

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx