10 راز شرکت آمازون که از آنها بی‌اطلاعید

درباره جف بزوس و سایت آمازون

حباب دات‌کام که در دهه 1990 میلادی متورم شده بود در نهایت در ماه مارس 2000 ترکید و در 27 روز (از 10 مارس تا 6 آپریل سال 2000) سهام موجود در بورس نزدک حدود 1 تریلیون دلار از ارزش خود را از دست دادند.

مطلب مرتبط: درباره بورس نزدک بیشتر بدانید

این نزول قیمت‌ها چنان بود که سهام شرکت‌هایی همانند pets.com و etoys.com کاملا بی‌ارزش شدند.

عناوین مطلب:

پس از ویرانی و نزول شدید سهام شرکت‌های تکنولوژی در سال 2000، آمازون توانسته تاکنون (اواسط آگوست 2018) راه خود را به سمت تبدیل شدن به یک شرکت 922 میلیارد دلاری باز کند. آمازون توانسته در سه‌ماهه دوم 2018، میزان فروش خود را با 39 درصد افزایش به 52.9 میلیارد دلار برساند.

در سال 1997، مدیر ارشد اجرایی آمازون (جف بزوس) متعهد شد که ارزش درازمدتی برای سهامداران خود ایجاد کند و او واقعا تعهد خود را انجام داده است.

تازگی‌ها در 10 آگوست 2018، مقامات شهری گارنر در کالیفرنیای شمالی اعلام کردند که آمازون یک مرکز توزیع جدید در ملکی که قبلا متعلق به شرکت ConAgra بوده ایجاد خواهد کرد. در این اطلاعیه همچنین اعلام شده که این پروزه موجب ایجاد 1500 شغل جدید برای آن منطقه می‌شود.

قیمت سهام آمازون را به راحتی می‌توان در نمودارها دنبال کرد اما در ادامه این مطلب از بورسینس قصد داریم به حقایقی از آمازون اشاره کنیم که احتمالا از آنها بی‌اطلاع هستید.

1 – فرایندهای اتوماتیک

در مراکز تکمیل سفارشات آمازون، 100,000 ربات‌ (تا تاریخ جولای 2018) وظیفه انتخاب، چیدن و بسته‌بندی را در کل انبارهای آمازون به عهده دارند.
جف بزوس یک سرمایه‌گذاری 775 میلیون‌دلاری در سال 2012 انجام داد تا کارخانه تولیدکننده ربات Kiva را خریداری کند.
با وجودیکه کار ربات‌ها برای آینده کاری کارگران سنتی انبارها چندان خوب نبوده ولی اینکار توانسته‌ هزینه‌های عملیاتی آمازون را 20 درصد کاهش دهد.

2 – نتیجه صبوری

اگر یک سرمایه‌گذار فقط 2 برگه سهام آمازون که هرکدام در سال 1997 فقط 18 دلار قیمت داشت را خریداری می‌کرد، سرمایه سرمایه‌گذار در آگوست 2018، بالغ بر 22,780 دلار می‌شد (با احتساب سود نقدی سهام و افزایش تعداد سهام).
قیمت هر برگه سهام آمازون در این روزها حدود 1890 دلار است.

3 – حقوق جف بزوس

جف بزوس حقوقی معادل 81,840 دلار در سال 2018 دریافت کرد. این رقم، دستمزد متوسط یک مدیر در حوزه تکنولوژی است. البته جف بزوس با دارا بودن حدود 17 درصد از سهام آمازون، ثروتی حدود 155 میلیاردی دلار داراست و جایگاه خود را به عنوان ثروتمندترین مرد دنیا مستحکم کرده است.

4 – داون‌تایم سرورها

وقتی شما در حوزه خرده‌فروشی آنلاین فعال هستید با داون شدن سرورها (عدم پاسخگویی سرور به نیاز)، هیچ نتیجه‌ی مثبتی عاید شما نمی‌شود زیرا کارکرد کل سیستم سایت و زیرساخت‌ها به سرورهای شما بستگی دارد.
تخمین زده شده که خرابی 40 دقیقه‌ای پلتفرم آمازون در سال 2013، باعث شد ضرر 4.8 میلیون دلاری به شرکت وارد شود.
آمازون همچنین در روز Amazon Prime Day سال 2018 چندین ساعت در دسترس نبود و ترافیک بین‌المللی سایت موقتا مسدود شده بود.

5 – صرفه‌جویی

شاید فکر کنید یک فریم زیبا برای عکس خانوادگی‌تان، یک تزیین زیبا برای میز کارتان است، ولی شرکت Asana که یک شرکت خصوصی نرم‌افزاری است برای لوازم جانبی میز کار، 10 هزار دلار به کارمندان خود ارائه می‌دهد.
اما اوضاع در آمازون کاملا برعکس است، کارمندان چنین چیزهایی بدست نمی‌آورند و اغلب کشوها خالی هستند. حتی لامپ دستگاه‌های فروش خودکار اغذیه باز شده‌اند تا در برق صرفه‌جویی شود.

6 – پاورپوینت ممنوع!

شاید فکر کنید افزایش مهارت در بکار بردن نرم‌افزارهای آفیس برای کارمندان آمازون از واجبات باشد ولی آمازون اجازه اجرا کردن نرم‌افزارهای ارائه (همانند پاورپوینت) را در جلسات نمی‌دهد.
به جای این، شرکت‌کنندگان در جلسه باید 30 دقیقه ابتدای جلسه را برای خواندن محتوای جلسه صرف کنند.
این مورد در آخرین نامه جف بزوس به سهامداران ذکر شده است.

7 – ارزش کتاب

وقتی آمازون در سال 1994 کار خود را شروع کرد، اولین هجوم به دنیای فروش آنلاین را از طریق فروش کتاب انجام داد. اما بعدها محصولاتی که عرضه می‌شود به بیش از 20 دسته اصلی و 150 زیر دسته رسید.
کتاب‌ها و لوازم الکترونیکی مصرفی همچنان فروش بالایی در این سایت دارند و آمازون حتی امکان سفارش غذا را نیز فراهم کرده است.

8 – رقیبی سرسخت

با آمازون دیگر نیازی نیست حتی از روی کاناپه تکان بخورید، ماموریت آمازون، آسان‌سازی خرید در همه‌جا و هرزمان است. راحتی، تنها مزیت آمازون نیست. بطور متوسط محصولاتی که روی سایت آمازون فروخته می‌شوند، قیمت بسیار کمتری نسبت به خرده‌فروشان بزرگ همانند وال‌مارت دارند.

9 – خدمت به مشتری

در آمازون، مدیریت شرکت به دنبال متفاوت بون است. در این شرکت مشتری‌محور، هر کارمند (حتی خود جف بزوس) مجبور است در بازه‌های 2 ساله، 2 روز را به عنوان کارمند خدمت‌رسانی به مشتریان بگذراند.

10 – مشتری بزرگ

یکی از مشهورترین مشتریان آمازون، همچنین یکی از بحث‌برانگیزترین آنهاست. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) یک قرارداد 600 میلیون دلاری با بخش خدمات ابری (Cloud) ‌وب‌سرویس‌های آمازون امضا کرده است.
در همین راستا، یک درخواست (petition) که بازدید بیش از 162 میلیونی ماهانه داشته انتشار یافته که در آن از جف بزوس خواسته شده داده‌های مشتریان را در اختیار CIA قرار ندهد.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx