پروتکل taurus0x: معاملات نامتمرکز مشتقات و دارایی‌های دیجیتال

taurus0x پروتکل

اگر بگوییم ارزهای دیجیتال کم‌و‌بیش روند تکامل پول را تغییر داده‌اند، بی‌راه نگفته‌ایم. با شکل‌گیری بیت‌کوین در سال 2009، دارایی‌های جدیدی با عنوان دارایی‌های دیجیتال پدید آمد. امروز بلاک‌چین و نوآوری‌های پس از بیت‌کوین و مخصوصا پلتفرم‌هایی مانند اتریوم، پایه و اساس ساخت نوآوری‌هایی که قابلیت رشد اقتصادهای فرامرزی را دارا هستند فراهم کرده است.

سیستم مالی و اقتصادی جهانی در وضعیت فرم، به میزان زیادی متمرکز است و در بخش اعظمی از معاملات ارزهای دیجیتال نیز این ویژگی وجود دارد.

معامله‌گران با انتخاب‌های محدودی روبرو هستند و مجبورند برای معاملات دارایی‌هایی و مشتقات، روی بروکرها و پلتفرم‌های معاملاتی متمرکز تکیه کنند. با وجودیکه این مدل کاری، بسیاری از اوقات کارساز بوده و گاهی نیز شکست خورده است، اکنون فرصت‌هایی را برای معاملات همتا به همتای مشتقات (derivatives) در یک شبکه بلاک‌چین وجود دارد. زیرا کاهش متکی بودن به یک واسطه، بطور طبیعی ریسک حملات هکرها را به شدت کاهش می‌دهد.

عناوین مطلب:

در ادامه قصد داریم پروژه Taurus0x را معرفی کنیم.

هدف پروژه Taurus0x ایجاد پروتکلی است که معاملات مشتقات را در همه دارایی‌های دیجیتال، به شکل استاندارد در می‌آورد. امکان معاملات همه نوع دارایی دیجیتال با پروتکل Taurus0x وجود خواهد داشت و محدود به ارزهای رمزنگاری شده نخواهد بود.

این پروتکل می‌تواند هم به صرافی‌های متمرکز و هم به صرافی‌های غیرمتمرکز و یا به هر اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) سرویس‌دهی کند. پروتکل Taurus0x به هر نهاد قابلیت صدور قراردادهای امن شده با رمزنگاری نامتقارن (asymmetric cryptography) را می‌دهد.

قراردادها روی شبکه بلاک‌چین بطور پایدار خواهند بود. بلاک‌چین در نهایت یک منبع یکتا از اطلاعات صحیح را به عنوان وضعیت فعلی ارائه می‌دهد. این منطق با قراردادهای هوشمند قابل انتقال و توزیع‌شده و از طریق سازمان خودمختار غیرمتمرکز (Decentralized Autonomous Organization یا به اختصار DAO) طراحی و اجرا می‌شود.

مشکلات فعلی

بسیاری از صرافی‌های بزرگ (همانند CME و CBOE) که برای معاملات مشتق‌ها به کار گرفته می‌شود ، فعالیتی متمرکز دارند. این صرافی‌ها داده‌ها و الگوریتم مچینگ خودشان را نگهداری می‌کنند و فرمت پیام‌رسانی اختصاصی خودشان را دنبال می‌نمایند. با وجودیکه صرافی‌های متمرکز، مزایای زیادی همانند عملکرد و پایداری بالا دارند، ریسک‌های فنی و اقتصادی مهمی به دلیل متمرکز بودن داده‌ها و کسب و کار متوجه آنهاست.

برخی از این ریسک‌ها را می‌توان درز اطلاعات، دستکاری بازار و اعتماد به اشخاص ثالثی دانست که فعالیت‌های احتمالی خرابکارانه دارند. این موضوع منجر به پراکندگی بازارها و اقتصادها در سطح گسترده شده و این صرافی‌ها به خاطر رشد بازار و رقابت با دیگران، از دیگران مجزا باقی می‌مانند.

اتریوم یک واسط ارائه نموده تا متخصصان بلاک‌چین بتوانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را توسعه دهند، این اپلیکیشن‌ها قادرند تقریبا همه منطق‌ها را در زبان‌های شناخته‌ای شده‌ برنامه‌نویسی مانند جاوا بکار بگیرند. قراردادهای هوشمند در ماشین مجازی اتریوم (به اختصار EVM) قرار دارند. این ماشین مجازی عمدا طوری طراحی شده که از دنیای خارج جدا باشد. این موضوع باعث شکل‌گیری اورکل‌ها (oracles) شده است. اورکل‌ها این محدودیت را با ارائه یک مکانیزم ارتباطی بین ماشین مجازی اتریوم و اینترنت کاهش می‌دهند.

صرافی‌های غیرمتمرکز فعلی از قراردادهای هوشمند اتریوم برای اجرای معاملات مشتق‌ها و تبدیل دارایی‌ها به یکدیگر بهره می‌گیرند. غیرمتمرکزسازی کامل، ریسک‌های ناشی از متمرکزبودن را کم می‌کنند ولی اینکار معایبی نیز دارد. از مهم‌ترین این معایب می‌توان به کاهش عملکرد و وجود هزینه تراکنش اشاره نمود.

هر زمان که یک تراکنش برای تغییر داده در شبکه انجام می‌شود، شبکه اتریوم مقداری GAS کسر می‌کند تا هزینه‌های زیرساخت ارائه سرویس به مصرف‌کنندگان را تامین کند.

در ساخت سیستم‌های ترکیبی (هیبرید)، تا به امروز یک راهکار مقدماتی وجود دارد. ترکیب آف‌چین (Off-chain) و آن‌چین (on-chain) پتانسیل این را دارد که یک قدم بزرگ به سمت غیرمتمرکزسازی کامل باشد. برخی پروتکل‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی شده همانند Lightning و 0x با اتخاذ فرایندهای مشابه در این زمینه موفق بوده‌اند.

Taurus0x برای چه کسانی است؟

صرافی‌ها:

Taurus0x به خودی خود یک صرافی نیست، بلکه یک پروتکل بازارگردانی (Market maker) با پشتیبانی بومی برای صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز است. ابزار اصلی توسعه امکان پیاده‌سازی سریع و راحت یک ماژول معاملات مشتقات را برای ایستگاه‌ها فراهم می‌کند.

معامله‌گران:

Taurus0x یک پروتکل همتا به همتاست که برای معامله‌گران ساخته شده تا با تطبیق‌پذیری آن بتوانند در بازارهای سفته‌بازانه به شکلی راحت و یکپارچه مشارکت داشته باشند. استاندارد باز Taurus0x، داشتن یک تجربه عالی و معامله برای معامله‌گران تازه‌کار را هموار می‌کند.

توسعه‌دهندگان:

Taurus0x یک پروژه متن‌باز است، بنابراین کاربران توسعه‌دهنده می‌توانند شعبات اجرایی بنیاد Taurus0x باشند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) می‌توانند اپلیکیشن‌های فین‌تک و یا متن‌باز را مطابق دستورالعمل‌های بنیادی بسازند.

 

مزایای Taurus0x

  • توزیع‌شده: Taurus0x در کل شبکه بطور صددرصد توزیع‌شده و هیچ نقطه حضور متمرکزی ندارد. این پروتکل معاملات مشتق‌ها را بطور همتا به همتا (Peer to Peer) فراهم می‌کند.
  • Plug-and-play : پروژه Taurus0x یک پروتکل پایه‌ای است که امکان پیاده‌سازی بازار مشتقات را در هر صرافی فراهم می‌کند و محدود به ارزهای رمزنگاری شده هم نیست. صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز می‌توانند Taurus0x را روی یک سیستم به راحتی اجرایی کند، بدون اینکه نیاز باشد یک خط کد بنویسند.
  • متن‌باز: Taurus0x یک پروژه متن‌باز است که جامعه کاربران بلاک‌چین می‌توانند در آن مشارکت کنند. این پروژه از قراردادهای هوشمند استوار و یک کیت توسعه نرم‌افزار جاوا اسکریپت تشکیل شده تا پذیرش این پروتکل در بین توسعه‌دهندگان افزایش یابد.

جزییات ICO

نماد توکن: TAUR
قیمت: هر 10000 توکن معادل 1 اتریوم
حداقل سرمایه: ندارد (Soft cap)
حداکثر سرمایه: 15090 اتریوم (Hard cap)
کل توکن: 250 میلیون
کل توکن قابل عرضه: 150,903,262

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx