آیا ارزهای دیجیتال در حال نابودی هستند؟

آیا ارزهای دیجیتال نابود می شوند

شاید افرادی که به طور ذاتی با ارزهای دیجیتال ضدیت دارند یا به طور کلی افرادی منفی‌‌نگر هستند معتقد باشند با ریزش قیمت‌های اخیر، ارزهای دیجیتال در حال مرگ هستند و از بین خواهند رفت.

با وجودیکه این اتفاق قطعا برای برخی از ارزهای غیرمعتبر و اسکم رخ خواهد داد، ولی دلایل و شواهد قدرتمندی وجود دارد که نشان می‌دهد ارزهای دیجیتال معتبر صرفا در حال تجربه یک دوره اصلاح موقتی قیمت هستند.

هر بازار صعودی، یک اصلاح خواهد داشت و افت اخیر بازار ارزهای دیجیتال، نتیجه وجود بازاری به شدت صعودی است که در ماه‌های آخر سال 2017 شاهد آن بودیم.

عناوین مطلب:

بنابراین این اصلاح قیمت یک فرایند سالم در بازارهاست که بعد از یک جهش بزرگ قیمت اتفاق می‌افتد.

بیت‌کوین از زمانی که به محدوده قیمت 20 هزار دلار رسید، حدود 65 درصد از ارزش خود را از دست داده است و برای برخی از افراد این افت قیمت یک فاجعه محسوب می‌شود، اما ما باید جنبه رفتاری سرمایه‌گذاران را در نظر بگیریم و همچنین با صبر و بینش درست، از تاثیر عظیمی که این ارزها بر دنیا خواهند گذاشت منفعت کسب کنیم.

در واقع نیازی اساسی به تکنولوژی پشت پرده ارزهای دیجیتال وجود دارد و پتانسیل رشد عظیمی در این بازار نهفته است.

نیاز اساسی

با وجود کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، نیاز اساسی به وجود ارزهای دیجیتال هیچ تغییری نکرده است. برای اهمیت سیاست‌های پولی و ارزی، همین کافیست که به سقوط امپراتوری رم اشاره کنیم که به دلیل مشکلات پولی اتفاق افتاد.

با وجود بحران‌های اقتصادی مداومی که در دنیا رخ می‌دهد، نیاز به یک متضمن و نگهدارنده ارزش که به شکلی غیرمتمرکز فعالیت کند و خارج از کنترل دولت و بانک‌های مرکزی باشد کاملا اثبات شده است. میلیاردها نفر در دنیا به دلیل عدم دسترسی به بانک‌های سنتی، نمی‌توانند از خدمات بانکی استفاده کنند.

ارزهای دیجیتال قدرت حل این مشکلات و ناکامی‌های کنونی سیستم مالی دنیای امروز را دارا هستند.

از نظر اجتماعی، تکنولوژی بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال می‌توانند راهکارهایی بدیع برای بسیاری از مشکلات کنونی دنیا داشته باشند. به طور مثال، سوابق غیرقابل تغییر که می‌تواند روی بلاک‌چین ذخیره شود، می‌تواند امکان هرگونه تقلب در انتخابات را به صفر برساند.

بیشتر بخوانید: کاربردهای بلاک‌چین چیست؟

ارزهای دیجیتال می‌توانند مردم دنیا را فراتر از مرزها و محدودیت‌ها به هم متصل کند و تحولی مشابه تحول اینترنت به همراه داشته باشد.

وضعیت بازار

این اولین بار نیست که در بازار ارزهای دیجیتال شاهد کاهش شدید قیمت‌ها بودیم، در کل سال 2014 نیز قیمت بیت‌کوین کاهش زیادی داشت.

اما امروزه با وجود کاهش قیمت بیت‌کوین از حدود 20 هزار دلار به 6500 دلار، حتی اگر شما در آگوست 2017 (یکسال قبل)، بیت‌کوین را با قیمت 2500 دلار خریداری کرده بودید، الان سرمایه‌تان بیش از 2 برابر شده بود. این بازدهی، در مقایسه با بسیاری از بازارهای مالی یک بازدهی خیره‌کننده محسوب می‌شود.

بنابراین باید با دید گسترده‌تری بنگرید.

با وجودیکه هیچ‌کس نمی‌تواند پایان بازار نزولی و آغاز بازار صعودی را پیش‌بینی کند ولی بسیاری از افراد اعتقاد دارند قیمت‌های کنونی ارزهای دیجیتال، برای بسیاری از افراد جذاب هستند.

آینده ارزهای دیجیتال

وضعیت آتی ارزهای دیجیتال اساسا به دو عامل مهم بستگی دارد: تاثیرگذاری موسسات و نهادها + مقبولیت و پذیرش این ارزها در بین عموم مردم.

1 – بازیگران حقوقی

سرمایه جدیدی که از طریق موسسات مالی و سرمایه‌گذاری وارد اکوسیستم ارزهای دیجیتال می‌شود، به احتمال قوی یکی از دلایل بازار صعودی بعدی خواهد بود.

برخی از متخصصان همانند Michael Strutton پیش‌بینی کرده‌اند با تایید ETF بیت‌کوین از طرف کمیسیون اوراق بهادار آمریکا (SEC) حدود 100 تا 400 میلیارد دلار وارد بازار ارزهای دیجیتال خواهد شد. چنین حجم نقدینگی می‌تواند به راحتی بیت‌کوین از سقف قیمت قبلی خود بالاتر ببرد.

علاوه بر این، اگر SEC در نهایت ETF بیت‌کوین یا یک ارز دیجیتال دیگر را تایید کند، نهادهای مالی بزرگ مثل کوسه منتظرند تا با استفاده از این فرصت، در دارایی‌های دیجیتال که دارای رشد سریع هستند وارد عمل شوند.

سوال این نیست که آیا نهادهای مالی بزرگ وارد بازار ارزهای رمزنگاری شده می‌شوند یا خیر، بلکه سوال اینجاست چه زمانی آنها وارد خواهند شد؟

2 – مقبولیت و گسترش در بین عموم

مسلما موفقیت بلندمدت ارزهای دیجیتال، بستگی به مقبولیت و پذیرش آن از طرف عموم مردم دارد.

خالق اتریوم، ویتالیک بوترین، نیاز به کاربردی بودن ارزهای دیجیتال توسط مشتریان و افراد عادی را در یک توئیت بیان کرده است:

توئیت ویتالیک بوترین

وضعیت فعلی مقبولیت (Adoption) ارزهای دیجیتال

در نمودار زیر، مدل پذیرش چرخه تکنولوژی (Technology Lifecycle Adoption) را مشاهده می‌کنید که در اغلب در بازاریابی برای نمایش وضعیت کنونی تکنولوژی‌های نوظهور یا محصولات جدید استفاده می‌شود.

چرخه عمر تکنولوژی

صنعت ارزهای دیجیتال هنوز در نخستین دوران رشد خود است. همانطور که در نمودار می‌بینید، این تکنولوژی هنوز نتوانسته از شکاف عظیم عبور کرده و وارد پذیرش اصلی (mainstream adoption) شود.

دلیل باقی ماندن ارزهای دیجیتال در فاز مقبولیت اولیه (early adoption)، وجود نوسانات شدید قیمت، پیچیدگی‌های فنی و سایر موارد است که باعث شده بسیاری از شرکت‌ها و خرده‌فروشی‌های بزرگ، از پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان روش پرداخت دلسرد و منصرف شوند.

البته با وجود ریسک‌هایی که در پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان روش پرداخت وجود دارد، شرکت‌های بزرگی همانند Overstock، Expedia و Subway قدم جلو گذاشته و حاضر شده‌اند برای جذب مشتریانی جدید، این ارزها را به عنوان روش پرداخت بپذیرند.

انتظار می‌رود همچنان شرکت‌های بزرگتر و بیشتر همراه با فروشگاه‌های کوچک و خرده‌فروشان شروع به پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان یک مزیت رقابتی کنند.

سخن آخر

با وجودیکه تعیین زمان دقیق شروع بازار صعودی ارزهای دیجیتال بسیار مشکل است، اما با ورود سرمایه‌گذاران نهادی و موسسات مالی به این بازار، موقعیت مناسبی برای یک رشد بلندمدت فراهم خواهد شد. پروژه‌های جدیدی که برای تسهیل پذیرش بیشتر این ارزها توسط افرادی عادی در زندگی روزمره ایجاد می‌شود نیز یکی از امیدهای فعالان این بازار برای موفقیت ارزهای دیجیتال است.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مسعود

سلام . یکی از دوستان میگفت امریکا در اینده ای پی های ایران رو مسدود میکنه و دیگه با اسیک قادر به استخراج نیستیم . شما چیزی در این مورد شنیدین ؟ و اینکه اصلا این کار شدنی هست ؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx