تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی در چیست؟

تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی

اصلی‌ترین تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی در این است که کارآفرینی ایجاد یک شغل جدید در جامعه است اما اشتغالزایی با هدف پاسخ به تقاضای بازار در جهت جذب نیرو تعریف می‌شود.

آگاهی از تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی به افراد کمک می‌کند درمورد شغل خود و اهدافی که به دنبال آن هستند دیدگاه شفاف‌تر و روشن‌تری داشته باشند.

اگر درمورد تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی اطلاعات دقیقی ندارید و حتی آنها را یک مفهوم می‌پندارید، در این مقاله شما را با تفاوت بین آنها آشنا می‌کنیم.

عناوین مطلب:

کارآفرینی چیست؟

امروزه در ایران، مسئله کار و اشتغال جوانان برای خانواده‌ها و دولت به یکی از اساسی‌ترین مسائل تبدیل شده به طوری که زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

اما در ابتدا بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که ایجاد شغل از وظایف کدام سازمان یا بخش است؟

آیا ایجاد اشتغال جزء وظایف دولت است یا بخش خصوصی؟ چه تفاوت یا تفاوت‌هایی بین کارآفرینی و ایجاد اشتغال وجود دارد؟

جالب است بدانید که موضوع کارآفرینی در این دوره رواج بسیاری یافته است به طوری که مردم کارآفرینی را با اشتغال زایی اشتباه می‌گیرند.

واژه کارآفرینی طی قرن‌ها پیش در زبان فرانسوی رایج شد. کلمه فرانسوی کارآفرینی (Enterprendre) به معنای متعهد شدن است که در سال 1848 به کارآفرینی در زبان انگلیسی ترجمه شد.

در کارآفرینی فرآیند توسعه کسب و کار به نحوی است که ایده‌ای جدید از صفر وارد مرحله عمل می‌شود و تا جایی پیش می‌رود که به مرحله اجرا رسیده و کار سودده‌ شود.

این فرآیند همواره با قبول ریسک‌هایی همراه است که در نهایت منجر به تولید و معرفی یک محصول یا خدمتی جدید به جامعه می‌شود.

شاید تعریف این واژه ساده باشد ولی پیاده سازی فرآیند کارآفرینی ممکن است مشکل باشد.

بیشتر بخوانید: ریسک‌های کارآفرینی (به همراه راهکار مواجه با این خطرات)

کارآفرین کیست؟

کارآفرین به کسی گفته می‌شود که با در اختیار داشتن مهارت‌ها در جهت به نتیجه رساندن و عملی کردن ایده‌ها و خدمات تلاش کند و هر ریسکی را در این مسیر بپذیرد.

توجه داشته باشید که فقط تحویل محصول تولید شده مد نظر نیست بلکه باید این محصول به خدمات مورد نیاز مردم تبدیل شود و محصولی باشد که مردم به آن نیاز دارند.

در این فرآیند، کارآفرین به مهارت‌هایی نظیر مهارت‌های بازاریابی، مهارت‌های رهبری، مهارت‌های ارتباطی، قابلیت برنامه ریزی و … نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: انواع کارآفرینی را بشناسید (40 نوع کارآفرینی وجود دارد!)

کارآفرینی و اشتغال زایی

اشتغال‌زایی چیست؟

اشتغال زایی یا Job creation به فرآیند خلق فرصت‌های شغلی، به ویژه برای افراد بیکار اطلاق می شود.

اشتغال زایی هم می‌تواند توسط دولت با حمایت و سرمایه گذاری در پروژه‌هایی که می‌توانند باعث شکل‌گیری فعالیت‌ها و در پی آن شغل‌های جدیدی شوند، ایجاد شود و هم توسط افرادی که کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اند تا سهمی از بازار موجود را به دست آورند.

همان طور که می‌دانید کلمه اشتغال‌زایی در گفتمان‌های سیاسی کاربرد زیادی دارد.

به عنوان مثال یک کاندید ریاست جمهوری ممکن است علاوه بر شرایط مالیاتی در مورد برنامه‌های جدید در زمینه ایجاد شغل نیز سخنرانی کند.

در عمل از این واژه زمانی استفاده می‌شود که یک صنعت خاص کارگران و کارمندان بیشتری را در صورت نیاز به کار گیرد و نیاز بازار را برای خدمات و محصولات رفع کند.

انواع اشتغالزایی

اشتغال زایی را از ساده به سخت به چهار دسته طبقه بندی می‌کنند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

اشتغال‌زایی با سرمایه گذاری دولت

دولت با سرمایه گذاری بر روی پروژه‌هایی که می‌توانند باعث شکل گیری خدمات جدید شوند، اشتغال زایی می‌کند.

در واقع دولت این کار را با بستن قرارداد‌هایی با بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌هایی در زمینه‌های مهندسی، حقوقی، زیر ساختی و … انجام می‌دهد.

علاوه بر این دولت می‌تواند برنامه‌های در حال اجرای بخش خصوصی را مورد حمایت قرار دهد و سریع‌تر به نتیجه رسیدن آن‌ها را ساده کند.

این روش از منبع بی نهایت پول دولت برخوردار است که به همین دلیل یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها و سریع‌ترین روند در اشتغال زایی است.

اشتغال‌زایی تحت تاثیر قانون

کاندیدی را در نظر بگیرید که سیاست‌های مالی جدیدی در نظر گرفته است. حال اگر این فرد انتخاب شود و سیاست‌هایش را عملی سازد، تفاوت‌های واضحی در اقتصاد و صنعت ایجاد می‌شود.

این امر می‌تواند تنها با یک تغییر کوچک در مسئله اشتغال‌زایی تاثیر بگذارد.

این تغییرات باید در حد متعادل و میانه انجام گیرد؛ چرا که تغییرات زیاد در سیاست‌های مالی ضربه بزرگ اقتصادی دارد و تغییرات کوچک نیز به همین صورت است.

بنابراین میانه روی در ایجاد تغییرات بهترین گزینه و در عین حال سخت‌ترین کار است.

سهم بازار در اشتغال زایی

اگر فرد بیکار با بلندپروازی یک کسب و کار را شروع کند که به نظرش ورورد به آن بازار ساده است، این کار می‌تواند موجب اشتغال زایی شود.

این کسب و کارهای جدید معمولا به راحتی مشاغل را ایجاد می‌کنند.

اشتغال‌زایی به وسیله اجرای ایده‌ها

سرمایه گذاری، اختراع و نوآوری را می‌توان سه مرحله اشتغال‌زایی دانست. این روش سخت‌ترین و بهترین روش ایجاد اشتغال بلند مدت است.

تفاوت‌ کارآفرینی و اشتغال زایی

نخستین تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی در این است که کارآفرینی در واقع یک شغل جدید می‌سازد، در حالی که اشتغال زایی برای شغل‌های ایجاد شده با توجه به تقاضای بازار، اقدام به جذب نیرو می‌کند.

به عبارت بهتر، در کارآفرینی درآمد از طریق تغییر عناصر اصلی کسب و کار شکل می‌گیرد ولی در اشتغال زایی کسب و کار فعلی توسعه می‌یابد بدون این که عناصر اصلی کسب و کار تغییر کند.

دومین تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی در مربوط بودن کارآفرینی به بخش خصوصی است، در صورتی که اشتغال زایی وظیفه دولت است.

به عبارتی دیگر دولت موظف به حمایت فعالیت و فرآیندهایی است که در نهایت منجر به تسریع اشتغال زایی می‌شود.

دولت به جای این که مستقیم وارد اشتغال زایی و یا بزرگ کردن دولت شود، می‌تواند گام‌های موثری در اقداماتی نظیر گسترش فرهنگ کارآفرینی، تشویق کارآفرینان، افزایش ارزش کارآفرینی و کارآفرینان در جامعه و حمایت از فعالیت‌های آنان بردارد.

دیگر تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی این است که کارآفرینی در هر عرصه و مرحله‌ای یک خدمت متفاوت و یا یک کالای جدید را ارائه می‌دهد در حالی که اشتغال زایی به ندرت به نوآوری منجر می‌شود.

یعنی فقط در یک مورد اشتغال‌زایی به ایده و نوآوری جدید می‌رسد که یکی از سخت‌ترین شیوه‌ها است و کم‌تر به کار می‌رود.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که برخی افراد فکر می‌کنند فقط با داشتن یک ایده می‌توانند یک کارآفرین موفق باشند در حالی که باید بدانید این موضوع فقط یک مرحله از فرآیند کامل کارآفرینی است.

بیشتر بخوانید: 6 نشانه اینکه شما برای کارآفرینی آماده نیستید

چهارمین تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی این است که هدف اصلی کارآفرینان ایجاد اشتغال نیست ولی از آن جایی که هیچ کاری بدون نیروی انسانی فعالیت نمی کند، می‌توان گفت یکی از دستاوردهای کارآفرینان ایجاد اشتغال است.

پنجمین تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی در بهره وری و خلق ثروت است؛ کارآفرینی یک منبع ثروت تولید می‌کند و برای این کار از افراد مناسب استفاده می‌شود.

در صورتی که اشتغال زایی از منابع ثروت موجود بهره می‌گیرد و آن‌ها را توزیع می‌کند و همیشه با بهروه وری همراه نیست.

اشتغال زایی معمولا منافع سرشاری برای فرد ندارد و فقط مربوط به جامعه می‌شود؛ ولی منافع کارآفرینی متوجه شخص کارآفرین و جامعه می‌شود.

در انتها باید بدانید که اشتغال‌زایی و کارآفرینی هر دو با هم در ارتباط هستند ولی منطبق بر هم نیستند به طوری که کارآفرینی می‌تواند به اشتغال زایی منجر شود و به عنوان یکی از نتایج کارآفرینی باشد.

سوالات متداول

اشتغال زایی چیست؟

اشتغال زایی یا Job creation به فرایند خلق فرصت های شغلی، به ویژه برای افراد بیکار اطلاق می شود. اشتغال زایی هم می‌تواند توسط دولت و هم افراد صاحب کسب و کار ایجاد شود.

کارآفرینی چیست؟

در کارآفرینی فرآیند توسعه کسب و کار به نحوی است که ایده‌ای جدید از صفر وارد مرحله عمل می‌شود و تا جایی پیش می‌رود که به مرحله اجرا رسیده و کار سودده‌ شود.

اصلی‌ترین تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی در این است که کارآفرینی، ایجاد درآمد به واسطه تغییر دادن عناصر اصلی کسب و کار است، اما اشتغالزایی، توسعه کسب و کاری موجود بدون تغییر دادن در مولفه‌ها و عناصر اصلی آن است. همچنین کارآفرینی عمدتا مربوط به بخش خصوصی است، در حالی که اشتغالزایی وظیفه‌ایی دولتی است،

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به تفاوت کارآفرینی و اشتغال زایی از زوایای مختلف بپردازیم. در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها به کارآفرینی توجه خاصی نشان داده‌اند و سیاست‌های ویژه‌ای در راستای آن تبیین کرده‌اند.

کشورهایی که در زمینه‌های اقتصادی و تجاری موفق عمل کرده‌اند عامل پیشرفت و موفقیت خود را در زمینه‌هایی همچون انجام تحقیق و پژوهش، حمایت از کارآفرینان، توسعه فرهنگ کارآفرینی و آموزش‌های مورد نیاز به کارآفرین می‌دانند.

اما نکته قابل توجه این است که کارآفرینی و اشتغال زایی دو مفهوم ارزشمند هستند که در بعضی موارد اشتغال زایی می‌تواند یکی از نتایج کارآفرینی برشمرده شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx