10 نکته اساسی برای استخدام هوشمندانه کارمندان

استخدام هوشمندانه

این کار اصلا آسان نیست؛ برای استخدام نیروی خوب و کارآمد، نکات مهمی وجود دارد که باید حتما در روند استخدام مورد توجه قرار گیرد.

قبل از استخدام کارمند جدید برای یک موقعیت شغلی، سازمان یا شرکت باید فرایند گام به گامی را انجام دهد تا کسی که صلاحیت لازم را دارد، برای شغل مورد نظر انتخاب شود.

اگرچه جستجو زمان‌بر است؛ اما استخدام فوری می‌تواند به ایجاد هزینه‌های اضافی و از دست دادن فرصت‌های طلایی منجر شود.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: 9 روش کاهش هزینه‌ها در سازمان و کسب و کار

با استفاده از یک روند کامل و دقیق برای استخدام، کارمندی را استخدام کنید که بتواند تصمیمات درستی اتخاذ کند و در رشد و پیشرفت شرکت و کسب و کار شما، نقش موثری داشته باشد.  

رازهای مهمی در مورد فرایند استخدام وجود دارد که شامل گام‌های ساده‌ای می‌شود که به شما اطمینان می‌دهد حتما بهترین فرد را برای شغل مورد نظر استخدام می‌کنید.

گام های مهم برای استخدام

در ادامه فهرستی از اقداماتی که قبل از استخدام کارمند باید انجام دهید، ارائه می‌کنیم.

۱.تشخیص نیاز به استخدام نیروی کار جدید

شما اگر ندانید به چه چیزی دقیقا نیاز دارید، نمی‌توانید آنچه را که می‌خواهید به دست آورید. البته دانستن این که به چه چیز نیاز دارید، کافی نیست (اینجا عنوان موقعیت شغلی مد نظر است).

شما همچنین باید بر وظایف کامل این موقعیت شغلی، آگاهی کامل داشته باشید. با این حال حتما باید وظایف موقعیت شغلی را با توجه به وظایف آخرین کسی که در این سمت مشغول کار بوده است توصیف کنید، نه زمانی که اولین بار برای این موقعیت شغلی، کسی را استخدام کردید.

چراکه در طول گذر زمان، ممکن است وظایف این موقعیت شغلی عوض یا اضافه شده باشد. پس این شغل با زمانی که فردی تازه استخدام شده بود، با زمانی که این شغل را ترک کرده است، یکسان نخواهد بود.

۲. برنامه‌ریزی

زمانی که تشخیص دادید به چه کسی نیاز دارید، باید برنامه‌ای برای پیدا کردن چنین کسی ترتیب بدهید. برخی معتقد هستند «شکست در برنامه‌ریزی، به معنی برنامه‌ریزی برای شکست خوردن است».

۳. جستجو کردن

در این مورد شما باید مثل یک «شکارچی» عمل کنید نه «جمع‌کننده». بسیاری ار شرکت‌ها و کارخانه‌ها «جمع‌کننده» هستند و فکر می‌کنند کاندیدهای عالی از آسمان قرار است نازل شوند. نه! اینطور نیست.

به همین دلیل است که شرکت‌ها «هدهانتر» (headhunter کسی است که نیروهای کارآمد را در جاهای مختلف شناسایی می‌کند تا در موقعیت‌های شغلی مورد نیاز شرکت به کار گیرد) استخدام می‌‌کنند و به جای جمع کردن چند نفر، به جستجو و شکار بهترین نیروها می‌پردازند.

به علاوه، این افراد در کاری که انجام می‌دهند، مهارت بالایی دارند. مقامات و حتی شرکت‌هایی با مسئول استخدام داخلی هم نمی‌توانند با حرفه‌ای گری و ارتباطات هدهانترها برابری کنند.

۴. شناسایی کاندیدهای مناسب

پیدا کردن کاندید هم کافی نیست. سازمان یا شرکت باید بتواند کاندیدهای دارای صلاحیت را شناسایی کند. هر کسی می‌تواند کاندید پیدا کند؛ آن‌ها همه جا هستند؛ اما کسانی که دارای مهارت کافی و کاربلد باشند و بتوانند رقبای شما را زمین بزنند، چه؟ چنین افرادی هر جایی نیستند.

پس اگر سه قدم اول در فرایند استخدام درست انجام نشده باشد، جستجو برای یافتن چنین افرادی و صد البته شناسایی آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.

۵. جذب کاندید ماهر و کارآمد

هنگامی که کاندید مناسب شناسایی شد، باید جذب شود. به عبارت دیگر، چنین افرادی نه تنها به فرصت شغلی، بلکه به سازمان یا شرکتی که قرار است با آن‌ها همکاری کنند، اهمیت می‌دهند.

برخی از شرکت‌ها توجه به چنین مساله‌ای را دست کم می‌گیرند. کاندیدهای برتر نه تنها به شغل جدید و عالی، بلکه به کارفرمای جدید و بسیار خوب نیز علاقه نشان می‌دهند.

اگر آن‌ها کار را دوست داشته باشند، اما کارفرما را نه، موقعیت شغلی را قبول نمی‌کنند. پس همان‌طور که اشاره شد، جذب نیروی جدید، بخش بسیار مهم در فرایند استخدام نیروی جدید است.

۶. غربالگری (تلفنی)

حالا چند کاندید مناسب دارید که دوست دارند در موقعیت شغلی مورد نظر، مشغول کار شوند و شما فعلا شناخت زیادی روی آن‌ها ندارید. اما در روند استخدام، همه آن‌ها قرار نیست استخدام شوند.

به همین دلیل اولین مرحله غربالگری در فرایند استخدام باید انجام شود: مصاحبه تلفنی.

در حالت ایده‌آل، باید لیست ۱۰ الی ۱۵ نفره از کاندیدهای ماهر را که دوست دارند در شرکت شما کار کنند، حاضر کنید. مصاحبه تلفنی به کوچک‌تر شدن لیست کمک می‌کند.

۷. مصاحبه حضوری

این بخش از فرایند استخدام، به دو دلیل اهمیت زیادی دارد:

ـ  مصاحبه نمی‌تواند زیاد طولانی باشد یا اینکه ممکن است کاندید مورد نظر علاقه خود را برای تصاحب موقعیت شغلی شما از دست بدهد؛

ـ کارفرما باید در مورد اینکه در چه مرحله‌ای از فرایند قرار دارند و در کوتاه‌مدت چه انتظاراتی از کارمند جدید خواهند داشت، به کاندید توضیح دهد.

این مرحله در مورد کاندیدهایی که باسابقه هستند و مهارت بالایی دارند، بسیار مهم است، زیرا حتما آن‌ها با سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز مصاحبه کرده‌اند.

مصاحبه حضوری مطمئنا جنبه‌های مهم دیگری هم دارد؛ اما این‌هایی که ذکر شد، عواملی هستند که شرکت‌ها اغلب به آن‌ها بی‌توجه هستند. البته بی‌توجهی به این دو مورد، عواقب بسیاری بدی در پی خواهد داشت.

۸. پیشنهاد استخدام

پیشنهاد استخدام یکی از حساس‌ترین مراحل فرایند استخدام است. مسئول استخدام هیچ وقت نباید این پیش فرض را داشته باشد که کاندید مورد نظر حتما قرار است شغل پیشنهادی را قبول کند.

با این حال اگر استخدام‌کننده تمام مراحل قبلی را به‌طور دقیق انجام داده و همه چیز را دو باره و سه باره بررسی کرده باشد، الان نوبت کاندید است که باید شرایط را بپذیرد.

یک نکته بسیار مهم وجود دارد: اگر سازمان یا شرکت یک مشاور در زمینه استخدام دارد، مسئول استخدام مجموعه باید اجازه دهد مشاور، شغل را به کاندید مورد نظر پیشنهاد دهد. این همان چیزی است که کاندید انتظار دارد و اصول کار نیز همین است.

۹. استخدام کاندید

چرا گام پیشنهاد و گام استخدام با هم ترکیب نمی‌شوند؟ چون هر پیشنهاد کاری، قرار نیست توسط کاندید مورد نظر مورد قبول واقع شود.

اگر هر پیشنهادی قبول می‌شد، بله ما می‌توانستیم ۲ مرحله را در یک مرحله خلاصه کنیم. اگر اولین کاندید مورد نظر پیشنهاد استخدام را نپذیرفت، دومین فرد از لیست کاندیدهای مورد تایید باید استخدام شود، اگر دومین فرد درخواست را نپذیرفت، سومین نفر می‌تواند موقعیت شغلی بپذیرد و به همین صورت ادامه می یابد.

اگر کاندید پیشنهاد استخدام را پذیرفت، مراحل استخدام رسمی باید انجام شود.

۱۰. آن‌بردینگ یا معارفه و معاشرت سازمانی

اگر نتوانید بهترین کاندیدی را که استخدام کرده‌اید، در شرکت نگه دارید، تمامی زحماتی که در فرایند استخدام کشیده‌اید، بی‌نتیجه می‌ماند.

آن‌بردینگ (onboarding)، فرایند کاملی که طی آن کارمندان جدید دانش، مهارت و رفتارهای لازم برای کار کردن در یک مجموعه را کسب می‌کنند، شاید مهم‌ترین مرحله‌ی جدی در فرایند استخدام باشد. زمانی که از آن‌بردینگ حرف می‌زنیم، منظورمان فراتر از کاغذبازی‌های استخدام نیروی جدید یا شناساندن اتاق‌ها و محل سرویس بهداشتی به نیروی جدید است.

اینجا ما در مورد این حرف می‌زنیم که به کاندید (که الان کارمند جدید شما است) انگیزه بیشتری دهید تا بیشتر از قبل دوست داشته باشد در سازمان یا شرکت شما کار کند. بسیاری از شرکت‌ها در انجام این کار موفق عمل نمی‌کنند و اولین روز کاری کارمند جدید، اهمیتی برایشان ندارد.

سخن پایانی

یکی از بهترین راه‌ها برای تثبیت موقعیت، سرعت بخشیدن به روند استخدام است. بهتر است «سیستم متقاضیان استخدامی» داشته باشید که ساده و قدرتمند باشد تا در روند استخدام، در وقت و انرژی صرفه‌جویی شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx