11 نکته حیاتی در تهیه مدل کسب و کار

تهیه بیزینس مدل

اگر قصد دارید کسب و کار شما با موفقیت همراه باشد، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که تهیه مدل کسب و کار به اندازه طرح و حتی تکنولوژی‌ای که به منظور ساخت یک محصول استفاده کرده‌اید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به طوری که فقط با رعایت نکات مهم و حیاتی در تهیه آن می‌توانید به موفقیت دست یابید.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند تنها با ارائه راه‌حل‌های خلاقانه در تولید محصولاتشان می‌توانند در جذب مشتریان خود به‌خوبی عمل کنند؛ اما واقعیت این است که کارآفرینان علاوه بر این‌که در فکر تولید محصول عالی هستند، به مواردی نظیر بازاریابی، مشتری‌ها و مدل کسب‌وکار نیز اهمیت دهند.

عناوین مطلب:

کارآفرینان باتجربه بر این باور هستند که تهیه مدل کسب‌وکار ضروری‌تر و سخت‌تر از ساخت یک محصول است.

مطلب مرتبط: 7 راهکار ساده برای یافتن ایده جدید کسب و کار

برای این کار نیز باید از مهارت‌ها و دانش‌های مختلفی بهره برد. به همین جهت است که پیشنهاد می‌شود در هر کسب‌وکاری از چند بنیان‌گذار استفاده شود. در یک استارتاپ بهتر است از افرادی بامهارت های ساخت مدل کسب‌وکار و همچنین تخصص تکنیکال استفاده کرد.

کسب‌وکارهای بسیاری دیده‌شده است که ارائه محصولات فوق‌العاده در بازار به‌خوبی عمل کرده‌اند؛ اما در هنگام فروش محصولات خود با مشکل مواجه شده‌اند. به‌طوری‌که حتی قادر به فروش یک محصول خود نیز نبوده‌اند.

علت شکست این‌گونه از استارتاپ ها این است که شناسایی مشتری به‌درستی انجام نشده و قیمت‌گذاری نامناسب بوده است. در دنیای کسب‌وکار به شناسایی مشتری و قیمت‌گذاری مناسب، ساخت مدل کسب‌وکار می‌گویند.

در ادامه این مقاله به نکاتی در مورد تهیه مدل کسب‌وکار می‌پردازیم.

۱- ارزیابی راه‌حل با مشتریان واقعی

بسیاری از مشتریان از راه‌حل‌های غیرقابل درک و غیر یکپارچه ناراضی هستند به همین علت ترجیح می‌دهند از راه‌حل‌های قدیمی استفاده کنند.

هنگامی‌که قیمت محصولی را تخمین زدید به آن سودی را نیز اضافه کنید.

دقت داشته باشید که اگر قیمت محصولتان بیش‌ازحد گران باشد یا خیلی ارزان باشند موفق نخواهند شد. بنابراین در تلاش باشید شرایط بازار را بررسی کنید و بر اساس قیمت رقیبان‌تان قیمت مناسب برای محصولات تعیین نمایید.

۲- اثبات راهکار برای حل مشکلات

بعد از این که نمونه‌ اولیه محصول خود را آماده عرضه به بازار کردید وقت آن است که آن را به مشتریان واقعی ارائه دهید تا نظرات و واکنش‌های آن‌ها را بررسی کنید.

با این کار می‌توانید به ضعف‌های محصول خود پی ببرید و بتوانید آن‌ها را رفع نمایید. اگر محصول به‌درستی کار نکند و مشکلات آن رفع نشود، هیچ مدل کسب‌وکاری نمی‌تواند شما را در این مسئله کمک کند‌.

۳- نهایی کردن استراتژی بازاریابی

مدل کسب‌وکار خود را به گروه محدودی از مشتریان ارائه دهید. توجه داشته باشید که عرضه محصول به‌تنهایی کارساز نیست؛ بلکه باید عناصری مانند بازاریابی، قیمت و حمایت را نیز شامل شود.

بعد از انجام این امور اگر کارها هنوز مطابق انتظار پیش نرفت، می‌توانید بعضی موارد را تغییر دهید.

۴- آزمودن مدل توسط سرمایه‌گذاران و صنعت

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان پیشرفت کند بهتر است بازخوردهای بی‌طرفانه افراد باتجربه را دریافت کنید و ارزیابی‌های آن‌ها را در کسب‌وکار خود استفاده کنید‌.

از فواید این کار می‌توان به افزایش ارتباطات، شبکه‌سازی، آشنایی با کانال‌های فروش اشاره کرد. صحبت کردن با افراد باتجربه می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار کارآفرینان قرار دهد.

۵- پیاده‌سازی مدل آزمایشی در یک محدوده جغرافیایی

برای این‌که با بهترین راه مدل خود را ارزیابی کنید، بهتر است برنامه آزمایشی خود را بر روی تعداد محدودی از مشتریان اعمال کنید. مثلاً می‌توانید محصول خود را به یک مغازه یا شهر ارائه دهید و قیمت‌گذاری و کیفیت آن را ارزیابی کنید‌.

با این کار چشم‌اندازی سریع از عملکرد محصول به دست می‌آید. همچنین به نواقص پی می‌برید و برای آزمایشی دوباره آن‌ها را رفع می‌کنید. این عمل را تا جایی پیش می‌برید که برای عرضه نهایی آماده شود.

در این مرحله از کمپین‌های تبلیغاتی استفاده نکنید بلکه وقتی محصول از هر لحاظی آماده ورود به بازار بود می‌توانید این کمپین‌ها را نیز راه‌اندازی نمایید‌.

۶- توجه بیش‌تر به مشتریان اولیه

مشتریان اولیه می‌توانند مرجع خوبی برای محصولتان باشد. بنابراین می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید تا محصول شما را به دوستان و خانواده خود معرفی کنند‌.

اگر در جلب رضایت آن‌ها مشکل داشتید این نشان می‌دهد که در آینده نیز می‌تواند مسئله‌ساز شود بنابراین بهتر است به فکر چاره باشید.

۷- شرکت در رویدادها

برای این‌که مدل کسب‌وکار خود را ارزیابی نمایید، لازم است از برخورد دیگران استفاده کنید و در دورهمی ها حضور مثبت داشته باشید.

مدل کسب‌وکار شما باید در مقابل محصولات رقبا ارزیابی شود. علاوه بر این، شرکت در رویدادها و دورهمی می‌تواند محصول شما را به بازار معرفی کند.

۸- بررسی مدل کسب‌وکار را از لحاظ استراتژیک

استراتژی به شما کمک می‌کند تا مدل‌های خود را در محیطی که عملی است و در آن کار می‌کند را از لحاظ استراتژیکی ارزیابی نمایید.

رابطه بین استراتژی و مدل کسب‌وکار مهم‌ترین نکات هنگام ارائه چارچوب مدل است. این دو عامل و رابطه بین آن‌ها همپوشانی دارند. استراتژی یک کسب‌وکار شامل چشم‌انداز، محدوده محصولات، مأموریت و حوزه جغرافیای است. نحوه تمایز از رقبا و جذب مشتری، استراتژی شرکت است‌.

ارائه محصول و خدمات تولیدی، منابع کلیدی و نحوه تأمین آن‌ها که ورودی‌های مدل کسب‌وکار هستند، به‌وسیله استراتژی یک سازمان به دست می‌آیند.

۹- پویا بودن مدل‌های کسب‌وکار

در نظر داشته باشید که مدل‌های کسب‌وکار مانند یک موجود زنده دائماً در حال رشد هستند و ایستا نیستند. در نتیجه انتظار داشته باشید که تغییراتی را در مدل کسب و کار خود ایجاد کرده و اصطلاحا پیوت کنید.

۱۰- ارتباط مستقیم حجم کسب‌وکار با مدل

مدل کسب و کار وابستگی زیادی با مقیاس کسب‌وکار دارد. مشخص است که هرچه مقیاس بزرگتر باشد، نیاز است مدل کسب و کار با دقت بیشتری تهیه شود.

۱۱- محدود نبودن به یک صنعت

توجه داشته باشید که می‌توانید از مدل کسب و کار یک صنعت در صنایع دیگر استفاده کنید و از آن مدل‌ها ایده بگیرید. این موضوع مهمی است که در صورتی که بتوانید از آن استفاده کنید شرایط مناسبی خواهید داشت و حتی ممکن است هفته ها در وقت و انرژی شما صرفه جویی شود.

برخی نکات دیگر در مورد مدل کسب و کار

داشتن برخی نکات تکمیلی می تواند به شما در تهیه و استفاده از مدل کسب‌وکار کمک کند.

  • دقت کنید که مدل قوی به تنهایی نمی‌تواند موفقیت شما را تضمین کند اما می‌تواند احتمال شکست شما را کاهش دهد.
  • جالب است بدانید که نوآوری در مدل‌های کسب و کار آن‌گونه که به نظر می‌رسند سخت نیستند
  • اولین قدم در طراحی مدل کسب و کار، تعیین نیازها، مشتریان، ویژگی‌ها و مسائلی است که به واسطه آن‌ها ارزشی در مشتریان ایجاد کند و موقعیتی را برای رقابت خلق کند.
  • در طرح مدل کسب و کار باید مشخص شود که تمام فعالیت‌های کلیدی توسط اعضای تیم انجام شود یا نیاز به برون سپاری بخشی از فعالیت لازم است.
  • فعالیت‌های کلیدی بر اساس کانال‌های توزیع، خدمت محصول و نوع آن می‌تواند متغییر باشد.
  • طرح این سؤال ضروری است که به منظور تحویل محصول به مشتریان از چه کانال‌هایی استفاده کرد تا مشتری از ویژگی‌ها و ارزش‌های محصول آگاه شوند.
  • نحوه ارتباط با مشتریان در مدل کسب و کار تعیین می‌شود؛ بنابراین باید برنامه‌ای برای ایجاد اطمینان از خرید و آموزش محصول به مشتریان در جهت استفاده بهتر از امکانات آن داشته باشید.
  • برای انجام فعالیت‌های کلیدی استفاده از منابعی نظیر منابع مالی، فیزیکی، معنوی و … مهم و حیاتی است.
  • 9 جز سازنده مدل کسب و کار، نحوه کسب درآمد را نشان می‌دهد و اجزای اصلی در حیطه کسب و کار را مشخص می کند. سعی کنید تمامی این 9 جزء را با دقت تکمیل کنید.
    این اجزا عبارت‌اند از:

    • بخش‌های مشتریان
    • ارزش‌های پیشنهادی
    • کانال‌ها
    • ارتباط با مشتری
    • جریان‌ها درآمدی
    • منابع کلیدی
    • فعالیت‌های کلیدی
    • مشارکت‌های کلیدی
    • ساختار هزینه.
  • الگوها در مدل کسب و کار زیر بنای اصلی ایده‌ها هستند و به عنوان نمونه اولیه مجدد استفاده می‌شوند.
  • در تهیه مدل کسب و کار از تکنیک‌هایی مانند نمونه سازی، ایده پردازی، سناریوها، بینش مشتری، تفکر تصویری و قصه گویی استفاده می‌شود.

سخن پایانی

بسیاری از کسب و کار ها برای جزئیات مدل تجاری خود ارزش خیلی کمی قائل‌اند و بیش‌تر بر روی ویژگی‌های محصول خود تمرکز می‌کنند.

همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر تیم شما برای مدل کسب و کار کم‌تر از توسعه محصول وقت بگذارند، تنها ۵۰ درصد آمادگی برای ورود به تجارت را کسب می‌کنند و این درصد آمادگی برای برنده شدن در بازار رقابتی کافی نیست و کار بسیار دشواری است‌.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx