وی چین (VeChain) چیست؟

بلاک چین وی چین

وی چین یک اکوسیستم تجاری توزیع شده است که بر مبنای فناوری بلاک‌چین فعالیت می‌کند و به‌طور ویژه، برای تسهیل فرآیندهای مختلف کسب‌وکارهای مختلف در سراسر جهان طراحی شده است. شبکه بلاک‌چین این پلتفرم «وی چین ثور» (VeChainThor) نام دارد که با استفاده از توکن بومی وِت (VET) و توکنِ گس (کارمزد) VTHO به کاربران خود خدمات ارائه می‌کند.

در حال حاضر، اپلیکیشن‌های بسیاری در صنعت بلاک‌چین فعال هستند و با یکدیگر رقابت می‌کنند. با این حال، وی چین جای خود را در صنعت باز کرده و به موفقیت چشمگیری در حوزه‌های مختلف دست یافته است، از مدیریت زنجیره تأمین گرفته تا اعتبار کربن (مجوز متصاعدکردن کربن دی اکسید) و امور مربوط به مقابله با جعل و فروش کالاهای تقلبی. در حال حاضر، بسیاری از اپلیکیشن‌های واقعی مربوط به کسب‌وکارها روی بلاک‌چین «وی‌چین ثور» شکل‌ گرفته‌اند.

تاریخچه وی چین

شرکت وی چین در سال ۲۰۱۵ به‌منظور ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین «وی‌چین ثور» برای کسب‌وکارهای مختلف تأسیس شد. این شرکت ارتباط تنگاتنگی با صنعت و دولت چین دارد و به دنبال تقویت بیشتر این روابط است. درواقع، وی چین زیرشاخه‌ای از شرکت چینی «بیت سی» (BitSE) است که در حوزه «بلاک‌چین به‌عنوان سرویس» (Blockchain-as-a-Service) یا به‌اختصار BaaS کار می‌کند.

عناوین مطلب:

بنیاد وی چین (Vechain Foundation) در سنگاپور تاسیس شده و بر توسعه، مدیریت و پیشرفت اکوسیستم وی چین نظارت می‌کند. بدنه والد شرکت وی چین دارای مجوز پنج‌ ستاره ارائه خدمات مبتنی بر بلاک‌چین از «توف سارلند» (TÜV Saarland)، سازمانی اروپایی برای تأیید و صدور گواهی‌نامه است. درواقع، شرکت وی چین اولین شرکتی است که مجوز پنج ستاره ارائه خدمات مبتنی بر بلاک‌چین دریافت می‌کند.

1 1
تصویر مراسم اعطای تأییدیه توف سارلند به وی‌ چین

نحوه کار وی چین

فعالیت بلاک‌چین «وی‌چین ثور» مشابه با سایر پلتفرم‌های بلاک‌چینی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کنند. کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از محصول کاملاً کاربردی بلاک‌چین به‌عنوان سرویس (BaaS) تحت عنوان «تول چین» (ToolChain)، راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین خود را بسازند. علاوه بر این، بلاک‌چین «وی‌چین ثور» از قراردادهای هوشمند (smart contract) نیز پشتیبانی می‌کند.

نسخه دوم وایت پیپر (whitepaper) وی چین در خصوص اپلیکیشن‌های ایجادشده روی این بلاک‌چین توضیح می‌دهد:

این راه‌حل‌ها فقط روی کاغذ طراحی نشده‌اند، بلکه در همکاری و مشورت با بیش از ۷۰۰ شرکت ایجاد شده‌اند، به‌صورت عملی مورد آزمون قرار گرفته‌اند و در بیش از ۱۰۰ کسب‌وکار پردرآمد مختلف به کار گرفته شده‌اند.

هر یک از تراکنش‌هایی که روی بلاک‌چین «وی‌چین ثور» انجام می‌شوند، می‌توانند وظایف متعددی انجام دهند. علاوه بر این، کاربران اپلیکیشن وی چین نیازی به نگهداری هیچ ارز دیجیتالی برای انجام تراکنش‌ها ندارند. در مقابل، انجام تراکنش توسط دارندگان اپلیکیشن انجام می‌شود و تجربه کاربری بهتری برای کاربران فراهم می‌کند.

بلاک‌چین «وی‌چین ثور» از پروتکل اجماع «اثبات اعتبار» (Proof of Authority) یا به‌اختصار PoA بهره می‌برد که به نودهایی خاص روی بلاک‌چین «وی‌چین ثور» اجازه پردازش تراکنش‌ها را می‌دهد. به‌عبارت دیگر، فقط «مسترنودهای معتبر» (Authority Masternode) که دارای حداقل ۲۵,۰۰۰,۰۰۰ توکن وِت هستند، اجازه دارند تراکنش‌ها را پردازش ‌کنند.

توکن وی چین

وی چین دو توکن مجزا دارد:

  • VET یا توکن وی چین (VeChain Token): از توکن VET برای انجام تراکنش‌های مالی روی بلاک‌چین وی‌چین ثور و معاملات بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.
  • VTHO یا توکن وی ثور (VeThor Token): توکن VTHO که به «توکن انرژی» نیز معروف است، در انجام تراکنش‌ها روی بلاک‌چین «وی‌چین ثور» کاربرد دارد. دارندگان توکن VET می‌توانند توکن VTHO ایجاد کنند و آن را روی بلاک‌چین «وی‌چین ثور» به کار بگیرند.

در تصویر زیر شاهد حرکات قیمت توکن VET طی یک سال اخیر بر حسب دلار (خط آبی) و بیت‌کوین (خط سبز) هستید.

Capture
نمودار قیمت توکن VET طی یک سال اخیر؛ منبع: کوین مارکت کپ

علت اهمیت بلاک‌چین وی چین

یکی از عوامل شهرت وی چین، روابط مستحکم این شبکه با کشور چین است؛ چین بازاری بسیار مهم در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود، درحالی‌که شرکت‌های غیرچینی به‌دشواری می‌توانند وارد این بازار شوند. دفتر مرکزی شرکت وی چین در سنگاپور واقع شده است؛ با این حال، با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری چینی فیوچر کپ (FutureCap) و سانی لو (Sunny Lu)، مدیرعامل چینی این شرکت، دفتری در شانگهای چین نیز دایر کرده است.  

علاوه بر این، این پروژه با چندین نهاد دولتی چین از جمله «اتحادیه بهداشت حیوانات و ایمنی مواد غذایی» چین نیز همکاری می‌کند. بلاک‌چین «وی‌چین ثور» در جهت ارائه راه‌حل‌هایی واقعی همکاری‌های تجاری مختلفی با شرکت‌هایی مطرح دارد. برخی از این شرکت‌ها شامل پرایس واترهوس کوپرز (PwC)، والمارت چاینا (Walmart China)، رنو (Renault) و کالاهای وارداتی شانگهای وگاکیا (Shanghai Waigaoqiao Direct Imported Goods) می‌شوند.

کاربردهای بلاک‌چین وی چین

موارد استفاده از پلتفرم وی چین بسیار زیاد است و فهرست مفصل آنها در حوصله این بحث نمی‌گنجد. با این حال، در ادامه، بر تعداد اندکی از این کاربردها مروری خواهیم داشت.

ایمنی غذا

راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین می‌تواند شفافیت بیشتری به صنعت و اقتصاد بین‌المللی مواد غذایی ببخشد.

دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) که توسط وی چین پشتیبانی می‌شوند، در سرتاسر زنجیره تأمین، از جمله در تهیه محصولات، وسایل نقلیه و انبارها کاربرد دارند. علاوه بر این، با استفاده از راه‌حل‌های وی چین، داده‌های زیست‌محیطی این دستگاه‌ها را که مربوط به مکان جغرافیایی خاصی می‌شوند، می‌توان به‌شیوه‌ای غیرمتمرکز و ضددستکاری روی بلاک‌چین «وی‌چین ثور» بارگذاری، تأیید و ذخیره کرد. این راه‌حل‌ها در حال حاضر در چندین شرکت، از جمله شرکت مواد غذایی شنژن یوهونگتای (Shenzhen Yuhongtai) به کار گرفته می‌شوند.

مقابله با جعل کالا

تولید و عرضه کالاهای تقلبی در بازار کالاهای لوکس یکی از مشکلات جدی این بازار است. با این حال، ورود بلاک‌چین «وی‌چین ثور» به این عرصه راه را برای متقلبان دشوار کرده است. استفاده از تراشه‌ای کدگذاری‌شده برای ثبت و رهگیری اطلاعات مربوط به کالا، از جمله وضعیت نگهداری، انبارداری و فروش مجدد کالا، روی بلاک‌چین «وی‌چین ثور» می‌تواند تضمینی بر اصل‌بودن کالاها باشد و ارزش این کالاها را برای فروشندگان و خریداران افزایش دهد. شرکت کالاهای وارداتی شانگهای وگاکیا برای رهگیری محصولات عرضه‌شده در فروشگاه‌ها و شرکت رنو برای رهگیری قطعات خودروهای لوکس از این فناوری استفاده می‌کنند.

ثبت سوابق پزشکی

سوابق پزشکی اغلب در سیستم‌هایی بسیار سنتی حفظ و استفاده می‌شوند. به‌جای سیستم‌های ‌ناکارآمد و غیرایمن برای ثبت نتایج آزمایشگاهی، این داده‌های ارزشمند را می‌توان روی بلاک‌چین ذخیره کرد، به‌صورتی‌که فقط بیماران و سایر اشخاص معتبر و دارای صلاحیت مجاز به دسترسی و بررسی آنها باشند. طی سال جاری، اپلیکیشن ثبت سوابق پزشکی E-HCert که روی بلاک‌چین وی‌چین ایجاد شده است، در اختیار بیمارستان مدیترانه‌ای قبرس و بیمارستان آرتائیوی قبرس قرار خواهد گرفت.

medical
ثبت و نگهداری ایمن سوابق پزشکی یکی از مهم‌ترین کاربردهای شبکه وی چین است.

رهگیری انتشار گاز کربن دی اکسید

این کاربرد به قصد کاهش انتشار گاز کرب دی اکسید از طریق رهگیری فعالیت‌هایی که گاز کربن متصاعد می‌کنند، ایجاد شده است و به کاربران اجازه می‌دهد در طرح‌های حفاظت محیط زیست شرکت کنند.

اگر دستگاه‌های هوشمند، همچون خودروها یا لوازم خانگی، نشان ‌دهند که کاربری کربن دی اکسید کمتری در هوا منتشر می‌کند، اعتبار ویژه‌ای برای استفاده از سرویس‌های انرژی به کاربر مذکور داده می‌شود. در حال حاضر، شرکت چینی تولیدکنندۀ خودروی الکترونیکی BYD از این را‌هکار مبتنی بر بلاک‌چین وی‌چین استفاده می‌کند.

نحوه  ذخیره توکن VET

کیف پول موبایلی «وی چین ثور» می‌تواند توکن‌های VET و VTHO و همچنین بسیاری دیگر از دارایی‌های دیجیتال را روی دستگاه‌های iOS یا اندروید شما ذخیره کند. نام والت رسمی دسک‌تاپ این شرکت «وی چین سینک» (VeChain Sync) است که می‌توان از آن جهت ذخیرۀ توکن‌ها در کیف پول سرد استفاده کرد.

کیف پول‌های دیگری که از توکن‌های VET و VTHO پشتیبانی می‌کنند شامل تراست والت (Trust Wallet)، کوبو والت (Cobo Wallet)، اتمیک والت (Atomic Wallet)، آرکِین والت (Arkane Wallet)، مای سیف والت (MySafeWallet)، گوآردا والت (Guarda Wallet)، اِلیپال (Ellipal) و اکسودوس (Exodus) هستند.

سخن پایانی

طی این سال‌ها، پروژه‌ جاه‌طلب وی چین حضور پررنگی در بازار چین داشته است. با توجه به شرکت‌هایی که در حال حاضر از امکانات بلاک‌چین «وی‌چین ثور» استفاده می‌کنند، می‌توان مُهر تأییدی بر موفقیت اپلیکیشن‌های کاربردی و مفید ایجادشده روی این بلاک‌چین زد. این اپلیکیشن‌ها در حوزه‌های بسیاری به کار گرفته می‌شوند و کماکان به توسعه و گسترش خود در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف در سرتاسر جهان ادامه می‌دهند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Arshia

توکن ویچین قابل استخراج مثل بیت کویین نیست چون از اجماع POA استفاده میکنه

مریم

سلام ارز وت چین با چه دستگاهی استخراج میشه؟؟

Arshia

توکن ویچین قابل استخراج مثل بیت کویین نیست چون از اجماع POA استفاده میکنه

علی

سلام
چطوری میتونم vechain بخرم؟

farhad

Hello
Thank you very much for your message.
I hope you are always happy, healthy and victorious.
I am a beginner in this regard.
But I am interested in activity.
(And I need to read more about (VeChain.
I hope you can help and acquaint me with it.
Thank you for taking the time to help and contact me.
Your friend Farhad

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
5
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx